2019-09-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag definierar det som i folkmun, ungefär "att lägga fram för sinnena" eller "lägga fram som en axiomatisk (nödvändigt given) sanning".
Vad är viktigast, att något är bevisat eller att något är motbevisat, när du ska tro på något?
För det mesta är det viktigare att något är bevisat, anser jag. Förutom när det gäller fara, t.ex. Där är det bättre att anta att ljudet i skogen kan vara något farligt, utan att ha direkta belägg.
Citera
2019-09-10, 17:33
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?
Det här är bara ett svar på mun mot mun frågan. Ibland framhålls argument att man inte kan bevara historier så utan att de med automatik förvanskas över tid.

Det gäller dock inte historier som alla kan och som berättas igen och igen.
Ta t.ex. historien om Noa. Abraham anses ha lämnat Ur med ganska stor säkerhet runt 2000 år före Kristus. Då tog han med sig historien om Noa (han kom från Mesopotamien så historien var lika mycket hans).
När judarna så småningom skriver ner historien (1500 år efter Abrahams utvandring och minst 500 år senare än babylonerna) är det minimala förändringar som skett av ursprungshistorien. Bergsområdet i Arafat (ett landområde) har blivit berget Arafat (en specifik plats). Historien är häpnadsväckande välbevarad.
Citera
2019-09-10, 17:35
Medlem
Citat:
Kung Ingenting skrev: "Uhmm.. Så du använder alltså bibeln som ett bevis för att bibeln är sann? Jag tror du får jobba lite mer på din argumentation."

---Någon frågade varför jag skrev "källor" i pluralis, och då förklarade jag pluralen. Om man glömmer bort frågorna till mig är det inte konstigt om mina svar på dem känns underliga.

"Som sagt, berättar dom SAMMA historia så kan man ju prata om det. Att bara prata om en flodmyt är ju inte samma sak."

---Att berätta om eller återberätta en historisk översvämning är inte bara att "prata om en flodmyt", eller har du belägg för att bara var det? Om det i många kulturer världen över traderas berättelser om en historisk, enorm översvämning, vad för förklaringar har du till att så sker, vad för samband ser du mellan berättelserna, utan fördomar? Hur, om alls, rensar du bort möjligheten om händelsesamband?

"Eftersom magi (gud) är inblandat så kan såklart motbevisen som vi ser det vara felaktiga."

---Du menar att eftersom du "vet" att Gud inte finns så kan Gud naturligtvis inte har gjort eller vållat något? Förresten, varför likställer du Gud med magi?

"Och förutom det som smeso nämner om att en träbåt så stor är omöjlig att bygga så kommer vi ju till det omöjliga i att få i så många djur på en båt i den storleken, det omöjliga i att dom djuren kan ha tagit sig till arken för att hoppa ombord och det omöjliga i att hålla djuren vid liv."

---Varför skulle en så stor båt vara omöjlig att bygga? Hur många djur talar du om och varför just så många? Varför kunde de inte ha tagit sig till arken? Står det i Bibeln eller har du från annan källa att de HOPPADE ombord? Varför skulle det vara omöjligt, förresten? Eller det att hålla dem vid liv?
Förresten, om Gud låg bakom arkbygget och historien ö.h., och du nu för resonemangets skull antar att han finns, kunde han inte rentav ha kastat in dem i arken, lite mjukt?

"Min favorit är nog Koalan. Den som är en av världens mest orörliga djur har alltså tagit sig hela vägen från Australien till var arken nu byggdes och sen hela vägen hem utan att lämna ett spår efter sig. Den äter bara Eukalyptus så den måste ha färdats i många generationer genom hela Asien släpandes på ett gigantiskt förråd av Eukalyptus och så fort nån av dom dog så gjorde dom sig av med alla spår av den på något sätt, om dom brände liket eller om dom släpade med sig alla döda också hela vägen förtäljer inte historien men oavsett vilket så måste jag säga att jag blir jävligt imponerad av vad Koalan gjorde där. "

---Nu förutsätter du många saker för att bygga upp ett scenario som ska framstå som omöjligt. Men det är ju saker du borde bevisa, t.ex. att den där koalan bodde långt bort från arken liksom dess mat. Ja, du förutsätter att det fanns koalor på den tiden när översvämningen ägde rum. Det blir för instängt, trångbröstat, ursäkta uttrycket, även om du trivs själv.
Det viktiga att komma ihåg är att argument och bevisstandard kan användas emot dig. Om du hävdar att upplevelser eller vittnesmål är bra bevis, då kommer jag att ta upp alien abductions, spöken, profeter och gurus som är verksam ”idag”, o.s.v. Det finns väldigt många (påstådda)vittnen till dessa fenomen. Joseph Smith är ett bra exempel. Där finns samtida vittnen (dock blev de osams och några tog tillbaka sina vittnesmål).
Citera
2019-09-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det här är bara ett svar på mun mot mun frågan. Ibland framhålls argument att man inte kan bevara historier så utan att de med automatik förvanskas över tid.

Det gäller dock inte historier som alla kan och som berättas igen och igen.
Ta t.ex. historien om Noa. Abraham anses ha lämnat Ur med ganska stor säkerhet runt 2000 år före Kristus. Då tog han med sig historien om Noa (han kom från Mesopotamien så historien var lika mycket hans).
När judarna så småningom skriver ner historien (1500 år efter Abrahams utvandring och minst 500 år senare än babylonerna) är det minimala förändringar som skett av ursprungshistorien. Bergsområdet i Arafat (ett landområde) har blivit berget Arafat (en specifik plats). Historien är häpnadsväckande välbevarad.
Vet vi ursprungsberättelsen om Noa?
Hur långt bak är den spårad, så man kan jämföra med det som står i bibeln?
Citera
2019-09-10, 17:43
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vet vi ursprungsberättelsen om Noa?
Hur långt bak är den spårad, så man kan jämföra med det som står i bibeln?
Den äldsta nedskrivna texten (faktiska kopian) är 2800-2900 år.
Har man tid och intresse så håller en kurator på brittish museum en intressant föreläsning om den äldsta bevarade texten här.
https://www.youtube.com/watch?v=s_fkpZSnz2I
Citera
2019-09-10, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Den äldsta nedskrivna texten (faktiska kopian) är 2800-2900 år.
Har man tid och intresse så håller en kurator på brittish museum en intressant föreläsning om den äldsta bevarade texten här.
https://www.youtube.com/watch?v=s_fkpZSnz2I
Kanske kollar senare. Brukar tycka sådant kan vara kul på kvällskvisten.
Citera
2019-09-10, 17:56
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det viktiga att komma ihåg är att argument och bevisstandard kan användas emot dig. Om du hävdar att upplevelser eller vittnesmål är bra bevis, då kommer jag att ta upp alien abductions, spöken, profeter och gurus som är verksam ”idag”, o.s.v. Det finns väldigt många (påstådda)vittnen till dessa fenomen. Joseph Smith är ett bra exempel. Där finns samtida vittnen (dock blev de osams och några tog tillbaka sina vittnesmål).
Vad jag hävdade i denna del av tråden var att Noas ark inte är motbevisad.
Hur ställer du dig till påståendet "Noas ark är motbevisad"?
Citera
2019-09-10, 18:06
Medlem
Citat:
Vad jag hävdade i denna del av tråden var att Noas ark inte är motbevisad.
Hur ställer du dig till påståendet "Noas ark är motbevisad"?
Jag anser att det finns tillräckligt med bevis mot, och för lite bevis för händelsen.
Men helt motbevisad är det inte. Speciellt inte om man köper att Gud finns.
Citera
2019-09-10, 18:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
---Varför skulle en så stor båt vara omöjlig att bygga?
Jådå, det går säkert att bygga en så stor båt, men vad jag påpekade var att en båt av den storleken snabbt skulle sjunka utan fullt arbetande länspumpar så snart som den stötte på vågor. Och med tanke på att det alltså regnade 40 dagar och 40 nätter i sådan kvantitet att hela jorden täcktes av vatten så kan du ge dig på att det orsakade ordentliga svallvågor.
Citat:
Hur många djur talar du om och varför just så många?
Om man ska använda Bibeln som källa så står det först [i]”ett par, hane och hona, av varje art”[i]. Men senare nämns att det faktiskt ska vara 7 par av varje art från rena djur och fåglar. Med rena djur avses djur som människan har Guds tillåtelse att äta (får, kor, bufflar etc.).
Varför de rena djuren skulle vara så många var därför att 6 par av varje skulle offras till Gud efter landstigningen.
Citat:
Varför kunde de inte ha tagit sig till arken? Står det i Bibeln eller har du från annan källa att de HOPPADE ombord?
Varför de inte kunde ha tagit sig till arken? Menar du att två koalor simmade från Australien i grupp med kängurur och andra från Australien? Kanske mötte de upp med simmande kiwier och andra från Nya Zeeland längs vägen ...
Citat:
Varför skulle det vara omöjligt, förresten? Eller det att hålla dem vid liv?

Det är det rent fysiskt omöjliga för själva konstruktionen, men vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer därefter – vad skulle djuren sedan äta efteråt?
Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt.
Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.
Nej, att tro på något så uppenbarligen overkligt som att historien om Noahs ark är sann, det är sannerligen att verkligen blunda stenhårt för verkligheten. Och det helt bortsett från att man också måste fantisera ihop en förklaring på att det skulle kunna finnas tillräckligt med vatten för att täcka hela jordens yta. Det finns många fantasifulla "förklaringar" på hur marken skulle ha höjts efteråt och att anledningen till att vattnet rann undan var att havsbottnen sänktes och bergen höjdes, trots att det inte finns något som helst geologiskt tecken på att så faktiskt har skett. I stället för att se att Noahs berättelse bara är en påhittad historia så väljer vissa att blunda för verkligheten och fantisera desperat för att på något sätt ändå få det att gå ihop.
Citera
2019-09-10, 19:02
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Enligt dessa mått skulle arken ha varit 140 meter lång, 23 meter bred och 14 m hög.

Huvudproblemet med en träkonstruktion av dessa mått är att den är mycket lång jämfört med dess bredd och trä har den egenskapen att det är mindre än 10% styrka i tvärriktningen för fibrerna i träet. Det gör att långa träkonstruktioner blir mycket böjliga, och när trä böjer sig så bildas det luckor mellan plankorna (jämför med att ta en bunt pappersark och hålla hårt med fingrarna i båda ändar - när man då böjer så bildas det stora glipor mellan arken. Det är det som gör att de stora träbåtar som man försökte bygga läckte som såll och det krävdes att länspumpar arbetade kontinuerligt, och inte ens det räckte alltid, utan de båtar som byggts som var 100 m långa sjönk mycket lätt på grund av för stort vattenintag. Hur skulle det då inte ha gått för Noa utan länspumpar som kunde köras dygnet runt och ett fartyg som dessutom var ytterligare 40 % längre?

En liknelse för hållfasthetsproblemet får man när man viker ett flygplan av papper. Med ett A4-ark så går det bra, men med ett A2-ark så går det inte. Det blir inte stabilt, och det hjälper heller inte att använda grövre papper, för då blir det för tungt. Det hjälper inte att öka tjockleken proportionellt, utan tjockleken måste ökas upphöjt i 3 (prova med att ställa dig på en 1 m lång planka och den kanske böjs ner 3 cm, samma tjocklek på plankan böjs då ner 27 cm om den är 2 m lång).

Och då har vi inte ens börjat att räkna med den enorma last som fartyget också skulle behöva tåla (alla djur samt föda och vatten för mer än ett år).

Antingen såg Gud, som inte är bunden av naturen (det är naturen som är bunden av Gud), till att det gick bra ändå, eller också gjordes konstruktionen så stark att inget extraordinärt ingripande av Gud krävdes, se lösningar på kreationistiska sajter, t.ex. här: https://answersingenesis.org/noahs-ark/how-could-noahs-ark-survive-storm/
Jag är inte naturvetare, så jag säger inte själv mer här.
Citera
2019-09-10, 19:03
Medlem
LordOfTheIdiotss avatar
Citat:
Kung Ingenting skrev: "Uhmm.. Så du använder alltså bibeln som ett bevis för att bibeln är sann? Jag tror du får jobba lite mer på din argumentation."

---Någon frågade varför jag skrev "källor" i pluralis, och då förklarade jag pluralen. Om man glömmer bort frågorna till mig är det inte konstigt om mina svar på dem känns underliga.

"Som sagt, berättar dom SAMMA historia så kan man ju prata om det. Att bara prata om en flodmyt är ju inte samma sak."

---Att berätta om eller återberätta en historisk översvämning är inte bara att "prata om en flodmyt", eller har du belägg för att bara var det? Om det i många kulturer världen över traderas berättelser om en historisk, enorm översvämning, vad för förklaringar har du till att så sker, vad för samband ser du mellan berättelserna, utan fördomar? Hur, om alls, rensar du bort möjligheten om händelsesamband?

"Eftersom magi (gud) är inblandat så kan såklart motbevisen som vi ser det vara felaktiga."

---Du menar att eftersom du "vet" att Gud inte finns så kan Gud naturligtvis inte har gjort eller vållat något? Förresten, varför likställer du Gud med magi?

"Och förutom det som smeso nämner om att en träbåt så stor är omöjlig att bygga så kommer vi ju till det omöjliga i att få i så många djur på en båt i den storleken, det omöjliga i att dom djuren kan ha tagit sig till arken för att hoppa ombord och det omöjliga i att hålla djuren vid liv."

---Varför skulle en så stor båt vara omöjlig att bygga? Hur många djur talar du om och varför just så många? Varför kunde de inte ha tagit sig till arken? Står det i Bibeln eller har du från annan källa att de HOPPADE ombord? Varför skulle det vara omöjligt, förresten? Eller det att hålla dem vid liv?
Förresten, om Gud låg bakom arkbygget och historien ö.h., och du nu för resonemangets skull antar att han finns, kunde han inte rentav ha kastat in dem i arken, lite mjukt?

"Min favorit är nog Koalan. Den som är en av världens mest orörliga djur har alltså tagit sig hela vägen från Australien till var arken nu byggdes och sen hela vägen hem utan att lämna ett spår efter sig. Den äter bara Eukalyptus så den måste ha färdats i många generationer genom hela Asien släpandes på ett gigantiskt förråd av Eukalyptus och så fort nån av dom dog så gjorde dom sig av med alla spår av den på något sätt, om dom brände liket eller om dom släpade med sig alla döda också hela vägen förtäljer inte historien men oavsett vilket så måste jag säga att jag blir jävligt imponerad av vad Koalan gjorde där. "

---Nu förutsätter du många saker för att bygga upp ett scenario som ska framstå som omöjligt. Men det är ju saker du borde bevisa, t.ex. att den där koalan bodde långt bort från arken liksom dess mat. Ja, du förutsätter att det fanns koalor på den tiden när översvämningen ägde rum. Det blir för instängt, trångbröstat, ursäkta uttrycket, även om du trivs själv.
Du måste bevisa gud innan du kan skriva att det var han som byggde Noas ark.
Citera
2019-09-10, 19:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Du måste bevisa gud innan du kan skriva att det var han som byggde Noas ark.
Nej, då, titta här: "Gud byggde Noas ark".
Fast jag har inte sagt att Gud byggde Noas ark. Det jag säger är att Gud såg till och orsakade att Noa m.fl. byggde arken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in