Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Det är som sagt det som du i princip är på jakt efter. "Är det sant att bibelns berättelser innehåller en historia om en båt som heter Noas ark?" är bara en uppdelning av "Är bibeln en bok." i detaljer.
Och detta är det sista som jag tänker säga här om detta. Vill du diskutera något vettigt som tråden handlar om, alltså om sakerna som det berättas om i bibeln är historiskt korrekta, även kallat "sanna", så välkomnar jag det.
Nej, det är ingalunda allt jag är beredd att säga om ämnet "Är Bibeln sann?". Men jag reagerar mot att man kallar Noas ark en "felaktighet", när det sedan framkommer att det är källornas sanningshalt man avvisar.
Noas ark är ingen "felaktighet" utan en uppgift i textkällor med referens. Man kan säga att man inte tror att Noas ark existerat och argumentera för att man har rätt i att inte tro det, men existerande textkällor nämner en Noas ark och hävdar att den existerat (och det inte bara som en fiktion, utan historiskt).
Finns folk här som verkar mena att man ska bevisa Noas ark. Andemeningen verkar vara att om så inte sker har man ingenting i tråden att göra. Min fråga är då hur en sådan bevisföring skulle se ut. Mig veterligen finns det inga tidsmaskiner.