Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Suck... Jo. Läste du inte vad jag skrev innan? Man tar bort kravet för levande organismer att andas och att äta. Problemen lösta på ett väldigt enkelt sätt.
Eller menar du att gud inte kan göra det? Jag trodde det var meningen att gud skulle vara omnipotent..
Aha och energikrav - det behövs inte? Ta bort det också. Hjärnor kan få hjärnskador, tar bort det också. Vi har ingen energi, inget blod behövs, tar bort även det. Utan ben vore vi mer elastiska, ta bort det också. Summa sumarum - vara en prick är bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, vi har noterat att du verkar tycka att all form av kritik innebär att man tycker något är katastrofalt dåligt, det är dock inte så som folk normalt sett ser det.
Återigen. INGEN här har påstått att världen är katastrofalt dåligt designad. Sluta säga att vi tycker det. Sluta ljug.
Jag skrev att jag uppfattade att du tycker det är katastrofalt, sluta ljug.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det är ju trevligt att du har så höga tankar om mig men jag tror du har missuppfattat här. Jag är inte gud.
Är det kanske den biten du inte förstår här? Hela den här diskussionen handlar om vad GUD kunde ha gjort bättre, inte vad vi som människor kan göra.
Jag har inte speciellt höga tankar om dig, tyvärr. Som ett maximum ser jag dig som en anencefalisk schizofreniker.
Först utgick vi från våran värld, sen var din fantasivärld, där du lekte Gud, aktuell (endast för dig, heja heja) och nu helt plötsligt kan du inte leka Gud? Förbättra lagar var enkelt för ett inlägg sen.
Här är grejen som du måste inse, lite kopplat till ditt första stycke. Vi kan utgå från två saker;
a)
Gud är omnipotent och skapade världen. Därmed vet Gud vad som är bäst för vår värld. Matintaget är där för en anledning som Gud vet. Gud är omnipotent, inte du. Varför det är som det är, kan du inte säga eftersom du inte har den kunskapen. Likaså kan du inte säga "ta bort matintaget", det är din subjektiva tanke utan konsekvenstänk.
En möjlig anledning varför mat och energi finns, sett ur ett religöst perspektiv - är att testa människan. Mat är en fundmentalt i våra liv. Flertal religioner står det att Gud har förbjudit att äta vissa djur. Vi som människor kan antingen lyda eller motsätta oss. Människor kan hjälpa andra människor (och djur) i nöd genom att ge dem mat och därmed göra goda gärningar. Tacksamhet för Gud som har gett mat, inte slänga ätbar, tillåten mat. Många exempel kom jag på nu direkt, detta kan vara en av anledningarna men kanske inte, jag vet inte, jag är inte omnipotent, endast Gud är det.
b)
Ingen omnipotent varelse eller makt existerar. Då ska du hålla dig med det som finns tillgänligt d.v.s. vår värld, fysikens, biologins, kemins lagar. Vi kan inte ta bort något som går emot "naturens" lag. Se till att förbättra människan inom lagens ramar, om redan jag kan hitta massvis med fel som dina "lösningar" har... ja, då är du inte på god väg.