2019-09-07, 17:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag hoppas att du tog det som en komplimang.

Edit: Jag kanske borde överväga att använda emojis

Jag kan föreslå några...

Nädå, jag ville bara pröva och se om jag kunde lyckas hålla mig kortare än någon för en gångs skull.

Edit: Jag tycker jag lyckades ganska bra; lapidarisk är inte lakonisk.

Man kan inte ta mycket odelat som komplimang på fb men bortsett från det så sög jag i mig av alla krafter.

Jag är på gott humör sen nästan alla ”mina” skurkar hunnits upp av rättvisan eller så nära man kan komma. Men närmare ett år eller så så såg det mycket mörkare ut.

Och då blir man plötsligt generös.

Tack och tack själv.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-07 kl. 17:42.
Citera
2019-09-07, 20:01
Medlem
Hei! Noen i tråden spurte om man kan få varsel når man har blitt sitert, og her fikk jeg svaret. Man må ha vært medlem i en måned. Se mer her: (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦
Citera
2019-09-07, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Advokaten som försvarade asap skjuten idag i sthlm. Verkar överleva det hela. Om jag nte fått saker om bakfoten.

En påminnelse om att det finns lejda mördare även i vår ände av världen. Men denne skrev inget trusselbrev om man så säger.

Det är intressant att konstatera i jämförelse med det här fallet att den skjutne ska ha angivit två möjliga hotbilder mot hans person (givet att han inte kände igen skytten): å ena sidan ex-frun, som har besöksförbud, diverse problem och är livsfarlig (min tolkning...); å andra sidan hot kopplade till offrets yrkesverksamhet (som advokat). Det ligger naturligtvis nära till hands att där tänka sig både såna vars liv advokaten direkt påverkat, men även ev. typer som på alldeles eget bevåg kan anse att han inte borde representerat just asap eller representerade asap dåligt. Huruvida det skulle finnas ngt fog för att asap själv skulle ha viskat i ngns öra får väl utredas men det känns ju lite snarstucket i överkant.

Hursomhaver så har den stackars advokaten uppenbarligen lyckats göra sig till ovän med ganska många ur alla livets sektorer, och med internationella kopplingar till på köpet. Samtidigt är det kanske (förra) frugan som ligger närmast till hands att misstänka. Apropå olika scenarior och olika hotbilder i ett och samma spektakulära fall. Och vad och vem som känner starkast motivation. Advokaten får väl betraktas som nästan en halvkändis, och en beskjutning av en rättstjänare i denna kapacitet är ju ett utomordentligt allvarligt brott.

Jag tyckte det fanns en vits att överlagra denna händelse över lørenskog-førsvinningen för allt ”går igen”, men i andra skepnader. Den misstänkt inlejde mördaren uppsöker bostaden för att skjuta offret öppet och avviker sedan. Skjutningen är lite ”billig” eller halvhjärtad uppenbarligen, det rör sig tydligen om 22 mm och offret klarar sig vad det verkar. Det egentliga syftet är inte självskrivet, men kommer väl framgå. Skytten troligen ung och en ev beställare är inte så nogräknad med vem som skjuter eller om offret dör eller bara blir märkt eller invalidiserad. Hämnd kan vara att nå fram och skada och tvinga leva i skräck också. Men det är inga krusiduller. Det är representerad ”exekutiv” våldsutövning, ett svärdshugg. Om så från en svag eller mycket svagare eller vanmäktig eller mer ”bohemisk” eller laglös antagonist. In och ut igen. Ekonomiskt. Men utan sproxskor i sikte.

Det är litegrann motsatsen till lørenskog i alla avseenden.

Det var bara ett hugskott.

Tillägg: exekutivt våld är ingen vän av krusiduller för våldet utövas från centrum av en maktstruktur (om än så liten), där det utövade våldet inte bara ska skrämma offret utan även vara förebildligt, respektingivande och skrämmande för underlydande, inkl redskapet (den inlejde) och andra opponenter. Det ska inge respekt (enl gängse skala) och fruktan.
Låt oss hoppas att advokaten mår bra. Han skadades allvarligt, och det sägs att det är ex-fruen som står bakom.
När man vet lite om exens bakgrund, så är det svårt att förstå varför en så framgångsrik person gör sådana handlingar (dvs. hon använde en torpedo).
Nu visar det sig att hon är sjuk (hjärntumör?). Det får mig att tänka på detta fallet.

"Gilla läget" sägs det.
Kanske TH är GM? Då kanske polisen borde scanna hans hjärna.
Citera
2019-09-07, 21:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Låt oss hoppas att advokaten mår bra. Han skadades allvarligt, och det sägs att det är ex-fruen som står bakom.
När man vet lite om exens bakgrund, så är det svårt att förstå varför en så framgångsrik person gör sådana handlingar (dvs. hon använde en torpedo).
Nu visar det sig att hon är sjuk (hjärntumör?). Det får mig att tänka på detta fallet.

"Gilla läget" sägs det.
Kanske TH är GM? Då kanske polisen borde scanna hans hjärna.

”Hjärnblödning” enl första skildringar, med successiva dysfunktioner beroende på psykiskt och strukturellt förfall som det verkar. Utredd för försök till att hyra hitman redan 2015 enl uppgift. Med reservation för att beskyllningar i vårdnads- och bodelningstvister med två framträdande advokater på varje sida och stora värden (bostad, anställningar) säkert kan bestå av en del tjyvtricks. I det här fallet kan man nog inte hoppas på annat än att legomördaren är damens. Oxh att hon är spritt språngande och varit så ett tag, trots att hon har kunnat hålla sig kvar inom den högre juridiken och tycks ha förlorat ett rättsfall (där maken var på motståndarsidan) bara häromdagen. Att bit för bit bli av med allt i livet, inklusive barnen, har säkert inte hjälpt hennes tillstånd.

Det finns mycket elände man kan råka ut för. I fallet hagen är det inte säkert att demensen drabbat AE exv. Hagen själv kan förstås ha förlorat hjärnfunktioner rent teoretiskt. Personlighetsförändringar kan komma plötsligt och vara allt annat än sympatiska.

Dock är kanske inte täckhistorien i så fall th:s egen. Utan inköpt på Ikea, sparkjøp eller ihopsatt av sonen.
Citera
2019-09-08, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
”Hjärnblödning” enl första skildringar, med successiva dysfunktioner beroende på psykiskt och strukturellt förfall som det verkar. Utredd för försök till att hyra hitman redan 2015 enl uppgift. Med reservation för att beskyllningar i vårdnads- och bodelningstvister med två framträdande advokater på varje sida och stora värden (bostad, anställningar) säkert kan bestå av en del tjyvtricks. I det här fallet kan man nog inte hoppas på annat än att legomördaren är damens. Oxh att hon är spritt språngande och varit så ett tag, trots att hon har kunnat hålla sig kvar inom den högre juridiken och tycks ha förlorat ett rättsfall (där maken var på motståndarsidan) bara häromdagen. Att bit för bit bli av med allt i livet, inklusive barnen, har säkert inte hjälpt hennes tillstånd.

Det finns mycket elände man kan råka ut för. I fallet hagen är det inte säkert att demensen drabbat AE exv. Hagen själv kan förstås ha förlorat hjärnfunktioner rent teoretiskt. Personlighetsförändringar kan komma plötsligt och vara allt annat än sympatiska.

Dock är kanske inte täckhistorien i så fall th:s egen. Utan inköpt på Ikea, sparkjøp eller ihopsatt av sonen.
Advokaten HOL kanske har kastat bensin på lågorna? Det är ett faktum att människor som bara upplevt framsteg i livet klarar sig mycket dåligt när livet går åt andra hållet.

I Lørenskog-fallet vet vi lite ännu, polisen håller korten nära bröstet. Nu vet polisen mer, men vi vet fortfarande ingenting. Polisen har lovat oss mer information i höst.

Familjen är först och främst offer, och jag hittar ingenting i stjärnorna heller som antyder något annat nu.
Citera
2019-09-08, 01:41
Medlem
Citat:
Advokaten HOL kanske har kastat bensin på lågorna? Det är ett faktum att människor som bara upplevt framsteg i livet klarar sig mycket dåligt när livet går åt andra hållet.

I Lørenskog-fallet vet vi lite ännu, polisen håller korten nära bröstet. Nu vet polisen mer, men vi vet fortfarande ingenting. Polisen har lovat oss mer information i höst.

Familjen är först och främst offer, och jag hittar ingenting i stjärnorna heller som antyder något annat nu.
Politiet har sagt at de mener det er et planlagt drap kamuflert som en kidnapping.

Hvis det er tilfelle så er det begått av noen som har et motiv for å drepe AE.

Og så undersøker de om en facebookside har noe med saken å gjøre.

Og facebooksiden er Leilighet til leie/ønskes leid - Gjøvik & omegn.

Da er det ikke så vanskelig å forstå hva politiet tenker.

For meg så er det åpenbart at noen har bekymret seg for AE og meldt henne inn i gruppen.
Og at det var på kvinnenes frigjøringsdag var heller ikke tilfeldig.
Senast redigerad av Gassa 2019-09-08 kl. 02:16.
Citera
2019-09-08, 07:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ska man tro tråden om HOL så lovar det bli en ganska smaskig historia. Frun KL ska ha åkt på hjärnblödning, skilsmässa, båda egna föräldrarnas död och sen även därpå systerns död inom ngt år. Sen tvister med maken på det. Man vet inte vad som är vad än förstås.

Försöket att leja en mördare 2015 ska vara obekräftat (och kan teoretiskt vara makens påhitt).

Tvisten i rätten från i tisdags som hon förlorade ska ha varit rörande lägenheten om jag fattade rätt nu. Jag trodde de möttes då i egenskap av ombud för andra, men det var en tvist mellan dem.

Mannen har sökt besöksförbud, egen vårdnad om barnen och rätt till mälarstrandslägenheten under perioden efter hjärnblödningen. Som lite lök på laxen.

Hon ska ha perdonlighetsförändrats... (vem skulle inte det?) Så hon har nog inte haft det så muntert. Tydligen en betydande begåvning och alltså klanderfri jurist och domare. Möjligen högt blodtryck och stressutlöst hjärnblödning.

Det säger en del om vilka krafter som kan utlösas. När mycket står på spel. Skytten åkte iväg i en suv och har inte hittats. Lite mystik kvarstår där kring skottten och valet av vapen. Besöksförbudet blir nog beviljat nu, liksom ensam vårdnad.

Även i hagenfallet så kan det ju finnas saker som uppstått som vi inte känner till. Men står familjen utanför så kommer de väl vid en given tidpunkt träda ur den sammanhållning som Holden representerar. Men det dröjer säkert till efter ett gripande. Jag avundas inte GM i det här fallet.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-09-08 kl. 08:15.
Citera
2019-09-08, 10:51
Medlem
En demenssykdom gjør det enda mindre sannsynlig at ektemannen står bak, etter mitt syn.
Citera
2019-09-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
En demenssykdom gjør det enda mindre sannsynlig at ektemannen står bak, etter mitt syn.

Kanskje det var noen som mistenkte at hun begynte å utvikle demens i og med at dette ryktet har oppstått, men jeg tror ikke det foreligger noen diagnose. Grunnen til at jeg tror det er fordi en nabo oppga til vg at hun hadde sittet på med AEH en til to uker før hun forsvant (se link). Man blir fratatt sertifikatet ganske kjapt hvis man får en demensdiagnose.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OnKg2E/naboer-fikk-munnkurv-dette-skulle-legges-lokk-paa-selv-ektefeller-imellom
Citera
2019-09-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Jeg tror ikke at ektemannen står bak. Jeg vet ikke så mye om demenssykdom. Hvilke symptomer kommer vanligvis tidlig i en demenssykdom? Er personlighetsforandringer et av det første symptomene som viser seg? Er man nødvendigvis kognitivt svekket i et tidlig stadie av demenssykdom?
Citera
2019-09-08, 11:36
Medlem
Prlx skrev: "motivet for at familien har et ønske om at politiet skal jobbe ut fra at dama er i live fortsatt; Hvis politiet har som utgangspunkt at hun er død, vil det gjøre at de sakker ned arbeidet med å finne henne da å løse denne saken raskt ikke vil ha samme prioritet. Politiet vil også kunne gjøre ting som kan sette livet hennes i fare, hvis hun da faktisk er i live. Hagen-familien har nok fortsatt et håp om at hun er i live, og vil derfor fortsatt at saken skal ha høy prioritet og at ingenting gjøres som kan sette livet hennes i fare. Derfor er det viktig for familien at hovedteorien er en kidnapping."
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/48679865/#48679865
Hva tenker dere om dette?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-09-08 kl. 11:39.
Citera
2019-09-08, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Prlx skrev: "motivet for at familien har et ønske om at politiet skal jobbe ut fra at dama er i live fortsatt; Hvis politiet har som utgangspunkt at hun er død, vil det gjøre at de sakker ned arbeidet med å finne henne da å løse denne saken raskt ikke vil ha samme prioritet. Politiet vil også kunne gjøre ting som kan sette livet hennes i fare, hvis hun da faktisk er i live. Hagen-familien har nok fortsatt et håp om at hun er i live, og vil derfor fortsatt at saken skal ha høy prioritet og at ingenting gjøres som kan sette livet hennes i fare. Derfor er det viktig for familien at hovedteorien er en kidnapping."
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/48679865/#48679865
Hva tenker dere om dette?

Manipulering. Spill på følelser.

Et forsøk på å sette en dagsorden der det blir umulig å diskutere elefanten i rommet. Altså at ektemannen TH helt åpenbart, ut fra sakens opplysninger og omstendigheter, er hovedmistenkt og nærmest alenemistenkt, for å ha drept sin kone, skjult liket og fingert en kidnapping for å dekke over drapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in