Citat:
Ursprungligen postat av
Kallix
Ang. det jag fetat. Är det så? Även om en advokat, domare eller en internutredare är misstänkta för allvarliga brott?
I så fall måste nog någon specialavdelning göra detta.
På mitten av 1980-talet så hyrde min mor ut sin lgh till ett domarpar. Det var brist på domare i Stockholm, de hade kommit för att hjälpa till med att minska på högen av ärenden.
Samtidigt var min bror kriminell......i poliskretsar ganska känd sådan. Min kriminelle bror som var folkbokförd på adressen, åkte fast för någonting och poliserna gjorde husrannsakan en vardagsförmiddag när ingen var hemma........
Poliserna började efter ett tag att ana oråd, så till den grad att de faktiskt letade rätt på min mor (som då bodde i norra Norrland, och ringde henne och frågade om vilka som egentligen bodde i lgh. Min mor ringe mig och sa att jag omedelbart skulle åka till lgh, att polisen gjort husrannsakan (eller början till en) nu insett att det var helt fel personer och skulle lämna lgh men då låset var uppborrat så kunde de inte bara dra direkt. Jag fick åka dit och vänta tills domarparet kom hem, vilket inte var så länge. Och de var verkligen skitsura. Det blev tydligen ett stort efterspel av detta, anmälningar gjorda av domarna mot poliserna.
Det var visserligen ett par år sedan, kanske har regler/lag ändrats, men då var det förbjudet för vanliga poliser att göra husrannsakan hemma hos domare.