2019-09-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Jag är av en helt annan åsikt. Tror inte folk i allmänhet bryr sej eller tror att ett olöst försvinnande skall påverka stadens anseende överhuvudtaget, efter så lång tid. Ser ingen sådan stadspatriotism någonstans, överdrivet tänk. Med åren växer ny generation upp och spåren blir enbart aktuella för de som fanns med vid tiden.
Ett gammaldags tänk. Idag händer mkt som kommer upp i ljuset med det snabba sociala media flödet. Händelser i sej förknippas inte med plats, där ofta just platsen faller i glömska.

Det jag däremot tycker utmärker sej är att detta fall har fått stor medial uppmärksamhet genom åren, jämförelsevis med övriga olösta försvinnanden....Kan bero på att programmet efterlyst hade just sitt genombrott vid tiden och GWs medverkan och inblandning just då...Parallellt med systrarnas engagemang att hålla fallet vid liv.

Tystnaden........
Betänk att det som allmänt kommit fram är enbart från anhöriga och nära..
Aldrig som annars vanligt förekommande, info kring Helena och hennes syster, från tillfälliga dåvarande vänner/bekanta, ytliga vänner, skolkamrater, arbetskamrater, och övriga fattas. Här finns inget genom alla år trots att fallet fick stor publicitet.
Det finner jag underligt, speciellt de första åren...efter.. Här kan det att spekuleras och kanske svaret finns i det att omgivningen faktiskt inget vet....eller ?
Håller med. Mycket få som vet vad som hänt Helena. BW har visst alibi men tippar på ett svagt sådant. Annars hade vi vetat detta i tråden. Tror inte på någon recondad bil. Här är det någon som lagt ut ett bete. Det är enkelt bara man ger betet till rätt person.
Har snokat men det ger inget förutom vad som står i tråden. Ni som var på festen släpp lite misstankar och skvaller. Kanske dyker motivet upp då.
Citera
2019-09-09, 16:02
Medlem
Hade nämnd TS någon koppling till syster UA, BW eller PR? Eller hans dåvarande flickvän, kände hon någon som var nära vän med tex Helena? Förstår inte om annat hur han hamnade i diskussionen..
Citera
2019-09-09, 18:09
Medlem
Citat:
Hade nämnd TS någon koppling till syster UA, BW eller PR? Eller hans dåvarande flickvän, kände hon någon som var nära vän med tex Helena? Förstår inte om annat hur han hamnade i diskussionen..

Han hade haft en relation med H (framgår sedan tidigare i tråden)
Citera
2019-09-09, 18:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Han hade haft en relation med H (framgår sedan tidigare i tråden)

Och han (TS) umgås med riksdagens före detta talman Urb*n Ahl*n, tillika anklagad för sextrakasserier. Urb*n Ahl*n påstås också vara kusin med KM, den som har hängts ut som "mannen med pilotglasögon". (Personligen har jag mina tvivel om KM, dock.)
Citera
2019-09-09, 18:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Jag kan självklart inte styrka eller dementera någons inblandning i detta, då bara de inblandade vet vad dom hänt.

Att TS skulle vara mmpg har ju bl.a PW dementerat och förutsatt att hon inte ljuger, så är TS inte mmpg.

De övriga ryktena har jag ingen aning om, utan misstänker att det bara är just rykten.

Varför jag inte är FB-vän med TS längre kan bero på att han flyttat och rensat kraftigt i sin vänlista. Från att tidigare haft mängder av gemensamma vänner, så har vi bara två idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ingen har väl nödvändigtvis pekat ut TS som "mannen med pilotglasögon"? (Det har dock spekulerats om det.) Frågan är så enkel som om han kan vara inblandad. Eller hur?

"Varför jag inte är FB-vän med TS längre kan bero på att han flyttat och rensat kraftigt i sin vänlista." Njae, inte rensar väl folk i vänlistan på Facebook bara för att de flyttar? Ingalunda! Jag tror att orsaken är en annan. Och varför flyttade han, då?

Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Man ska inte hänga upp sig på småsaker men måste instämma med ugglan här. Om ni nu talades vid 2017 om detta fall så är det väl lite skumt att han inte aktualiserar dig som kompis utan tar bort dig därefter (om nu inte samtalet var för obekvämt).

Upprepar frågan till MRö: Varför är ni inte längre vänner på Facebook? Det finns inte på kartan att han rensade bort dig (bland andra) bara för att han flyttade. Så håller ingen på. Är orsaken till "brytningen" att du och han diskuteras på Flashback angående Helenas försvinnande?

Vart flyttade han?

När flyttade han?

Ni talades alltså vid 2017, enligt lubbe75. När? Var? Om vad? Hur har ert typ "umgänge" sett ut de senaste åren?

Ibland hoppar du in och svarar ganska snabbt, men när det blir lite mer ingående frågor har du en tendens att ducka.
Citera
2019-09-09, 19:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnås
Hej.

Ja du MR, du bör nog svara med vad du vet och ej tror, vad jag hört/fått fram så vet du mer än vad du skriver här.

Vilka jobbade åt din firma denna aktuella kväll ?
Skriv nu inte någon ,för det fanns personal från din firma denna kväll.

Jo**an. Fre***sson, eller ?

Även så är det intressant om BW var med dig i uppstarten av eftersök av HA.

//lugnås

Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Läser du tråden så kan du se på mer än ett ställe att det var ett bolag från Jönköping som hade hand om ordningsvakterna på statt då.

Om JF jobbade för dem där och då eller inte har jag ingen aning om, men det har ju polisen stenkoll på.

Men jobbade Joh*n Fr*driksson för dig eller inte?

Sedan finns det väl en annan Joh*n som du borde reagera på och som väl jobbade för dig? Vad har du att säga om honom?
Citera
2019-09-09, 20:27
Medlem
Jag har träffat TS några gånger, känner honom inte men känner några i hans familj mycket väl.
TS är en otroligt trevlig, ödmjuk, jordnära och snäll man. Rent spontant skulle jag aldrig någonsin tro att han har något med HA försvinnande att göra. Hans familj är otroligt tighta och har starka familjära band.
Med detta sagt, vet jag ju såklart inte. Vill ändå skriva, tillför kanske inget, men vill ändå att tråden skall veta.
Vad jag vet var han inne på förhör 1992 en gång. Vad jag vet har han inte haft någon relation med HA.
Citera
2019-09-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Helena bodde på Hällristningsvägen 9 i Mariestad och BW ska ha bott på Gärdesgatan 17 i Mariestad.

Avstånd med bil mellan Hällristningsvägen Mariestad och Gärdesgatan Mariestad är 2,5 km. Körtiden är ca 5 min.

Jag utgår från att BW visste var Helena bodde. Om BW hade tillgång till bil är det en enkel match att förflytta sig snabbt mellan Hällristningsvägen och Gärdesvägen. BW kan ju mycket väl haft tillgång till en bil vid den tiden.

Majoriteten i tråden vill väl lösa fallet, antar jag. Och Majoriteten i tråden tror väl att gärningsmännen kände Helena väl.

Fyller man sedan på med lite geografisk profilering kan det kanske leda till något bra...

Det är ett faktum att det är svårt att begå brott där man aldrig varit förut, men BW lär ha träffat Helena mer än en gång antar jag. Och när det till exempel gäller överfallsvåldtäkter sker 70 procent inom en radie på 2 000 meter från gärningsmannens fasta punkt.

Som jag skrivit några gånger tidigare, den cyklande Örebromannen Niklas Eliasson, Hagamannen och Peter Mangs kunde gripas med hjälp av geografisk profilering, och det finns många fler exempel på detta.

Gärningsmännen agerar ofta i sitt trygga närområde som de känner väl sedan tidigare.

Detta behöver dock inte betyda att BW skulle vara gärningsmannen, men det skulle kunna vara så.

BW kände Helena väl, han bodde tidigare i samma område (ett stenkast) från fam Andersson, den aktuella gångstig har även han använt..
Han känner till området MYCKET väl
Citera
2019-09-09, 22:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
BW kände Helena väl, han bodde tidigare i samma område (ett stenkast) från fam Andersson, den aktuella gångstig har även han använt..
Han känner till området MYCKET väl

Lysande! Tackar för detta.
Citera
2019-09-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
TS är en otroligt trevlig, ödmjuk, jordnära och snäll man. Rent spontant skulle jag aldrig någonsin tro att han har något med HA försvinnande att göra.

Vad jag vet var han inne på förhör 1992 en gång. Vad jag vet har han inte haft någon relation med HA.

Vad jag vet hade han haft en relation med H. Han lär även varit hos polisen 2017, precis som minst ytterligare en person.
Citera
2019-09-10, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Vad jag vet hade han haft en relation med H. Han lär även varit hos polisen 2017, precis som minst ytterligare en person.
Ok jag skall inte svara emot då jag faktiskt inte vet om han varit hos polisen fler gånger. Men 1992 var han iallafall, det vet jag. Förhållandet som sägs att han skulle haft med H, är det något som du personligen vet, eller är det någon som skrivit det i tråden?
Citera
2019-09-10, 09:30
Medlem
MrsVanity1s avatar
Bw är absolut en kandidat som jag tycker är mer än intressant.....och hans alibi skulle man verkligen vilja att någon polis gick igenom igen.....

Dock har jag alltid i mitt bakhuvud att Gw sa 2 som bor på samma gårdsplan /gårdplanen man delar.
Samt att den ene är alltid nykter och den andre full(antar han menar vid utgång).

Ser då framför mig i en bil 2 släktingar eller kompisar där den ene är som
sagt alltid är nykter och kör och den andre "jämt" full och sitter brevid.......man undrar vilka 2 han menar för iom att den ena alltid nykter och den andra alltid full så borde flera veta vilka dessa 2 är el iaf få sig en tankeställare........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in