2019-09-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Ingen träff ännu.

" ingen svarade och till slut stod jag där uppe i hallen och stirrade på den glämtande dörren varifrån dragspelsmusiken kom. Plötsligt hördes ett jämrabde läte därifrån. Min första tanke varit att han farit illa, eller ännu värre: drabbats av en hjärtinfarkt.
Men det var ingetdera, blev jag varse när jag sköt upp dörren. Det var något helt annat. Det var...
Jag trodde inte mina ögon. Det gjorde inte heller Brevis -av alla människor - som var.."

Hans Gunnarsson?
Citera
2019-09-12, 16:09
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Hans Gunnarsson?
Korrekt!
Ur En jävla vinter.

Pinnen vidare till Magmunnen.
Behövde ej ens beskriva pinnen i denna scen...
Strongt!
Citera
2019-09-12, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Korrekt!
Ur En jävla vinter.

Pinnen vidare till Magmunnen.
Behövde ej ens beskriva pinnen i denna scen...
Strongt!

Tackar!

Hade Saltkatt inte gissat på Flygt hade jag själv dragit till med det. Gunnarsson var gubben som återstod.

Det har hänt något med en pinne i scenen? Brevis spetsad?

Nytt citat kommer inom kort.
Citera
2019-09-12, 16:56
Medlem
Okej, vilken är författaren och ur vilken roman:

"Det var ingen tät klunga av gårdsfolk som stod på trappan och hälsade herrskapet välkomna; först visade sig blott en liten flicka på tolv år eller så, och efter henne följde en yngling, i hög grad lik Pjotr, klädd i grått livrè med vita, vapenprydda knappar: det var Pavel Petrovitj Kirsanovs betjänt. Han öppnade tigande kaleschdörren och knäppte upp fotsacken på tarantasen. De tre herrarna gick genom en mörk och i det närmaste omöblerad sal, där de såg en ung flickas ansikte skymta fram i en dörr, och befann sig nästa ögonblick i den modernt möblerade salongen."
Citera
2019-09-12, 17:25
Medlem
atts avatar
Citat:
Okej, vilken är författaren och ur vilken roman:

"Det var ingen tät klunga av gårdsfolk som stod på trappan och hälsade herrskapet välkomna; först visade sig blott en liten flicka på tolv år eller så, och efter henne följde en yngling, i hög grad lik Pjotr, klädd i grått livrè med vita, vapenprydda knappar: det var Pavel Petrovitj Kirsanovs betjänt. Han öppnade tigande kaleschdörren och knäppte upp fotsacken på tarantasen. De tre herrarna gick genom en mörk och i det närmaste omöblerad sal, där de såg en ung flickas ansikte skymta fram i en dörr, och befann sig nästa ögonblick i den modernt möblerade salongen."

Gogol, Döda själar?
Citera
2019-09-12, 17:29
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tackar!

Hade Saltkatt inte gissat på Flygt hade jag själv dragit till med det. Gunnarsson var gubben som återstod.

Det har hänt något med en pinne i scenen? Brevis spetsad?
t.
Snarare på väg att själv spetsa ety han observeras med "kuken i vädret" av berättarjaget
Mitt uppe i en sk ormgrop
Skrev inte ut detta då...
Citera
2019-09-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Gogol, Döda själar?

Nej, en annan ryss. I dag mindre känd än Gogol, men när det begav sig var han nog minst lika läst, i alla fall i Europa. Ingen obskyr författare i dag heller dock.
Citera
2019-09-12, 21:10
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Nej, en annan ryss. I dag mindre känd än Gogol, men när det begav sig var han nog minst lika läst, i alla fall i Europa. Ingen obskyr författare i dag heller dock.

Då drar jag till med Turgenjev. Han var en av de första stora ryssarna som slog igenom i Europa.
Fäder och söner, rent av?
Citera
2019-09-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Då drar jag till med Turgenjev. Han var en av de första stora ryssarna som slog igenom i Europa.
Fäder och söner, rent av?

Herrn har så rätt så, både vad gäller ryss och verk. Över till dig!
Citera
2019-09-12, 21:47
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Herrn har så rätt så, både vad gäller ryss och verk. Över till dig!

Man får tacka! Då drar jag den här:

"Stackars X fick ett ruskigt slut. Han var ute och åkte i hertig de Ventres Hispano-Suiza när hans hängande hemorrojder blåste ut ur bilen och fastnade i bakhjulet. Han blev helt urblåst, bara ett tomt skal satt kvar i det giraffskinnklädda sätet. Till och med ögonen och hjärnan följde med, med ett hemskt ploppande ljud. Hertigen säger att han kommer att ha med sej det där gräsliga ploppandet till sitt mausoleum..."
Citera
2019-09-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Man får tacka! Då drar jag den här:

"Stackars X fick ett ruskigt slut. Han var ute och åkte i hertig de Ventres Hispano-Suiza när hans hängande hemorrojder blåste ut ur bilen och fastnade i bakhjulet. Han blev helt urblåst, bara ett tomt skal satt kvar i det giraffskinnklädda sätet. Till och med ögonen och hjärnan följde med, med ett hemskt ploppande ljud. Hertigen säger att han kommer att ha med sej det där gräsliga ploppandet till sitt mausoleum..."

Känns som om det där skulle kunna komma från Burroughs penna ...
Citera
2019-09-12, 22:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Känns som om det där skulle kunna komma från Burroughs penna ...

Om inte en alltför modern översättning luktar "sej" isf för "sig" väldigt mkt Lundell - skjuter från höften med En varg söker sin flock (erkännes, tresiffrigt odds, har inte ens läst UL, började på "Jack" men fann bara en Jack K-epigon, och då även denne är oerhört överskattad gav jag upp...).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in