2019-09-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Alldeles för många bolag att följa enligt mig. Om du verkligen inte har ett intresse för aktier och vill följa de vid varje rapport så räcker ett par fonder helt klart.

Index är extremt svårt att slå över tid. 9/10 fondförvaltare slår inte index över på 10 år. Varför skulle då du det?
Håll dig till olika index helt enkelt och krydda med någon mer riskfylld fond är mitt förslag.
Dessa indexfonder är i princip gratis att spara i så väldigt gynnsamt över tid.

Lycka till!

Tack! Egentligen helt skippa aktier alltså? Förstår att det förmodligen är smartast på sikt för mig, men aktier är ju roligast! Har 4 aktier i Amazon till ett värde av drygt 70k. Dom kanske jag kan behålla? Tror Amazon kommer fortsätta trumma på, säkert upp på 25 000 per aktie inom 3-4 år.
Citera
2019-09-08, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Tack! Egentligen helt skippa aktier alltså? Förstår att det förmodligen är smartast på sikt för mig, men aktier är ju roligast! Har 4 aktier i Amazon till ett värde av drygt 70k. Dom kanske jag kan behålla? Tror Amazon kommer fortsätta trumma på, säkert upp på 25 000 per aktie inom 3-4 år.
Ärligt talat, skippa fonderna. Kör på denna portfölj så garanterar jag minst 10% avkastning per år.
60% investmentbolag
20% utdelningsaktier under 3.5% DA
20% utdelningsaktier över 3.5% DA
Citera
2019-09-08, 23:34
Medlem
Citat:

Sa de om Maersk också.
Citera
2019-09-08, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Ärligt talat, skippa fonderna. Kör på denna portfölj så garanterar jag minst 10% avkastning per år.
60% investmentbolag
20% utdelningsaktier under 3.5% DA
20% utdelningsaktier över 3.5% DA

Förslag på specifika investmentbolag samt utdelningsaktier?
Citera
2019-09-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kavitation
Sa de om Maersk också.

Touché! Men något som talar emot Amazon i dagsläget?
Citera
2019-09-08, 23:50
Medlem
Citat:
Förslag på specifika investmentbolag samt utdelningsaktier?
Latour
Investor
Kinnevik
Lundbergsföretagen
Svolder
Industrivärden
Bure
Swedbank
SSAB
HM
Citera
2019-09-08, 23:53
Bannlyst
Om du sparat sedan 2017 har du gått miste om riktigt stora pengar.

Som flera andra skrivit, vad är ditt mål?

”-att bevara värdet”?

Om du har målsättning att öka värdet mer än index, säg 10/20/30 procent per år, så måste väl några (merparten) av innehaven utgöras av värdepapper som uppvisat sådana siffror historiskt?

Jag tycker att man realistiskt kan ha en målsättning att dubbla värdet var femte år. Kommer förmodligen misslyckas, men då med ett halvårs eller års förskjutning.

LF Fastighetsfond är en favorit.
Citera
2019-09-09, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Om du sparat sedan 2017 har du gått miste om riktigt stora pengar.

Som flera andra skrivit, vad är ditt mål?

”-att bevara värdet”?

Om du har målsättning att öka värdet mer än index, säg 10/20/30 procent per år, så måste väl några (merparten) av innehaven utgöras av värdepapper som uppvisat sådana siffror historiskt?

Jag tycker att man realistiskt kan ha en målsättning att dubbla värdet var femte år. Kommer förmodligen misslyckas, men då med ett halvårs eller års förskjutning.

LF Fastighetsfond är en favorit.

"Om du sparat sedan 2017 har du gått miste om riktigt stora pengar" - Ja, absolut, så man kan ju se på det. Men fanns inte medlen då så fanns inte medlen. Bättre sent än aldrig som dom brukar säga.

Målsättningen är att öka värdet mer än index, absolut. Inte att bara rädda inflationstakten. Alla de 5 fonder jag idag har i portföljen visar ju historiskt siffror som i alla fall inte är lägre än Index?

LF Fastighetsfond har definitivt gått väldigt bra. Ganska högförvaltningsavgift dock. Likaså riktad primärt mot Sverige. Bör man inte vara försiktig med just byggbransch och fastigheter just nu med tanke på den stundande ränteuppgången - inom ett par år. Jag menar bortsett från Stockholm så lär det väl inte byggas sådär överdrivet mycket fastigheter kommande åren?
Citera
2019-09-09, 00:29
Bannlyst
Citat:
"Om du sparat sedan 2017 har du gått miste om riktigt stora pengar" - Ja, absolut, så man kan ju se på det. Men fanns inte medlen då så fanns inte medlen. Bättre sent än aldrig som dom brukar säga.

Målsättningen är att öka värdet mer än index, absolut. Inte att bara rädda inflationstakten. Alla de 5 fonder jag idag har i portföljen visar ju historiskt siffror som i alla fall inte är lägre än Index?

LF Fastighetsfond har definitivt gått väldigt bra. Ganska högförvaltningsavgift dock. Likaså riktad primärt mot Sverige. Bör man inte vara försiktig med just byggbransch och fastigheter just nu med tanke på den stundande ränteuppgången - inom ett par år. Jag menar bortsett från Stockholm så lär det väl inte byggas sådär överdrivet mycket fastigheter kommande åren?

Jag säger inte att du ska välja just LF Fastighetsfond.

Men om du siktar på en högre avkastning än index så kan du inte lägga pengarna i en indexfond och förvänta dig att den plötsligt ska ge 50% ett enstaka år (även om många småbolagsfonder väl gav 30-35% ett enda år för ett par år sedan?).

Du behöver ha med fonder och aktier med (bevisad) potential. Du behöver förmodligen absolut ha med branscher och marknader i tillväxt. Även om de är volatila. Och ökad risk naturligtvis.

Behöver inte alls vara dåligt med att det byggs lite. De stora fastighetsbolagen kan hålla hyresnivåerna och får ändå in sina kulor till slut.

Och förvaltningsavgiften har jag aldrig stirrat mig blind på. Mitt innehav i LFF har mer än fördubblats sedan 2014. Då är förvaltningsavgiften på 1,4% försumbar.

Men du har ju också fått rådet att skita helt i fonder, så det finns nog lika många förståsigpåare som flashbackare.
Citera
2019-09-09, 00:46
Medlem
Baabamans avatar
Citat:

Nej om du finner det kul så ska du absolut ha några. Föredrar aktier just för att det är roligare.
Kör 70% index och 30% aktier förslagsvis.
Citera
2019-09-09, 00:57
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Förstår vad du säger, men är inte exempelvis råvaror/ädelmetaller/guld etc något som man vill ha som säkerhet på lite kortare sikt, exempelvis om börsen skulle rasa? Är det verkligen nödvändigt på längre sikt att balansera upp så mycket som 40% på ädelmetaller? I och med värdet på guld oftast går upp i samband med orolighet på övriga börsen, sällan samtidigt. Således blir respektive investering lite kontraproduktiv?

Du hade sålt av dom två globala som har högst avgift och istället ta den som har lägst avgift, även om exempelvis den med högst avgift (är ju relativt låg på samtliga) har haft en bästa avkastningen över tid?

Nej, 40% bara ädelmetaller/råvaror kan nog vara för mycket. Men om man inkluderar räntebärande instrumenten så kanske 40% ändå är ok. Det handlar ju om vad du har för marknadstro framöver. Såklart svårt att spå men någon form av tankar har du säkert. En annan sak - en mille är ändå hyffsat bra med pengar. Skulle den dubblas till 2 kontra kanske sjunka till 300k (som skulle kunna hända vid en rejäl sättning och endast exponering mot aktier) så kanske det förstnämnda alternativet inte är bättre än vad det sistnämnda är sämre, så att säga... dvs det kan vara bra att safea upp en hyffsat stor del så du har ngn slags säkerhet.

Ja, jag hade sålt av de dyra och köpt den billiga: ”historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning” ...
Citera
2019-09-09, 07:21
Medlem
Citat:
Touché! Men något som talar emot Amazon i dagsläget?

Inte från min sida. De säljer som aldrig förr och utökar sin portfolio hela tiden med nya tjänster och produkter.

Däremot har jag generellt jävligt svårt att köpa högt värderade aktier även om direktavkastning är god. Anledningen är att det är en väldigt lång väg ner om det börjar bli skakigt.
Ta Gillette som ett exempel i nutid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in