2019-09-09, 08:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag läser vad du skriver men du förstår själv inte vad du skriver. Sluta grina. Tor Zeus Ra osv är inga gudar utan namn som människor har använt och syftat på Gud, den enda skaparen. Allah, Gud, God, jve är inte fyra gudar för att namnen är olika och uttalas olika. Det är en och samma Gud. På samma sätt har det inte funnits 3000 gudar utan hundratusentals olika religioner och namn på den enda Guden. Ska du läsa nu vad som skrivs här eller ska du fortsatt komma att grina och ha dig?

Så bara gudar från Abrahamismen gills? Snacka om oärlig diskussion. Intellektuell hederlighet är ingenting du verkar känna till.
Citera
2019-09-09, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är ett ganska vanligt argument från troende. Jag skojade med dig.
Men de verkar seriösa. Även moral påstås bevisa Gud.
Det finns många dåliga argument i denna tråd.
Ja, det är svårt att argumentera mot religiösa. De tänker inte själva utan det gör deras orubbliga tro på något som inte finns. Då är det inte lätt att diskutera frågan om varifrån vi kommer.

Risken när religiösa blandar sig i existentiella frågor är att diskussionerna istället vrids till att bli en diskussion om gud finns. Det har hänt i denna tråd och borde vara ot.
Citera
2019-09-09, 09:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Aha och energikrav - det behövs inte? Ta bort det också. Hjärnor kan få hjärnskador, tar bort det också. Vi har ingen energi, inget blod behövs, tar bort även det. Utan ben vore vi mer elastiska, ta bort det också. Summa sumarum - vara en prick är bäst.
Nu äntligen är du på rätt spår.
Fast.. Jag tycker ju väldigt mycket om att spela fotboll, en prick skulle nog inte vara så bra på det.. Man kunde ju behålla den generella formen på människan trots alla dina förbättringar. Kanske till och med bli lite som Barbapappa. Hade jag varit Barbapappa, då hade det kanske varit logiskt att tro att gud hade skapat oss.

Citat:
Jag skrev att jag uppfattade att du tycker det är katastrofalt, sluta ljug.
Ok. Ja det var kanske lite fel sagt av mig. Sluta tro så mycket då.

Citat:
Jag har inte speciellt höga tankar om dig, tyvärr. Som ett maximum ser jag dig som en anencefalisk schizofreniker.

Först utgick vi från våran värld, sen var din fantasivärld, där du lekte Gud, aktuell (endast för dig, heja heja) och nu helt plötsligt kan du inte leka Gud? Förbättra lagar var enkelt för ett inlägg sen.

Här är grejen som du måste inse, lite kopplat till ditt första stycke. Vi kan utgå från två saker;

a) Gud är omnipotent och skapade världen. Därmed vet Gud vad som är bäst för vår värld. Matintaget är där för en anledning som Gud vet. Gud är omnipotent, inte du. Varför det är som det är, kan du inte säga eftersom du inte har den kunskapen. Likaså kan du inte säga "ta bort matintaget", det är din subjektiva tanke utan konsekvenstänk.

En möjlig anledning varför mat och energi finns, sett ur ett religöst perspektiv - är att testa människan. Mat är en fundmentalt i våra liv. Flertal religioner står det att Gud har förbjudit att äta vissa djur. Vi som människor kan antingen lyda eller motsätta oss. Människor kan hjälpa andra människor (och djur) i nöd genom att ge dem mat och därmed göra goda gärningar. Tacksamhet för Gud som har gett mat, inte slänga ätbar, tillåten mat. Många exempel kom jag på nu direkt, detta kan vara en av anledningarna men kanske inte, jag vet inte, jag är inte omnipotent, endast Gud är det.

b) Ingen omnipotent varelse eller makt existerar. Då ska du hålla dig med det som finns tillgänligt d.v.s. vår värld, fysikens, biologins, kemins lagar. Vi kan inte ta bort något som går emot "naturens" lag. Se till att förbättra människan inom lagens ramar, om redan jag kan hitta massvis med fel som dina "lösningar" har... ja, då är du inte på god väg.
Återigen. Du kom helt snett in i diskussionen och du fortsätter på det spåret. Diskussionen handlade om huruvida världen är perfekt och därmed är ett bevis på att den är skapad av gud.

Världen är inte perfekt som du själv medger, alltså är inte det ett bevis på att den är skapad av gud.

Vill du istället föra in argumentet "Världen funkar mestadels rätt bra, det är ett bevis på att en omnipotent och god varelse har designat den." så är du välkommen att göra det. Jag tror dock att även du själv har svårt för att riktigt argumentera för den ståndpunkten.
Och där bjuder jag på att jag också tror saker ibland.

Och rent allmänt. "Guds vägar äro outgrundliga." Väldigt konstigt det där. Troende har inga som helst problem att erkänna att dom inte har en aning om vad gud pysslar med, däremot är det ofta helt omöjligt för dom att erkänna att dom själva inte vet hur världen funkar. Eller det är kanske inte så konstigt trots allt, det är väl bara ytterligare en sak som dom lastar över på gud så att dom själva inte behöver ta ansvar... Gud, världens största snuttefilt.
Citera
2019-09-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tyvärr, men Jesus hade helt enkelt fel.
Ska jag förpassa dig till de okunnigas kategori? Är det vad du ber om? Ingenstans står det att Jesus ska ha sagt att domedagen kommer medan Jesus är i livet i citatet du skickat. Du har fel och Jesus har rätt.
Citera
2019-09-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calpuza
Ja, Gul-groda får återkomma med källan till sitt påstående.
Ja, annars förpassas hen till lågbegåvade kategorin. I den kategorin finns det de som inte förstår hur pedagogiska man än är så man hoppas att de driver bara. Är de seriösa så tycker jag uppriktigt synd om dem att de kallar sig för tänkande människor. Som varelsen här uppe som missförstått allt vad big bang teorin går ut på och sprattlar utan att inse att denne har så fel nån kan ha. Hen är redan förpassad till dum-kategorin.
Citera
2019-09-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så inga belägg alltså?
Jo, du fick ju det.
Citera
2019-09-10, 22:18
Medlem
Citat:
Där har du helt fel. Igen.
Jag har rätt och du är för dum för att förstå det.
Citera
2019-09-10, 22:19
Medlem
Citat:
Så bara gudar från Abrahamismen gills? Snacka om oärlig diskussion. Intellektuell hederlighet är ingenting du verkar känna till.
Guden fanns före Abraham. Varför kalla det för abrahamisemen? är du vid dina sinnes fulla bruk? Tron på den enda sanna Guden har existerat långt före Abraham.
Citera
2019-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Jag har rätt och du är för dum för att förstå det.
Ja, vi är väldigt många som är för dum för att förstå att du har rätt. Konstigt ... nästan så man kan misstänka något annat.
Citera
2019-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Var det för svårt att smälta?
Det enda som är svårt att smälta är din låga intelligens trots din ålder. Universum var lika litet som en atom och ännu mindre. Detta är känt faktum inom vetenskapen. Du är för dum för att förstå trots att information om detta existerar på nätet och i böcker. Förkovra dig och uppdatera dina gamla gråa hjärnceller. Läs mitt förra inlägg sakta, väldigt sakta. Du är förpassad till lågintelligens-kategorin.
Citera
2019-09-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, vi är väldigt många som är för dum för att förstå att du har rätt. Konstigt ... nästan så man kan misstänka något annat.
Kom igen! Vilka är det som hänger här? Ni är alla av samma skrot och korn. Du och din gelikar är på samma nivå. Ena har varit lurad av en sekter, den andra är pensionerad och dum, en tredje har varit föremål för diverse myndigheter, en annan har inte ens grundläggande utbildning. Ni exponerar er mer än ni önskar. Se på er historik här på Flashback och se på ert liv så borde ni alla förstå hur fördärvade ni är?
Citera
2019-09-10, 22:34
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Tron på den enda sanna Guden har existerat långt före Abraham.
Så vitt vi kan finna bevis uttrycktes religiös monism rejält hos mänskligheten först i och med Akhenaton.

OnT:
Som jag ser det är den enda giltiga "guden" den universella Naturen.
Den har så vitt vi idag förstår observera och beräkna existerat objektivt i snart 13,8 miljarder år.

Bevisningen finns där, det är kunskapen och definitionerna man behöver revidera om man inte får ihop det.

Vad som skiljer "Gud" från 'Naturen'?... Ingenting i sann bemärkelse. Mycket i falsk bemärkelse.

"Gudsbeskrivningar" utefter empiriska bevis är exakt det vetenskapen sysslar med.
Ser mig som agnostiker, men kalla mig gärna TEist för att jag tror på TEorier om ni vill.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-10 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in