2019-09-08, 23:28
Medlem
Kan man försöka bevara namnet genom att ha det som registreringsskylt kanske? Eller det är nog för stötande där också.
Citera
2019-09-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Neger är ett ord som har besjungits av stora Svenska artister evert taube, Cornelis , Siw Malmqvist , Åkerström och m fl

Dom historieböckerna är nog snart brända och personerna likt Astrid Lindgren kommer att anklagas för diverse brott och för evigt stämplas som rasister.
Citera
2019-09-09, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 134k1m
Dom historieböckerna är nog snart brända och personerna likt Astrid Lindgren kommer att anklagas för diverse brott och för evigt stämplas som rasister.

Evert Taube var inte rasist. Vem minns inte en så pregnant strof som "Hellre snälla negerbarn än vita i Sing-Sing".
Citera
2019-09-09, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Evert Taube var inte rasist. Vem minns inte en så pregnant strof som "Hellre snälla negerbarn än vita i Sing-Sing".
Där har du fel. Texten i visan är följande, "Hellre snälla svarta barn än vita i Sing-Sing"
Citera
2019-09-09, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bistec893
Där har du fel. Texten i visan är följande, "Hellre snälla svarta barn än vita i Sing-Sing"

Tror du har sett en politiskt korrigerad version av texten. Tror mig minnas att jag hört någon gammal originalinspelning med Taube där han sjunger om "negerbarn".

De politiska kommissarierna arbetar oförtrutet med att ändra vår historia.
Citera
2019-09-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tror du har sett en politiskt korrigerad version av texten. Tror mig minnas att jag hört någon gammal originalinspelning med Taube där han sjunger om "negerbarn".

De politiska kommissarierna arbetar oförtrutet med att ändra vår historia.
Knappast, tror minnet sviker dej. Har framför mej här på bordet en sångbok med Everts samlade vis produktion tryckt 1972. Texten lyder: "Hellre snälla svarta barn än vita i Sing-Sing
Citera
2019-09-09, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeeboi
Alltid lika kul när stockholmare eller liknande tror att norrland på något sätt skulle vara beskonat från negrer och dylikt avskräde bara för att de är belägrade norr om Gävle.

För fan, alla svenska städer med en befolkning på mer än 10 000 har en BETYDANDE andel negrer, afghaner och araber. Punkt.

Så för att svara på din fråga: på tok för många.
Nope, inte kommunen jag bor i. Här finns en liten andel NEGRER. En ännu mindre skara Afghaner och ännu ingen våldtäkt. Det går inte att vara kategorisk. Det ser olika ut men det är ändå i det stora hela åt helvete.
Citera
2019-09-09, 11:41
Medlem
johanjosefssons avatar
Det är ju bara för oss medborgare att helt enkelt sätta upp en ny likadan skylt då, när den förra tagits ner. Lite som med klottrare. Direkt efter att saneraren har lämnat, kladdas det ånyo.
Citera
2019-09-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
det namnet gav mig kvällens skratt! Men nej, det lär väl knappast överklagas, eller?

Chokladbollslandet
Citera
2019-09-09, 12:08
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Nu börjar jag se sambandet här

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/svt-erfar-har-ar-jobben-som-ersatter-nedlaggningen-av-radiotjanst

Bra grävt, jobba på.
Citera
2019-09-09, 12:35
Medlem
53....so whats avatar
........och så tar vi upp frågan igen; varifrån kommer namnet? ingen som vet?

Om vi spånar lite då.
Fann någon en skalle som legat i nån tjärn en längre tid och blivit mörk/svart, nån lappjävel som gått bort sig i sök efter sina renar. Efter beskådan av annan lappjävel som sett sin första neger i lokalblaskan kom han på att Negerskallelandet var ett fint ord som han använde i alla sammanhang
han kunde, vardag som helg, och absolut vid varje renmärkning i hela norrland.
Helt ok att ta bort ordet neger, då det inte är bevisat en neger han fann..........
....men ersätt då neger med svart, som är ren svenska.
Citera
2019-09-09, 13:17
Medlem
Hade ett dylikt ortnamn fungerar avskräckande på negrer tror ni? Tex om den där sankmarken blev en by, hade det namnet hållt negrer från att flytta dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in