2019-09-07, 07:06
Medlem
Nej då inte alls men varför namnet till att börja med?
Citera
2019-09-07, 07:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Namnet uppkom på 70-talet. Hade varit intressant att höra historian bakom! Kanske har de hittat offer i den våta marken? Vad var platsens äldre namn?
Citera
2019-09-07, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Det finns bra och dåligt över allt. De flesta är bra medans några inte. Så är det i alla kulturer. Man kan inte generalisera och säga att alla är fel för alla är ju individer. Det finns massor av invandrare som gör ett enormt jobb tex. inom äldrevården. Kämpar och sliter precis som oss alla.
Ingen invandrare gör ett bra jobb.
De hör inte hemma i norden.

Du är problemet.
Din sort måste utrotas till varje,pris
Citera
2019-09-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Namnet uppkom på 70-talet. Hade varit intressant att höra historian bakom! Kanske har de hittat offer i den våta marken? Vad var platsens äldre namn?
Exakt varför namnet??? Men kanske fel forum?
Citera
2019-09-07, 08:15
Bannlyst
Neger är ett ord som har besjungits av stora Svenska artister evert taube, Cornelis , Siw Malmqvist , Åkerström och m fl

Citat:
Ursprungligen postat av Sygnotive
Hej, nu vet jag inte hur gammal du är.
Men det var inte förrän början av 90-talet som folk i allmänhet börjar se svenska damer i media som propagerade för att ordet var fult i media.

Lite roligt i början när det togs upp i diverse talkshows och personer med afrikanskt ursprung (tänk på att det inte fanns många alls då i Sverige) ofta sa att de inte hade något emot ordet.

Några av afrikanerna påpekade även att "neger" var motsvarigheten till "negro" och inte "nigger" som alla tror idag av någon skum anledning. Dessutom att vi inte borde bry oss om hur orden klassificerades i USA eftersom afrikaner i Sverige INTE hade kommit hit som slavar.
Citera
2019-09-07, 08:17
Medlem
moderator-hatarens avatar
visste folk i Jokkmokk på 70-talet vad en neger ens va?
Citera
2019-09-07, 08:20
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Rasifieradskallelandet
Citera
2019-09-07, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Neger är ett ord som har besjungits av stora Svenska artister evert taube, Cornelis , Siw Malmqvist , Åkerström och m fl
Ja ok! Men varför detta namn på just denna plats? Alltså rent etymologiskt. Alltså varför de har kallat det så? Men i alla fall ha det så bra!
Citera
2019-09-07, 08:35
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Exakt varför namnet??? Men kanske fel forum?
Det är kärnfrågan. Om namnet saknar längre historik och kulturellt värde ser jag inget problem med ett namnbyte. Visar det sig att namnet däremot har långa anor och exempelvis en historisk koppling till Sveriges ganska brutala slavhistoria är jag mer tveksam. Då kunde namnet tvärtom påminna om att Sverige faktiskt varit en slavhandlande nation och skulle det ändå behövas döpas om kan det kallas Skallelandet för att behålla kopplingen bakåt.

Om namnet är färskare och är påhittat av markägare som döpte några platser i fyllan till Negerskallelandet, Pedofilträsket, Våldtäktslunden, Afghankärringängen och Finnjävelberget så hamnar det i en annan dager.
Citera
2019-09-07, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ja ok! Men varför detta namn på just denna plats? Alltså rent etymologiskt. Alltså varför de har kallat det så? Men i alla fall ha det så bra!

Någon på 70 talet behövde en namn på ett plats, då hittade man på man negerskallelandet. Det skulle vara bättre byta namn på Rinkeby till Negerskallelandet, det skulle vara en väldig träffade namn. Vill man se negrer i flock, då är Rinkeby saferi är ett måste , gör dock Rinkeby Safari i tungt bepansrad fordon eftersom spontan stenkastning kan uppstå emot den vita mannen i området.

Mensträsk heter väl fortfarande Mensträsk?
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2019-09-07 kl. 08:50.
Citera
2019-09-07, 08:53
Medlem
Ja tack ok lov någon som äntligen förstod mig här på forumet! Jag har så länge försökt göra mig förstod. Kanske kan någon Flashbacks gräva fram sanningen bakom detta mystiskt namn? Vi har ju ändå visat var vi går för otaliga gånger tidigare. Hur som helst vill jag buga mig det allra ödmjukast för er alla så vi glömmer allt tidigare groll.
Citera
2019-09-07, 08:55
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Vad ska det heta istället då? Svartskallelandet?

Hahaha! Färgadehuvudetlandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in