2019-09-08, 20:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Håller helt med dig här. Inte en människa i hela Mariestad verkar våga säga ett endaste ljud och för mig är det fullständigt otroligt. Polisen släpper ingenting. Varför kan inte en syster släppa något? Det har 30 jävla år nu. Kom igen!

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Även jag är förvånad över Mariestads kompakta tystnad.

Vad är invånarna rädda för? Rädda för familjen? Rädda för repressalier?

Fast vi har varit inne på några förklaringar till varför det är "knäpptyst" från Mariestadsborna.

1) Det var bara en gärningsman och han har aldrig sagt något till någon. (Omgivningen kan kanske ha reagerat efteråt, men allt har helt enkelt förträngts.)
2) Det var två, tre gärningsmän, så väl sammansvetsade att bara de vet vad som hände. Alla håller truten. (Omgivningen kan kanske ha reagerat efteråt, men allt har helt enkelt förträngts.)
3) Några vet eller kanske anar, men eftersom det sannolikt är så att de som kan anses som aktuella som gärningsmän och "anare/vetare" alla har en hållhake på varandra som kan hänföras till den tidens umgänge med droger och annat, väljer de att inget säga.

Det går säkert att rada upp ytterligare några punkter.

Jag tror inte att vi ska utgå från att typ ett hundratal från den tidens Mariestad vet vad som hände. Jag tror att vi pratar om bara ett fåtal personer - som sannolikt inte har något som helst intresse av att efter all den här tiden säga något.
Citera
2019-09-08, 21:11
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Fast vi har varit inne på några förklaringar till varför det är "knäpptyst" från Mariestadsborna.

1) Det var bara en gärningsman och han har aldrig sagt något till någon. (Omgivningen kan kanske ha reagerat efteråt, men allt har helt enkelt förträngts.)
2) Det var två, tre gärningsmän, så väl sammansvetsade att bara de vet vad som hände. Alla håller truten. (Omgivningen kan kanske ha reagerat efteråt, men allt har helt enkelt förträngts.)
3) Några vet eller kanske anar, men eftersom det sannolikt är så att de som kan anses som aktuella som gärningsmän och "anare/vetare" alla har en hållhake på varandra som kan hänföras till den tidens umgänge med droger och annat, väljer de att inget säga.

Det går säkert att rada upp ytterligare några punkter.

Jag tror inte att vi ska utgå från att typ ett hundratal från den tidens Mariestad vet vad som hände. Jag tror att vi pratar om bara ett fåtal personer - som sannolikt inte har något som helst intresse av att efter all den här tiden säga något.

Nä... De som vet något av reellt värde kan inte vara många. Gärningsmännen själva och kanske några ytterst få som kanske sett något men håller tyst av någon anledning...
Citera
2019-09-08, 23:10
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Nä... De som vet något av reellt värde kan inte vara många. Gärningsmännen själva och kanske några ytterst få som kanske sett något men håller tyst av någon anledning...

Nej, säkert är det så, få personer vet exakt vad som hände.
Man kan fundera på hur kallsinnig minst en av gärningspersonerna måste vara, eftersom man lyckas skapa en sådan kompakt tystnad i så många år. Dråp känns utifrån detta antagande, mindre troligt.

Eller. Så har det läckt ut saker och riktats misstankar mot minst en gärningsperson, saker som polisen fått kännedom om, men utan ett erkännande eller fler vittnesuppgifter el tips går det inte komma längre.

Det jag inte fattar, precis som många andra sagt tidigare, är varför inte familjen verkat välkomna GW: teori. Som anhörig tänker jag att man skulle gripa efter varje halmstrå. Knepigt.
Citera
2019-09-08, 23:10
Medlem
Pajosvs avatar
Lite utanför ämnet, men...
Jag kan berätta att jag 1994 gick en utbildning i Norrköping. Vi Boråsare bodde i en trerumslägenhet i Navesta, Norrköping. En kväll hade vi en ordentlig fest och klockan var fyra på morgonen när vi la oss. Med på festen fanns en man som kom från Skaraborgstrakten. Inte en enda gång under dessa fem veckor nämndes Helena-fallet som jag då inte inte hade hört talas om.

Så här i efterhand kan jag tycka att det var lite märkligt med tanke på vår utbildning.

År 2006 började jag att studera på universitet Göteborg, även denna utbildning hade med mitt yrke att göra.

Jag pluggade då med en något yngre kvinna under ett och ett halvt år. Hon kom också från Skaraborgstrakten. Under dessa få år nämnde hon aldrig Helenafallet. Detta har jag funderat på flera gånger.

Jag har i och med detta funderat på varför Helenafallet inte var mer känt, det fanns ju åtminstone lokala tidningar i Skaraborgstrakten Eller var detta ett djupt sår som man aldrig nämnde...
Citera
2019-09-08, 23:32
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Nej, säkert är det så, få personer vet exakt vad som hände.
Man kan fundera på hur kallsinnig minst en av gärningspersonerna måste vara, eftersom man lyckas skapa en sådan kompakt tystnad i så många år. Dråp känns utifrån detta antagande, mindre troligt.

Eller. Så har det läckt ut saker och riktats misstankar mot minst en gärningsperson, saker som polisen fått kännedom om, men utan ett erkännande eller fler vittnesuppgifter el tips går det inte komma längre.

Det jag inte fattar, precis som många andra sagt tidigare, är varför inte familjen verkat välkomna GW: teori. Som anhörig tänker jag att man skulle gripa efter varje halmstrå. Knepigt.

Fetar mitt eget inlägg eftersom jag givetvis inte kan veta om det var en eller flera gärningsmän. Jag har bara mycket svårt att tro på att det bara var EN med tanke på att kroppen försvann så spårlöst. Men det kan så klart vara så att det bara en. Kapabel och kallsinnig nog att ro hem det.
Citera
2019-09-09, 06:21
Medlem
PLX309s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Om det du skriver ovan stämmer, är det någon som sprider falskspår.

Varför? Är syftet målförskjutning?! Eller bara för att jävlas?

Bilnumret är offentligt. Kvasta-Sara eller Prinzezzan uppger sig ha uppgifter om senare ägare. Du kan alltså själv eller via Kvasta-Sara/Prinzezzan få namnet på en senare ägare, som du kan kontakta för att knäcka eller bekräfta mina uppgifter.

Tyvärr är det väl så att Kvasta-Sara/Prinzezzan leker sekretess och därför inte kan tänka sig att ge dig ett sådant namn ens per PM, fast det är offentliga uppgifter. Vi pratar inte om tresiffrigt IQ i deras fall.

Beträffande om någon medvetet sprider villospår, ja det är märkligt att någon gjort sig omaket att ta reda på ett korrekt regnummer... Riksarkivet ger inte möjlighet att leta i arkivet på en viss försäljare, sökning sker per regnummer, annars får du leta igenom en massa dokument för att hitta en hyrbil på MotorTrend, och det kostar multum. Så det finns bara två möjligheter, antingen är denna historia sann och bilen har verkligen lackats om eller också är det någon som arbetat på MotorTrend som har ett horn i sidan till bröderna Brunnhagen som spritt uppgifterna. Så antingen är bilen superhet eller hämnd mot bröderna. Jag gissar på det senare eftersom ursprungshistorien är så löjligt fantastisk. Tanken att mördarna i efterhand lyckats få till denna historia är för krystad, för då måste mördarna ha tillgång till MotorTrends dokument.
Senast redigerad av PLX309 2019-09-09 kl. 06:38.
Citera
2019-09-09, 06:29
Medlem
PLX309s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag kan inte svara för om uppgifterna om bilen är de korrekta, men om någon velat "placera" lögner, så har den i så fall gjort så till minst tre personer.

Suck! Hur svårt är det att placera uppgifter hos tre personer. Det är du och Kvasta-Sara som sprider dessa uppgifter. Det är ert ansvar att kontrollera saker, inte mitt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det är väl självklart att men inte köper en bil med en blodfläck i! På nio månader hinner en bilfirma lacka om och tvätta en bil ren.

Absolut är det så. Men konspirationen bara växer och växer. Först var det en vit bil som bara lämnades in och sedan gavs till recondrarna med en blodfläck i kort efter ett mord där en vit bil eftersöks. Nu har bilen dessutom lackats om och baksätet bytts ut... och denna bil har MotorTrend sedan sålt utan att de redan misstänkta recondrarna undrade varför bilen plötsligt fick ny färg... Om man inte tvekar att visa upp en blodig bil, varför skulle man då få för sig att måla om den?
Citera
2019-09-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Jag kan självklart inte styrka eller dementera någons inblandning i detta, då bara de inblandade vet vad dom hänt.

Att TS skulle vara mmpg har ju bl.a PW dementerat och förutsatt att hon inte ljuger, så är TS inte mmpg.

De övriga ryktena har jag ingen aning om, utan misstänker att det bara är just rykten.

Varför jag inte är FB-vän med TS längre kan bero på att han flyttat och rensat kraftigt i sin vänlista. Från att tidigare haft mängder av gemensamma vänner, så har vi bara två idag.

Man ska inte hänga upp sig på småsaker men måste instämma med ugglan här. Om ni nu talades vid 2017 om detta fall så är det väl lite skumt att han inte aktualiserar dig som kompis utan tar bort dig därefter (om nu inte samtalet var för obekvämt).
Citera
2019-09-09, 10:40
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Lite utanför ämnet, men...
Jag kan berätta att jag 1994 gick en utbildning i Norrköping. Vi Boråsare bodde i en trerumslägenhet i Navesta, Norrköping. En kväll hade vi en ordentlig fest och klockan var fyra på morgonen när vi la oss. Med på festen fanns en man som kom från Skaraborgstrakten. Inte en enda gång under dessa fem veckor nämndes Helena-fallet som jag då inte inte hade hört talas om.

Så här i efterhand kan jag tycka att det var lite märkligt med tanke på vår utbildning.

År 2006 började jag att studera på universitet Göteborg, även denna utbildning hade med mitt yrke att göra.

Jag pluggade då med en något yngre kvinna under ett och ett halvt år. Hon kom också från Skaraborgstrakten. Under dessa få år nämnde hon aldrig Helenafallet. Detta har jag funderat på flera gånger.

Jag har i och med detta funderat på varför Helenafallet inte var mer känt, det fanns ju åtminstone lokala tidningar i Skaraborgstrakten Eller var detta ett djupt sår som man aldrig nämnde...

Jag tror som du. Det är ett djupt sår som man bara vill glömma.

Jag tror att man på mindre orter, även om Mariestad inte är så superpluttigt, ofta bara vill glömma mord som begåtts. Man vill inte heller tro att det är någon hemmahörande i staden/byn som skulle kunna vara skyldig utan det "måste" vara någon utsocknes.

Man kan inte tänka sig att någon man känner/är bekant med är kapabel att begå ett mord (om det inte är en person som man vet är helt knäpp och/eller som tidigare varit inblandad i grov brottslighet). Man slår det ifrån sig för att man ska kunna fortsätta känna att "det kan inte hända mig". Att ha mördare/våldtäktsmän lösa på byn är förstås obehagligt.

Människor med anknytning till Mariestad känner kanske också att de inte vill att deras hemstad ska definieras av ett gammalt olöst mord utan föredrar att lyfta fram det som är positivt. En del har kanske inte heller har samma intresse för gamla kriminalgåtor som vi Flashback. =)

Det finns kanske även några som har ganska god koll på vilka det handlar om men av rädsla för repressalier/trakasserier från MGM, om han/de skulle frias, inte vill säga något. Har man lämnat ett vittnesmål där man påstår att någon begått ett mord så kan relationen lätt bli lite spänd mellan uppgiftslämnaren och MGM.

Naturligtvis kan man lämna tips anonymt, men jag tror att det ofta är så att man inte vill bli inblandad och därför håller tyst. Man rättfärdigar det för sig själv genom att tänka att "det där vet polisen säkert redan om så jag behöver inte tipsa".
Citera
2019-09-09, 12:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLX309
Suck! Hur svårt är det att placera uppgifter hos tre personer. Det är du och Kvasta-Sara som sprider dessa uppgifter. Det är ert ansvar att kontrollera saker, inte mitt.

Absolut är det så. Men konspirationen bara växer och växer. Först var det en vit bil som bara lämnades in och sedan gavs till recondrarna med en blodfläck i kort efter ett mord där en vit bil eftersöks. Nu har bilen dessutom lackats om och baksätet bytts ut... och denna bil har MotorTrend sedan sålt utan att de redan misstänkta recondrarna undrade varför bilen plötsligt fick ny färg... Om man inte tvekar att visa upp en blodig bil, varför skulle man då få för sig att måla om den?

Det är synd att du inte tar med hela mitt inlägg och kommenterar det.

"Baksätet bytts ut"? Den uppgiften kommer från dig. OM uppgiften om den blodiga bilen stämmer så torde bilen ha gåtts igenom innan den såldes. Visst kan baksätet ha bytts ut, det är möjligt. Det skulle nästan vara mer troligt, OM berättelsen är sann.

Du verkar väldigt fixerad vid att försvara bilen och dess omgivning. Samtidigt har du inte fått information från någon som säger sig ha varit med. Du verkar säker på sin sak ändå. Hur kommer det sig? Vet du vad som hände (mord, utbytt baksäte, skriver du)? Är det fråga om att medvetet få bort fokus från bilen, vilseledande strategi?

Och hur var det med den tredje postarens uppgifter, info som varken jag eller Kvasta-Sara verkar ha haft? Och som delgavs tråden.

Jag vet inte om uppgiften om bilen är sann. Det är dock intressant info. Ännu mer intressant nästan att någon verkar försöka vilseleda (?) från ämnet.
Citera
2019-09-09, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Jag tror att man på mindre orter, även om Mariestad inte är så superpluttigt, ofta bara vill glömma mord som begåtts. Man vill inte heller tro att det är någon hemmahörande i staden/byn som skulle kunna vara skyldig utan det "måste" vara någon utsocknes.

Man kan inte tänka sig att någon man känner/är bekant med är kapabel att begå ett mord (om det inte är en person som man vet är helt knäpp och/eller som tidigare varit inblandad i grov brottslighet). Man slår det ifrån sig för att man ska kunna fortsätta känna att "det kan inte hända mig". Att ha mördare/våldtäktsmän lösa på byn är förstås obehagligt.

Människor med anknytning till Mariestad känner kanske också att de inte vill att deras hemstad ska definieras av ett gammalt olöst mord utan föredrar att lyfta fram det som är positivt. En del har kanske inte heller har samma intresse för gamla kriminalgåtor som vi Flashback. =)

Det finns kanske även några som har ganska god koll på vilka det handlar om men av rädsla för repressalier/trakasserier från MGM, om han/de skulle frias, inte vill säga något. Har man lämnat ett vittnesmål där man påstår att någon begått ett mord så kan relationen lätt bli lite spänd mellan uppgiftslämnaren och MGM.

Naturligtvis kan man lämna tips anonymt, men jag tror att det ofta är så att man inte vill bli inblandad och därför håller tyst. Man rättfärdigar det för sig själv genom att tänka att "det där vet polisen säkert redan om så jag behöver inte tipsa".

Jag är av en helt annan åsikt. Tror inte folk i allmänhet bryr sej eller tror att ett olöst försvinnande skall påverka stadens anseende överhuvudtaget, efter så lång tid. Ser ingen sådan stadspatriotism någonstans, överdrivet tänk. Med åren växer ny generation upp och spåren blir enbart aktuella för de som fanns med vid tiden.
Ett gammaldags tänk. Idag händer mkt som kommer upp i ljuset med det snabba sociala media flödet. Händelser i sej förknippas inte med plats, där ofta just platsen faller i glömska.

Det jag däremot tycker utmärker sej är att detta fall har fått stor medial uppmärksamhet genom åren, jämförelsevis med övriga olösta försvinnanden....Kan bero på att programmet efterlyst hade just sitt genombrott vid tiden och GWs medverkan och inblandning just då...Parallellt med systrarnas engagemang att hålla fallet vid liv.

Tystnaden........
Betänk att det som allmänt kommit fram är enbart från anhöriga och nära..
Aldrig som annars vanligt förekommande, info kring Helena och hennes syster, från tillfälliga dåvarande vänner/bekanta, ytliga vänner, skolkamrater, arbetskamrater, och övriga fattas. Här finns inget genom alla år trots att fallet fick stor publicitet.
Det finner jag underligt, speciellt de första åren...efter.. Här kan det att spekuleras och kanske svaret finns i det att omgivningen faktiskt inget vet....eller ?
Citera
2019-09-09, 14:47
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Ja, tyvärr är det nog så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in