2019-09-08, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Ni som har lite mer koll på proceduren kring sådana här fall: Finns det något preliminärt datum när FUP:en förväntas komma ut?
Finns inget alls. Först skall åtal väckas. Och troligen är GM på rättspsyk nu eftersom det varit så otroligt tyst i medierna. Det är ju inte hur mycket som helst som skall utredas vad gäller brottsmisstanken - så han är nog inskriven på en 4-veckors rättspsykiatrisk undersökning.

Efter att han är tillbaka om nån vecka, el två, så lär man väl väcka åtal och då blir fupen offentlig.
Citera
2019-09-08, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tack själv!

Försöker bidra med litet substans eftersom tråden befinner sig i ett relativt flytande tillstånd i avseende av fakta och sunt förnuft.

Låter bra!
Ja tråden behöver sunt förnuft och fakta.

Tankarna går till både GM o BO o anhöriga.
Citera
2019-09-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På fri fot tror jag inte att han skulle ha varit. Folk hade sett de två cyklat iväg. Finns säkert uppgifter om de verktyg han inhandlat och använde vid mordet. Dna på kläder, mordvapen osv. Uppgifter om intresset för mordfilmer. Ett lätt fall att lösa skulle jag tro.

Var finns bevis att GM inhandlat verktyg?
GM är inte dömd värt att tänka på.
Citera
2019-09-09, 14:23
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Låter bra!
Ja tråden behöver sunt förnuft och fakta.

Tankarna går till både GM o BO o anhöriga.

Nu sitter ju inte undertecknad och ömkar folk utan söker se nyktert och kallt på fallet.

GM kan mycket väl gå relativt skadeslös ur denna händelse.
Citera
2019-09-09, 21:24
Bannlyst
Citat:
Nu sitter ju inte undertecknad och ömkar folk utan söker se nyktert och kallt på fallet.

GM kan mycket väl gå relativt skadeslös ur denna händelse.

Jag tror att JL kommer hamna på motsvarande "sluten psykiatrisk vård" fast för barn och unga. Ni fattar vad jag menar.
Citera
2019-09-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Var finns bevis att GM inhandlat verktyg?
GM är inte dömd värt att tänka på.
Att det stått att han köpt verktyg i närtid till mordet är antingen att man hittat kvitton på dessa eller så har JL helt enkelt berättat. Eller både och. Jag har en känsla av att JL berättat ALLT. Och lite till.
Citera
2019-09-10, 20:37
Medlem
Eastmancolors avatar
Berättat ALLT?

Inget hindrar att det mesta skulle kunna vara påhittat.

Han kan vara som Quick dvs en individ som vill ta på sig mord som han aldrig begått. Ett utslag av OCD. Det är ju ett udda fall och det är märkligt att han ringde och angav sig själv.

Ingen som har reflekterat över denna möjligheten?

Har alla endast förblindats av sitt hat mot grabben utan en rimlig förmåga till kritisk eftertänksamhet?
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-09-10 kl. 20:54.
Citera
2019-09-10, 22:46
Medlem
Citat:
Ja, hur tänker någon som sitter fängslad? En högst allmängiltig fråga. Det kan ju inte ha kommit som en överraskning för honom att omständigheterna skulle föra honom dit, i synnerhet som han angav sig själv. Hade han valt att inte passera gå s a s är det inte otroligt att han varit på fri fot med tanke på hur bra utredningar svensk polis brukar prestera.

Tänker mest på hans väldigt unga ålder. Konsekvenstänket lär ju inte vara på top. Även om han så klart fatta att han blir inburad om han lyfter luren och anmäler sig själv.
Men fattade han verkligen omfattningen av va han gjort och vad som komma skall tänker jag.
Begriper inte heller va som fick honom att anmäla sig själv så snabbt? (Mördar)Instinkten i honom borde ju säga ”dra härifrån”!
Känns jävla märkligt att endast för lusten att döda oprovocerat(vad vi vet iaf) sen när man väl gjort de så är’e klart -Tja polisen, nu kan ni komma,jag är färdig nu. 🤷🏼‍♀️
Men iofs kan jag ju omöjligt och aldrig sätta mig in i hur en sådan människa tänker.
Märkligt som fan allt iaf.
Citera
2019-09-10, 22:48
Medlem
Tänker på hans (iaf påstådda) fixering vid ”mordfilmer”).
Slås av tanken om huruvida han tänkt/ev filmade sitt eget dåd?
Senast redigerad av Strogge123 2019-09-10 kl. 22:52.
Citera
2019-09-10, 23:48
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Tänker mest på hans väldigt unga ålder. Konsekvenstänket lär ju inte vara på top. Även om han så klart fatta att han blir inburad om han lyfter luren och anmäler sig själv.
Men fattade han verkligen omfattningen av va han gjort och vad som komma skall tänker jag.
Begriper inte heller va som fick honom att anmäla sig själv så snabbt? (Mördar)Instinkten i honom borde ju säga ”dra härifrån”!
Känns jävla märkligt att endast för lusten att döda oprovocerat(vad vi vet iaf) sen när man väl gjort de så är’e klart -Tja polisen, nu kan ni komma,jag är färdig nu. 🤷🏼‍♀️
Men iofs kan jag ju omöjligt och aldrig sätta mig in i hur en sådan människa tänker.
Märkligt som fan allt iaf.

Man bör ha i beaktande - för detta har hänt innan den synnerligen olyckliga historien med Quick - att folk kan anmäla sig själv och ändå vara oskyldiga.

(1j Det kan ha varit så att någon dök upp och hade ihjäl offret och hotade JL med samma behandling med resultattet att JL då omedelbart tillkallade polis - för sin egen säkerhets skull - och tog på sig brottet för att inte råka lika illa ut själv. Inte särskilt sannolikt men i nuläget heller ej en omöjlig hypotes.

(2j Det kan ha varit någon form av olyckshändelse med dödlig utgång. T ex kan de ha tramsat kring en mordsrekonstruktion med fatal utgång. JL får en chock med bekant utgång. Jag antar att det är svårt att ta tillbaka ett erkännande.

Det finns ju ett otrevligt fall där en ung man pressades till erkännande för ett mord han uppenbarligen inte kunde ha begått vilket framkom långt senare. Minns inte namn och plats i skrivande stund. Polisen kan ha pressat honom till att påstå att han tittat på våldsamma filmer.

Omständigheterna att JL inte utåt var känd för att vara knepig och att han är så pass ung är känsliga fakta i sammanhanget.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-09-10 kl. 23:53.
Citera
2019-09-11, 01:20
Medlem
Citat:
Man bör ha i beaktande - för detta har hänt innan den synnerligen olyckliga historien med Quick - att folk kan anmäla sig själv och ändå vara oskyldiga.

(1j Det kan ha varit så att någon dök upp och hade ihjäl offret och hotade JL med samma behandling med resultattet att JL då omedelbart tillkallade polis - för sin egen säkerhets skull - och tog på sig brottet för att inte råka lika illa ut själv. Inte särskilt sannolikt men i nuläget heller ej en omöjlig hypotes.

(2j Det kan ha varit någon form av olyckshändelse med dödlig utgång. T ex kan de ha tramsat kring en mordsrekonstruktion med fatal utgång. JL får en chock med bekant utgång. Jag antar att det är svårt att ta tillbaka ett erkännande.

Det finns ju ett otrevligt fall där en ung man pressades till erkännande för ett mord han uppenbarligen inte kunde ha begått vilket framkom långt senare. Minns inte namn och plats i skrivande stund. Polisen kan ha pressat honom till att påstå att han tittat på våldsamma filmer.

Omständigheterna att JL inte utåt var känd för att vara knepig och att han är så pass ung är känsliga fakta i sammanhanget.

Ja,precis som du skriver. Inte sannolikt men eftersom vi inte vet mer, men inte heller HELT osannolikt.
Att 2 st tonårskillar har med sig div ”friluftsverktyg” i en väska på en trip till stranden/skogen är ju egentligen i sig inget konstigt alls.
Minns själv att många av mina gamla polare när vi var i den åldern hade allt möjligt med sig när vi skulle ut och tälta och dylikt.
Nån hade kniv,en annan yxa,nån en tragisk liten bit rostig ståltråd osv...inte för att begå brott utan för att ”de kunde va bra att ha” och man kände sig lite cool och matcho förmodligen.
I detta fall blir ju tillhyggena i väskan (varav nån form utav yxa det enda vi eg fått bekräftat som tillhygge så vitt jag vet) en olycklig omständighet med tanke på utgången. Men var de menat så från början undrar man?
Att dom cyklat runt länge och verkar haft roligt ihop (enligt nån uppgift i tråden från ett vittne) i flera timmar före dådet för att plötsligt lura iväg BO till en enslig plats och kasta sig över honom och hugga ihjäl honom med en yxa, gör de hela ännu märkligare.
Kan en grabb verkligen vara så störd,kall och beräknande och gå ”under radarn” för lärare,klasskompisar,vänner,vänners föräldrar osv.
Kanske är det möjligt. Men även,kanske inte.
Ang gravt våldsamma filmer så minns jag även att det cirkulerade bland ungdomar när jag var yngre. Ingen utav dom var eller är så vitt jag vet störd sexuellt/våldsbenägen då eller i dag och har inte heller har haft ihjäl någon.
Samma där,en ålder då fixering vid allt som är förbjudet och extremt verkar lockande. Och även lite ”tufft” att ha sett. Allt från smått våldsamma porrfilmer till snuffmovies (huruvida dom var äkta ska jag låta vara osagt).
Men kanske var han just den där vanliga men ovanliga killen som hade helt andra tankar med sin nyfikenhet. Eller återigen,kanske inte.
Reflektionerna är många.
Känns som detta fall kan få alla möjliga potentiella utgångar.
Eller så styrs de av järnhand mot en enda untgång.
Kanske märktes mer udda beteende kring han personlighet än vad vi fått ta del av i nuläget.
Kommer ingen sån fakta framöver så vet i fan va jag ska tro om detta fall.
Han kan va en väldigt sjuk grabb som sitter precis där han ska nu,eller så är detta precis så konstigt som det låter.
Citera
2019-09-11, 01:34
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Ja,precis som du skriver. Inte sannolikt men eftersom vi inte vet mer, men inte heller HELT osannolikt.
Att 2 st tonårskillar har med sig div ”friluftsverktyg” i en väska på en trip till stranden/skogen är ju egentligen i sig inget konstigt alls.
Minns själv att många av mina gamla polare när vi var i den åldern hade allt möjligt med sig när vi skulle ut och tälta och dylikt.
Nån hade kniv,en annan yxa,nån en tragisk liten bit rostig ståltråd osv...inte för att begå brott utan för att ”de kunde va bra att ha” och man kände sig lite cool och matcho förmodligen.
I detta fall blir ju tillhyggena i väskan (varav nån form utav yxa det enda vi eg fått bekräftat som tillhygge så vitt jag vet) en olycklig omständighet med tanke på utgången. Men var de menat så från början undrar man?
Att dom cyklat runt länge och verkar haft roligt ihop (enligt nån uppgift i tråden från ett vittne) i flera timmar före dådet för att plötsligt lura iväg BO till en enslig plats och kasta sig över honom och hugga ihjäl honom med en yxa, gör de hela ännu märkligare.
Kan en grabb verkligen vara så störd,kall och beräknande och gå ”under radarn” för lärare,klasskompisar,vänner,vänners föräldrar osv.
Kanske är det möjligt. Men även,kanske inte.
Ang gravt våldsamma filmer så minns jag även att det cirkulerade bland ungdomar när jag var yngre. Ingen utav dom var eller är så vitt jag vet störd sexuellt/våldsbenägen då eller i dag och har inte heller har haft ihjäl någon.
Samma där,en ålder då fixering vid allt som är förbjudet och extremt verkar lockande. Och även lite ”tufft” att ha sett. Allt från smått våldsamma porrfilmer till snuffmovies (huruvida dom var äkta ska jag låta vara osagt).
Men kanske var han just den där vanliga men ovanliga killen som hade helt andra tankar med sin nyfikenhet. Eller återigen,kanske inte.
Reflektionerna är många.
Känns som detta fall kan få alla möjliga potentiella utgångar.
Eller så styrs de av järnhand mot en enda untgång.
Kanske märktes mer udda beteende kring han personlighet än vad vi fått ta del av i nuläget.
Kommer ingen sån fakta framöver så vet i fan va jag ska tro om detta fall.
Han kan va en väldigt sjuk grabb som sitter precis där han ska nu,eller så är detta precis så konstigt som det låter.

Ja, man skall åtminstone kunna ta dessa hypoteser i beaktande i nuläget innan man börjar tugga sönder den förmente gärningsmannen.

(Beklagar redigeringsmissarna i inlägg # 3023 (Så många inlägg!) men det är sent och ögonen trötta medan fingret slinter på tangentbordet.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in