Kung_Ingenting skrev:
Tack för att du erkänner att det inte är omöjligt att djur flyttar på sig utan att man hittat spår efter det.
Koalan är väl en djurart. Du förutsätter att koalor fanns för c:a femtusen år sedan, vilket jag inte behöver hålla för sant utan vidare. Samma gäller ifråga om sengångaren.
Det står (1 Mos 7:14): "De hade med sig alla djur efter deras slag". Du verkar tro att Noa förde med sig exemplar av alla ARTER.
Vidare verkar du tro att människor varit som chimpanser en gång i tiden. Det tror inte jag. Noa är enligt källan en människa, klok nog att (tillsammans med andra människor) bygga ett jättefartyg.
Citat:
Är du säker på att man i historisk forskning eller annars när man förhåller sig till det förgångna endast försanthåller det som det finns mer än en enda oberoende källa till? Jag har f.ö. inte talat om bevis ö.h. här, för man kan inte bevisa historiska händelser omtalade/hävdade i källor.
Så dina källor som bevisar historien om Noas ark är alltså dessa:
Bibeln, bibeln, bibeln och bibeln. Plus-minus några biblar.
Återigen så har du gravt missuppfattat det där med bevis. Man kan inte använda påståendet som ett bevis för att påståendet är sant. Bibeln är alltså påståendet. Inte beviset.
Bibeln, bibeln, bibeln och bibeln. Plus-minus några biblar.
Återigen så har du gravt missuppfattat det där med bevis. Man kan inte använda påståendet som ett bevis för att påståendet är sant. Bibeln är alltså påståendet. Inte beviset.
Citat:
Men en jätteöversvämning som man berättar om och om igen är det naturligt att inte uppfatta som vilken liten lokal översvämning som helst, utan den blir då Översvämningen med stort ö som man för vidare från generation till generation. Jag minns en lokal översvämning i östra Tyskland för några år sedan, men den har jag inte återberättat för mina barn. Det lär f.ö. finnas folk bosatta långt från floder som återberättat Översvämningen. Extra intressant, eller hur?
Det har varit väldigt många översvämningar runt om i världen genom årtusendena. Många väldigt stora för dom som råkade ut för dom. Att folk har berättelser om dom är väl fullt naturligt? Det finns dock ingenting (utanför bibeln) som pekar på att det har varit en världsomfattande översvämning.
Citat:
Klart Gud kan handla som han vill, naturlagarna är bara beskrivningar av hur han brukar göra.
Nej, eftersom gud kan göra precis vad som helst som går utanför naturlagarna så kan man såklart alltid åberopa det. Övernaturligt, magiskt, gud. Allt går utanför naturlagarna.
Citat:
Jag är inte naturvetare, men jag gav en länk till material där det diskuteras hur en så stor träbåt skulle klara sig från att sjunka i sjögång.
Smeso gav dig ett väldigt bra svar på den frågan men du struntade såklart i att läsa det. En så stor träbåt skulle inte hålla sig flytande. Om den inte fick hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.
Citat:
Bibeln, som vi talar om här, placerar syndafloden CIRKA femtusen år tillbaka i tiden. Jag har inte hört eller läst någon placera den bara ett par tusen år tillbaka i tiden, alltså vår tideräknings början. Har du, eller slarvar du bara, kanske för att antipatierna börjar ta över?
Tja. Det stod att alla djuren skulle med. Det blir rätt många. Men du verkar åtminstone ha vett nog att placera floden för ett bra tag sen, inte som dom riktiga ärkepuckona som försöker påstå att det hände för ett par tusen år sen.. Men eftersom människan fanns och människan är ett av dom senaste djuren som tillkommit i världen så skulle antalet djur bli extremt många. Det fanns massvis med olika arter av kattdjur innan människan kom till. Dom dog inte ut i floden. Två lejon kan inte para sig och få geparder. Ja, förutom om dom får hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.
Citat:
Fanns sengångarna ens på den tiden, enligt Bibeln? Vad för slags spår efter djurs förflyttningar borde ha hittats, tänker du dig?
Hur lång tid skulle det ta för sengångarna att ta sig till arken? Som sagt, Koalan? Utan att lämna några spår efter sig på sina tusenåriga vandringar.. Det är i det närmaste omöjligt. Ja, förutom om dom får hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.
Tack för att du erkänner att det inte är omöjligt att djur flyttar på sig utan att man hittat spår efter det.
Citat:
Miljontals, varför så många? Måste de äta kött? Varför skulle Gud inte kunna hålla sin skapelse vid liv såsom han behagar om han så behagar? Är inte han den som allt som fått liv fått sitt liv från?
Har du nån aning om hur mycket mat som skulle krävas för att hålla miljontals djur vid liv? Lejonen till exempel som måste äta kött? Omöjligt. Ja, förutom om dom får hjälp av magi, förlåt gud, då såklart.
Citat:
Du förutsätter inte bara att världen ser ut som den gör, utan också att den såg ut som den gör idag på den tiden när syndafloden inträffade, t.ex. att Australien var en egen kontinent.
Jag förutsätter att världen ser ut som vi vet att den gör. Du kan såklart försöka placera arken under tiden när alla kontinenter satt ihop i ett stort Pangea, problemet blir ju att mänskligheten inte fanns då.
Koalan bodde i Australien. Den har aldrig bott någon annanstans. Byggdes arken i Australien? I så fall måste jag säga att jag blir ännu mer imponerad av sengångaren som gjorde samma resa dit istället. Koalan fanns inte? Så det hela hände för mer än 25 miljoner år sen? När mänskligheten var ungefär lika utvecklade som chimpanserna är idag? Ja, omöjligt är det ju inte.. Noa kan ju ha varit en människoapa..
Koalan bodde i Australien. Den har aldrig bott någon annanstans. Byggdes arken i Australien? I så fall måste jag säga att jag blir ännu mer imponerad av sengångaren som gjorde samma resa dit istället. Koalan fanns inte? Så det hela hände för mer än 25 miljoner år sen? När mänskligheten var ungefär lika utvecklade som chimpanserna är idag? Ja, omöjligt är det ju inte.. Noa kan ju ha varit en människoapa..
Koalan är väl en djurart. Du förutsätter att koalor fanns för c:a femtusen år sedan, vilket jag inte behöver hålla för sant utan vidare. Samma gäller ifråga om sengångaren.
Det står (1 Mos 7:14): "De hade med sig alla djur efter deras slag". Du verkar tro att Noa förde med sig exemplar av alla ARTER.
Vidare verkar du tro att människor varit som chimpanser en gång i tiden. Det tror inte jag. Noa är enligt källan en människa, klok nog att (tillsammans med andra människor) bygga ett jättefartyg.