2019-09-06, 21:13
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krankande-namn-pa-omrade-i-jokkmokk-tas-bort

Sedan 1970-talet har ett sankmarksområde i Jokkmokks kommun haft namnet ”Negerskallelandet” på kartan. Det ska nu Lantmäteriet sätta ände för.

Beslutet om namnändringen kan överklagas hos regeringen.

Kommer beslutet att överklagas?
Citera
2019-09-06, 21:17
Medlem
Raschs avatar
det namnet gav mig kvällens skratt! Men nej, det lär väl knappast överklagas, eller?
Citera
2019-09-06, 21:20
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Vad är historien bakom ett så spektakulärt namn, tro?
Citera
2019-09-06, 21:40
Medlem
megacoolmans avatar
Vad ska det heta istället då? Svartskallelandet?
Citera
2019-09-06, 21:54
Medlem
Efter alla jädrans debatter jag läst om vad gäller användning om ordet "neger" så visar ju detta på att det ordet var helt ok att använda på en bra bit in på på 70-talet, när t.o.m kommunen kunnat döpa och använda sig av detta ordet.
Blir säker något genusvänligt namn som typ "hensskallelandet"
Senast redigerad av Kammadaj 2019-09-06 kl. 22:32.
Citera
2019-09-07, 02:37
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Vad ska det heta istället då? Svartskallelandet?
Nej, det är reserverat, Sverige skall bytas ut till det.

Kanske svenneskallelandet, feministskallelandet?
Skalleskallelandet?
Citera
2019-09-07, 03:22
Bannlyst
Negerskallelandet byter namn, utrotningen av Svensk kultur fortsätter.

Nu tar man bor Svensk kulturhistoriska namn för inte kränka inkräktarna. Vad tycks om detta?

Lantmäteriet menar att namnet är kränkande och inte uppfyller kraven för ett ”vårdat ortnamnsskick”. Namnet uppmärksammades i samband med ett tidigare ärende om liknande ortnamn i Dalarna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krankande-namn-pa-omrade-i-jokkmokk-tas-bort
Citera
2019-09-07, 03:53
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Nu tar man bor Svensk kulturhistoriska namn för inte kränka inkräktarna. Vad tycks om detta?

Lantmäteriet menar att namnet är kränkande och inte uppfyller kraven för ett ”vårdat ortnamnsskick”. Namnet uppmärksammades i samband med ett tidigare ärende om liknande ortnamn i Dalarna.

Allt fler börjar ändå ogilla dessa främmande {negrer} varelser som stryker omkring på våra städer om nätterna och hotar kvinnofriden.

Jag tror inte Lantmäteriet förstår att namnbytet bara får en marginell effekt när friktionerna mellan oss och dom redan är så våldsamt stora.🤔
Citera
2019-09-07, 03:54
Medlem
Jag är helt emot allt vad är namn förändring för vi måste bevara det fina och gamla. Men detta namn från tidigt 70 tal är väll ändå ganska märkligt! Och vad är upprinnelsen till det? Jag tror väll inte ens att på den tiden var det så värst rumsrent och är förvånad att det hamna på en myndig karta. Så varför börja de att ge området det namnet kan man ju fråga. 70 talet är ju rätt så nära historiskt sätt men vem är jag att säga.
Citera
2019-09-07, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Läser svarta mycket sankmarkskartor?

Ja, när man hör att det är "för kränkande" så funderar man lite på vilka det är som känner sig kränkta av sånt här.
Citera
2019-09-07, 06:55
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy

Vad är kulturhistoria bakom namnet?
Känns som en 5-åring kommit på namnet.

Visst finns det namn som är värda att bevara även om någon blir stött.
Orten runkarp får ju dock vara kvar...
Citera
2019-09-07, 07:02
Medlem
Sygnotives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag är helt emot allt vad är namn förändring för vi måste bevara det fina och gamla. Men detta namn från tidigt 70 tal är väll ändå ganska märkligt! Och vad är upprinnelsen till det? Jag tror väll inte ens att på den tiden var det så värst rumsrent och är förvånad att det hamna på en myndig karta. Så varför börja de att ge området det namnet kan man ju fråga. 70 talet är ju rätt så nära historiskt sätt men vem är jag att säga.

Hej, nu vet jag inte hur gammal du är.
Men det var inte förrän början av 90-talet som folk i allmänhet börjar se svenska damer i media som propagerade för att ordet var fult i media.

Lite roligt i början när det togs upp i diverse talkshows och personer med afrikanskt ursprung (tänk på att det inte fanns många alls då i Sverige) ofta sa att de inte hade något emot ordet.

Några av afrikanerna påpekade även att "neger" var motsvarigheten till "negro" och inte "nigger" som alla tror idag av någon skum anledning. Dessutom att vi inte borde bry oss om hur orden klassificerades i USA eftersom afrikaner i Sverige INTE hade kommit hit som slavar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in