2019-09-10, 03:29
Medlem
Karin borde börja arbeta som advokat. Vad har ni helst för advokat en advokat som slår poliser som Karin eller en advokat som är kompis och umgås privat med poliser som Henrik Olsson? Undvik polissympatisören Henrik Olsson.
Citera
2019-09-10, 03:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Varför är det så svårt att få förmildrande pga hjärnskada. Anar en dold skandal här, nån grävjournalist borde kolla hur många livstidare som har / har haft hjärnskador. Kanske fler än man tror! Varför läkare så tysta ang. detta?
Väldigt svårt detta, då vissa psykopater kan ha en skada efter förlossningen. Personlighetsstörningar räknas ju inte heller som förmildrande. Bara för att man inte känner empati, betyder det ju inte att man vet att mord är fel. Har denna person dessutom planerat mordet är hon inte sjuk i lagens namn.
Citera
2019-09-10, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Väldigt svårt detta, då vissa psykopater kan ha en skada efter förlossningen. Personlighetsstörningar räknas ju inte heller som förmildrande. Bara för att man inte känner empati, betyder det ju inte att man vet att mord är fel. Har denna person dessutom planerat mordet är hon inte sjuk i lagens namn.

Eric Torell hade blivit dömd för olaga hot om han överlevt. Sverige är lite udda så till vida att bara straffet påverkas om man är skogstokig eller dum som en polis.
Citera
2019-09-10, 03:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Tycker du ska läsa en ggn till, i tex lägenheten där hon påstås bita HOLs kompis, är det endast en av poliserna som vittnar om alkoholdoft, och själva gärningen som hon anklagas för har ingen sett.
Ingen varken fotar eller tittar på skadan som personen ifråga påstår sig ha fått ?

Ja hon kanske gjorde motstånd och var påverkad, men jag tror inte du träffat personer med hjärnskador och sett hur de kan reagera och agera vid stresspåslag eller rädsla i en situation när de inte kan göra sig helt förstådda och blir angripna och fasthållna.
Den påstådda hjärnskadan används tydligen som någon slags frisedel
Men ingen kan verifiera om den finns på riktigt eller är ett påhitt från Karin för att ursäkta hennes beteende när hon är full.
Den finns absolut inte verifierad i några domar.

Det är nog du som ska läsa på bättre.
När hon bet A L 2013 så var hon full och det finns foton på skadan som togs av hans fru för dom slöa poliserna gjorde det inte.
Har man varit domare så vet man vem man ska kalla in som läkare för att avge vittnesmål.
Det var två läkare som bedömde foton på bitskadan, den ena var kallad av försvaret, och dom två kom till olika slutsatser av bilderna. En bedömde bilden som en färsk skada, försvarets som en gammal. Oeniga och det blev dömt efter det.

När man har varit en högt ansedd domare så är nog inte rätten allt för villig att döma till hennes nackdel.

Ska man skylla på en eventuell hjärnskada att hon vägrade att lämna HOL:s lägenhet också eller?
Blir man ombedd att lämna någon annans lägenhet då går man frivilligt, speciellt om polis är på plats och ber henne gå också! 4 personer vill att hon ska lämna lägenheten och hon går inte i alla fall frivilligt.
I övrigt beskrivs hon ju av sin "hejarklack" som osedvanligt klok och mild, en underbar människa

Mig veterligt luktar man inte sprit vid hjärnskador och jag tror nog att poliser som är vana vid att ta hand om fyllon kan avgöra om en person är berusad eller inte.
Jag har domarna öppna på min dator om händelsen i Henriks lägenhet.

Polis 1
Han åkte tillsammans med sin kollega till den adress som Henrik gav till dem. Där var Karin och ytterligare en person, A L. Karin var ganska berusad. Talet var sluddrigt och hon var inte stabil. Han minns inte om hon luktade alkohol. Henrik hade sagt att han inte ville att Karin skulle vara kvar i lägenheten. A L ville inte heller att hon skulle vara kvar. Karin uppmanades att lämna lägenheten men gjorde inte det. Han gick åt sidan med sin kollega för att resonera om hur de skulle agera.
Karin överlämnade i samband härmed sin mobiltelefon. Han hörde A skrika ”aj”. Han sa att han blev biten eller liknande. De kände att gränsen var nådd och beslutade att omhänderta Karin.

Polis 2
Det var A L som öppnade när de kom dit. Karin ifrågasatte deras närvaro. Hon ville inte lyssna eller ha med dem att göra. Han uppfattade henne som berusad. Hon luktade alkohol och talade osammanhängande. Hon började ringa telefonsamtal och överlämnade sin telefon till dem. Karin gick in mot köket och A L gick efter henne. Han hörde att A L sa ”aj”. De gick dit och A L berättade då att han hade blivit biten. Han minns inte om han såg någon skada. Karin fördes ut ur lägenheten. Utanför beslutades att hon skulle omhändertas enligt LOB. Han minns inte vem som upprättade protokollet.
Citera
2019-09-10, 03:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
vilken dog 60 år gammal? Mamman? De försökte väl få henne att söka hjälp för sitt alkoholmissbruk men hon vägrade. Typ? Hur länge har hon varit alkad? Gjorde hon bort sig redan när hon jobbade som domare?
Jag skrev ju det vem som dog bara 60 år gammal... systern som söp ihjäl sig bara 60 år gammal 2019-01-08

Ja antagligen försökte dom få henne att ta behandling men många alkisar vägrar ju erkänna att dom har problem och är just alkisar. Speciellt med Karins höga utbildning och högstatusjobb så hade hon nog extra svårt att erkänna det.

Vad jag kan se så har hon fungerar under 2000 talet men sedan gick det utför.
Hon slutade självmant som domare och hon avsade sig själv jobb hos regeringen och som jag fattar det måste det ha varit i början av 2010 talet någon gång. Det är svårt att få fram uppgifter om tidpunkter så det kan ha varit tidigare ändå.

Om det är så att hennes familj försökte få in henne på behandling redan 2011 så har hon varit alkad mycket längre än så, men lyckats dölja det länge utanför hemmet.
Vill inte ens tänka på hur Henrik och barnen hade det

Det typiska är att det börjar med ett glas vin för att coola ner efter jobbet och det ökar till 2 och snart är en hel dunk tömd... och så fortsätter det.

Jag känner väl till alkisar och deras beteende och har viss utbildning när det gäller det.
Citera
2019-09-10, 03:56
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Den påstådda hjärnskadan används tydligen som någon slags frisedel
Men ingen kan verifiera om den finns på riktigt eller är ett påhitt från Karin för att ursäkta hennes beteende när hon är full.
Den finns absolut inte verifierad i några domar.

Det är nog du som ska läsa på bättre.
När hon bet A L 2013 så var hon full och det finns foton på skadan som togs av hans fru för dom slöa poliserna gjorde det inte.
Har man varit domare så vet man vem man ska kalla in som läkare för att avge vittnesmål.
Det var två läkare som bedömde foton på bitskadan, den ena var kallad av försvaret, och dom två kom till olika slutsatser av bilderna. En bedömde bilden som en färsk skada, försvarets som en gammal. Oeniga och det blev dömt efter det.

När man har varit en högt ansedd domare så är nog inte rätten allt för villig att döma till hennes nackdel.

Ska man skylla på en eventuell hjärnskada att hon vägrade att lämna HOL:s lägenhet också eller?
Blir man ombedd att lämna någon annans lägenhet då går man frivilligt, speciellt om polis är på plats och ber henne gå också! 4 personer vill att hon ska lämna lägenheten och hon går inte i alla fall frivilligt.
I övrigt beskrivs hon ju av sin "hejarklack" som osedvanligt klok och mild, en underbar människa

Mig veterligt luktar man inte sprit vid hjärnskador och jag tror nog att poliser som är vana vid att ta hand om fyllon kan avgöra om en person är berusad eller inte.
Jag har domarna öppna på min dator om händelsen i Henriks lägenhet.

Polis 1
Han åkte tillsammans med sin kollega till den adress som Henrik gav till dem. Där var Karin och ytterligare en person, A L. Karin var ganska berusad. Talet var sluddrigt och hon var inte stabil. Han minns inte om hon luktade alkohol. Henrik hade sagt att han inte ville att Karin skulle vara kvar i lägenheten. A L ville inte heller att hon skulle vara kvar. Karin uppmanades att lämna lägenheten men gjorde inte det. Han gick åt sidan med sin kollega för att resonera om hur de skulle agera.
Karin överlämnade i samband härmed sin mobiltelefon. Han hörde A skrika ”aj”. Han sa att han blev biten eller liknande. De kände att gränsen var nådd och beslutade att omhänderta Karin.

Polis 2
Det var A L som öppnade när de kom dit. Karin ifrågasatte deras närvaro. Hon ville inte lyssna eller ha med dem att göra. Han uppfattade henne som berusad. Hon luktade alkohol och talade osammanhängande. Hon började ringa telefonsamtal och överlämnade sin telefon till dem. Karin gick in mot köket och A L gick efter henne. Han hörde att A L sa ”aj”. De gick dit och A L berättade då att han hade blivit biten. Han minns inte om han såg någon skada. Karin fördes ut ur lägenheten. Utanför beslutades att hon skulle omhändertas enligt LOB. Han minns inte vem som upprättade protokollet.

Om man ändå skriver och citerar kan man väl ändå skriva objektivt och använda fakta.

Poliserna tittade inte efter någon skada, de såg heller inte vad som hände, endast det som påstods och därmed kan man inte skriva att hon de facto bet någon, de var tre personer i lägenheten förutom KL, HOL hade ju redan lämnat platsen.
En polis säger att hon luktade alkohol den andra minns inte.
Och det konstiga är, att inte ens den här kompisens fru fotograferar ”skadan” förrän efter två dagar ?

Tycker man ska vara objektiv i vilken bevisning som finns, och här håller den inte mer än att hon blivit LOB ad.

I denna nya anklagelse som detta handlar om, håller heller ingen bevisning bara massa påståenden.

Jag har personligen trott från början att de är helt fel ute i det här caset, även om de verkar göra allt för att sabba livet för varann.

Skulle vara mer spännande om folk börjar checka upp andra möjliga scenarion iom att detta utpekande inte håller fn.
Citera
2019-09-10, 04:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerwolf
Om man ändå skriver och citerar kan man väl ändå skriva objektivt och använda fakta.

Poliserna tittade inte efter någon skada, de såg heller inte vad som hände, endast det som påstods och därmed kan man inte skriva att hon de facto bet någon, de var tre personer i lägenheten förutom KL, HOL hade ju redan lämnat platsen.
En polis säger att hon luktade alkohol den andra minns inte.
Och det konstiga är, att inte ens den här kompisens fru fotograferar ”skadan” förrän efter två dagar ?

Tycker man ska vara objektiv i vilken bevisning som finns, och här håller den inte mer än att hon blivit LOB ad.

I denna nya anklagelse som detta handlar om, håller heller ingen bevisning bara massa påståenden.

Jag har personligen trott från början att de är helt fel ute i det här caset, även om de verkar göra allt för att sabba livet för varann.

Skulle vara mer spännande om folk börjar checka upp andra möjliga scenarion iom att detta utpekande inte håller fn.
Nu var kanske in AL och hans fru så bevandrade i hur man ska agera i ett sånt här fall.
Men fruns vittnesmål i rätten är väl objektivt om något.
Att polisen inte kollar vad som hände och kollade bettet trots att dom väl hörde A L:s aj och fick veta att han blivit biten kan bara lastas polisens slöhet.

Du har möjligtvis inga synpunkter på att Karin släpade med sig barnen 9 och 11 år gamla på en restaurang och drack vin? Sen lämnar hon dom ensamma i lägenheten för att gå över till Henriks lägenhet och då är hon full när hon kommer dit.
När Henrik fick reda på att barnen var ensamma så skyndade han sig hem till dom, troligen i tron att Karins skulle lämna lägenheten och A L ifred.

Från domen
Hon visste att A L på fredagkvällen varit på restaurang tillsammans med Henrik och att han därefter gått hem till honom. De hade skickat SMS till varandra under kvällen. Hon upplyste honom om att hon fått ett samtal av Karin men inte besvarat detta. När A L kom hem berättade han att han blivit biten i överarmen.
A L var ledsen och skärrad. Han var inte berusad. De var i sovrummet då och hon hade svårt att se skadan. På morgonen tittade hon i dagsljuset. Hon kände med handen en svullnad, som en lårkaka eller bula. A L markerade att det gjorde ont på stället. Hon såg en gulnad. Hon fotograferade skadan på lördagen eller söndagen.

När Karin kan slå poliser varför är det så svårt att tänkta sig att hon har bitit A L som hon hatade?
En polis satt vid en LOB på ett speciellt vis i polisbilen bredvid Karin och höll upp armen som skydd för hon fick en känsla av att Karin skulle bita eller slå henne.
Senast redigerad av Timeout 2019-09-10 kl. 04:46.
Citera
2019-09-10, 05:45
Medlem
Hej! Har läst hela tråden. Brukar aldrig kommentera men läser ofta. Jag är inget troll och jag känner ingen av de inblandade. Har inga belägg eller bevis, endast en jäkla massa funderingar efter att ha läst allt i tråden.

Jag tror det mesta är iscensatt av HOL för att sänka KL och på så vis roffa åt sig lägenheten. Tror inte ens att HOL har rätt till 1/2 av lägenheten om KL har fått lyan i gåva av sina föräldrar. KL har givetvis mottagit gåvan genom gåvobrev och som enskild egendom. Hon kan det där. Ingen normalt funtad jurist skulle riskera att förlora något sådant vid ev. skilsmässa. Inte heller riskera oklarheter vid framtida arvsskiften och för att undvika arvstvist och osämja syskonen emellan.

Gåvobrevet borde finnas redovisat som bilaga med registrerade bouppteckningarna efter föräldrarna eftersom gåvotagare (KL) i bouppteckningen ska redovisa mottagna gåvor av betydande värde. KLs syster bör ha fått kompensation vid arvsskiftet motsvarande belopp som gåvans värde vid gåvotillfället.

Gåvobrevet bör kommit upp till ytan efter föräldrarnas bortgång. Det var väl då det började gå utför m skilsmässa, otrohet, sjukdomar, tvistemål osv. HOL blev kanske galen av att lägenheten enl. gåvobrevet endast skulle tillhöra KL.

Kanske kände sig HOL lurad och ville hämnas. Få KL ur balans. Hållhakar osv. Dra in barnen i konflikten. Vårdnadstvist. HOL ville säkert att gåvobrevet skulle försvinna. Därför bodelningen dröjt ut så på tiden? Var gåvobrevet försvunnet vid bouppteckning för föräldrarna? HOL kanske ville att KL skulle mörka gåvan för att slippa lösa ut KLs syster? Jag spekulerar hej vilt här. Inget påstående. Bara lösa teorier.

Jag tror att många svar finns i föräldrarnas bouppteckningar, ev. testamenten, gåvobrev och arvsskifteshsndlingar. Jag förutsätter att KLs syster blev kompenserad motsvarande gåvans värde. I annat fall lär systrarna varit oense vid arvsskifte och ev. en arvstvist systrarna emellan.

Ev. oegentligheter/oklarheter borde framkommit vid förrättning av den nu avlidne systerns bouppteckning.

Det är för enkelt att man ska tro att det är KL som lejt en torped i vredesmod efter förlorad tvist. Hon är nog betydligt smartare än så. Jag tror att HOL iscensatt attentatet mot sig själv för att smutskasta KL som nyss förlorat en tvist om besittningsrätt av lägenheten. Lägligt! Och samtidigt ansöka om besöksförbud för att slippa henne.

En ytterst skicklig skytt som inte orsakade någon dödlig skada trots tre skott in i kroppen på HOL (under brottningsmatch) varav ett skott i huvudet. Helt otroligt! Ett mirakel! Jag tror inte en sekund på änglavakt, dålig skytt eller tur i det här fallet. Vart befann sig vittnet som såg skytten med blodig tröja? Utomhus? I trappen vid HOL? Var det endast HOL som såg skytten? Bevittnade (såg) någon annan själva beskjutningen?

Undrar vad polisbilen gjorde där utanför redan innan skjutningen. Märkligt. Läste om det i tråden. Slump.

KL blev kanske ditlurad i syfte att upptäckas i närheten och bli misstänkliggjord. Kanske hade HOL ringt KL och meddelat att det kommit post.

Vem har mest att förlora i denna soppa?
1. HOL kan förlora hela lägenheten om det visar sig att KL äger 100% via gåvobrev och enskild egendom. HOL sitter nog inte i sjön men det skulle säkert svida att förlora 50% av en lägenhet på Norrmälarstrand 200 kvm, 6 rok, sjöutsikt och marknadsvärde ca 18 milj.
2. Den nu mera avlidne systerns arvingar OM systern inte fick motsvarande belopp i arvsskiftet som värdet på gåvan (lägenheten) som KL fick av föräldrarna. Om KL helt har mörkat gåvan för sin syster (vilket jag absolut inte tror!).
3. KL som får 50% av lägenhetens marknadsvärde om HOL köper ut henne och gåvobrevet saknas Förmodligen vill KL inte ge bort resterande 50% t HOL om KL nu verkligen äger 100% av lyan via gåvobrevet. Det bär henne säkert emot eftersom hon fick lägenheten av sina föräldrar.

HOL har alltså mest att förlora. Därför tror jag att han gör allt för att slippa KL. HOL tror jag är storskurken i dramat och han har iscensatt mycket för att komma åt KL.

Blir svårt att bevisa då båda har svart bälte i juridik.

Jag tror inte att KL är fläckfri, det verkar ha varit en riktigt ful skilsmässa. Hoppas dock båda mår bättre snart. Att KL kommer återhämta sig och lyckas komma ur sina (?) eventuella depressioner och ev. (?) alkoholproblem. Hoppas att kontakten med barnen blir bättre. Barn är inte dumma och köper allt rätt av. De bildar sig en egen uppfattning och ser genom lögner. Hoppas att sanningen kommer fram till slut hur den än ser ut.

Tror inte det är fara för någon. I sådana fall fara för KL om HOL ändå vill försöka hämnas ännu mera. Det vore för uppenbart.
Citera
2019-09-10, 06:08
Medlem
Jezebel82s avatar
Det handlar nog mer om att man umgas och dejtar folk i samma miljo

Citat:
Ursprungligen postat av Loxxa
Någon som vet om Stefan var ledig från sitt jobb den dagen? Många boende på Lidingö kör SUV. Kvinnan hade även öppnat sitt hjärta och talat om mycket för S.
Kvinnan dras väl till läkare, advokater och ekonomer. Dessa fina kvinnor vill bo fint och lever i lyxiga miljöer.
Ett förhör med Stefan kan hjälpa utredningen vidare. Någon som vet vilken bil Stefan äger? Regnr?
Citera
2019-09-10, 06:23
Medlem
Finns det alltså folk som på allvar tror att man iscensätter mordförsök mot sig själv?

Gå och kissa.
Citera
2019-09-10, 06:26
Medlem
tigerwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu var kanske in AL och hans fru så bevandrade i hur man ska agera i ett sånt här fall.
Men fruns vittnesmål i rätten är väl objektivt om något.
Att polisen inte kollar vad som hände och kollade bettet trots att dom väl hörde A L:s aj och fick veta att han blivit biten kan bara lastas polisens slöhet.

Du har möjligtvis inga synpunkter på att Karin släpade med sig barnen 9 och 11 år gamla på en restaurang och drack vin? Sen lämnar hon dom ensamma i lägenheten för att gå över till Henriks lägenhet och då är hon full när hon kommer dit.
När Henrik fick reda på att barnen var ensamma så skyndade han sig hem till dom, troligen i tron att Karins skulle lämna lägenheten och A L ifred.

Från domen
Hon visste att A L på fredagkvällen varit på restaurang tillsammans med Henrik och att han därefter gått hem till honom. De hade skickat SMS till varandra under kvällen. Hon upplyste honom om att hon fått ett samtal av Karin men inte besvarat detta. När A L kom hem berättade han att han blivit biten i överarmen.
A L var ledsen och skärrad. Han var inte berusad. De var i sovrummet då och hon hade svårt att se skadan. På morgonen tittade hon i dagsljuset. Hon kände med handen en svullnad, som en lårkaka eller bula. A L markerade att det gjorde ont på stället. Hon såg en gulnad. Hon fotograferade skadan på lördagen eller söndagen.

När Karin kan slå poliser varför är det så svårt att tänkta sig att hon har bitit A L som hon hatade?
En polis satt vid en LOB på ett speciellt vis i polisbilen bredvid Karin och höll upp armen som skydd för hon fick en känsla av att Karin skulle bita eller slå henne.

Återigen finns det ju inga bevis för det påstådda, du utelämnade delen när KL bad HOL komma hem pga att barnen saknade honom ? Och varför i herrans namn stannar denna person kvar i lägenheten ens när ens kompis går därifrån övh ?
Och varför agerar han och blockar henne när polisen även är på plats som någon överförmyndare och ska bestämma vart hon får gå när det inte ens är hans egen lägenhet? (Skulle personligen blivit väldigt provocerad om någon gjort så mot mig iaf)

Hur kommer det sig att fotot inte är datummärkt ?
Du kan ju då i princip isf plocka fram nån gammal skada från närsom och påstå att det är den som är ”bevis” på det inträffade isf.

Tror båda var fulla vid tillfället och betedde sig som småbarn.

En känsla är ju ingen fakta på vad som faktiskt skulle ha hänt, den kan ju bero på att polisen är vana vid våld och motstånd, man taggar upp och beredd många ggr helt i onödan, men för att ligga steget före.

Jag tycker att vi har ett rättssystem där man ska bevisas skyldig innan man blir dömd.
Som det ser ut nu är det verkligen inte så.
Citera
2019-09-10, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Min magkänsla också...
Jo men visst.
Han har just blivit skjuten lär ha rejält ont o de första han tänker på är att sätta dit sitt ex. För mig låter de ej rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in