Citat:
En strategi att kika på om man är nybörjare på börsen och har lite kunskap om allt. Då kan man vilja handla något där underliggande har låg vol, som ex. OMX, som TS nämner, är en s.k. Butterfly-spread. Jag gillar verkligen designen på strategin då man vid maturity bara har potentiell uppsida (förvisso begränsad), men ingen nedsida alls, det enda negativa kassaflödet som sker är då position tas.Hej Flashback,
Jag är på jakt efter lite råd, generella såväl som specifika på hur jag på bästa sätt investerar 400 000:- på börsen, på lång sikt. Lite kort om mig själv;
Mellan 25-30. Haft sparande på avanza sedan 2017 som jag hyggligt aktivt laborerar med. (Med det sagt så har jag till dags dato inte sålt en enda aktie, utan med laborering menar jag att jag köpt på mig kontinuerligt i nya bolag och fonder.
Just nu har jag följande innehav;
aktier:
Activision Blizzard Inc
Adobe Inc
Alligator Bioscience
Amazon.com Inc
Aurora Cannabis Inc
Axfood
Hemfosa Fastigheter
Hennes & Mauritz B
Holmen B
Husqvarna A
ICA Gruppen
JD.com Inc
Mcdonald's Corp
Netflix Inc
Nobina
NVIDIA Corp
Skanska B
Sony Corp
SpectraCure
Swedbank A
Take-Two Interactive Software Inc
Telia Company
Tesla Inc
Waste Management Inc
Totalt värde: 248 906
Totalt inköpsvärde: 244 330
Fonder:
Avanza Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Totalt värde: 565 507
Totalt inköpsvärde: 549 342
Det känns som att jag har ett hyggligt spritt fondsparande, både med innehav i globala fonder, svenska samt asiatiska. På aktiesidan så känner jag väl att jag har lite väl mycket amerikansk tech, givetvis jobbigt när Trump twittar för mycket om Kina.
Netflix blir förmodligen den första aktien jag säljer av. Tror jag redan nu har haft den lite för länge, men har gått finfint uppåt fram till hösten när Disney började flagga om Disney+.
Hur som helst, mina frågor är följande:
Vad tycker ni om den fördelning jag har ovan på aktier/fonder? Jag månadsparar i fonder (även ett separat fondsparande via "fondgeneratorn" för att få in ytterligare lite fler bolag. Bör jag även titta på att på månadsspara i aktier?
Samt, som rubriken lyder. Jag har ytterligare 400 000k som idag ligger på Collector 0.75%. Dessa vill jag självklart sätta igång att arbete med. Min tanke är att med dessa kraftigt månadspara dessa i diverse investmentbolag, såsom Investor, Latour och Industrivärden. Dessa verkar väl dock mestadels, eller enbart på den svenska marknaden? Någonstans fick jag höra att man skulle vara lite försiktig med att ha alltför mycket kapital bundet till en och samma marknad, men det kanske är lugnt så länge de är spridda över olika branscher?
Som ni hör så är jag långt ifrån en expert på detta, därmed sträcker jag nu ut mina öppna armar för att ta emot all hjälp jag kan få.
Tack på förhand för att ni tog er ner hit i texten. Jag står till förfogande om ni har frågor eller behöver kompletterade uppgifter.
P.S. Detta är pengar som jag inte kommer att behöva plocka ut, utan dessa ska sparas och växas fram till dess att jag ska kunna pensionera mig tidigt.
Mvh
calvincandie
Jag är på jakt efter lite råd, generella såväl som specifika på hur jag på bästa sätt investerar 400 000:- på börsen, på lång sikt. Lite kort om mig själv;
Mellan 25-30. Haft sparande på avanza sedan 2017 som jag hyggligt aktivt laborerar med. (Med det sagt så har jag till dags dato inte sålt en enda aktie, utan med laborering menar jag att jag köpt på mig kontinuerligt i nya bolag och fonder.
Just nu har jag följande innehav;
aktier:
Activision Blizzard Inc
Adobe Inc
Alligator Bioscience
Amazon.com Inc
Aurora Cannabis Inc
Axfood
Hemfosa Fastigheter
Hennes & Mauritz B
Holmen B
Husqvarna A
ICA Gruppen
JD.com Inc
Mcdonald's Corp
Netflix Inc
Nobina
NVIDIA Corp
Skanska B
Sony Corp
SpectraCure
Swedbank A
Take-Two Interactive Software Inc
Telia Company
Tesla Inc
Waste Management Inc
Totalt värde: 248 906
Totalt inköpsvärde: 244 330
Fonder:
Avanza Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Totalt värde: 565 507
Totalt inköpsvärde: 549 342
Det känns som att jag har ett hyggligt spritt fondsparande, både med innehav i globala fonder, svenska samt asiatiska. På aktiesidan så känner jag väl att jag har lite väl mycket amerikansk tech, givetvis jobbigt när Trump twittar för mycket om Kina.
Netflix blir förmodligen den första aktien jag säljer av. Tror jag redan nu har haft den lite för länge, men har gått finfint uppåt fram till hösten när Disney började flagga om Disney+.
Hur som helst, mina frågor är följande:
Vad tycker ni om den fördelning jag har ovan på aktier/fonder? Jag månadsparar i fonder (även ett separat fondsparande via "fondgeneratorn" för att få in ytterligare lite fler bolag. Bör jag även titta på att på månadsspara i aktier?
Samt, som rubriken lyder. Jag har ytterligare 400 000k som idag ligger på Collector 0.75%. Dessa vill jag självklart sätta igång att arbete med. Min tanke är att med dessa kraftigt månadspara dessa i diverse investmentbolag, såsom Investor, Latour och Industrivärden. Dessa verkar väl dock mestadels, eller enbart på den svenska marknaden? Någonstans fick jag höra att man skulle vara lite försiktig med att ha alltför mycket kapital bundet till en och samma marknad, men det kanske är lugnt så länge de är spridda över olika branscher?
Som ni hör så är jag långt ifrån en expert på detta, därmed sträcker jag nu ut mina öppna armar för att ta emot all hjälp jag kan få.
Tack på förhand för att ni tog er ner hit i texten. Jag står till förfogande om ni har frågor eller behöver kompletterade uppgifter.
P.S. Detta är pengar som jag inte kommer att behöva plocka ut, utan dessa ska sparas och växas fram till dess att jag ska kunna pensionera mig tidigt.
Mvh
calvincandie
Det går helt enkelt ut på att man går lång två calls med samma maturity och med striker K1 respektive K2. Sedan går man kort två calls med samma maturity som de första två, men med strike K3 = (K1+K2)/2. Om priset på optionerna är C1, C2 resp C3, får man kassaflödet TC = -C1-C2+2*C3 då positionen inleds. Vid maturity T är positionen värdelös om spot S<K1 eller S>K2. För alla S mellan K1 och K2 får man payoff, den är såklart maximal om S=K3.
Då man inte har någon nedsida alls vid maturity är det möjligt att hitta arbitrage om man kan finns en kombination av pris på optioner sådana att TC>=0. Detta är såklart svårt men teoretiskt möjligt.
Denna strategi lämpar sig väl för underliggande med låg vol, som man kan förvänta sig kommer ligga kring dagens kurs i framtiden, vilken så klart är ett rimligt antagande om man tar för givet att underliggande beter sig som en martingale.
Edit: Strategin fungerar så klart också för underliggande med hög-vol eller i de fall där man verkligen tror att någon "stort" kommer inträffa innan maturity, bara att gå kort positionen istället, dvs enbart payoff utanför strikarna längst ut.
3% på tre år. Håll dig till collector bank sparkonto! Om du vill ha konkreta råd vad du ska lägga dina pengar på av de du redan har i portfölj så har jag fetat de jag röstar på. Nobina lär dock ha säljflagga inom ett år. Men tills dess kommer den åka av.