2019-09-09, 12:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Varför tror du på dem?
Jag tror inte på nån, jag tror på gedigen vetenskap och jag tycker det är intressant med olika infallsvinklar och perspektiv. Jag är inte dogmatiskt religiös som du.
Citera
2019-09-09, 12:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tror inte på nån, jag tror på gedigen vetenskap och jag tycker det är intressant med olika infallsvinklar och perspektiv. Jag är inte dogmatiskt religiös som du.
Så du menar att förnekelse av växthuseffekten är "gedigen vetenskap"?
Citera
2019-09-09, 12:47
Medlem
Citat:
Enligt Dr. Ronan Connolly & Dr. Michael Connolly är atmosfären i termodynamisk jämvikt och därmed så avger IR-aktiva gaser (växthusgaser) lika mycket strålning som dom absorberar vilket netto ej bidrar till någon växthuseffekt.
Det är i sådana här fall det är nyttigt att ha satt sig in i det här skolexempet jag drog upp tidigare:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det är förvisso inte helt sant att växthusgaser avger exakt lika mycket som de absorberar eftersom vi i en verklig atmosfär har även andra transportmekanismer som konvektion, men det primära är att växthuseffekten fungerar utmärkt även om denna balans skulle råda. Glastaket i mitt exempel avger lika mycket strålning som det tar emot, men likafullt värmer det planeten under.
Citera
2019-09-09, 13:30
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
I så fall hade du ju inte varit klimatförnekare och länkat till sådana invändningar du just gjorde. Som alla förnekare i denna tråd. Det är även vanligt säga sig vara intresserad av "gedigen vetenskap" och samtidigt hävda att vetenskapen är korrupt när vetenskapligt stöd för föreställningar saknas.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-09-09 kl. 13:52.
Citera
2019-09-09, 14:43
Medlem
KungPungPats avatar
NASA har väl värmekameror i rymden, och dom visar väl att alla planeter har extrema ökande temperaturer?

Jag tror inte att det rör sig om global uppvärmning.. jag tror istället det rör sig om solsystems uppvärmning.. för att solen ändrar form, givetvis.
Citera
2019-09-09, 14:45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
NASA har väl värmekameror i rymden, och dom visar väl att alla planeter har extrema ökande temperaturer?

Jag tror inte att det rör sig om global uppvärmning.. jag tror istället det rör sig om solsystems uppvärmning.. för att solen ändrar form, givetvis.
Det vore passande med en länk till NASA från dig, där detta tas upp, i samband med ditt inlägg.
Citera
2019-09-09, 14:48
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det vore passande med en länk till NASA från dig, där detta tas upp, i samband med ditt inlägg.

Jag har bara hört om det i nån video för typ 10 år sedan.
Jag har dock aldrig sett en länk om detta på NASAs hemsida, eller info om deras kameror i rymden.. och hur dom eventuellt läser temperaturer på andra planeter. Hade varit intressant att kolla live dock genom internet.
Vem vet, dom kanske har en länk till varje kamera.. fast det kanske bara är önsketänkande.. då vi troligen hade sett för många ufon som flög förbi , om NASA gav oss direktlänk till deras kameror i rymden.
Citera
2019-09-09, 14:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag har bara hört om det i nån video för typ 10 år sedan.
Jag har dock aldrig sett en länk om detta på NASAs hemsida, eller info om deras kameror i rymden.. och hur dom eventuellt läser temperaturer på andra planeter. Hade varit intressant att kolla live dock genom internet.
Vem vet, dom kanske har en länk till varje kamera.. fast det kanske bara är önsketänkande.. då vi troligen hade sett för många ufon som flög förbi , om NASA gav oss direktlänk till deras kameror i rymden.
Det är ju en hint om trovärdigheten.
Citera
2019-09-09, 15:12
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Det är ju en hint om trovärdigheten.

Troende människor kommer aldrig tro på mig som förespråkar att man studerar själv istället för att tro på nån.
Citera
2019-09-09, 15:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Troende människor kommer aldrig tro på mig som förespråkar att man studerar själv istället för att tro på nån.
Så du litar inte på någon, varken föräldrar, lärare, läkare?
Citera
2019-09-09, 15:51
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Så du litar inte på någon, varken föräldrar, lärare, läkare?

Exakt. Jag litar aldrig på nån, MEN jag lyssnar dock på alla möjliga olika talare och skribenter.
Om jag inte studerade själv så hade jag aldrig kunnat veta vilka som var fulla av lögner och vilka som talade sanning. Jag hade varit en troende ateist framför en tv-skärm, eller religiös framför en kyrka eller moské.. om jag inte studerade själv.

Varför tro på nån som kanske är troende och talar som att dens tro är en bevisad sanning?

Klart man måste studera själv innan man kan känna igen lögnare som har andra motiv än att berätta hur det egentligen ligger till.

Att NASA skulle undvika att berätta för allmänheten om det var så att värmen ökade på alla planeter för att solen ändrar form.. det är givet.. för dom vill väl inte skapa panik genom att få folk att tro att solen ska gå över till att bli en röd jätte och sluka upp Jorden.

Det är väl ganska känt att solen kommer gå från gul vanlig till röd jätte och sen till en sista tredje form?
eller så är det jag som tror att jag lärt mig något från nån dokumentärvideo, chansen finns.
Senast redigerad av KungPungPat 2019-09-09 kl. 16:01.
Citera
2019-09-09, 16:45
Medlem
Citat:
Så visa vad det är vi skall studera! Du har helt rätt i att det spreds påståenden om att hela solsystyemet värmdes upp för ett antal år sedan, men påståendet var fel redan då. Man blandade att Plutos bana är väldigt excentrisk så den blir varmare när den kommer närmare solen, att väder på Mars kan göra att man mäter lite olika temperatur vid olika tillfällen osv.
Citat:
Det är väl ganska känt att solen kommer gå från gul vanlig till röd jätte och sen till en sista tredje form?
Har du tillräckligt med tålamod så, för det lär ta ungefär en miljard år innan solen blir röd jätte. Det är inget som händer under en livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in