2019-09-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Objektivt betyder god, om du håller med alla påståenden som jag gick igenom. Om du inte gjorde det kan du peka ut vilket påstående du inte höll med om och debattera premisserna till den slutsatsen.

Gud följer en moralsystem som är ständig/evig/oföränderlig/konstant.
Gud kanske följer ett sådant system, men inte människan. Vår moral har ständigt utvecklats i takt med att vår civilisation utvecklats. Förr i tiden hade man helt andra moraliska värderingar än vad man har idag, och i framtiden kommer man att ha helt andra moraliska värderingar än vad man har idag.
Citera
2019-09-09, 16:14
Medlem
Citat:
Objektivt betyder god, om du håller med alla påståenden som jag gick igenom. Om du inte gjorde det kan du peka ut vilket påstående du inte höll med om och debattera premisserna till den slutsatsen.

Gud följer en moralsystem som är ständig/evig/oföränderlig/konstant.
Jag håller inte med om att Gud/naturkraften måste vara god. Men om Gud själv bestämmer att han är god, ja då är han ju god i den bemärkelsen.
Om Satan vinner över Gud och Satans moral börjar gälla, är den då god? Ja, enligt ditt sätt att resonera.
Citera
2019-09-09, 16:16
Medlem
Citat:
Jag gillar inte alls att märka ord. Jag förstår bara inte vad du säger om du inte med ord kan beskriva det du menar. Det som inte kan formuleras med ord finns inte, det finns inte ens i mänsklig fantasi.

En generalisering fungerar inte att använda i absoluta sanningar.
Jo, Gud är ett sådant ord .... Det är ett ord som används ofta för det som inte kan beskrivas.
Citera
2019-09-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Denna åsikt är baserad på vad?

Du kan inte påstå att mord är moraliskt fel ur ett objektivt perspektiv och nästa dag påstå att samma mord är moraliskt rätt ur ett objektivt perspektiv. Det kallas för subjektivitet och är motsatsen till objektivitet.

Objektiva moraliska värden kan inte vara motiverade av en subjektiv premiss då faller slutsatsen.
Citera
2019-09-09, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jo, Gud är ett sådant ord .... Det är ett ord som används ofta för det som inte kan beskrivas.

Gud är ett väsen som går att beskriva med ord. Du kan inte beskriva saker med ord som går utanför mänsklig fantasi. Gud ryms i mänsklig fantasi. Du kan inte komma på något utanför mänsklig fantasi. Vad kan du beskriva som går utanför din fantasi? ingenting.
Citera
2019-09-09, 16:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag gillar inte alls att märka ord. Jag förstår bara inte vad du säger om du inte med ord kan beskriva det du menar. Det som inte kan formuleras med ord finns inte, det finns inte ens i mänsklig fantasi.

En generalisering fungerar inte att använda i absoluta sanningar.

Generaliseringar är ett måste för att vi ska kunna kommunicera.
Att hålla något för sant, baserat på observation och erfarenhet räcker, när jag säger att människan söker lycka och undviker smärta. Om det inte är "absolut sanning" förändrar inte något i den praktiska verkligheten.
Det är denna verklighet som format sociala beteenden och värderingar.
Citera
2019-09-09, 16:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du har alltså inte förmågan att välja om du ska stå upp eller sitta ner? Hört talas om tics?

I en deterministisk värld finns inget utrymme för val, nej.
Citera
2019-09-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
I en deterministisk värld finns inget utrymme för val, nej.

Du påstår att världen är deterministisk?
Citera
2019-09-09, 16:50
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du kan inte påstå att mord är moraliskt fel ur ett objektivt perspektiv och nästa dag påstå att samma mord är moraliskt rätt ur ett objektivt perspektiv. Det kallas för subjektivitet och är motsatsen till objektivitet.

Objektiva moraliska värden kan inte vara motiverade av en subjektiv premiss då faller slutsatsen.

Moral är ett kollektivt fenomen som reglerar beteende i grupp. Det går ut på att gruppen tror på vissa värderingar. Det är så moral fungerar. Att diskutera huruvida värderingar är sanna är meningslöst.
Citera
2019-09-09, 16:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du påstår att världen är deterministisk?

Vet ej säkert, det är för komplext. Men jag ser ingen tydlig väljande agent, och ingen har kommit upp med någon bra förklaring till vad det skulle vara annat än en illusion. (En nyttig eller rent av nödvändig sådan).
Citera
2019-09-09, 17:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Nu vet jag ju inte vilken gud du pratar om men bibelns gud har ju ändrat sin moral i alla fall, skulle tro att dom flesta "nu levande" gudarna har gjort det.

Citat:
Beviset för att det inte går att bevisa att moral är objektivt grundar sig i att det inte finns en enda vetenskaplig studie som har kunnat mäta objektiv moral. Du menar att det går? Hämta gärna bevisen som bevisar att objektiv moral går att bevisa.
Fast nu är du ute och cyklar. "Vad skulle det annars vara?" är inte ett argument som håller. Bara för att det inte finns bevis för en vetenskaplig lösning så innebär det inte att gud är svaret.
Frånvaron av bevis är inte ett bevis för att gud gjorde det.

Och evolutionen har tagits upp här flera gånger, det finns klara evolutionistiska fördelar med att alla individer i en grupp har samma moraliska system vilket då pekar på att den "objektiva" moralen kommer ur evolutionen.
Vilket dessutom stämmer rätt väl överens med hur det ser ut i verkligheten. Det som vi ser som objektiv moral är väldigt ofta begränsad till den gruppen som vi tillhör.
Citera
2019-09-09, 17:17
Medlem
Citat:
Gud är ett väsen som går att beskriva med ord. Du kan inte beskriva saker med ord som går utanför mänsklig fantasi. Gud ryms i mänsklig fantasi. Du kan inte komma på något utanför mänsklig fantasi. Vad kan du beskriva som går utanför din fantasi? ingenting.
Många har sagt till mig att vi människor inte kan förstå Gud. Att vi inte vet något om Gud.
Och liknande påståenden. Tydligen så vet de något om något som det inte går att veta något om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in