2019-08-30, 16:49
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Varken Sandor eller Master.

Ledtrådarna är aningen perifera i förhållande till figuren.

9. En del av livet åt vår figur endast fisk.

Känns som Gollum då?
Citera
2019-08-31, 09:39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Känns som Gollum då?
NEJ

10. Hedonist
Citera
2019-08-31, 19:40
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
NEJ

10. Hedonist

En hedonist som hatar sin bror, kanske har en hjärntumör, bara åt fisk under en del av sitt liv, och så omgiven av svenskar och britter, och jag gissar på Röde Orm.
Mest för att kunna fråga om författaren är svensk och om det är en historisk roman.....
Citera
2019-08-31, 20:17
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
En hedonist som hatar sin bror, kanske har en hjärntumör, bara åt fisk under en del av sitt liv, och så omgiven av svenskar och britter, och jag gissar på Röde Orm.
Mest för att kunna fråga om författaren är svensk och om det är en historisk roman.....
Inte svensk och inte historisk.

11. Helt manlig miljö
En kvinna dyker upp först halvvägs in i romanen.
Citera
2019-08-31, 21:06
Medlem
Cohibas avatar
Massajen har verkligen satt oss på det hala här. Har inte den blekaste om vad det kan röra sig om och ändå ska det vara en figur som är så känd, att man nog hört talas om honom, även om man inte läst boken.

Helt manlig miljö? Då borde vi röra oss i ett fängelse, i en munkorden eller i soldatlivets gladlynta och upptågsrika gemenskap.
Citera
2019-08-31, 21:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Inte svensk och inte historisk.

11. Helt manlig miljö
En kvinna dyker upp först halvvägs in i romanen.

Jag sitter och klurar på om det inte kan vara Jack Londons Varg-Larsen som eftersöks... Jag har inget minne av hans utseende men mycket övrigt stämmer.
Citera
2019-08-31, 21:16
Medlem
atts avatar
Fisk får mig att tro att vi är ute och seglar. De författare som jag kom att tänka på är Jack London och Joseph Conrad. Tror mest på den senare. En bok som jag har i hyllan (ännu oläst tyvärr) är Lord Jim.
Citera
2019-08-31, 21:45
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag sitter och klurar på om det inte kan vara Jack Londons Varg-Larsen som eftersöks... Jag har inget minne av hans utseende men mycket övrigt stämmer.

Kan ge mig fan på att det är den!
Citera
2019-08-31, 21:51
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Kan ge mig fan på att det är den!

Jo... Hedonism, brödrahat och huvudvärk... Check. Och jag vill minnas att kvinnan kom in först halvvägs (ihop med brodern, kan det ha varit så?). Jag har faktiskt haft Varg-Larsen som gåta här själv men med helt andra ledtrådar.
Citera
2019-08-31, 22:22
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jo... Hedonism, brödrahat och huvudvärk... Check. Och jag vill minnas att kvinnan kom in först halvvägs (ihop med brodern, kan det ha varit så?). Jag har faktiskt haft Varg-Larsen som gåta här själv men med helt andra ledtrådar.
Visst är det Varg Larsen! Och jag har också haft uppe romanen tidigare
Har dom flesta detaljer i minnet.
Som grabb läste jag den minst fem gånger.

Över till dig!
Citera
2019-09-01, 12:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Visst är det Varg Larsen! Och jag har också haft uppe romanen tidigare
Har dom flesta detaljer i minnet.
Som grabb läste jag den minst fem gånger.

Över till dig!

Tackar! Då fortsätter i samma spår och söker således en känd romanfigur. Jag kan inte riktigt avgöra hur lätt eller svårt detta är, men det ger sig!

1. Baserad på en verklig person som blev skildrad i en fiktiv biografi, som i sin tur av grunden för en välkänd romansvit (normalt utgiven som trilogi).

2. Dör i sista delen av trilogin.

Edit: Några förtydliganden
Senast redigerad av Venator 2019-09-01 kl. 12:40.
Citera
2019-09-01, 13:28
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tackar! Då fortsätter i samma spår och söker således en känd romanfigur. Jag kan inte riktigt avgöra hur lätt eller svårt detta är, men det ger sig!

1. Baserad på en verklig person som blev skildrad i en fiktiv biografi, som i sin tur av grunden för en välkänd romansvit (normalt utgiven som trilogi).

2. Dör i sista delen av trilogin.

Edit: Några förtydliganden
Robinson Crusoe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in