Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Vilka vi känner till bevisningen?
Det är FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS och åklagaren har inte lämnat ut info om vad som ligger till grund för häktningen.
Sedan finns det en del personer som tror att de vet vilka bevisen är.
Det kanske var slarvigt av mig att kalla det för bevisning, det är ett lite luddigt begrepp. Men det jag syftar på är alltså de omständigheter man har gått ut med i media, och som har gett oss intrycket att det finns skäl att misstänka SD för brott. Det går i alla fall att bilda sig en ganska god uppfattning om vad åklagaren tror kan ha hänt här, och vad hon nu kan tänkas ha som mål att försöka bevisa. Som jag tolkar de uppgifter som polis, åklagare och advokat har gått ut med i media så handlar det om två olika händelsekedjor som enligt åklagaren skall ha lett fram till att SD dödar LW.
Det ena är en över en längre tid eskalerande våldsspiral, som börjar med att SD knoggnuggar LW i en bil i januari 2017 och slutar med att han dödar henne bakom ett bullerplank i maj 2018. Chefsåklagare Sarah Hajslund Hansen (Hidings chef?) har tidigare gått ut med att man arbetar väldigt hårt i Örebro med det som klassas som
våld i nära relation, och man kan nästan ana att man åtminstone inledningsvis gjorde bedömningen att det kunde handla om just ett sådant fall här. Här kommer åklagaren i så fall att behöva visa dels att de har haft vad man brukar kalla en
nära relation, dels att en knoggnuggning faktiskt har ägt rum, och dels att det utöver en sådan knoggnuggning också har förekommit liknande (eller värre) saker under tiden mellan januari 2017 och maj 2018.
Det andra är en kortare händelsekedja under själva mordkvällen, där SD antas ha träffat LW bakom bullerplanket, dödat henne, och sedan tagit sig hem igen.
Ett möjligt problem ser man ju här i det att SD enligt advokaten förnekar
alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått. Det skulle alltså kunna vara så illa att
ingenting av det här går att bevisa (för SD borde väl rimligen medge sådana omständigheter som han har blivit överbevisad om).