2019-09-08, 22:20
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Hej Flashback,

Jag är på jakt efter lite råd, generella såväl som specifika på hur jag på bästa sätt investerar 400 000:- på börsen, på lång sikt. Lite kort om mig själv;

Mellan 25-30. Haft sparande på avanza sedan 2017 som jag hyggligt aktivt laborerar med. (Med det sagt så har jag till dags dato inte sålt en enda aktie, utan med laborering menar jag att jag köpt på mig kontinuerligt i nya bolag och fonder.
Just nu har jag följande innehav;
aktier:
Activision Blizzard Inc
Adobe Inc
Alligator Bioscience
Amazon.com Inc
Aurora Cannabis Inc
Axfood
Hemfosa Fastigheter
Hennes & Mauritz B
Holmen B
Husqvarna A
ICA Gruppen
JD.com Inc
Mcdonald's Corp
Netflix Inc
Nobina
NVIDIA Corp
Skanska B
Sony Corp
SpectraCure
Swedbank A
Take-Two Interactive Software Inc
Telia Company
Tesla Inc
Waste Management Inc
Totalt värde: 248 906
Totalt inköpsvärde:
244 330

Fonder:
Avanza Global
DNB Global Indeks
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Totalt värde: 565 507
Totalt inköpsvärde:
549 342

Det känns som att jag har ett hyggligt spritt fondsparande, både med innehav i globala fonder, svenska samt asiatiska. På aktiesidan så känner jag väl att jag har lite väl mycket amerikansk tech, givetvis jobbigt när Trump twittar för mycket om Kina.

Netflix blir förmodligen den första aktien jag säljer av. Tror jag redan nu har haft den lite för länge, men har gått finfint uppåt fram till hösten när Disney började flagga om Disney+.

Hur som helst, mina frågor är följande:
Vad tycker ni om den fördelning jag har ovan på aktier/fonder? Jag månadsparar i fonder (även ett separat fondsparande via "fondgeneratorn" för att få in ytterligare lite fler bolag. Bör jag även titta på att på månadsspara i aktier?

Samt, som rubriken lyder. Jag har ytterligare 400 000k som idag ligger på Collector 0.75%. Dessa vill jag självklart sätta igång att arbete med. Min tanke är att med dessa kraftigt månadspara dessa i diverse investmentbolag, såsom Investor, Latour och Industrivärden. Dessa verkar väl dock mestadels, eller enbart på den svenska marknaden? Någonstans fick jag höra att man skulle vara lite försiktig med att ha alltför mycket kapital bundet till en och samma marknad, men det kanske är lugnt så länge de är spridda över olika branscher?

Som ni hör så är jag långt ifrån en expert på detta, därmed sträcker jag nu ut mina öppna armar för att ta emot all hjälp jag kan få.

Tack på förhand för att ni tog er ner hit i texten. Jag står till förfogande om ni har frågor eller behöver kompletterade uppgifter.

P.S. Detta är pengar som jag inte kommer att behöva plocka ut, utan dessa ska sparas och växas fram till dess att jag ska kunna pensionera mig tidigt.

Mvh
calvincandie
En strategi att kika på om man är nybörjare på börsen och har lite kunskap om allt. Då kan man vilja handla något där underliggande har låg vol, som ex. OMX, som TS nämner, är en s.k. Butterfly-spread. Jag gillar verkligen designen på strategin då man vid maturity bara har potentiell uppsida (förvisso begränsad), men ingen nedsida alls, det enda negativa kassaflödet som sker är då position tas.

Det går helt enkelt ut på att man går lång två calls med samma maturity och med striker K1 respektive K2. Sedan går man kort två calls med samma maturity som de första två, men med strike K3 = (K1+K2)/2. Om priset på optionerna är C1, C2 resp C3, får man kassaflödet TC = -C1-C2+2*C3 då positionen inleds. Vid maturity T är positionen värdelös om spot S<K1 eller S>K2. För alla S mellan K1 och K2 får man payoff, den är såklart maximal om S=K3.

Då man inte har någon nedsida alls vid maturity är det möjligt att hitta arbitrage om man kan finns en kombination av pris på optioner sådana att TC>=0. Detta är såklart svårt men teoretiskt möjligt.

Denna strategi lämpar sig väl för underliggande med låg vol, som man kan förvänta sig kommer ligga kring dagens kurs i framtiden, vilken så klart är ett rimligt antagande om man tar för givet att underliggande beter sig som en martingale.

Edit: Strategin fungerar så klart också för underliggande med hög-vol eller i de fall där man verkligen tror att någon "stort" kommer inträffa innan maturity, bara att gå kort positionen istället, dvs enbart payoff utanför strikarna längst ut.
Citera
2019-09-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Hur fan fick du ihop 500 000 000 i den åldern? Ärvt mycket antar jag?

Inte ärvt en krona. Däremot låga utgifter, exempelvis aldrig ägt en bil eller några lån. Började jobba direkt efter gymnasiet och därefter fått ganska bra tjänst. Majoriteten av pengarna kommer dock ifrån en väldigt lyckad lägenhetsförsäljning.
Citera
2019-09-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag grinar illa när jag ser vad du gjort på två år. Det är mindre än index. Att du dessutom låter dessa 1000 kronor om året stressa dig 3% på tre år. Håll dig till collector bank sparkonto! Om du vill ha konkreta råd vad du ska lägga dina pengar på av de du redan har i portfölj så har jag fetat de jag röstar på. Nobina lär dock ha säljflagga inom ett år. Men tills dess kommer den åka av.

Lägg om dina pengar på AP-marknad & 20% Singapore. Diversifiera om allting varje nytt kvartal. Låter ju helsjukt att du inte dragit mer än något procent på två år. Ligger själv 20% upp i samma tidsintervall. Nu i år backat en hel del, men fortfarande 20% upp - har dock 1/10 av din tilltänkta summa inlagd. Och kör hiskeligt aggressivt.

Är med på vad du menar, innehavet under 2017-2018 var dock väldigt lågt. Var då jag skapade kontot, men hade kanske bara 20 000:- inlagt. Resterande har lagts in typ sedan sommaren 2018 och framåt, så började ju inte så bra i och med förra höstens ras. Därefter har det varit mycket catch-up. Under 2019 är innehavet 20.80%+, totalt upp 12,49% sedan start, men som sagt, mycket av det större kapitalet har investerats sista året.
Citera
2019-09-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butty-Boys
Vad är din Sharpekvot? Står längst ner på Avanza när du klickat på 'Mina sidor' => 'Värdepapper'. Finns även individuellt på varje konto.

Sharpe: 0.25%
Standardavvikelse: 17,18%
Citera
2019-09-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Klart som fan att 1 miljoner mycket i din ålder. Är det många av dina vänner som har det? Jag har 500 000k typ och det tycker som flesta i min umgängeskrets är mycket och jag är 34.

Nej, jag vet egentligen ingen i min ålder som har det. Sen har man ju inte stenkoll på andras privatekonomi såklart, men låter ju på folk som att det är mycket belåning till diverse saker. Jag vill påpeka att jag inte skrev ”att det är väl mycket” för att få bekräftelse, utan bara som fråga till påståendet ovan att 400’ inte var så mycket utan borde investeras i thailandsfonder.
Citera
2019-09-08, 22:33
Medlem
VemBudars avatar
Du är ju i princip helt exponerad mot aktier, dvs högrisk. Det kanske är vettigt, det är lite upp till dig och vilken risk du vill ta, men du kan också fundera på att trycka in de sista 400k i räntebärande instrument såsom korträntefonder i eur och usd, samt råvaror och ädelmetaller.

Instämmer i övrigt att det är onödigt med 3 olika globalfonder. Nyckeltalet här bör nog vara avgift, så sälj de andra 2 och kör bara avanzas avgiftsfria imo.
Citera
2019-09-08, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Du är ju i princip helt exponerad mot aktier, dvs högrisk. Det kanske är vettigt, det är lite upp till dig och vilken risk du vill ta, men du kan också fundera på att trycka in de sista 400k i räntebärande instrument såsom korträntefonder i eur och usd, samt råvaror och ädelmetaller.

Instämmer i övrigt att det är onödigt med 3 olika globalfonder. Nyckeltalet här bör nog vara avgift, så sälj de andra 2 och kör bara avanzas avgiftsfria imo.

Förstår vad du säger, men är inte exempelvis råvaror/ädelmetaller/guld etc något som man vill ha som säkerhet på lite kortare sikt, exempelvis om börsen skulle rasa? Är det verkligen nödvändigt på längre sikt att balansera upp så mycket som 40% på ädelmetaller? I och med värdet på guld oftast går upp i samband med orolighet på övriga börsen, sällan samtidigt. Således blir respektive investering lite kontraproduktiv?

Du hade sålt av dom två globala som har högst avgift och istället ta den som har lägst avgift, även om exempelvis den med högst avgift (är ju relativt låg på samtliga) har haft en bästa avkastningen över tid?
Citera
2019-09-08, 22:53
Medlem
Frozzzts avatar
Min åsikt:

1. För många aktier för att faktiskt ha någon vidare koll. Oavsett så har "marknaden" mer insyn och redan prisat in aktien. Om något fokusera på att hitta några stabila bolag som du för tillfället anser dig kunna köpa billigt.

2. Satsa "värdepappersdelen" av ditt kapital i billiga bra fonder, fördelat över nåt klassiskt som: 40% Global, 20% Asien, 10% Sverige, 10%Svenska småbolag tex. Alternativt med en mindre andel av "för tillfället billiga" utdelningsaktier. Se 1.

3. Diversifiera mer. En del i räntor? Råvaror? Annan valuta? Fastighet? Etc.

Själv kör jag 35% av mitt kapital på börsen nu, kommer lägga in 55% på bostad, sen 10% i sparkapital.

Bra jobbat! Samma ålder som dig.
Citera
2019-09-08, 23:00
Medlem
Baabamans avatar
Alldeles för många bolag att följa enligt mig. Om du verkligen inte har ett intresse för aktier och vill följa de vid varje rapport så räcker ett par fonder helt klart.

Index är extremt svårt att slå över tid. 9/10 fondförvaltare slår inte index över på 10 år. Varför skulle då du det?
Håll dig till olika index helt enkelt och krydda med någon mer riskfylld fond är mitt förslag.
Dessa indexfonder är i princip gratis att spara i så väldigt gynnsamt över tid.

Lycka till!
Citera
2019-09-08, 23:03
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Inte ärvt en krona. Däremot låga utgifter, exempelvis aldrig ägt en bil eller några lån. Började jobba direkt efter gymnasiet och därefter fått ganska bra tjänst. Majoriteten av pengarna kommer dock ifrån en väldigt lyckad lägenhetsförsäljning.

Nu citerade jag ju dock TooL, som enligt egen utsago hade 500 miljoner vid 30-års åldern.
Citera
2019-09-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Min åsikt:

1. För många aktier för att faktiskt ha någon vidare koll. Oavsett så har "marknaden" mer insyn och redan prisat in aktien. Om något fokusera på att hitta några stabila bolag som du för tillfället anser dig kunna köpa billigt.

2. Satsa "värdepappersdelen" av ditt kapital i billiga bra fonder, fördelat över nåt klassiskt som: 40% Global, 20% Asien, 10% Sverige, 10%Svenska småbolag tex. Alternativt med en mindre andel av "för tillfället billiga" utdelningsaktier. Se 1.

3. Diversifiera mer. En del i räntor? Råvaror? Annan valuta? Fastighet? Etc.

Själv kör jag 35% av mitt kapital på börsen nu, kommer lägga in 55% på bostad, sen 10% i sparkapital.

Bra jobbat! Samma ålder som dig.

Ditt förslag är således att minska antalet aktier? Föreslår du att förflytta även del av det värdet till fonder, eller helt enkelt investera de sålda aktiernas värde i de övriga aktier som jag behåller?
Citera
2019-09-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Nu citerade jag ju dock TooL, som enligt egen utsago hade 500 miljoner vid 30-års åldern.

Miss av mig, sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in