2019-09-11, 18:13
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
I sådana hör trådar älskar man ju att dissekera brottslingen och komma underfund med motiv och personlighet. Gott så.

Men i detta fall så tror jag helt enkelt att det är vad det är. Alkoholism som gjort en människa väldigt sjuk och förstört hjärnan. I min bekantskap finns ett par allra högst utbildade personer med de längsta utbildningarna Sverige har att erbjuda samt med stora framgångar yrkesmässigt som idag fullständigt har klappat ihop pga av spriten. Utan att det förelegat någon svårare händelse bakom än normala livsomständigheter som kan drabba vem som helst ex en förälders bortgång.

Jag ser likheter med KL. Klappa ihop, inte.klara av saker som man tidigare gjort som att betala räkningar i tid, komma till avtalade möten osv. Ingen av dem jobbar idag utan lever på sina gamla tillgångar som när de är slut kommer att hamna på gatan. Detta är naturligtvis jobbigt för familjerna som måste ta avstånd för att inte gå under själva.

Med det i ljuset så kan inte HOL haft det lätt. Snubben har kämpat på med henne, barnen och firman. Jag tror inte att han skulle iscensätta egen skjutning mot sig själv och riskera att bli av med allt.
Jag tycker han verkar som en reko man som kämpar på.
Tror jag också.
Vet inte hur det är med den där hjärnblödningen, men man kan supa bort förståndet även utan hjärnblödning.
Gissar att supandet hållit på bra mycket längre, än när det flöt upp till ytan strax efter 2010, sådant sopas ofta under mattan så länge det går.
I samband med hennes mors död eskalerade det och situationen blev ohållbar.
Hennes ärr kan ha orsakats av annat än misshandel, hon kan tex ramlat över ett glasbord, eller genom en glasdörr.
Varför tog inte barnen avstånd från misshandeln om den nu förekom?

Tragiskt är det, ser på det lyckliga bröllopsfotot och undrar hur det kunde gå så fel.
Senast redigerad av Knut-Anne 2019-09-11 kl. 18:30.
Citera
2019-09-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibbing41
Någon skrev att hen blivit utsatt för vapenhot och att den mest naturliga reaktionen är att frysa. Personligen tror jag att jag själv skulle reagera precis så. Typ sträcka händerna över huvudet, stå helt still och bara göra som jag blev tillsagd..

För mig personligen framstår den naturliga reaktionen när någon försöker skjuta en att agera snabbt och resolut och slåss för livet. Särskilt om man som advokaten är medveten om att det finns en förhöjd hotbild och därmed är extra vaksam. Sedan är man olika. Flykt, strid eller att bli förlamad/fryst är väl grovt räknat de tillstånd som kroppen går in i. HOL är en hyfsat ung man och jobbar i ett yrke som drar till sig handlingskraftiga, stresståliga personlighetstyper. Med tanke på att strid var det bästa alternativet i den här situationen så tycker jag att låter som högst en rimlig reaktion från hans sida.
Citera
2019-09-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
2017. I början av året. Bouppdelningen.

Och den överklagades sedan till TR varefter HR nyligen inte tog upp ärendet då KL misslyckats med formalian?
Citera
2019-09-11, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Länkar till artikeln du hänvisar till:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpqGe3/uppgifter-toppjuristen-utreddes-for-anstiftan-redan-2015

Tack för det 👍

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I så fall är hon ju dum i huvudet om hon nekar kännedom om det hela.

Ja det var ju synd att hon inte fick någon följdfråga på det påståendet vid gårdagens intervju.
Citera
2019-09-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Varför flyttade HON ut överhuvud tagit???

HOL flyttade ut först... Sen blev det en vårdnadstvist. Utgången blev att HOL fick enskild vårdnad om barnen och ansåg det lämpligast att de skulle bo med honom. Och för att inte rycka upp barnen från sin invanda vardag (rätt vanligt vid skilsmässor att ändå försöka ge barnen viss stabilitet) så ville HOL bo med dem i den tidigare gemensamma bostaden.

Därav den fortsatta tvisten om bostadsrätten, som uppenbarligen resulterade i en utdragen process med såväl bodelningsförrättare och sk kvarsittningsrätt för HOL. Personligen tycker jag nog HOL drog det hela för långt både rättsligt och ekonomiskt, men sen är han ju jurist och advokat också och anser väl att det svenska systemet är värt att följa.
Citera
2019-09-11, 18:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Ja vem fan börjar BROTTAS med en person med pistol?! Det tror jag inte ens de mest hårdnackade gängsnubbarna skulle göra, som du skriver fryser man väl och möjligen tar upp händerna i luften. Sen flyr man så fort skytten tittar bort för nån sekund. Eller dylikt.

Det beror på om du står nära skytten, och om han redan avlossat ett skott. I så fall skulle nog de flesta försöka vrida vapnet ur händerna på honom och inte bara passivt sträcka upp händerna (och utsätta sig för fler skott).
Citera
2019-09-11, 18:23
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Ja vem fan börjar BROTTAS med en person med pistol?! Det tror jag inte ens de mest hårdnackade gängsnubbarna skulle göra, som du skriver fryser man väl och möjligen tar upp händerna i luften. Sen flyr man så fort skytten tittar bort för nån sekund. Eller dylikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Qulturpersonlighet
För mig personligen framstår den naturliga reaktionen när någon försöker skjuta en att agera snabbt och resolut och slåss för livet. Särskilt om man som advokaten är medveten om att det finns en förhöjd hotbild och därmed är extra vaksam. Sedan är man olika. Flykt, strid eller att bli förlamad/fryst är väl grovt räknat de tillstånd som kroppen går in i. HOL är en hyfsat ung man och jobbar i ett yrke som drar till sig handlingskraftiga, stresståliga personlighetstyper. Med tanke på att strid var det bästa alternativet i den här situationen så tycker jag att låter som högst en rimlig reaktion från hans sida.

Vi kan ju inte vara säkra på att pistolen varit framme från början.
Om motivet var att skjuta HOL vore det förstås rimligt, men om det "bara" handlade om hot/skrämma/trakasserier så kanske pistolen kommit fram i ett senare skede.
Har för mig att någon tidig artikel gav intryck att av skotten skulle ha gått av av misstag i samband med tumultet.

EDIT:
Måste ha varit det här jag tänkt på, en ren spekulation från Expressens Sjöshult:
https://www.expressen.se/nyheter/fredrik-sjoshult-kvinna-ska-hamtas-till-forhor-av-polisen/

Citat:
– Det finns ingen indikation på att någon har stått och skjutit mot advokaten. Det verkar som att det har varit någon form av tumult och i samband med det har gått av ett eller flera skott – olyckligtvis i huvudet och i bröstet på advokaten men lyckligtvis inte så att det blev några livshotande skador.
Senast redigerad av BillBass 2019-09-11 kl. 18:36. Anledning: Edit
Citera
2019-09-11, 18:23
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 232323
Ja, du har ju precis citerat mitt inlägg där det framgår vad mitt ärende är.

Och nej, tråden handlar inte om mig, vilket borde vara rätt tydligt, så verkar ju tjatigt att ni är några som fortsätter att attackera budbäraren, istället för att diskutera det aktuella brottet och ta till er den information som presenteras. Det går bra att skicka PM, vilket ni är fullt medvetna om, och ändå inte gör. Sluta nu med dessa sidospår om olika användare här i tråden...
Budbäraren av uppgiften att skattebetalarna bekostat hennes universitetsutbildning och hennes tidigare anställning i staten? Gratulerar till upptäckterna!
Citera
2019-09-11, 18:25
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Har du sett någon uppgift att skytten ska ha varit blond?

Tror bara jag läst det i tråden, men jag är inte säker.

EDIT: Kanske inte helt omöjligt att "blod"/"blodig" blivit till "blond" hos någon läsare. Ska kolla igenom lite äldre artiklar.
Citera
2019-09-11, 18:27
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Den verkliga frågan är väl hur fan den kan försvinna upp i rök, eller har polisen hittat den utan att vi vet det?

Förbaskat underligt är det i vilket fall som helst.

Ja om ingen utbränd svart SUV påträffas snart så känns det ju nästan som att det är en svenne-banan som använts sin egen bil. Skytten ska ju ha flytt med blod på tröjan. Är det HOL's blod så är det ju stor risk att det finns en SUV ute på vägarna med HOL's DNA. Dvs om bilen dyker upp så går den att knyta till dådet. Därför borde väl skytten sätta fyr på den ganska snart.
Citera
2019-09-11, 18:27
Medlem
eduardhs avatar
Jag träffade Karin Lilja på gården. Vet nu hennes adress, vilket inte innebär att jag vet hos vem hon bor hos. Hon har ingen egen lägenhet i huset. Ja, jag är säker på att det var hon
Citera
2019-09-11, 18:30
Medlem
Båda parter har yrkat att tilldelas den gemensamma bostaden på sin lott i bodelningen.
Henrik Olsson harar i huvudsak. anfört:
Han har Störst behov av bostaden. Han har ingivit och åberopat Stockholms tingsrätt dom 2015-12-07 (mål nr T 15411-13), där han dels erhåller ensam vårdnad om parternas gemensamma :barn, Agnes och Nils dels tillerkänns kvarsittanderätten till den gemensamma bostaden.

Karin Lilja har i huvudsak anfört:
Hon har störst behov av bostaden och bon nar ekonomiska möjligheter att överta klina: Hon har bott i lägenheten med barnen i sju år. Köpet av' bostadsrätten möjliggjordes genom hennes kontakter. Hon räknar med en ändring av vårdnadsbeslutet vid kommande nya prövningar av tvisten

Så: han fick i slutändan lägenheten och skall betala ca 9500 000 till Karin. Hon överklagade - och förlorade. Thats it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in