2019-09-13, 09:25
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nu ponerar jag att du är en gift kvinna (har såklart ingen aning)

Om din man väljer att gå i säng med en annan kvinna, är det då den andra kvinnans fel ??
Eller är det din mans fel ?

Bådas fel förstås.
Citera
2019-09-13, 09:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Eller den gifta kvinnans fel som inte vill ta i sin gubbe och rycker att han är vidrig?
Hur mycket kärlek känner hon förcsin make då?
Äsch SD hade förlorat sin dragningskraft hos HD helt enkelt, satan va trött HD måste varit på SD som var otrogen i över sex år, ingen bra reklam för SD, bäst före datum utgången 2011 liksom. Han måste varit dåligvpå att ge kärlek och helt värdelös i sängen, han utnyttjade LW för att stärka upp sitt dalande självförtroende för han vägrade släppa taget om sin fru, egoist som han är så vägrade han dessutom inse att HD lämnat honom för längesen. Snacka om kontrollbehov på HD!!!!
Tycker fasen synd om HD, hoppas hon har bra vänner.

HD ska enligt uppgifter i tråden blivit psykiskt sjuk efter födelsen av andra dottern och om hon gått på antidepressiva medel är det vanligt att sexlusten minsrkar. Jag tror inte det har att göra med att hennes kärlek för SD försvunnit.
Citera
2019-09-13, 09:35
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan googla, det finns mycket att läsa i tidningarna. "Simpampen" är alltså rådmannen som fattade det här senaste beslutet i tingsrätten, om häktning av SD på sannolika skäl, och hon heter egentligen Ulla Gustavsson. Något "rötägg" vet jag inte om hon är, men hon har alltså kritiserats för opartiskhet och bristande objektivitet i andra frågor. Oisin Cantwell menar att hennes uttalanden skadar förtroendet för domstolarna.

Sedan om beslutsfattarnas kön kan ha något med saken att göra är kanske tidigt att säga, men det verkar alltså hittills ha varit enbart kvinnor inblandade i besluten, åtminstone i de som rör SD (rådmannen vid häktningsförhandlingarna 2018 visserligen hette Lars-Erik, men han gick alltså emot åklagaren och verkar inte ha haft något med de här senare turerna 2019 att göra).

Har det framgått vem som fattade hovrättens beslut häromdagen om att avslå överklagandet av det senaste häktningsbeslutet?

Domare Jens Lindborg tog beslutet om att HD skulle häktas.

Hovrättslagmannen Linda Hallstedt avslog SD:s överklagan.
Citera
2019-09-13, 09:37
Medlem
Netherworlds avatar
God morgon! Det börjar bli tröttsamt med debatten LW vs SD i fallet moral-narcsissist-dålig-bra människa. Vi vet alldeles för lite om deras interna konflikter och hur de triggade varandra. Det är rimligt att anta att båda två betedde sig illa.

Sen rörande det omoraliska i att LW hade en intim relation med en gift man: Har verkligen den moraliska diskussionen med själva mordet att göra?
Citera
2019-09-13, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Ja precis, en mycket ödmjuk kvinna som älskar livet och alla människor hon möter. Mycket positiv bild av henne.

Det tror jag med.
Jag tror att Lena var en frisk fläkt med mycket energi.
Och jag tror att många drogs till henne, just för hennes energi och driv.
Man hade nog kul runt henne, och det hände säkert alltid något.
En härlig kvinna med ett jävla drag i, och en lite flörtig look.
Jag tror att hon levde livet.

Stefan måste ha blivit tokig på henne.
Jag tror att Stefan ville ha henne för sig själv, som sitt egna lilla vänster-prassel.
Men Lena körde uppenbarligen på med sitt fria liv.
Uppenbarligen var det fler gubbar som trånade efter henne och som fick komma innanför trosorna.
Det var Geo-rännande och hotell-nätter med andra.
Hennes liv måste ha gått i 110, och Stefan inte kunde tygla denna friska fläkt.
Han kunde inte kontrollera henne, så han slog ihjäl henne helt enkelt.
Citera
2019-09-13, 09:49
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
God morgon! Det börjar bli tröttsamt med debatten LW vs SD i fallet moral-narcsissist-dålig-bra människa. Vi vet alldeles för lite om deras interna konflikter och hur de triggade varandra. Det är rimligt att anta att båda två betedde sig illa.

Sen rörande det omoraliska i att LW hade en intim relation med en gift man: Har verkligen den moraliska diskussionen med själva mordet att göra?
Tröttsamt visst, men enligt advokat Ingvar Backmans uttalanden i media skall alltså åklagarens uppfattning vara att ett förmodat äktenskapsbrott har med motivbilden att göra. Därav intresset för dessa relations- och moralfrågor.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/
Senast redigerad av Draifos 2019-09-13 kl. 09:59.
Citera
2019-09-13, 10:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag är också tämligen säker på att MGM är den skyldige men jag har fortfarande T*mmy Ka*im,s bedrövliga historia i minnet, det finns tillfällen då allt inte är enligt mallen för hur sådana här historier är funtade, tiden har ju inte direkt talat till åklagarens fördel och nu gäller det ju att hänga upp allt på tekniska bevis och indicier, vittnesmål har ju en tendens att erodera över tid.

Funderar på hur det fungerar detta med vittnesmål.
Nu hoppar jag in på en parentes i er diskussion.

Många förhör har gjort, tidigare har man sagt över 700.
En del har säkert lämnat sina vittnesmål tidigt i utredningen och några har varit på förhör både en och två gånger.

Allt detta ingår i förundersökningen.
Detta mål har dragit ut på tiden. I ett och ett halvt år har man arbetat.
Nu har något kommit upp som pekar på att en till person kan vara involverad.
Tiden kan förlängas ytterligare, vem vet hur lång tid?

Tänk om det tar månader, ja t o m år för utredningen att komma i hamn till ett åtal.

Det som räknas i en rättegång, är som jag förstått det , är det som presenteras i rättegången.
Så ett vittnesmål i själva rättegången är det som räknas, inte vad vittnet sa för tre år sedan i ett förhör.

Jag vet av egen erfarenhet, att jag har minnen som har förändrats. Av min egen berättelse. Och min berättelse har jag berättat för många, olika till olika personer, lite beroende på vem det är. Ibland detaljerad och ibland stolpig. Med åren har jag kunnat känna att faktiskt har minnet bleknat av händelsen. Det jag minns är mina egna ord. Och tanken har kommit att; ja så har jag berättat det, det borde vara så. Men jag minns inte själva händelsen riktigt, utan enbart min egen berättelse.

Och vittnen berättar för den ena efter den andra om sin upplevelse. Får frågor och nya tankar om händelsen som kan påverka minnesbilden.

Min fråga:
Jag förmodar att vittnen inte får ta med sig sitt eget förhör hem, utan detta förblir kvar i FU och är under sekretess?
Hur ska vittnet kunna behålla sin bild så intakt som möjligt?
Citera
2019-09-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tröttsamt visst, men enligt advokat Ingvar Backmans uttalanden i media skall alltså åklagarens uppfattning vara att ett förmodat äktenskapsbrott har med motivbilden att göra. Därav intresset för dessa relations- och moralfrågor.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/lena-vigde-sin-misstankte-mordare-pa-hans-brollop/

Precis Draifos. Äktenskapsbrott, då är det HD som har störst motiv att mörda LW, men jag har en känsla av att HD fick det lite lugnare dessa sex år, att HD inte brydde sig utan snarare var tacksam. Är därför skeptisk till att hon hade motiv att mörda LW, men kan ha fel förstås, vi vet ju väldigt lite om HD.
Citera
2019-09-13, 10:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Domare Jens Lindborg tog beslutet om att HD skulle häktas.

Hovrättslagmannen Linda Hallstedt avslog SD:s överklagan.
Tack för information Cloudedcrystalbeam. Det här ger ytterligare stöd åt en hypotes om att kvinnor är mer benägna än män att misstänka SD för att vara gärningsmannen.
Citera
2019-09-13, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
LW var knappast i livsfara genom knoggnuggningen. Hon skulle heller antagligen inte blivit knoggnuggad om hon klivit ur bilen när SD avböjde fika, pratstund och bad henne kliva ut så han skulle kunna åka hem.
Hennes beteende i den situationen var ju provocerande. Det är ju ypperligt trist om hon inte förstod det. Fast fullt möjligt är ju att hon gott och väl förstod det, att avsikten var att trigga fram den reaktionen, i syfte att ha något att anmäla?

Vilka "instruktioner" av SD refererar du till? Han ville väl inte prata vare sig över fika eller i bilen?

Ja, hon kanske även "provocerade" även fram sitt mord?
Så att hon äntligen kunde få hämnas?

Att två personer grälar, är osams är väl inte ovanligt i en relation. I gräl ingår inte sällan anklagelser, ibland går man över en gräns och säger saker som man inte vill säga egentligen. Ibland kan man känna att man "tappar"det och regredierar till en tre- årings nivå, man känner det när det händer.

De flesta människor gör sådant. Man säger förlåt efteråt. Jag menade inte det. Jag ville såra dig. Jag betedde mig dåligt.
Kanske ställer man en kopp lite för hårt i bordet, i värsta fall slänger man en bok i golvet.

Men de flesta människor går inte över gränsen att slå. Inte ens om den andra provocerar, för det är väl det ett bråk består av. Att man säger saker till varandra, som provocerar och ifrågasätter. Som anklagar, kräver.

Det är alltså mottagaren av det som som han/hon anser är provocerande som har att reagera på det avsändaren säger.

Svaret kan aldrig accepteras vara våld. Hur provocerad du än blir.

Du är dum- PANG.
Citera
2019-09-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Rätt enligt bibeln.
Om man är kristen så försöker man leva
enligt bibeln.

Men Gud varken önskar livet ur människor eller mördar någon, gud uppmanar ingen att mörda någon enda människa, han uppmanar istället alla människor att förlåta varann när de gjort fel, inte sant?

Så vem skulle mörda LW för att SD är otrogen mot sin fru...när frun inte ens bryr sig och är svartsjuk?
Vilken religiös människa skulle anse sig ha rätt att mörda pga bibelns gamla förlegade budskap?
SD och HD är inte religiösa över huvudtaget, så dom kan vi utesluta helt då?
Vem är det då som har religiösa motiv att mörda Lena enligt dig?
Citera
2019-09-13, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja var f-n är skorna!?

Med tanke på hur duracellkaninen farit land och rike - suck, även utom riket - runt så...och lägg därtill besserwisser med förkärlek för gåtor...så är jag inte minsta avundsjuk på dom som måste leta...

Ja, det finns nog en uppsjö av ställen. Och även om SD nu skulle ha haft en mobil med sig, så blir det en enorm mängd ställen och stora arealer att leta på. Många skor säkert också.

Jag kan tänka mig att SD behövt olika typer av skor för sin hobby.
Några mer lämplig i svår terräng, klättring, andra lättare för vanlig terräng. Löparskor, och vardagsskor.
Finns det någon som vet exakt hur många par han har? Någon som har koll på om något par är borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in