2019-09-08, 14:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Frankrikes utrikesminister vill inte skjuta upp Brexit:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/frankrike-sager-nej-till-senarelagd-brexit/

Hade varit intressant om Merkel eller Macron gick ut och sade tydigt nej till en förlängning. Då hade ju dribblandet i parlamentet blivit meningslöst och tid och energi hade kunnat läggas på att faktiskt göra en sista (desperat) ansträngning att förhandla om avtalet.
Citat:
PARIS. Frankrike skulle i nuläget säga nej till en ansökan om en senarelagd Brexit.
Jag tycker det luktar bluff lång väg (DN dessutom). EU kommer att bevilja förlängning om den begärs, tror jag. Och det skulle väl räcka att bara ett land, som t.ex Frankrike säger nej, så beviljas inte förlängningen?

Frankrike säger ju t.ex nej till att flytta samman EU:s två "parlament" bara för att kunna behålla det ena i Frankrike. Bara där skulle vi medlemsländer spara en miljard kronor årligen om kolossen EU bara var det minsta smidig.

Det sägs även att myteristena bakom Benn-bill fått klartecken från EU att förlängning kommer att beviljas om den begärs
Senast redigerad av wwr 2019-09-08 kl. 14:57.
Citera
2019-09-08, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker det luktar bluff lång väg (DN dessutom). EU kommer att bevilja förlängning om den begärs, tror jag. Och det skulle väl räcka att bara ett land, som t.ex Frankrike säger nej, så beviljas inte förlängningen?
Enligt samma artikel:
Citat:
Enligt anonyma källor i regeringskansliet, som både The Telegraph och The Times citerar, är Johnsons plan nu att hota EU med att blockera hela unionens arbete.

Detta skulle ske genom att Storbritannien vägrar nominera en kommissionär, vilket rent legalt skulle göra det omöjligt för den nya kommissionen att tillträda i höst.
Bara antydning om att UK är så desperat lär göra att EU:s övriga länder blir väldigt tveksamma till förlängning. De kan inte ha en medlem som saboterar bara för att straffa ut sig.
Citera
2019-09-08, 15:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Enligt samma artikel:
Citat:
Enligt anonyma källor i regeringskansliet, som både The Telegraph och The Times citerar, är Johnsons plan nu att hota EU med att blockera hela unionens arbete.

Detta skulle ske genom att Storbritannien vägrar nominera en kommissionär, vilket rent legalt skulle göra det omöjligt för den nya kommissionen att tillträda i höst.
Bara antydning om att UK är så desperat lär göra att EU:s övriga länder blir väldigt tveksamma till förlängning. De kan inte ha en medlem som saboterar bara för att straffa ut sig.

Jag får väl svara med ett citat av Trump.
Citat:
When you see “anonymous source” stop reading the story, it is fiction!

- Donald Trump
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1034783131855998976?s=19

Någon gång kan man naturligtvis överväga anonyma källor. Men regeringskansliet är ju genomkorrumperat av EU så jag betvivlar starkt detta.

Det bedrivs extrem skräckpropaganda mot Johnson och Brexit nu. Jag tror inte de gör sig så omöjliga och därmed även förstör för sig själva i framtiden. Men vi får se.
Senast redigerad av wwr 2019-09-08 kl. 15:16.
Citera
2019-09-08, 15:15
Medlem
Citat:
Enligt samma artikel:

Om det är sant är det riktigt tragiskt. UK har ansvaret för sitt eget land och de bör kunna bestämma sig för att vara med i EU eller lämna. Det hela är en fars. Tre år av trams.
Citera
2019-09-08, 15:16
Avstängd
Citat:
Någon gång kan man naturligtvis överväga anonyma källor. Men regeringskansliet är ju genomkorrumperat av EU så jag betvivlar starkt detta.
Notera att jag skrev "Bara antydning om att UK är så desperat". Jag kan inte säga om det är sant eller inte, men om ledande brittiska media skriver om det lär det skrämma EU i vilket fall som helst.
Citat:
Det bedrivs extrem skräckpropaganda mot Johnson och Brexit. Jag tror inte de gör sig så omöjliga och därmed även förstör för sig själva i framtiden. Men vi får se.
En rätt naiv syn givet hur Boris betett sig hittills.
Citera
2019-09-08, 15:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Notera att jag skrev "Bara antydning om att UK är så desperat". Jag kan inte säga om det är sant eller inte, men om ledande brittiska media skriver om det lär det skrämma EU i vilket fall som helst.

En rätt naiv syn givet hur Boris betett sig hittills.
Ni avslöjar er ganska ofta som troll när ni med överlägsen attityd attackerar andra skribenter istället för att komma med argument om det som diskuteras.
Citera
2019-09-08, 15:31
Medlem
Citat:

Hade varit intressant om Merkel eller Macron gick ut och sade tydigt nej till en förlängning. Då hade ju dribblandet i parlamentet blivit meningslöst och tid och energi hade kunnat läggas på att faktiskt göra en sista (desperat) ansträngning att förhandla om avtalet.
Om det stämmer är det ju det bästa besked Johnson kan få. Då blir det ju avtalslös brexit sista oktober per automatik. Varför har inte DN med flera rubriken: ”Glödjebeskedet för Johnson”, eller ”Boris Johnsons skrällseger”?
Citera
2019-09-08, 16:34
Medlem
Citat:

Tippar att det framför allt är ett försök att sätta mer press på Boris, men visst förstår man att det eviga Brexit-käbblet och bristen på reellt ledarskap (och då menas inte kackiga försök till diktatur) i UK är frustrerande för övriga EU.
Citera
2019-09-08, 17:05
Medlem
Citat:

De sa samma sak vid förra förlängningen. EU har redan sagt att de endast tänker ge förlängning om något förändras, som ett nytt val av något slag.
Citera
2019-09-08, 18:11
Medlem
Citat:

Jo, EU som helhet eller ett individuellt medlemsland har ju hela tiden haft möjligheten att säga stopp till förlängningar utan att ha gjort det. Det verkar finnas en gemensam vilja att hålla kvar UK i EU.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tippar att det framför allt är ett försök att sätta mer press på Boris, men visst förstår man att det eviga Brexit-käbblet och bristen på reellt ledarskap (och då menas inte kackiga försök till diktatur) i UK är frustrerande för övriga EU.

Kanske det. Lite lustigt är ju att Johnsons uttalade vilja är att lämna med ett avtal. Så som det har utvecklat sig så har nog många fått intrycket att han till varje pris vill uppnå en no-deal eftersom han har tvingats slåss så hårt för att hålla den dörren öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
De sa samma sak vid förra förlängningen. EU har redan sagt att de endast tänker ge förlängning om något förändras, som ett nytt val av något slag.

EU verkar ha ändlöst tålamod, de hoppas förmodligen att UK på något sätt ska misslyckas med utträdet, ge upp och stanna kvar.
Citera
2019-09-08, 20:04
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Brexit,vad händer nu är väl frågan.
Tycker jag läser en massa konstiga inlägg.
Att det blir en Brexit är väl troligt.
Frågan närmast om den blir avtalslös eller inte.
UK har ju inte varit riktigt för EU nån gång. Och dessutom har ju Frankrike mer eller mindre aldrig velat ha med UK. UK lever med sin imperiehistoria och imperiedrömmar. Fattar inte vilken plats man har i världen.
Man trodde att man skulle kunna gå ur EU men inte tappa några av fördelarna. Trodde att i förhandlingar skulle vara en jämbördig part med EU, men fann att så inte var fallet.
Brittiska politiker och förhandlare är kränkta (pga egen dumhet). BJ och många andra britter är kränkta. May var kränkt.

Och vad händer? Kanske en förlängning av art 50 ett par månader. Kanske no deal. Kanske Mays avtal (som nog inte är så tokigt) om ett par månader.

Det vi beskådar är the end of the end av the empire. Det har gått utför för UK alltsedan ww ii. Bortsett från förlust av territorier har man förlorat en massa pengar (som man fick/stal), status och inflytande. Förutom banking har man en ganska eländig industri, stora sociala och regionala klyftor och förlamande klassamhälle.

Jag tror att sakta men säkert.
Det blir allt eländigare i UK.
Det blir under många år politiskt kaos.
UK tappar allt mer internationellt inflytande,
identitetskris. Great Britten no more so great.
Kanske Skottland går sin egen väg som medlem av EU.
Kravaller på Irland/NI.
London tappar finansen.
EU klämmer åt UKs skatteparadis.
Engelskan tappar införhållande till tyska och franska.
Citera
2019-09-08, 20:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Verkar i sig rimligt. Någonstans måste man sätta punkt.

Bättre att ta en hård brexit än att fortsätta med osäkerheten. Och så får man försöka skademinimera brexiten i stället. Brexiten är ju en energi-tjuv av extrema mått.

Britterna kan ju då fundera över om det där var vad dom ville ha. Eller om de kommit på andra tankar och vill vara med i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in