2019-09-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima

Tack själv! Hade ingen aning om att Rennerova hade sådan utrustning, det ställer ju isf Palmes skenbröllop i ett helt annat ljus. Var hon KGB-spion? Märklig historia.

Knappast GRU, historien säger att Olof Palme med sitt skenäktenskap hjälpte Jelena Rennerova att lämna Tjeckoslovakien efter kuppen i Prag 1948 då kommunisterna tog makten.

Det sammanfaller däremot i tid med Israels bildande som stat 1948 då bla annat Folke Bernadotte likviderades på öppen gata i Jerusalem. Då verkade en annan Tjeck som "spion" nämligen Robert Maxwell

Robert Maxwell: legacy of 'The Bouncing Czech'
He was also, there is no doubt, a spy, although who exactly he spied for is a more complicated matter. Because of his many business interests in Eastern Europe, and those fawning biographies of dictators, he was able to move freely through the Communist world. After he died, then Prime Minister John Major said Maxwell had given him "valuable insights" into the situation in the Soviet Union. However, it seems very likely that Maxwell was allowing information to flow in both directions, bringing news of the West into the Soviet bloc, along with his business deals and bonhomie.

The Israelis were also getting the benefit of his intervention, with Maxwell acting first in the matter of Czech support for the Arab-Israeli War in 1948, then as a designated go-between in the process of Jewish emigration from the Soviet Union to Israel, and probably as a Mossad agent.
Robert Maxwells dotter är på löpsedlarna nu som assistent till Jeffrey Epstein och hans "sex trafficking conspiracy" där barn har utsatts för övergrepp

I stället för GRU-agent skulle jag föreslå att Jelena Rennerova var eller blev Mossad-agent och informatör till Olof Frånstedt.
Citera
2019-09-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
https://www.expressen.se/nyheter/palmegruppen-har-fatt-svar-om-tva-revolvrar/

Tänkte det var revolvrarna som magnetfiskarna hittade! Då hade det varit intressant.
Citera
2019-09-12, 19:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, hans egen framställning av sina insatser borgar för att han borde ha blivit omnämnd, men han har varit passiv. Möjligen har han vid något tillfälle gjort en ansats att försöka vända kroppen till framstupa. Med mindre framgång.
Det mesta talar också för att han kom över en halv minut efter skotten. Palme låg ju på rygg. Anna och Stefan var redan där.
Om observationen av LJ var bland det första han gjorde talar det i samma riktning. Den kan ha ägt rum tidigast 45 sekunder efter skotten.

———-

Anders Ersson, Per Vallin, Karin Johansson, Christina Vallin, Göran Israelsson, Jan Andersson.
Gemensamt för dessa är att de var där tillsammans med ett sällskap, men mig veterligen har inte deras närvaro spontant vidimerats av någon utomstående.

Bengt Palm var ensam, och befann sig centralt på mordplatsen i 20 minuter.
Hade det inte varit för hans eget vittnesmål så hade vi inte haft en aning om hans närvaro.

Ska man kanske se ”mysteriet” SE i det ljuset?

Ja precis. De som var i centrum för händelserna har noterats av alla: offret, LP, Anna H, Stefan G, ambulanspersonalen, poliserna etc.

Därutöver märkte säkert några Leif L och Hans J som tycks ha varit mer aktiva plus ev någon mer.

Men "publiken" runt mordplatsen var anonym. Fanns inget skäl för andra vittnen att kartlägga vilka som var närvarande. Det var polisens sak.

SE tillhörde publiken som på avstånd följde utvecklingen - han pratade inte med LP, sprang inte in på Tunnelgatan, bidrog inte i livräddningen, beskrevs inte av ett vittne och såg troligen ej heller LJ.

Allt är påhitt. Tiderna vid Skandia leder till slutsatsen att han kom fram ca 23.22 eller något senare. Därför såg han inte GM. Sen stod han på avstånd och tittade på i ca 20 minuter. Tror jag.
Citera
2019-09-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jo men har inte SE sagt att LJ är söder om barackerna när SE ser honom (om man bortser från SE:s egna position)? Eller har jag missförstått TP?
Jo, du har missförstått. Han har alltid placerat LJ framför det sk kulturhuset på Luntmakargatan 14. Synlig endast genom den norra korridoren. Jag tror att det var den delen som sket sig för LL
Citera
2019-09-12, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Artikeln är ju 15 månader gammal

Jag vet. KP är självsäker på att dom kommer att kunna presentera en lösning. Jag tror att dom hittade rätt vapen vid denna tidpunkt. Den tillhörde SE:s granne.
Citera
2019-09-12, 19:55
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det du skriver skulle kunna vara tänkbart OM det inte just vore för Rikskanalen. Alla hade den!
Åke Malmström hade två kristaller i sin radio, den ena för R1:an den andra för U-13 (410-350 MHz). Det är polisens tekniker som antog att han hört R1:an från "de på taket" eftersom alla bärbara stationer alltid hade den.

Kanske var kommunikationen begränsad till orden "statsministern är skjuten". Detta innan han ens burits in i ambulansen, som de på taket via en FM-sändare vidareförmedlade till en person som inte ville visa sig i händelsernas centrum men ändå hade en viktig roll att spela just däromkring efteråt.
Senast redigerad av MossTrums 2019-09-12 kl. 20:03.
Citera
2019-09-12, 19:57
Medlem
Citat:
Jag vet. KP är självsäker på att dom kommer att kunna presentera en lösning. Jag tror att dom hittade rätt vapen vid denna tidpunkt. Den tillhörde SE:s granne.

O sen då?
Citera
2019-09-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
O sen då?

Jobbar brett och samlar på sig så mycket fakta dom kan för att sedan kunna presentera en lösning värd namnet.

Min hypotes alltså!
Citera
2019-09-12, 20:08
Medlem
Citat:
Jobbar brett och samlar på sig så mycket fakta dom kan för att sedan kunna presentera en lösning värd namnet.

Min hypotes alltså!

Men det är ju självklart...
Citera
2019-09-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja precis. De som var i centrum för händelserna har noterats av alla: offret, LP, Anna H, Stefan G, ambulanspersonalen, poliserna etc.

Därutöver märkte säkert några Leif L och Hans J som tycks ha varit mer aktiva plus ev någon mer.

Men "publiken" runt mordplatsen var anonym. Fanns inget skäl för andra vittnen att kartlägga vilka som var närvarande. Det var polisens sak.

SE tillhörde publiken som på avstånd följde utvecklingen - han pratade inte med LP, sprang inte in på Tunnelgatan, bidrog inte i livräddningen, beskrevs inte av ett vittne och såg troligen ej heller LJ.

Allt är påhitt. Tiderna vid Skandia leder till slutsatsen att han kom fram ca 23.22 eller något senare. Därför såg han inte GM. Sen stod han på avstånd och tittade på i ca 20 minuter. Tror jag.
Ja det är nog mycket som är rent hittepå, eller åtminstone kraftiga överdrifter.
Observationen av LJ tror jag ändå på. Den kom så tidigt och är så pass distinkt i beskrivningen att den annars är svår att förstå. Dessutom är den helt korrekt som det visat sig.
Citera
2019-09-12, 20:44
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vittnesmål och andra kända omständigheter ger anledning att misstänka SE för inblandning i mordet.

Du avfärdar allting lättvindigt med påhitt , kan du visa något konkret som styrker din tro, mer än bara, för att du kan?

Basfakta?
Citera
2019-09-12, 21:04
Medlem
Citat:

Stig Engström finns med både på bild och ljud:
http://lennartremstam.blogspot.com/2018/06/stig-engstrom.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in