2019-09-10, 19:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Två av häktningsdomarna som beslutat att toppjuristen ska släppas efter skottlossningen mot advokat Henrik Olsson Lilja har jobbat med henne på samma domstol.

En av domarna har avgjort en stor rättstvist tillsammans med henne för sex år sedan."

Ojdå hoppsan hejsan.

Edit; källa Expressen

Exakt den problematik jag tog upp tidigare i tråden. Förvånande att erfarna jurister inte tänker på detta.
Citera
2019-09-10, 19:34
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hon är inte domare. Du behöver inte oroa dig, hon är utslagen från sitt liv. Känns det bättre nu?
Fast hon är väl Rådman dvs domare men just nu sjukskriven?
Citera
2019-09-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag undrade också om detta med hjärnblödningen och personlighetsförändringen var dokumenterat, men flera personer som påstår sig känna KL har bekräftat det i tråden. Inte bara de skribenter som tar parti för KL. En person hävdade t.ex. bestämt att det inte berodde på hustrumisshandel, som någon insinuerat, att det kom som en blixt från klar himmel, och att det ledde till en dramatisk personlighetsförändring.

Detta sagt, så kan man fråga sig varför det inte tas upp som en potentiell förmildrande omständighet i domen om våld mot tjänsteman från 2016. Men det är ju inte allt som kommit fram i en förhandling som står i domen.

Men rätten tog hänsyn till det. Vanligtvis får man fängelse men pga att hennes sjukdomsbesvär och att hon förmodligen inte skulle fortsätta med brottslighet (kul) så slapp hon undan med villkorligt och böter.
Citera
2019-09-10, 19:37
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Tycker det är psykopatvarning på första uttalandet om att hon hade inga som helst problem med att vara inlåst.

Reagerade också på det

"Jag hade inga som helst problem med att vara inlåst eller ensam, verkligen inte. "

https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristens-forsta-ord-har-en-teori/

Bra inställning ifall hon hamnar bakom lås och bom.
Senast redigerad av dialektiker 2019-09-10 kl. 19:39.
Citera
2019-09-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag vet, men vill ändå precisera lite vad det handlar om.

Jag är starkt skeptisk till att det skulle hålla i en rättegång där fängelse är på straffskalan, ens om det gick att påvisa att man medicinskt inte kan bära ansvar, eller skall ha förmildrande granskning pga något sådant.

Fast har det inte mest åberopats för att förklara att man inte varit berusad utan har en hjärnskada ?

Det är ju inte helt ovanligt att personer avvisas från offentlig plats, berusning åberopas men personen har hjärnskada eller någon sjukdom. Hur ska man kunna veta? Och - även personer som är sjuka eller har hjärnskador kan ju också vara berusade. Jag tänker att det handlar om stolthet också.

Men i det stora hela så gör det ingen skillnad alls, även om det kanske förklarar vissa omständigheter.
Citera
2019-09-10, 19:38
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om du varit insatt om hjärnskador hade du inte uttryckt dig så. Jag arbetar med hjärnskaderehabilitering och vet hur olika människor kan vara efter en sådan. Det finns lika många skador, som människor som skadats. Och lika många skador som hur de visar sig individuellt.
Om du hade haft tillgång till dom domar jag just nu sitter och läser så hade du uttalat dig annorlunda.
Karin har ett aktivt missbruk, alkoholiserad, hjärnskada eller inte!
Citera
2019-09-10, 19:40
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Exakt den problematik jag tog upp tidigare i tråden. Förvånande att erfarna jurister inte tänker på detta.
Fast åklagaren tycker uppenbarligen inte det är nån jävsituation. Han tänker inte driva frågan.
Citera
2019-09-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Om du hade haft tillgång till dom domar jag just nu sitter och läser så hade du uttalat dig annorlunda.
Jag har faktiskt alla domar, som jag laddade ner idag och läst igenom.
Citera
2019-09-10, 19:43
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Men om det nu bara handlar om lägenheten, som ju bevisligen är hennes och domsstol dömer att HAN och två barn ska bo kvar, jag hade också blivit tvärarg över det beslutet!
Man kan också ställa sig frågan varför han inte bara blev nöjd med att bli ekonomiskt kompenserad om han var hälftenägare? Varför skulle han driva igenom att absolut bo kvar om det är hennes föräldrahem? Varför insisterar han på att bo kvar i en lägenhet som ger honom så mycket problem? Om han var så rädd för henne varför flyttade han inte och skaffade sig en hemlig adress? Det stora misstaget var väl att hon själv flyttade ut - hade hon istället sparkat ut honom hade hon sannolikt haft bättre rätt till lägenheten.
Citera
2019-09-10, 19:43
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag har faktiskt alla domar, som jag laddade ner idag och läst igenom.
Och hur reagerar du på det som står i domen? Säger bara stackars barn
STOCKHOLMS TINGSRÄTT DOM
2015-12-07
Meddelad i
Stockholm
Citera
2019-09-10, 19:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larunko
Jäv eller inte det är frågan!

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/toppjuristen-slapptes-av-domare-hon-jobbat-med/

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
"Två av häktningsdomarna som beslutat att toppjuristen ska släppas efter skottlossningen mot advokat Henrik Olsson Lilja har jobbat med henne på samma domstol.

En av domarna har avgjort en stor rättstvist tillsammans med henne för sex år sedan."

Ojdå hoppsan hejsan.

Edit; källa Expressen

Citat:
Visst är det så. Du har dina gamla kompisar som skall döma dig. Självklart friar de hellre än fäller.

Ta nu först en funderare på om verkligen två domare i två olika instanser skulle ta ett exakt samma beslut i ett massmedialt uppmärksammat ärende, där dom möjligtvis i vart fall kände igen namnet på den misstänkta.
Jag menar det verkligen - ta en rejäl funderare.

Detta är inte jäv, beakta att åklagaren i fallet inte reagerar alls.
Däremot hade det varit mer lämpligt att ta in en besättning från helt annan ort.

Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Fast hon är väl Rådman dvs domare men just nu sjukskriven?

Hon har förlorat sin anställning, men titeln jurist bärs livet ut.
Citera
2019-09-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Ja alkoholism är en sjukdom enligt WHO men ingen förmildrande omständighet rättsligt... Psykopat är inte heller en förmildrande omständighet som ger vård som alternativ. Sålunda är kontentan=en ond Satmara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in