2019-09-08, 20:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var det inte något med att deras planerade vigselförrättare fick förhinder?
Då anlitade de LW eftersom de kände henne.
Men det kanske bara är en trådsanning och bortförklaring.
Det kanske finns någon annan förklaring.

Nej, som jag minns det var det den gode vännen som berättade om henne i tidningen?
Tycker att det var han och hans hustru som frågade LW när deras präst blev sjuk, men sedan ordnade det sig?
Citera
2019-09-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
LW har inget att be om ursäkt för.
Hon var singel och hade sin fulla rätt att pippa med vem hon vill.
Det är väl inte LW's fel att SD är otrogen.
Detta vet vi inte, men det finns ju en överhängande risk att SD har sne-pippat fler kvinnor på olika "jobb-konferenser" eller i tälten på nån "Geo-grej."
SD väljer att vara otrogen, och LW tackade och tog emot.
Pja, man får inte mörda någon oavsett om man tycker att den gjort mycket fel. Så någon ursäkt har inte mördaren här. Samtidigt är det inte ens fel om två pippar ( undantaget våldtäkt). Klart att man inte förväntar sig att ens make ska hoppa i säng med ens väninnor om de blir singlar. SD har sin skuld i detta, men även LW borde satt P ( om det nu är sant att de haft en sexuell relation, och det verkar som om det är det). Visst kan han ha varit oerhört manipulativ och lovat massor och hon skör efter skilsmässan. Men hennes vänner har sagt att hon skämdes över att inte kunna bryta med honom, och det är begripligt att hon gjorde.
Citera
2019-09-08, 20:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag är lite ställd av senaste tidens utveckling. Har lite känslan att åklagaren löper linan nu vad dom har på SD, sen kom HD:s gripande som en blixt från klar himmel.
Jag har svårt att tro att någon av dessa är mördare. Dråp (olyckshändelse) skulle kunna vara en, för mig godtagbar/mer förstålig, händelse.

Men med dom parametrar vi verkar ha på banan nu, så ser jag inte hur detta kan genomföras och döljas med det vi vet.

Om det är någon eller båda av detta par så tror jag det är svartsjuka som motiv.

Jag förstår verkligen att det måste komma som en chock alltihop.
Jag som inte ens har några kopplingar är tagen av utvecklingen.

Skulle tro att det är många som känner som som är lika förvirrade.
Vi får se utvecklingen.

Dråp kan det dock inte bli tal om misstänker jag.
Kraftigt våld under lång tid (skriken) är försvårande omständigheter.
Det måste varit en lång period av dödsskräck och fruktansvärd smärta och det har funnits tid till att besinna sig.

Nu är HD också misstänkt för mordet, men skäligen misstänkt.
Vi vet inte hur det slutar, vad husrannsakan och förhören har lett till. Kanske ändras rubriceringen?
Tyvärr verkar NFC ha extremt långa väntetider.

Kanske får vi vänta 1,5 år till ?
Citera
2019-09-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag förstår verkligen att det måste komma som en chock alltihop.
Jag som inte ens har några kopplingar är tagen av utvecklingen.

Skulle tro att det är många som känner som som är lika förvirrade.
Vi får se utvecklingen.

Dråp kan det dock inte bli tal om misstänker jag.
Kraftigt våld under lång tid (skriken) är försvårande omständigheter.
Det måste varit en lång period av dödsskräck och fruktansvärd smärta och det har funnits tid till att besinna sig.

Nu är HD också misstänkt för mordet, men skäligen misstänkt.
Vi vet inte hur det slutar, vad husrannsakan och förhören har lett till. Kanske ändras rubriceringen?
Tyvärr verkar NFC ha extremt långa väntetider.

Kanske får vi vänta 1,5 år till ?

Nu är det ett prioriterar ärende som tydligen är högst levande. Det är en avgörande skillnad.
Citera
2019-09-08, 20:55
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Har läst tankarna kring UW/LW, församling mm. och försöker reda i mina egna tankar och vad vi vet.

OM SD/HD är GM, är otrohetsrelationen SD/LW troligtvis central. Det kan handla om kontrollförlust får SD och eller svartsjuka/ hämnd från HD t.ex.
Skilsmässan mellan UW och LW blir då viktig eftersom den (1) gjorde LW till en fri spelare på äktenskapsmarknaden och kanske (2) försatte LW i ett sårbart läge känslomässigt ( spekulation av JM, rimlig).
UW och LW tillhörde Equmeniakyrkan ( Som kanske hette ngt annat då) och även om LWs vänner vittnat om att de var liberala, borde de ( Som de flesta föräldrar) ha undvikit skilsmässa så långt det var möjligt. Medinsyn, tror jag, skrev att de vuxit ifrån varandra. Har vi eg ngn uppgift på vem som ville skilja sig?
Att LW slutade som pastor i samband med skilsmässan KAN ha berott på att hon kände att hennes förtroende som pastor var förbrukat. Men Strof (?) skrev väl att arbetet med ungdomar passade LW bättre. Kombo möjlig förstås.
SD bodde granne m LW före skilsmässan men hade inte börjat cacha med henne än då. OM uppgiften att HD fick ngn förlossningsdep efter andra barnet var fött stämmer, kan han ha varit "närhetstörstande" redan innan LWs och UWs skilsmässa. Med tanke på hur förtjusta folk är i rykten om sexuella snedsteg hos kyrkfolk, borde det kommit fram om UWs och LWs skilsmässa berott på SD. Håller med glorious att förhållandet MH och UW osar Sjundehimlen och säkert kom senare.

Vad ville jag säga: skilsmässan UW och LW är sekundärt relevant, men vi har inte mycket info om den.

Hold your horses! Rätt speedade föreställningar om frikyrkan som florerar i tråden. (Syftar då inte på dig Elsa, utan på tråden i stort.) Verkligheten är betydligt mer vardaglig och banal vad gäller skilsmässa och pastorstjänster

Så vitt jag vet var skilsmässan ett gemensamt beslut och MH kom efteråt. SD var definitivt inte inblandad då.

Att L*na slutade som pastor berodde på att det var en del konflikter och slitiga arbetsvillkor kring tjänsterna hon hade. Hon körde fast, kände sig sliten och hittade ingen tjänst som passade. Hon fortsatte med lite fria uppdrag, som t ex vigslar, men blev väldigt förtjust över att jobba med ensamkommande ungdomar. Det var ingen enkel resa i allt flyktingkaos som var under de åren. Till slut fick hon dock en klockren tjänst och trivdes bra med den. Hon släppte liksom tanken på församlingstjänst, åtminstone just då.

Skilsmässan var inte någon bidragande orsak till att hon slutade som pastor annat än att det var ytterligare en faktor som bidrog till kaos, dränering av kraft och känslan av ha kört fast. Inga skilsmässor är väl enkla och smärtfria?

Det är möjligt att det kan ha funnits personer i församlingen som såg snett på henne på grund av skilsmässan. Det finns alla möjliga konstiga typer i de flesta församlingar. Men att hon fick sluta på grund av skilsmässa har jag inte hört henne säga något om. Det tror jag inte. Även pastorer är människor och misslyckas ibland, trots de bästa intentioner.
Citera
2019-09-08, 20:58
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu är det ett prioriterar ärende som tydligen är högst levande. Det är en avgörande skillnad.

Kommer NFC prioritera även HD:s analyser när hon inte ens är häktad?
Citera
2019-09-08, 21:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tack för svar. Hm... då tror jag jag förstår hur du tänker. Jovars, ommöbleringen i hjärnan är pågående. Att Hanna misstänks för mord gör inte saken lättare precis.

I fupen, som hägrar som en oas i öknen för närvarande mest en vanföreställning eller önsketanke, är jag vansinnigt intresserad efter digitala spår av typen: "Du ska ingenstans på event utan att jag är där, för då kommer en tråkig överraskning" eller "sluta hänga efter mig, gå vidare, skaffa ett liv, annars får du skylla dig själv". Det kommer avgöra saken för mig.

SD kanske tänkte satsa på LW i seriös form, och ville separera från Hanna. För båda två går inte behålla för alltid. Eller så är den logiska slutledningsförmågan satt ur spel? Så han trodde det var möjligt att parallellköra två separata liv för evigt. Det hade inte gått så vidare bra hittills, misstänker jag, eller så tolkar jag saken fel?

Fast SD gör vissa andra ologiska saker. Om han nu blivit anmäld oförskyllt av Lena, efter bilinciidenten exempelvis, varför fortsätter han då ligga med henne? Fast Petter N kanske styr hans liv?

Med detta fallet är det lite som med körkortet, lär dig alla vägskyltar, och trafikregler, sedan gör du tvärtom, så ser vi vad som händer. Ungefär så är det att resonera i detta fall, jag måste hela tiden resonera utifrån motsatsen till hur jag själv tänker, resonerar och fungerar. Därför blir det så svårt.

Din teori, är inte sämre än någon annans. Jag tycker både i team D har motiv, starka sådana, men vem som är drivande, vet ej.

Om Sherlock kände till att L var rädd av typen: "om något händer mig... " kan jag bara beklaga att hon inte tog det på större allvar, eller lät bli att öppna dörren, installerade övervakningskameror, eller stack till en kvinnojour, för då kände hon bevisligen rätt. Säkert inte speciellt mysigt idag för dem hon anförtrott sig åt angående saken.

Det är nog tyvärr många som tar hoten på allvar, men som LW verkat göra, skäms för att de inte kan ta sig ur situationen. Kanske LW inte tog det på tillräckligt allvar, eftersom hon nu ändå öppnade dörren (om det inte var HD?).

Hon hade ju ändå anmält två gånger, och vad vet vi, kanske fler?
Ingen vet vad som hänt däremellan, men som vi har fått det berättat i tråden var det väldigt grova saker, så hon kan nog ha fattat att det var allvarligt.

Och då funderar man ju hur han fick ner LW till planket? Ensam i mörkret.
Lurad av att han hade fixat sonen cach som var i parken just nedanför? Sedan snack som escalerade, precis som vid bilincidenten?

Om det förut var svårt att i teorin få ner LW till planket, kan det möjligen var lite lättare med HD i bilden. Nu finns det plötsligt hur många scenarios som helst som är möjliga.

Och vem var drivande och vem deltog i dödandet?

Det är ologiskt att SD och LW fortsätter att vara med varandra efter båda anmälningarna. För bådas del. Men är det inte så det är med den typen av kränkningar? Att man inte fattar varför kvinnan (eller mannen) inte lämnar förhållandet när det upprepas gång efter gång? Trots alla fagra löften?

Petter N har nog varit inblandad i allt för många förhållanden där den har fått bestämma. Men här kanske det handlade om mer än det.

Ja, aldrig har jag längtat så mycket efter en FUP.
Men frågan är, kommer vi att få några svar?

Och om svaren finns där någonstans i de tusentals sidor som man ska försöka få något ur, hur ska man kunna luska ut något ur de lögner som kommer att finnas där (vad jag gissar).

Bilderna som vänner (och ovänner) har gett i förhör kommer nog att vara väldigt splittrade och sanningen kommer kanske att ligga dold.
Citera
2019-09-08, 21:03
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att Lena lämnade förra församlingen berodde nog inte på skilsmässan utan på att hon därefter inledde ett förhållande med JH (Jan H) som tillsammans med sin fru också var församlingsmedlemmar där.

Enbart en skilsmässa är knappast skäl nog att en pastor lämnar sin församling.
Det var ny information.
Varifrån kommer denna information?
Ingen av hennes vänner verkar ha hört talas om detta.
Men du som inte känner henne låter säker på att det var vad som hände?
Citera
2019-09-08, 21:07
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Är det nån som har koll på vad JG gör nu för tiden.??
Ränner han i skog o mark, eller ligger han lågt.?
Har han blivit kallad till fler förhör.?
Nån som har koll på den göken.?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Men sen blir jag inte klok på denna JG. Tror han vet en hel del. Kanske är han ett kronvittne?
Har han setts till sedan SD häktades?
Arbetar han eller har han sjukskrivit sig igen?

Edit: tillägg
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jo, det finns en massa frågetecken kring JG. Han finns där som en joker i leken.
Senast redigerad av hoppsann 2019-09-08 kl. 21:09.
Citera
2019-09-08, 21:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det var ny information.

Dessa uppgifter finns i början av tråden och vi diskuterade det även i början på sommaren innan jag gick på min 3 mån semester.

Gloriouslife grävde bl.a. fram att Lena hade tagit en resa med denna man med Irland tror jag det var och det var samma datum då han låg i skilmässa.

Läs om tråden eller sluta ifrågasätta oss som har ett gott minne. Jag tar inte den här diskussionen igen.
Citera
2019-09-08, 21:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Hold your horses! Rätt speedade föreställningar om frikyrkan som florerar i tråden. (Syftar då inte på dig Elsa, utan på tråden i stort.) Verkligheten är betydligt mer vardaglig och banal vad gäller skilsmässa och pastorstjänster

Så vitt jag vet var skilsmässan ett gemensamt beslut och MH kom efteråt. SD var definitivt inte inblandad då.

Att L*na slutade som pastor berodde på att det var en del konflikter och slitiga arbetsvillkor kring tjänsterna hon hade. Hon körde fast, kände sig sliten och hittade ingen tjänst som passade. Hon fortsatte med lite fria uppdrag, som t ex vigslar, men blev väldigt förtjust över att jobba med ensamkommande ungdomar. Det var ingen enkel resa i allt flyktingkaos som var under de åren. Till slut fick hon dock en klockren tjänst och trivdes bra med den. Hon släppte liksom tanken på församlingstjänst, åtminstone just då.

Skilsmässan var inte någon bidragande orsak till att hon slutade som pastor annat än att det var ytterligare en faktor som bidrog till kaos, dränering av kraft och känslan av ha kört fast. Inga skilsmässor är väl enkla och smärtfria?

Det är möjligt att det kan ha funnits personer i församlingen som såg snett på henne på grund av skilsmässan. Det finns alla möjliga konstiga typer i de flesta församlingar. Men att hon fick sluta på grund av skilsmässa har jag inte hört henne säga något om. Det tror jag inte. Även pastorer är människor och misslyckas ibland, trots de bästa intentioner.

Så bra att du finns och kan reda ut lite runt spekulationerna!

Skilsmässa för en pastor borde inte vara så helt ovanligt som man vill tro?
Jag har då hört om flera präster som skilt sig. De är som du säger också människor och kanske inte alltid lyckas perfekt med allt.

Man kan ibland vara en person som klarar bättre av att ge hjälp och råd till andra än att lyckas med sitt eget liv. Jag har sett det själv på nära håll.

Konstiga människor finns överallt, ibland kanske de samlas mer i olika samfund där man kan känna gemenskap om man inte lyckas hitta det någon annanstans.

Men det här mordet visar väl att det även finns människor utanför kyrkan som är minst lika konstiga. Och värre än det.
Citera
2019-09-08, 21:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det var ny information.

Känner inte igen detta heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in