2019-09-11, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske de har skickat något prov till utlandet eller om de kört något som jag knappt vet vad det är, men mitokondriellt DNA? Nu tar jag bara fritt från minnet, men har för mig att man kan köra sådant på hår utan hårsäckar, men att det tar väldigt, väldigt långt tid att analysera.

Samtidigt, om SD varit på brottsplatsen, borde väl HDs DNA, via hudceller, hår, damm osv ha fastnat på SDs kläder och ramlat av/skavts av vid mordet?

Det var precis det jag menade när jag tjatade om att "I detta fallet tror jag inte att normalt DNA har så högt bevisvärde"

Det finns ju faktiskt en rimlig möjlighet att Herr och fru Davidssons DNA har hamnat på Lena av helt naturliga anledningar.

Men förhoppningsvis så har utredningen hittat DNA på ställen som är riktigt besvärande.
Citera
2019-09-11, 14:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men måste det vara så nära inpå mordet?
Tänker på att de har gemensamma barn och hårstrån och annat kan transporteras med kläder osv.

Obs! bara en gissning!

Jag vet inte heller men minns att vi har spekulerat mycket i varför SD efter mordet försökt få folk att tro att han och LW fortfarande umgicks. Om det hade att göra med att han ville ha naturlig förklaring till att hans DNA hittas på LW:s kropp.
Citera
2019-09-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, om de umgåtts i närtid. Vet vi om SD och HD träffade varandra dagarna innan mordet?
Helgen innan mordet så var ju HD iväg med sillen och coachade. Barnen bör väl varit hos SD då, så,visst borde de väl SD och HD träffats för att typ hämta/lämna barnen för sen skulle de väl planerat att resa på tisdagen? Fast barnen kanske var redan hos mormor och morfar under helgen iofs?
Citera
2019-09-11, 14:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freaklady
Maskade bilder är inget ovanligt men menar du att även viss text i obduktionen ska maskas? Det låter inte vettigt, jag har läst flertal fup bla max och saga och inte ens i den har texten maskats. Har ärligt talat aldrig ramlat över en fup där texten är Maskade i obduktionsrapporten.

Han bara svamlar, och har hållit på ett bra tag i denna tråd, efter att ha härjat likadant i andra trådar Kalamarksmordet och Kevinfallet. Han dammsuger tråden på information, sammanställer denna för att sedan framföra den på nån sorts kanslisvenska i tron att det ska framstå som fakta, insiderinformation.
Citera
2019-09-11, 14:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det där med upptrappning, hot och liknande tror jag fortfarande benhårt på. Svartsjuka i någon egentlig mening tror jag inte lika mycket på. L*na beskrev hur de tidigare i sin relation hade backat från varandra när hon träffade någon för att bli tightare igen när hon inte hade någon. Verkar som om det hade funnits en viss flexibilitet tidigare. (Fast det kanske det inte gjorde längre?) Om det nu var något med beholderx och att Lena hade gått vidare (spekulation) så var nog reaktionen hos MGM snarare kopplad till att L*na plötsligt markerade avstånd på ett nytt mer definitivt sätt och att hon agerade utifrån en ny position av oberoende. Kontrollförlust och känsla av att bli kränkt snarare än svartsjuka. Något L*na gjorde och sa gjorde och sa hon på ett nytt sätt och det var något som bokstavligen talat retade gallfeber på MGM. Hon hade kanske börjat dra sig ur något som MGM inte ansåg att hon hade rätt att dra sig ur, inte utan hans välsignelse och inte på ett sätt som han inte dikterade.

I detta var L*na på något sätt naiv i att hon räknade med att hon kunde bete sig så rättframt och ärligt som hon förmodligen gjorde. Även om varningsklockorna hade börjat ringa, vilket man kan sluta sig till genom att hon hade börjat uttrycka sig i termer av ”om det händer mig något” och liknande, så ringde de tydligen inte tillräckligt högt. Hon kunde helt enkelt inte tro att det fanns någon fara för hennes liv, även om hon oroade sig för vad som kunde hända. Det är min teori.

Problemet är väl att det är svårt att få in MGK i ett sånt resonemang. Det enda jag kan komma på är att MGM på något sätt lyckades utnyttja det faktum att MGK hyste förakt/hat mot L*na och att han hittade ett sätt att utnyttja detta, att han med manipulativ fingerfärdighet lyckades dra in MGK i en fatal karusell. Antingen det eller så bevittnar vi ett äkta fall av två till synes normala medelklassmänniskor som tillsammans bildar en mördarduo i en kollektiv Hannibal Lecter-symbios.
Inte du också, snälla!
Så om kvinnan (HD) är mördare så är det mannen (SD) som lurat henne att bli det?
Citera
2019-09-11, 14:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att JG är inblandad i just mordet enbart på grund av hans lojala och hjälpsamma personlighet gentemot sina vänner. Det ligger liksom i många amerikaners natur att vara för hjälpsam emellanåt.

Jag tror helt enkelt det kan vara kulturskillnader som gör att han i svenska ögon sett appears som att han vore inblandad.
Jag känner igen det du skriver om amerikaner, men nog kan svenskar vara bra vänner också. Har mycket svårt att tänka mig att någon av mina egna svenska vänner skulle vända mig ryggen bara för att jag blev misstänkt för brott. Och skulle någon av dem droppa av för en sådan sak så vore väl ingen större skada skedd. I nöden prövas vännen.
Citera
2019-09-11, 14:36
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte du också, snälla!
Så om kvinnan (HD) är mördare så är det mannen (SD) som lurat henne att bli det?

Tja, vad vet jag. Försöker få ihop det bara. Jag får inte bort MGM från ekvationen och jag får inte in MGK i den, åtminstone inte samtidigt. Brist på begåvning hos mig kanske?
Citera
2019-09-11, 14:38
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte du också, snälla!
Betyder det förresten att du fram tills nu hade ett högre förtroende för mig? Det hade jag inte satsat mycket pengar på...
Citera
2019-09-11, 14:39
Medlem
Citat:
Jag vet inte heller men minns att vi har spekulerat mycket i varför SD efter mordet försökt få folk att tro att han och LW fortfarande umgicks. Om det hade att göra med att han ville ha naturlig förklaring till att hans DNA hittas på LW:s kropp.

Ja det borde vara därför han ljugit om det. Men då innebär det väl att de hittat hans dna på brottsplatsen som binder honom vid mordet?
Hade de bara hittat på Lw kropp men inte på Bp vore det väl inte troligt att han skulle vara häktad på sannolika skäl?
Jag tror de har honom men det är väl något som inte stämmer riktigt, eftersom de tog in HD?
Citera
2019-09-11, 14:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nog stämmer det.

Han dock bygger på lösan grund. Och tror att fastheten ska bestå. För att han så önskar. Men det inte han som bestämmer över önskandet.

Ja det var nog inte lätt för besiktningsman Davidsson att tvingas inse att hans egen byggnation var så dåligt konstruerad. Men ritningarna var felkalylerade från början. Inget annat än ett luftslott.

” Ni bygger utifrån, vi byggs inifrån och in. Ni bygger med er själva som stenar och faller sönder utifrån och in. Vi bygger inifrån som träd, och det växer ut broar mellan oss som inte är död materia och dött tvång. Från oss går det levande ut. I er går det livlösa in”
Karin Boye, Kallocain
Citera
2019-09-11, 14:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast texter kopierade från ROKS hemsida kommer hon inte att kunna åtala någon på. Det som räknas är bevisningen i det aktuella fallet, och den känner vi ju till nu.
Vilka vi känner till bevisningen?
Det är FÖRUNDERSÖKNINGSSEKRETESS och åklagaren har inte lämnat ut info om vad som ligger till grund för häktningen.
Sedan finns det en del personer som tror att de vet vilka bevisen är.
Citera
2019-09-11, 14:42
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att JG är inblandad i just mordet enbart på grund av hans lojala och hjälpsamma personlighet gentemot sina vänner. Det ligger liksom i många amerikaners natur att vara för hjälpsam emellanåt.

Jag tror helt enkelt det kan vara kulturskillnader som gör att han i svenska ögon sett appears som att han vore inblandad.

Ja du var väl därifrån du med om jag inte minns fel, i så fall vet du hur det funkar ”over there”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in