2019-09-09, 23:56
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Vilken suveränitet kommer britterna återfå om de lämnar EU?
Vad kommer att bli bättre efter ett no-deal brexit?
Tja. man slipper EU-skatten/avgiften och betala för ytterligare en politisk klass som misshushållar med ekonomin.
Man bestämmer själv vem som kommer in i landet och inte.

In 2018 the UK government paid £13 billion to the EU budget, and EU spending on the UK was forecast to be £4 billion. So the UK’s ‘net contribution’ was estimated at nearly £9 billion.

Jag gillar inte Eu. Jag gillar av princip inte så stora enheter att politiker själva slipper undan konsekvenserna av sina egna beslut. Det är ibland ett nödvändigt ont och skall hållas på ett absolut minimum.

Jag tror att Brexit får stora konsekvenser för brittisk politik framöver.

Jag tror att Brexit kommer att få stora konsekvenser för EU i framtiden. Nu blir man av med en av de största bidragsgivarna. Trycket på övriga ökar.
Macron pratar bara skit (och har visat sig opålitlig innan). Man kommer att förlänga möjligheten i oändlighet.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2019-09-10 kl. 00:08.
Citera
2019-09-10, 04:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Tja. man slipper EU-skatten/avgiften och betala för ytterligare en politisk klass som misshushållar med ekonomin.
Man bestämmer själv vem som kommer in i landet och inte.

In 2018 the UK government paid £13 billion to the EU budget, and EU spending on the UK was forecast to be £4 billion. So the UK’s ‘net contribution’ was estimated at nearly £9 billion.

Jag gillar inte Eu. Jag gillar av princip inte så stora enheter att politiker själva slipper undan konsekvenserna av sina egna beslut. Det är ibland ett nödvändigt ont och skall hållas på ett absolut minimum.

Jag tror att Brexit får stora konsekvenser för brittisk politik framöver.

Jag tror att Brexit kommer att få stora konsekvenser för EU i framtiden. Nu blir man av med en av de största bidragsgivarna. Trycket på övriga ökar.
Macron pratar bara skit (och har visat sig opålitlig innan). Man kommer att förlänga möjligheten i oändlighet.

UK har aldrig varit med i Schengen och avgiften till EU är inte i närheten lika stor som den summa som UK genererar genom handeln med sin största handels partner EU.

Om det rör sig om immigration så går det att lösa genom interna politiska beslut.

Men hur reglerar man frihandel genom ett brexit?
Omöjligt
Citera
2019-09-10, 05:35
Medlem
Jag hittar ingenstans texten i nya lagen. Kallas den Benn bill? Någon som har länk?
Citera
2019-09-10, 06:33
Medlem
Lite intressant hur maktbalansen mellan parlamentet och kabinettet i UK verkar vara helt skev. Rimligen borde ju ATT man ska ut ur EU vara något som parlamentet beslutar om, men HUR vara upp till den exekutiva makten. Nu vill dock parlamentet rösta om precis allting istället. Hade varit intressant att se detta utspelas i ett land med mycket starkare regering.
Citera
2019-09-10, 08:09
Medlem
Om 10 år kommer detta vara business as usual. GB kommer fortfarande tekniskt sett vara ”på väg ut från EU” men förlängning inträffar automatiskt var 3e månad. Barn lär sig i skolan om denna lustiga företeelse, precis som att drottningen formellt måste godkänna en ny premiärminister.
Citera
2019-09-10, 08:22
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Det verkar som att Remainer galningarna har blivit helt jävla galna nu.

Inte nog med att de vägrar gå med på ett Nyval som BoJo föreslog nu när ett antal förrädiska Tories helt plötsligt upptäckt att de egentligen är LiberalDemokrater istället. Parlamentet vill nu dessutom tvinga BoJo att skjuta upp Brexit ännu en gång ytterligare!

Nu säger experter att Premiärministern kan tom hamna i fängelset om han inte skjuter upp Brexit, detta trots att hans enda löfte när han tog över som Premiärminister var just att inte skjuta upp Brexit + att det fientliga parlamentet verkar vägra låta utlysa ett nyval.

https://news.sky.com/story/boris-joh...chief-11804290

Är det rimligt av Remainer-galningarna att hota Premiärministern med fängelse ifall han vägrar skjuta upp Brexit ännu en gång?

Om jag var Boris hade jag gått in i fängelset och maximerat martyrfaktorn väl medveten om att en majoritet av folket skulle gå banarnas.
Citera
2019-09-10, 08:41
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
UK har aldrig varit med i Schengen och avgiften till EU är inte i närheten lika stor som den summa som UK genererar genom handeln med sin största handels partner EU.

Om det rör sig om immigration så går det att lösa genom interna politiska beslut.

Omöjligt
1. UK har aldrig varit med i Schengen? Vad har det med saken att göra?

2. Här gör du ytterligare ett tankehopp. Länderna i Europa har alltid bedrivit handel med varandra. Långt innan Eu bildades och kommer att göra långt efter att EU är borta. Vinsterna av denna handel kan du inte använda som om det skulle vara en förtjänst av eu-samarbetet.

3. Nej, man kan inte besluta om gränskontroller eller människors rörelsefrihet internt? Internt? Var skulle sådana beslut tas?

4: Det är väl bara för två parter att sätta sig ner och besluta om frihandel?
Citera
2019-09-10, 08:49
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 99menqigong
Jag hittar ingenstans texten i nya lagen. Kallas den Benn bill? Någon som har länk?
Här finns texten:

https://twitter.com/hilarybennmp/sta...60598650621953
Citera
2019-09-10, 09:16
Medlem
Citat:
Omöjligt

GB slipper ta emot 1 miljon polska arbetare, nu tvingade av EUS fria rörlighet. Dom är i och för sig duktiga men de ska ha bidrag till sina familjer o.s.v. De kan i stället försöka få miljontals imigranter från gamla samväldesländer i arbete.
Citera
2019-09-10, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
GB slipper ta emot 1 miljon polska arbetare, nu tvingade av EUS fria rörlighet. Dom är i och för sig duktiga men de ska ha bidrag till sina familjer o.s.v. De kan i stället försöka få miljontals imigranter från gamla samväldesländer i arbete.

Ursäkta mig?
"slipper ta emot" ? "miljontals immigranter ifrån common wealth?" (ingen från common wealth nationerna får bo i UK utan ett arbete eller studier,inte ens med ett ancestry visa. Dessa regler skärptes under Thatcher-eran)
Citat:
The Office for National Statistics (ONS) estimate that in 2017, just under 9.4 million people living in the UK were born abroad, (14.3% of the total population of the UK). Of these, 3.7 million were from countries now in the European Union and just under 5.7 million were from non-EU countries.
polska arbetare anställs av brittiska företag för att jobba inom lager,jordbruk,fastighet,och slutmontering. Dessa polska arbetare är anställda som fristående konsulter och har noll rättigheter. Dvs de bidrar till den brittiska ekonomin utan att belasta den. UK kan när som helst undanta dessa yrken från den fria rörligheten såsom frankrike gjort. Det är därför som franska arbetare kan garranteras total frihet ifrån konkurrens.

Utan dessa polska människor skulle Brittisk exportindustri minska.
Jobbtillfällen är inte en begränsad vara. För varje person som arbetar brukar man säga att 5 nya arbeten skapas. Däremot är det skadligt för ekonomin när en person belastar den genom att inte arbeta och istället enbart konsumera den offentliga välfärden.
Britterna blir alltså rikare av gästarbetare

Jag upprepar frågan. På vilket sätt blir det bättre för UK:s ekonomi att lämna EU:s inre marknad utan ett avtal och genom att krascha ut ur unionen ?

Du har nämnt att färre polska arbetare kommer. Jag har skrivit varför jag anser att det inte är ett problem.
Citera
2019-09-10, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
1. UK har aldrig varit med i Schengen? Vad har det med saken att göra?

2. Här gör du ytterligare ett tankehopp. Länderna i Europa har alltid bedrivit handel med varandra. Långt innan Eu bildades och kommer att göra långt efter att EU är borta. Vinsterna av denna handel kan du inte använda som om det skulle vara en förtjänst av eu-samarbetet.

3. Nej, man kan inte besluta om gränskontroller eller människors rörelsefrihet internt? Internt? Var skulle sådana beslut tas?

4: Det är väl bara för två parter att sätta sig ner och besluta om frihandel?

2) Nej, UK har medvetet valt att handla med sina forna kolonier i ett form av arbitrage. De gick med i den inre marknaden efter år av tvekan. Fram tills 70talet var det inte ens tänkbart.

3) Sverige och Danmark tog beslut om att begränsa den fria rörligheten genom utökade gränskontroller. till följd av detta har migrationen minskat till under 25tusen människor om året. Från 160t under peak.

4) Ett frihandelsavtal tar i regel 5-10 år att förhandla då flera länder brukar överklaga till WTO eller så bestämmer sig parterna för att "undanta" varor ifrån avtalet. Oftast pga protektionism

UK har väl bara tecknat avtal med Lichtenstein under hela denna brexit-mardröm.
Lyckligtvis har Kanada och Australien visat intresse för att förhandla med EU först . Får se vad de tycker om UK som ensamt motpart.
Citera
2019-09-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursäkta mig?
"slipper ta emot" ? "miljontals immigranter ifrån common wealth?" (ingen från common wealth nationerna får bo i UK utan ett arbete eller studier,inte ens med ett ancestry visa. Dessa regler skärptes under Thatcher-eran)
polska arbetare anställs av brittiska företag för att jobba inom lager,jordbruk,fastighet,och slutmontering. Dessa polska arbetare är anställda som fristående konsulter och har noll rättigheter. Dvs de bidrar till den brittiska ekonomin utan att belasta den. UK kan när som helst undanta dessa yrken från den fria rörligheten såsom frankrike gjort. Det är därför som franska arbetare kan garranteras total frihet ifrån konkurrens.

Utan dessa polska människor skulle Brittisk exportindustri minska.
Jobbtillfällen är inte en begränsad vara. För varje person som arbetar brukar man säga att 5 nya arbeten skapas. Däremot är det skadligt för ekonomin när en person belastar den genom att inte arbeta och istället enbart konsumera den offentliga välfärden.
Britterna blir alltså rikare av gästarbetare

Jag upprepar frågan. På vilket sätt blir det bättre för UK:s ekonomi att lämna EU:s inre marknad utan ett avtal och genom att krascha ut ur unionen ?

Du har nämnt att färre polska arbetare kommer. Jag har skrivit varför jag anser att det inte är ett problem.

Polackerna jobbar inom hantverksyrken precis som de gör här i norden. De tar väl med sig en fullastad van med tjuvgods också när de är hemma på semester, precis som de gör när de varit här.

Alla barnbidrag som går till polska familjer påverkar britternas ekonomi. För att inte tala om den enorma EU avgiften. För tyskland är avgiften bara en betalning för deras enorma export övertag men inte för britterna pengarna tas från deras egna eftersatta sociala sektor.

Gillar för övrigt inte din gräsliga avtatar kan du inte ta en paus innan du svar mig nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in