2019-09-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fortfarande ingen som hittat en bild på ex-frun?

Expressen har två stycken pixlade bilder i ett nyhetsinslag, varav den ena är svartvit, från ett fysiskt exemplar från tidningsarkivet med största sannolikhet.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/advokaten-vann-rattstvist-mot-juristen---dagar-fore-skotten/
https://www.expressen.se/nyheter/krim/sa-foll-livet-samman-for-misstankta-domaren/
Citera
2019-09-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MostyBlejsX
Ja, troligen. Men om hon nu har haft en stroke så kan sviterna av den ha en haft inverkan på hennes allt mer bisarra beteende. Inte heller otroligt att den även kan finnas en personlighetsstörning också.
Det är vanligt med personlighetsförändring vid en stroke - men det beror helt på var den satt nånstans. Låter inte otroligt, men jag är tveksam till det.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon är väl lite manlig i detta hänseende. Riktar inte ilskan inåt - utan utåt.

Dessutom finns det ju en anledning. De flesta som skiljer sig är osams. Vissa mer än andra.

Det är sällan man skiljer sig med "samma" människa som man gifte sig med. Visst är det så. Jag undrar hur hon mår just nu när hon sitter där hon sitter.
Citera
2019-09-08, 15:00
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
vilka källor finns det som bevisar hjärnblödning?? vad kan advokaten tänkas ha för fiender mer än denna kvinna? Han försvarade tex gladeligen asap rocky trots att han ej kan engelska speciellt bra?? Varför tackade han ja till detta utan kunnskap? Kan det tänkas att han tackat ja till andra mal utan att ha kunnskap? Kanske han bara ville skicka fakturor?

Jag har inte läst rättegångsdokumenten utan bara de delar som lagts upp här. Hon har själv nämnt att hon haft det, vet dock ej om detta är styrkt av läkare. Däremot har vänner eller f d kollegor pratat om att hon fick problem med arbetet efter hon haft en stroke.

Nej jag kan inte tänka mig att något annan än KL ligger bakom detta, men en minimal chans finns. Dock väldigt osannolikt.
Senast redigerad av MostyBlejsX 2019-09-08 kl. 15:02.
Citera
2019-09-08, 15:01
Medlem
b00b00s avatar
Bröllopsfoto på Karin & Henrik Olsson Lilja finns i Dagens Nyheter, 20030913, för den som vill se på Kungliga Biblioteket.

https://tidningar.kb.se/?q=%22henrik%20olsson%20lilja%22%20bröllop&sort=as c

Möjligtvis på andra större bibliotek i landet.
Citera
2019-09-08, 15:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Jag ogillar att vara OT. Du letar efter psykologiska orsaker hos kvinnan som kan utlösa ett scenario som detta eller hur. Du kallar BO antagonist. Vart vill du komma med ditt resonemang. Denna tråd ligger under aktuella brott och kriminalfall. Kvinnan är en brottsling och har varit det en lång tid och brottslingen utgör livsfara för samhället. Henne personliga problem får hon ta upp med psyk på hinseberg.

Varför ska man inte kunna diskutera uppkomsten till olika brott? Det är en av de mest intressanta bitarna vid kriminalfall. Vad som kan tänkas leda fram dit.
Citera
2019-09-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kikar på det nu i efterhand. Han säger att hon med all säkerhet häktas imorgon. Och att man absolut kommer hitta skytten: "Det är bara att tömma dator och mobil så hittar de honom". Mycket mer sades faktiskt inte. Mer att det har bara hänt mord 3 ggr i historien, som "jag kan erinra mig", på Norr Mälarstrand. Han sa också att advokaten mår bra och är behjälplig i utredningen - inte ordagrant dock. Men det var väl allt som sades. Tog 3 minuter.

Leif går enligt vad statistiken säger. Ibland blir det fel. Som när gärningsmannen INTE är den äkta mannen utan en galen försmådd f.d. flickvän som plötsligt dyker upp vid ytterdörren och försöker döda frun.. (tyskan med hammaren).

Förra gången KL anklagades för att ha lejt en mördare fanns det inga andra bevis än torpedens ord.
Varför skulle KL ha blivit oförsiktigare med åren? Hon VET att datorn/mobilen skulle gås igenom så varför lämna spår?
Citera
2019-09-08, 15:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Din exfru/exman ärver inte dig när du dör. Kan komma som en överraskning, men du kan andas ut.. ;-)

Det är ingen hejd på hur korkade folk är. Skulle barnen lösa ut mammans del och bo kvar där själva? Hon skulle få lägenheten och ha rätt att bo i den. Visst skulle hon behöva lösa ut barnen. Mord eller ej, så kan ju inte domstolen ta ifrån dig dina ekonomiska tillhörigheter eller din bostad (Hon är skriven där) om det inte är ett skadestånd som du inte har råd att betala. Men då hamnar man hos kronofogden som gör en utmätning. Jag skrev dessutom att om hon hade kommit undan med mordet och inte blivit påkommen. Men även om hon fälls för anstiftan till mord så tas hon inte ifrån sina tillhörigheter och barnen per automatik får lägenheten. Jag har aldrig påstått att hon skulle ärva mannen om han dog. Bara att hon skulle behålla lägenheten. Tvisten handlade ju om vem som skulle ha rätt att få bo kvar i lägenheten. Dör den ene som gör anspråk på att få bo där, så finns det ju ingen annan som gör anspråk på att få bo där. Barnen är ju inte myndiga och har ingen ekonomi att bo i en lägenhet på 200 kvadrat. En överförmyndare eller fosterförälder kan ju inte kräva att bo där. Sen kanske bostadsrättsföreningen har åsikter på att kvinnan ska bo där, men det blir ju en annan tvist. Dessutom ska hon ju redan 2015 ha försökt röja mannen ur vägen och då hade ingen dom fallit vem som hade rätt att bo kvar i lägenheten. Då hade hon definitivt fått behålla sin bostad om hon inte blivit påkommen. Kanske till och med fått bo där tillsammans med barnen.
Citera
2019-09-08, 15:07
Medlem
Citat:
Leif går enligt vad statistiken säger. Ibland blir det fel. Som när gärningsmannen INTE är den äkta mannen utan en galen försmådd f.d. flickvän som plötsligt dyker upp vid ytterdörren och försöker döda frun.. (tyskan med hammaren).

Förra gången KL anklagades för att ha lejt en mördare fanns det inga andra bevis än torpedens ord.
Varför skulle KL ha blivit oförsiktigare med åren? Hon VET att datorn/mobilen skulle gås igenom så varför lämna spår?
För min del hade jag överhuvudtaget inte lämnat spår i mobil och dator. Men jag har hjärnan intakt. Vi får tänka på att hon hatar, är kanske deprimerad, haft en stroke så hennes kognitiva funktion kanske inte är som den ska (mycket vanligt att det blir problem med det kognitiva efter stroke). Hon har tydligen krökat ganska hårt senaste åren, och det brukar fördunkla både omdöme och intelligensen.

Med ovan sagt, så är det ändå lite märkligt om hon lämnat spår. Å andra sidan kanske hon inte har full koll på hur tekniken funkar. Hon kanske tror att bara man raderar meddelanden så är det borta? Så är det ju inte, det vet de flesta av oss vid det här laget.
Citera
2019-09-08, 15:13
Medlem
Citat:
Man kan förstå hennes desperation om man tänker att hon redan hade förlorat så mycket och då ville mannen ta ifrån henne det enda hon hade kvar..

Jag säger inte att man inte får skilja sig. I vissa fall borde man göra det dessutom. Men man kan ändå välja tidpunkt med omsorg. För troligtvis har Henrik funderat på detta ett tag redan. Så varför blir det så akut tvunget just då när hustrun är som svagast?

För säkerhets skull måste jag väl tillägga att han på inga villkor "förtjänar att dödas/skadas" för det..

Man kommer till en gräns då det inte går att skjuta upp det längre. Man vill bara ut bort från den man bor med.. Jag hoppas verkligen att du aldrig hamnar i en sådan sitta.
Citera
2019-09-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Bröllopsfoto på Karin & Henrik Olsson Lilja finns i Dagens Nyheter, 20030913, för den som vill se på Kungliga Biblioteket.

https://tidningar.kb.se/?q=%22henrik%20olsson%20lilja%22%20bröllop&sort=as c

Möjligtvis på andra större bibliotek i landet.

Då betyder ju detta att dottern redan var ca 1,5år gammal. Och att sonen kanske var på väg?

Kan det hända att Henrik kände sig "tvingad" att gifta sig "mot sin vilja".

Det skulle förklara hatet - åt båda hållen.
Citera
2019-09-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är ingen hejd på hur korkade folk är. Skulle barnen lösa ut mammans del och bo kvar där själva? Hon skulle få lägenheten och ha rätt att bo i den. Visst skulle hon behöva lösa ut barnen. Mord eller ej, så kan ju inte domstolen ta ifrån dig dina ekonomiska tillhörigheter eller din bostad (Hon är skriven där) om det inte är ett skadestånd som du inte har råd att betala. Men då hamnar man hos kronofogden som gör en utmätning. Jag skrev dessutom att om hon hade kommit undan med mordet och inte blivit påkommen. Men även om hon fälls för anstiftan till mord så tas hon inte ifrån sina tillhörigheter och barnen per automatik får lägenheten. Jag har aldrig påstått att hon skulle ärva mannen om han dog. Bara att hon skulle behålla lägenheten. Tvisten handlade ju om vem som skulle ha rätt att få bo kvar i lägenheten. Dör den ene som gör anspråk på att få bo där, så finns det ju ingen annan som gör anspråk på att få bo där. Barnen är ju inte myndiga och har ingen ekonomi att bo i en lägenhet på 200 kvadrat. En överförmyndare eller fosterförälder kan ju inte kräva att bo där. Sen kanske bostadsrättsföreningen har åsikter på att kvinnan ska bo där, men det blir ju en annan tvist. Dessutom ska hon ju redan 2015 ha försökt röja mannen ur vägen och då hade ingen dom fallit vem som hade rätt att bo kvar i lägenheten. Då hade hon definitivt fått behålla sin bostad om hon inte blivit påkommen. Kanske till och med fått bo där tillsammans med barnen.

Det beror väll på om de köpt lgh tillsammans.
Eller var det så att hon flyttade in? Eller var det han som flyttade in?
Citera
2019-09-08, 15:18
Medlem
MostyBlejsXs avatar
Citat:
Då betyder ju detta att dottern redan var ca 1,5år gammal. Och att sonen kanske var på väg?

Kan det hända att Henrik kände sig "tvingad" att gifta sig "mot sin vilja".

Det skulle förklara hatet - åt båda hållen.

Sonen är född 2004 enligt födelseannons i samma länk. Ja, visst kan det ha varit så att de gifte sig p g a barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in