2019-09-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Och hur reagerar du på det som står i domen? Säger bara stackars barn
STOCKHOLMS TINGSRÄTT DOM
2015-12-07
Meddelad i
Stockholm
Jo, helt klart jobbigt. Men försöker hålla mig både neutral och objektiv. Jag vet vad en hjärnskada kan ställa till med dock. Och kan inte utesluta en problematik där. Jag har svårt att döma i fallet.
Citera
2019-09-10, 19:46
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Svårt att veta när inga bilagor redovisas i domen. En dom är en relativt tjock historia, och vi får inte se allt. Tyvärr.

Bara begära ut pdf
Citera
2019-09-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du kan äga hur många fastigheter du vill, men du ska vara folkbokförd där du lever och vistas. Gäller sedan 1 juli 2018. Det verkar vara en vettig lag, möjligen svår att efterleva för veckopendlare.

Vilket beror på ett kontaktförbud! Ser du inte planen?
Citera
2019-09-10, 19:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Men rätten tog hänsyn till det. Vanligtvis får man fängelse men pga att hennes sjukdomsbesvär och att hon förmodligen inte skulle fortsätta med brottslighet (kul) så slapp hon undan med villkorligt och böter.

Det har du rätt i. De skriver:

Hon har vissa problem efter en hjärnskada. Hon besväras av yrsel, balansstörningar och en svaghet i kroppen. Hon har en låg stresstolerans.

och:

Vid bedömningen av gärningens straffvärde beaktar tingsrätten att Karin Lilja, som på grund av sina sjukdomsbesvär är särskilt känslig för stress, befunnit sig i en situation där hon haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.

Det hade jag missat. Frågan återstår om det lades fram någon medicinsk bevisning som styrker tingsrättens slutsatser. Det kan det iofs ha gjorts även om det inte står något i domen om just det.
Citera
2019-09-10, 19:49
Medlem
En fundering. Karin körde en hel del bil. Kan man göra det efter en allvarlig hjärnskada, dras inte körkortet in?
Citera
2019-09-10, 19:49
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
HOL vet nog VAD man ska säga till Farbror Blå för att de ska spana åt ett visst håll......det är ju HOLs jobb typ.
Det här är mycket besvärande. Polisen hade redan från början en klar bild av vad som hänt. allt enl. HOL
Citera
2019-09-10, 19:50
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag vet, men vill ändå precisera lite vad det handlar om.

Jag är starkt skeptisk till att det skulle hålla i en rättegång där fängelse är på straffskalan, ens om det gick att påvisa att man medicinskt inte kan bära ansvar, eller skall ha förmildrande granskning pga något sådant.

Medicinska skäl tar man ju hänsyn till då det gäller psykiatri när hjärnan inte fungerat. Ett tillstånd som påverkar hur man fungerar bör tas hänsyn till. Kanske borde en RPU göras som fastställer hennes tillstånd om det är så att det är återkommande tics
Citera
2019-09-10, 19:50
Medlem
Karin har gjort ett första uttalande. Någon mer som reagerar på innehållet? Det där om att det verkligen inte var något problem att vara inlåst och ensam känns som om hon försöker signalera stabil mental status. Konstig sak att säga, liksom formuleringen att ”det satt långt inne” att presentera en egen teori. Kanske tidningarna som förvrängt men jag tycker det är ett så märkligt fokus med tanke på det inträffade och misstankarna mot henne. https://www.expressen.se/nyheter/toppjuristens-forsta-ord-har-en-teori/
Citera
2019-09-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du kan äga hur många fastigheter du vill, men du ska vara folkbokförd där du lever och vistas. Gäller sedan 1 juli 2018. Det verkar vara en vettig lag, möjligen svår att efterleva för veckopendlare.

Har hon inte dessutom kontaktförbud med en man som bor på den adressen?
Märkligt att vara skriven där då. Lagbrott t o m?
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ta nu först en funderare på om verkligen två domare i två olika instanser skulle ta ett exakt samma beslut i ett massmedialt uppmärksammat ärende, där dom möjligtvis i vart fall kände igen namnet på den misstänkta.
Jag menar det verkligen - ta en rejäl funderare.

Detta är inte jäv, beakta att åklagaren i fallet inte reagerar alls.
Däremot hade det varit mer lämpligt att ta in en besättning från helt annan ort.

Hon har förlorat sin anställning, men titeln jurist bärs livet ut.

Har inga som helst problem att tro det kan haft viss betydelse. Det hade som sagt varit mycket bättre att ta in domare med totalt noll koppling till henne. Två före detta kollegor till domare smakar inte bra, oavsett vad du tycker om huruvida det påverkat eller ej.
Citera
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Även en alkoholist med hjärnskada kan ju ha sin stolthet, särskilt inför tidigare kollegor.

Jo det kan så vara men utan så står ingen hjälp att få ingen förståelse att få.
Citera
2019-09-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har du rätt i. De skriver:

Hon har vissa problem efter en hjärnskada. Hon besväras av yrsel, balansstörningar och en svaghet i kroppen. Hon har en låg stresstolerans.

och:

Vid bedömningen av gärningens straffvärde beaktar tingsrätten att Karin Lilja, som på grund av sina sjukdomsbesvär är särskilt känslig för stress, befunnit sig i en situation där hon haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande.

Det hade jag missat. Frågan återstår om det lades fram någon medicinsk bevisning som styrker tingsrättens slutsatser. Det kan det iofs ha gjorts även om det inte står något i domen om just det.

Dömd av vänner säger jag bara... Det behövdes nog inte några bevis utan domen blev mild pga vem hon är/varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in