Jeg ser VG skriver i saken om brevet at kommunikasjonen skulle foregå i Bitcoin.
Er det noe som er blitt opplyst om tidligere? Altså hvilken spesifikk plattform pengekode-kommunikasjonen foregikk på?
Hvorfor be om pengene i Monero, og be om at kommunikasjonen skulle foregå i Bitcoin?
Et av problemene med Monero var vel så vidt jeg husker at det var vanskelig, eller tilnærmet umulig, å skaffe det beløpet det var snakk om i Monero, siden det er mindre av den i omløp, enn f.eks Bitcoin.
Det eneste de oppnår med kommunikasjon i Bitcoin er å gi etterforskerne enda en konto å undersøke, gi de mer spor rett og slett.
Da virker det bare enda mer ulogisk å be om hovedbeløpet i Monero, når de allerede har avslørt en Bitcoin-konto i tillegg?
Edit: Så etterforskerne har da 3 utgangspunkt for elektroniske spor, slik jeg ser det så langt. Monerokontoen, Bitcoinkontoen, og den siste, ukjente, plattformen "bedre egnet for kommunikasjon" som de har kommunisert på i det siste, inkludert 8. juli-kontakten.
Edir: Nei, 4, faktisk, for i denne saken
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8mxX6x/nye-detaljer-slik-var-kodene-i-trusselbrevet står det at de prøvde å kommunisere på enda en plattform, mellom kryptovalutaene og der de kommuniserer nå, en plattform hvor Hagen-familien ikke kunne svare.
Det er en betydelig mengde potensielle elektroniske spor å legge igjen etter seg!