2019-09-08, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Då hänvisar man till bibeln där Jesus ska ha lovat detta.
Ja, Gul-groda får återkomma med källan till sitt påstående.
Citera
2019-09-08, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Utan att ha läst denna megatråd svara jag på första inlägget.

Tråkigt att säga men ur ett vetenskapligt perspektiv går det inte bevisa något som inte finns att det inte finns. Vi kan bara konstatera motsatsen att några bevis finns inte för att det finns en gud.
Citera
2019-09-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Utan att ha läst denna megatråd svara jag på första inlägget.

Tråkigt att säga men ur ett vetenskapligt perspektiv går det inte bevisa något som inte finns att det inte finns. Vi kan bara konstatera motsatsen att några bevis finns inte för att det finns en gud.
Men träden och blommorna då? Har du inte titta på dem?
Citera
2019-09-08, 21:36
Bannlyst
Citat:
Du är helt enkelt dum i huvudet.

Universums storlek är beviset på Guds kraft och förmåga. Människans förmåga att kunna studera detta väldiga universum är beviset på människans betydelse i detta väldiga universum. Du är fast i din enfaldighet. Du tror att storlek är avgörande. Är en byggnad som är tusentals meter hög mer betydelsefull än en människa som är max 2 meter? Visst inte! Här är det inte fråga om storlek, mått och vikt. Mänskligt medvetande är mer värdefullt än hela det universum som existerar eftersom mänskligt medvetande kan studera detta universum. Använder du inte ditt förstånd? Det är uppenbart att du är på villovägar. Den yttersta dagen dras allt närmare. Tänk över detta!

Nja, tänk så här istället:
En byggnad som är tusentals meter hög har ofattbart många atomkärnor. Varje atomkärna består av ofattbart många fler komponenter, var och en av dessa komponenter består av ännu fler mer eller mindre invecklade strukturer. I en av de strukturerna finns vår sol som en liten obetydlig vit prick bland till synes oändligt många andra vita prickar. Runt denna obetydliga lilla vita prick snurrar vår planet Jorden. På den planeten finns det miljarder och åter miljarder med egna liv.

Varför i helvete bygga ett flera tusen meter högt hus för detta otroligt lilla obetydliga bland miljarder gånger miljarder andra obetydligheter? Fatta att gud behövde vila på sjunde dagen!
Senast redigerad av Albax 2019-09-08 kl. 21:40.
Citera
2019-09-08, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men träden och blommorna då? Har du inte titta på dem?
Jag förstår inte riktigt frågan men kan det vara så att bara för det finns träd och blommor måste det också finnas en gud?

Jag vet inte om det finns en gud men för att skapa träd och blommor var hans existens inte alls nödvändig.
Citera
2019-09-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
Jag förstår inte riktigt frågan men kan det vara så att bara för det finns träd och blommor måste det också finnas en gud?

Jag vet inte om det finns en gud men för att skapa träd och blommor var hans existens inte alls nödvändig.
Det är ett ganska vanligt argument från troende. Jag skojade med dig.
Men de verkar seriösa. Även moral påstås bevisa Gud.
Det finns många dåliga argument i denna tråd.
Citera
2019-09-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Suck... Jo. Läste du inte vad jag skrev innan? Man tar bort kravet för levande organismer att andas och att äta. Problemen lösta på ett väldigt enkelt sätt.
Eller menar du att gud inte kan göra det? Jag trodde det var meningen att gud skulle vara omnipotent..

Aha och energikrav - det behövs inte? Ta bort det också. Hjärnor kan få hjärnskador, tar bort det också. Vi har ingen energi, inget blod behövs, tar bort även det. Utan ben vore vi mer elastiska, ta bort det också. Summa sumarum - vara en prick är bäst.

Citat:
Ja, vi har noterat att du verkar tycka att all form av kritik innebär att man tycker något är katastrofalt dåligt, det är dock inte så som folk normalt sett ser det.

Återigen. INGEN här har påstått att världen är katastrofalt dåligt designad. Sluta säga att vi tycker det. Sluta ljug.

Jag skrev att jag uppfattade att du tycker det är katastrofalt, sluta ljug.

Citat:
Det är ju trevligt att du har så höga tankar om mig men jag tror du har missuppfattat här. Jag är inte gud.

Är det kanske den biten du inte förstår här? Hela den här diskussionen handlar om vad GUD kunde ha gjort bättre, inte vad vi som människor kan göra.

Jag har inte speciellt höga tankar om dig, tyvärr. Som ett maximum ser jag dig som en anencefalisk schizofreniker.

Först utgick vi från våran värld, sen var din fantasivärld, där du lekte Gud, aktuell (endast för dig, heja heja) och nu helt plötsligt kan du inte leka Gud? Förbättra lagar var enkelt för ett inlägg sen.

Här är grejen som du måste inse, lite kopplat till ditt första stycke. Vi kan utgå från två saker;

a) Gud är omnipotent och skapade världen. Därmed vet Gud vad som är bäst för vår värld. Matintaget är där för en anledning som Gud vet. Gud är omnipotent, inte du. Varför det är som det är, kan du inte säga eftersom du inte har den kunskapen. Likaså kan du inte säga "ta bort matintaget", det är din subjektiva tanke utan konsekvenstänk.

En möjlig anledning varför mat och energi finns, sett ur ett religöst perspektiv - är att testa människan. Mat är en fundmentalt i våra liv. Flertal religioner står det att Gud har förbjudit att äta vissa djur. Vi som människor kan antingen lyda eller motsätta oss. Människor kan hjälpa andra människor (och djur) i nöd genom att ge dem mat och därmed göra goda gärningar. Tacksamhet för Gud som har gett mat, inte slänga ätbar, tillåten mat. Många exempel kom jag på nu direkt, detta kan vara en av anledningarna men kanske inte, jag vet inte, jag är inte omnipotent, endast Gud är det.

b) Ingen omnipotent varelse eller makt existerar. Då ska du hålla dig med det som finns tillgänligt d.v.s. vår värld, fysikens, biologins, kemins lagar. Vi kan inte ta bort något som går emot "naturens" lag. Se till att förbättra människan inom lagens ramar, om redan jag kan hitta massvis med fel som dina "lösningar" har... ja, då är du inte på god väg.
Citera
2019-09-09, 02:15
Medlem
Citat:
Designen är inte katastrofal, men ganska lätt att förbättra om man får önska fritt (leka Gud).

Vi hade denna diskussion förut där vi kom fram till att vi inte vet vad som är en förbättring då vi inte är allvetande. Jag kan dämpa lite på kriterierna för diskussionens skull men då vill jag att en lösning faktiskt är en lösning som är objektivt bättre med en förklaring hur denna lösning fungerar. Behöver inte vara i minsta kemiska detalj men någon form av förklaring av mekanismen tycker jag man borde ha.

Citat:
Detta gäller även Guds moral i bibeln, t.ex. Nästan alla kan göra bibeln bättre, genom att lägga till något eller ta bort något. Det är väldigt enkelt, och antagligen därför det finns så många tolkningar.

Jag har inte läst bibeln i en större utsträckning men jag har kommit fram till vissa verser som är svåra att leva efter.

Varför det finns så många tolkningar/versioner/olika böcker är, enligt mig, på grund av hur bibeln kom till. Massvis av författare varav de flesta inte ens kände Jesus utan skrev efter hans död. Många anpassningar till dåtidens kultur var också gjorda. Stor influens hade naturligtvis romarriket. Kyrkor la till böcker/verser och tog bort andra, det ligger något i det du säger.
Citera
2019-09-09, 07:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdtjanst
Det kräver inte säkerhetsmekanismer men det underlättar och är en del av designen.
Det hade varit intelligentare om det i te hade behövt vara en del av designen.

Citat:
Vilket är väldigt sällan. I andra fall hade andra faror uppstått. När folk dör av att de få saker i luftstrupen är det pågrund av att man inte använder systemet som det är menat att använda. D.v.s man stoppar in saker som man inte ska, man tuggar inte maten som man ska osv..
Alltså hade det varit bättre om designen varit annorlunda. Designen tvingar ju folk att riskera att få mat i luftstrupen varje gång de sväljer.

Citat:
Du verkar inte förstå problematiken. Om luftintaget var avsklijt från matintaget skulle vi endast kunna andast genom näsan. Det är problematiskt eftersom vi behöver använda munnen när mer luft behöver tas in eller ut. En täppt näsa betyder att vi inte kan andas, en man som tränar eller med nedsatt lungfunktion dör av acidos pga för höga halter CO2 i kroppen. Eller menar du att man ska ha både munnen och näsan för luft och kasta maten någon annanstans?
Jag har inte sagt att näsan måste vara luftintaget. Jag har bara sagt att det vore mer intelligent att ha olika intag för mat och luft. Apropå näsan så är den också ointelligent designad eftersom den inte går att stänga.
Citera
2019-09-09, 07:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Universums storlek är beviset på Guds kraft och förmåga.
Nej, universums storlek bevisar universum storlek, inte att gud finns och att hen i så fall kan skapa universum.

Citat:
Människans förmåga att kunna studera detta väldiga universum är beviset på människans betydelse i detta väldiga universum.
Nej, det bevisar att vi kan studera universum.

Citat:
Du är fast i din enfaldighet. Du tror att storlek är avgörande. Är en byggnad som är tusentals meter hög mer betydelsefull än en människa som är max 2 meter? Visst inte! Här är det inte fråga om storlek, mått och vikt. Mänskligt medvetande är mer värdefullt än hela det universum som existerar eftersom mänskligt medvetande kan studera detta universum. Använder du inte ditt förstånd? Det är uppenbart att du är på villovägar. Den yttersta dagen dras allt närmare. Tänk över detta!
En byggnads storlek påverkar inte betydelsen av byggnaden. En två meter hög byggnat skapad av en ett-åring är mer imponerande än ett större hus byggt av vuxna.
Vilken yttersta dag?
Citera
2019-09-09, 08:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är så för att det är så.
Så inga belägg alltså?
Citera
2019-09-09, 08:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad det än är för alternativ så är det antingen slumpmässigt eller medvetet. Finns inga andra alternativ. Din fantasi kan du pröva här om du vill. Den kommer svika dig. ´´Vet inte´´ är inte ett alternativ.

Argumentationsfel och felaktiga alternativ för att du inte förstår.

Där har du helt fel. Igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in