Citat:
Ursprungligen postat av
Trxhobit
Jag är helt emot allt vad är namn förändring för vi måste bevara det fina och gamla. Men detta namn från tidigt 70 tal är väll ändå ganska märkligt! Och vad är upprinnelsen till det? Jag tror väll inte ens att på den tiden var det så värst rumsrent och är förvånad att det hamna på en myndig karta. Så varför börja de att ge området det namnet kan man ju fråga. 70 talet är ju rätt så nära historiskt sätt men vem är jag att säga.
Hej, nu vet jag inte hur gammal du är.
Men det var inte förrän början av 90-talet som folk i allmänhet börjar se svenska damer i media som propagerade för att ordet var fult i media.
Lite roligt i början när det togs upp i diverse talkshows och personer med afrikanskt ursprung (tänk på att det inte fanns många alls då i Sverige) ofta sa att de inte hade något emot ordet.
Några av afrikanerna påpekade även att "neger" var motsvarigheten till "negro" och inte "nigger" som alla tror idag av någon skum anledning. Dessutom att vi inte borde bry oss om hur orden klassificerades i USA eftersom afrikaner i Sverige INTE hade kommit hit som slavar.