2019-09-11, 19:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Nja, det är väl så att såna här fall även lockar till sig kvinnor som söker personlig upprättelse.
Då passar det inte in att kvinnor (läs HD)trots skäligen misstänkt för mord ändå utesluts per automatik som förövare. Dvs, om det inte går att upprepa den ologiska kullerbyttan att det måste varit mannen (SD) som lurat/hotat henne att besinningslöst slå ihjäl din rival.
Precis som du gjorde..

Vi har väl aldrig haft något meningsutbyte du och vad jag kan minnas?

På vilket sätt tror du att Blessefruit som är vän med L*ena känner att hon behöver personlig upprättelse?
Citera
2019-09-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det beror väl på vad han ev kan känkas känna till om vad som varit dem emellan. Han har ju umgåtts ganska frekvent med båda.

Och anmälan behöver inte vara för "skojs skull". Hon tillstod väl själv i förhören att hon försökt tvinga sig kvar i bilen och därför eskalerades tjafset (hon själv kallar det tjafs). Om anmälan snarare har grund i att hon var sårad ifall han inte ville fördjupa förhållandet när SD och HD ändå skulle skiljas eller liknande.

Bra då vet vi att du tycker att lw förtjänade att bli knoggnuggad. Inte förvånad hur du skrivit tidigare. Jag kommer inte hålla med dig hur mycket du än försöker.
Citera
2019-09-11, 19:18
Medlem
Citat:
Om han hade uppfattningen att det var en okynnesanmälan utan substans så är det väl i och för sig inte en särskilt kraftig reaktion.

Vi får hoppas att det inte var så. Frågan är om man skulle kunna leva med ett sådant ställningstagande idag.
Citera
2019-09-11, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Jag undrar om inte JG tog detta lite väl personligt men varför?
Hur kunde han reagera så kraftigt?

Vad består den kraftiga reaktionen av?

Jag har bara sett något om ”unfrienda” på något s.k socialt media.
Citera
2019-09-11, 19:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Bra då vet vi att du tycker att lw förtjänade att bli knoggnuggad. Inte förvånad hur du skrivit tidigare. Jag kommer inte hålla med dig hur mycket du än försöker.

Nä det behöver du inte heller. Men det behöver inte vara så extremt märkligt att JG avföljde LW. En polisanmälan kan ställa till det för människor även om de frias. Och människor anmäler ibland för något de måhända har fog för att vara rejält upprörd över men som inte rättsväsendet kan lösa.
Citera
2019-09-11, 19:25
Medlem
Citat:
Nä det behöver du inte heller. Men det behöver inte vara så extremt märkligt att JG avföljde LW. En polisanmälan kan ställa till det för människor även om de frias. Och människor anmäler ibland för något de måhända har fog för att vara rejält upprörd över men som inte rättsväsendet kan lösa.
Nej precis det kommer jav verkligen aldrig göra. JG inte bara avföljde, han totalignorerade LW och behandlade henne som luft, sånt dramatiskt svartvitt tänkande tycker du är helt normalt förstår jag som sagt!
Citera
2019-09-11, 19:26
Medlem
Citat:
Jo faktiskt, mår alltid lite illa när någon kränker kvinnor när det handlar om misshandel. Det är verkligen stört att ta för givet att hon anmälde misshandel för skojs skull. Och det säger mycket om såna personer, oavsett om det är män eller kvinnor som har sån attityd.

Men vänta lite. Var det inte så att hon vägrade kliva ur hans bil, varpå hon fick en s.k gnoggnuggning, vilket jag fortfarande inte är helt klar på vad det är för något(förklara gärna). Och att polisen sedan la ned detta?

När man använder uttrycket misshandel, i ännu större grad, kvinnomisshandel, så låter det ju brutalt så klart. Men av det jag har läst, och om det nu stämmer, så låter det mer som 2 vuxna som har betett sig ganska barnsligt. Kanske att det var vad polisen tyckte också...?
Citera
2019-09-11, 19:27
Medlem
Citat:
Jo faktiskt, mår alltid lite illa när någon kränker kvinnor när det handlar om misshandel. Det är verkligen stört att ta för givet att hon anmälde misshandel för skojs skull. Och det säger mycket om såna personer, oavsett om det är män eller kvinnor som har sån attityd.

Problemet för kvinnor i nära relationer med våldsinslag är det ofta just det motsatta. Dom anmäler för sent. När dom väl gör det blir dom inte trodda. Dessutom bestraffas dom med ökad misshandel. Och kort därefter är dom misshandlade till döds. Det är sanningen vi ser upprepas gång efter gång.

Vi har hört från Lenas vänner att det funnit hot och mindre inslag av våld längre tid varför dom uppmuntrat Lena att anmäla SD. Den som utsatts normaliserar dock ofta det smygande våld som stegvis ökar under en relation.
Citera
2019-09-11, 19:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vi får hoppas att det inte var så. Frågan är om man skulle kunna leva med ett sådant ställningstagande idag.

Varför inte? Om man nu har uppfattningen att någon överreagerar på ett "stört" sätt och agerar på ett sätt som man anser vara en variant av trakasserier så kanske man "unfriendar" för det. Det kanske finns en tanke om att det beteendet kan drabba flera. Därmed inte nödvändigt att man tycker det är rätt att döda BO men man kanske ändå inte gärna har personer i bekantskapskretsen som ställer till scener för att sedan anmäla situation de själva skapar. Bland det snällare man kan säga är väl att de är energitjuvar de luxe. Det är fullt möjligt att tycka det är för djävligt att någon mördas utan man ångrar att man slutat umgås med dem.
Citera
2019-09-11, 19:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vilka vi känner till bevisningen?
Det är FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS och åklagaren har inte lämnat ut info om vad som ligger till grund för häktningen.
Sedan finns det en del personer som tror att de vet vilka bevisen är.
Det kanske var slarvigt av mig att kalla det för bevisning, det är ett lite luddigt begrepp. Men det jag syftar på är alltså de omständigheter man har gått ut med i media, och som har gett oss intrycket att det finns skäl att misstänka SD för brott. Det går i alla fall att bilda sig en ganska god uppfattning om vad åklagaren tror kan ha hänt här, och vad hon nu kan tänkas ha som mål att försöka bevisa. Som jag tolkar de uppgifter som polis, åklagare och advokat har gått ut med i media så handlar det om två olika händelsekedjor som enligt åklagaren skall ha lett fram till att SD dödar LW.

Det ena är en över en längre tid eskalerande våldsspiral, som börjar med att SD knoggnuggar LW i en bil i januari 2017 och slutar med att han dödar henne bakom ett bullerplank i maj 2018. Chefsåklagare Sarah Hajslund Hansen (Hidings chef?) har tidigare gått ut med att man arbetar väldigt hårt i Örebro med det som klassas som våld i nära relation, och man kan nästan ana att man åtminstone inledningsvis gjorde bedömningen att det kunde handla om just ett sådant fall här. Här kommer åklagaren i så fall att behöva visa dels att de har haft vad man brukar kalla en nära relation, dels att en knoggnuggning faktiskt har ägt rum, och dels att det utöver en sådan knoggnuggning också har förekommit liknande (eller värre) saker under tiden mellan januari 2017 och maj 2018.

Det andra är en kortare händelsekedja under själva mordkvällen, där SD antas ha träffat LW bakom bullerplanket, dödat henne, och sedan tagit sig hem igen.

Ett möjligt problem ser man ju här i det att SD enligt advokaten förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått. Det skulle alltså kunna vara så illa att ingenting av det här går att bevisa (för SD borde väl rimligen medge sådana omständigheter som han har blivit överbevisad om).
Senast redigerad av Draifos 2019-09-11 kl. 19:39.
Citera
2019-09-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Men vänta lite. Var det inte så att hon vägrade kliva ur hans bil, varpå hon fick en s.k gnoggnuggning, vilket jag fortfarande inte är helt klar på vad det är för något(förklara gärna). Och att polisen sedan la ned detta?

När man använder uttrycket misshandel, i ännu större grad, kvinnomisshandel, så låter det ju brutalt så klart. Men av det jag har läst, och om det nu stämmer, så låter det mer som 2 vuxna som har betett sig ganska barnsligt. Kanske att det var vad polisen tyckte också...?

Du vet inte vad en knoggnuggning i skallen är?
Ja det är givetvis SD ord, men vet vi verkligen att hon vägrade kliva ur hans bil? Det är så mycket lögner sd hållts med hela tiden och ingen vet om LW tvingades släta över för hans skull?
Försök inte!
Senast redigerad av KonstApel006 2019-09-11 kl. 19:39.
Citera
2019-09-11, 19:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix

Sen tror jag att ganska mycket i den polisanmälan var maskerat.
Det innebär att vi inte vet vad SD gjorde mot LW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in