2019-09-01, 18:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Robinson Crusoe?

Det är ju ingen dum gissning och det är snyggt att ha koll på att romanerna om Robinson Crusoe utgör en trilogi. Men det är inte honom vi söker. Jag avvaktar nog lite med att påtala andra likheter/skillnader mellan Defoes bok och verket med den vi söker...

3. Romanfiguren vi söker bär samma efternamn som sin verkliga förebild.

4. Romanfiguren vi söker dog vid samma händelse som sin verkliga förebild.
Citera
2019-09-01, 21:56
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är ju ingen dum gissning och det är snyggt att ha koll på att romanerna om Robinson Crusoe utgör en trilogi. Men det är inte honom vi söker. Jag avvaktar nog lite med att påtala andra likheter/skillnader mellan Defoes bok och verket med den vi söker...

3. Romanfiguren vi söker bär samma efternamn som sin verkliga förebild.

4. Romanfiguren vi söker dog vid samma händelse som sin verkliga förebild.

Samma efternamn, men inte samma förnamn?
Citera
2019-09-01, 23:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Samma efternamn, men inte samma förnamn?

Detta var jag tvungen att rota i. Jag skulle säga att beroende på källa kan det finnas en liten, i princip betydelselös, variation i ett mellannamn... Så ja, jag kan säga att romanfiguren är helt döpt efter sin verkliga förlaga, även om det vi söker verkligen är en romanfigur.

I romanen finns ett antal andra personer som är kända för en bred litteraturintresserad allmänhet (eller biobesökare) men som inte alls har samma tydliga verklighetsbakgrund. Så den person vi söker är lite speciell i det avseendet.
Senast redigerad av Venator 2019-09-01 kl. 23:24.
Citera
2019-09-02, 10:50
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Detta var jag tvungen att rota i. Jag skulle säga att beroende på källa kan det finnas en liten, i princip betydelselös, variation i ett mellannamn... Så ja, jag kan säga att romanfiguren är helt döpt efter sin verkliga förlaga, även om det vi söker verkligen är en romanfigur.

I romanen finns ett antal andra personer som är kända för en bred litteraturintresserad allmänhet (eller biobesökare) men som inte alls har samma tydliga verklighetsbakgrund. Så den person vi söker är lite speciell i det avseendet.

Kanske The Underworld U.S.A. Trilogy, James Ellroy. Romanfiguren är då John F. Kennedy.
Citera
2019-09-02, 12:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Kanske The Underworld U.S.A. Trilogy, James Ellroy. Romanfiguren är då John F. Kennedy.

Intressant gissning, fast J. F. Kennedy dör ju redan i första delen av trilogin som är American Tabloid.

5. Romanfiguren är betydligt mycket mer känd än sin verkliga förebild (som de flesta inte har en aning om har existerat).

6. Framför allt första delen i trilogin är filmad ett flertal gånger och har till och med blivit musikal i Sovjet (lär jag mig nu)...

7. Jag bör väl nu också göra er tjänsten att säga att vi är senare än Defoe och tidigare än Ellroy.

8. Romanfigurer interagerar, direkt och indirekt, med ett antal kända historiska personer.
Citera
2019-09-02, 14:18
Medlem
obzys avatar
Citat:
Intressant gissning, fast J. F. Kennedy dör ju redan i första delen av trilogin som är American Tabloid.

5. Romanfiguren är betydligt mycket mer känd än sin verkliga förebild (som de flesta inte har en aning om har existerat).

6. Framför allt första delen i trilogin är filmad ett flertal gånger och har till och med blivit musikal i Sovjet (lär jag mig nu)...

7. Jag bör väl nu också göra er tjänsten att säga att vi är senare än Defoe och tidigare än Ellroy.

8. Romanfigurer interagerar, direkt och indirekt, med ett antal kända historiska personer.
D'Artagnan?
Citera
2019-09-02, 14:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obzy
D'Artagnan?

D'Artagnan, som skildrad av Dumas d.ä., är ju helt rätt, bra!

Romantrilogin är alltså Les trois mousquetaires (De tre musketörerna), Vingt ans après (Myladys son) samt Le vicomte de Bragelonne ou Quarante ans après (på svenska bland annat som Mannen med järnmasken).

Citerar från Wikipedia:
Charles Ogier de Batz de Castelmore, Comte d'Artagnan, född cirka 1611, död 25 juni 1673, var musketör i den franska armén under Louis XIV och dog under belägringen av Maastricht under fransk-nederländska kriget. En fiktiv biografi över hans liv nedtecknades av Gatien de Courtilz de Sandras, vilken skapade basen för figuren d'Artagnan i Alexandre Dumas böcker om De tre musketörerna.

Likheter och skillnader mellan den diktade d'Artagnan och den verklige.

- Bägge var musketörer som tjänade kardinal Mazarin.
- Bägge arresterade finansintendenten Nicolas Fouquet.
- Diktens d'Artagnan blev marskalk av Frankrike, den verklige blev general.
- Bägge stupar vid belägringen av Maastricht.
- Den verklige d'Artagnan hedras genom att kung Ludvig XIV närvarar vid hans bröllop.
Tråden vidare till dig med äran, värja och en ståtlig hatt med plymer!
Citera
2019-09-05, 20:21
Medlem
obzys avatar
Ska fundera ut något åt er. Om det dröjer får någon annan gärna fortsätta.
Citera
2019-09-11, 20:53
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obzy
Ska fundera ut något åt er. Om det dröjer får någon annan gärna fortsätta.

Med all ödmjukhet tolkar jag sex dagar som "dröjer något" och snor frågan (är så pass obildad att det är min enda chans... ....var ett bra tag sedan jag plockade ngt här...).

1) Börjar med en Bernard (Venator och att begriper, för er som inte bevistar historiequizarna: ngt självupplevt som inte tillför "gissningsvärde".... ). Läste den som 12-13 åring, läste om den med lika stor behållning kring 30. Bernard de luxe; dock ingen som helst "ungdomsbok" - snarare lite av "parental guidance"-varning.

2) Författaren känd under sitt smeknamn, vad förnamnet anbelangar.

3) Vad efternamnet anbelangar kan det få oss att tänka på en förnamns-namne, inte författare, men skrev några brev åtminstone.

MEN! Vi söker ju ett verk, som absolut inte är författarens mest kända, en tubenlänk kan leda oss dit;

4) https://www.youtube.com/watch?v=RDxfjUEBT9I

Sail away!
Citera
2019-09-11, 22:00
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Med all ödmjukhet tolkar jag sex dagar som "dröjer något" och snor frågan (är så pass obildad att det är min enda chans... ....var ett bra tag sedan jag plockade ngt här...).

1) Börjar med en Bernard (Venator och att begriper, för er som inte bevistar historiequizarna: ngt självupplevt som inte tillför "gissningsvärde".... ). Läste den som 12-13 åring, läste om den med lika stor behållning kring 30. Bernard de luxe; dock ingen som helst "ungdomsbok" - snarare lite av "parental guidance"-varning.

2) Författaren känd under sitt smeknamn, vad förnamnet anbelangar.

3) Vad efternamnet anbelangar kan det få oss att tänka på en förnamns-namne, inte författare, men skrev några brev åtminstone.

MEN! Vi söker ju ett verk, som absolut inte är författarens mest kända, en tubenlänk kan leda oss dit;

4) https://www.youtube.com/watch?v=RDxfjUEBT9I

Sail away!

Bra initiativ! Och till och med Macca får vara med, jag klurar för fullt.
Citera
2019-09-11, 22:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Bra initiativ! Och till och med Macca får vara med, jag klurar för fullt.

Dylikt måste uppmuntras! Erkännes: är väldigt svår.

4b) ...syftar till en verksamhet som är ett huvudtema i boken.

Sorry för lite OT: Macca hävdade första gången först -97 att låten handlar om the civil rights struggle i Dixieland, vilket jag tror är en efterhandskonstruktion (lite typiskt Macca att skarva en del... tror det är en iofs utsökt genialisk bagatell om... ...koltrastsång!). Den är dock definitivt inte syftande till det tema som finns i vårt sökta verk... (även om beröringspunkter finns, en semantiskt närmast exakt).
Citera
2019-09-11, 22:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Dylikt måste uppmuntras! Erkännes: är väldigt svår.

4b) ...syftar till en verksamhet som är ett huvudtema i boken.

Sorry för lite OT: Macca hävdade första gången först -97 att låten handlar om the civil rights struggle i Dixieland, vilket jag tror är en efterhandskonstruktion (lite typiskt Macca att skarva en del... tror det är en iofs utsökt genialisk bagatell om... ...koltrastsång!). Den är dock definitivt inte syftande till det tema som finns i vårt sökta verk... (även om beröringspunkter finns, en semantiskt närmast exakt).

Bra, ska vara svårt!

Koltrastsångens mening... Revirhävdande...? Relationsskapande...? "Para er med mig, jag är en jävel på att plocka mask och varna för katter!" Tja, du nämnde ju"parental guidance"-varning och fågelsång är nog inget för barnaöron om vi förstod vad de sa.

Macca sjunger om att flyga också, fastnade där först. Klurar vidare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in