Citat:
Ursprungligen postat av
calvincandie
"Om du sparat sedan 2017 har du gått miste om riktigt stora pengar" - Ja, absolut, så man kan ju se på det. Men fanns inte medlen då så fanns inte medlen. Bättre sent än aldrig som dom brukar säga.
Målsättningen är att öka värdet mer än index, absolut. Inte att bara rädda inflationstakten. Alla de 5 fonder jag idag har i portföljen visar ju historiskt siffror som i alla fall inte är lägre än Index?
LF Fastighetsfond har definitivt gått väldigt bra. Ganska högförvaltningsavgift dock. Likaså riktad primärt mot Sverige. Bör man inte vara försiktig med just byggbransch och fastigheter just nu med tanke på den stundande ränteuppgången - inom ett par år. Jag menar bortsett från Stockholm så lär det väl inte byggas sådär överdrivet mycket fastigheter kommande åren?
Jag säger inte att du ska välja just LF Fastighetsfond.
Men om du siktar på en högre avkastning än index så kan du inte lägga pengarna i en indexfond och förvänta dig att den plötsligt ska ge 50% ett enstaka år (även om många småbolagsfonder väl gav 30-35% ett enda år för ett par år sedan?).
Du behöver ha med fonder och aktier med (bevisad) potential. Du behöver förmodligen absolut ha med branscher och marknader i tillväxt. Även om de är volatila. Och ökad risk naturligtvis.
Behöver inte alls vara dåligt med att det byggs lite. De stora fastighetsbolagen kan hålla hyresnivåerna och får ändå in sina kulor till slut.
Och förvaltningsavgiften har jag aldrig stirrat mig blind på. Mitt innehav i LFF har mer än fördubblats sedan 2014. Då är förvaltningsavgiften på 1,4% försumbar.
Men du har ju också fått rådet att skita helt i fonder, så det finns nog lika många förståsigpåare som flashbackare.