Citat:
Ursprungligen postat av
MrPitiful
Följande scenario tror jag inte har "prövats" i tråden ännu:
SD skall åka till USA med HD. Hemma hos vännen JG finns det en låda med cascher som SD och HD vill ha med sig på resan för att kunna lägga ut på olika ställen under resans gång. SD sitter "hemma" med sin mobil och kommunicerar med såväl LW som JG under kvällens gång. Någon gång under kvällen beger sig sedan SD hem till JG för att hämta den aktuella lådan. Kvar hemma på köksbordet lämnar/glömmer SD sin mobil (som kanske fler i hushållet känner till koden till...). Medan SD är iväg och hämtar cache-lådan hos JG väljer någon annan i byggnaden att (tjuv-)titta i SD:s telefon och upptäcker att han fortfarande kommunicerar med LW på ett sätt som man inte anser är helt lämpligt, främst med tanke på HD:s hälsotillstånd och historien i övrigt. Sagda person väljer kanske att fortsätta att "skriva med" LW och lockar ut henne ur sin bostad för att när sista droppen har runnit över sätta stopp för fortsatt kontakt mellan SD och LW.
Tillhygget: Baseballträ? - Känt av många i trakten? Annat tillhygge, ...medhavt eller funnet på plats?
Fyndplatsen: Samma som brottsplatsen eller har den/de skyldiga senare kunnat forsla kroppen till fyndplatsen och fått det hela att se ut som att kroppen har legat där hela tiden?
När SD kommer hem ifrån JG:s får han på ett eller annat sätt reda på vad som har hänt. För att "rädda upp" familjens fortsatta fortlevnad kliver SD in och hjälper till att städa upp, och försätter sig sedan i ett slags syndabocksroll och håller upp en slät fasad gentemot omgivningen oavsett i vilken riktning vinden blåser ifråga om misstankegrad rörande hans inblandning.
Kan det vara så att SD, HD och kanske fler som förhörts redan har delgivit polis och åklagare hur hela förloppet har gått till, (polisiärt uppklarat) att man alla tillsammans så att säga spelar ett offentligt spel, för att undvika allt för mycket av spekulationer och rundsnack? Man vill helt enkelt låta hela grejen självdö, utan att samhället skall behöva ta kostnaden för en omfattande och dyr rättegång där SD ändå i slutänden kommer att frias, ...för att allmänheten så att säga skall få sitt.
Det känns annars mycket svårt att förstå hur den här soppan inte kan ha retts ut för länge sedan...
Tillägg: Ovanstående spekulation bygger nu helt och hållet på olika typer av surr som mer eller mindre tydligt har framkommit i tråden.
En tanke jag också har haft liknar din, men med lite annat händelseförlopp.
Som jag har förstått av en användare är att SD aldrig skulle lämna mobilen hemma, inte ens för en kortare stund.
En tanke jag har haft är att eftersom SD och HD kan ha haft förberedelser igång inför sin USA resa, så kan HD/SD gjort ett besök hos SD/HD under kvällen och fått syn på något av SDs konversation med LW.
Det fetade:
Nu är jag inte tillräckligt insatt i de juridiska frågorna, det finns andra i tråden som kan detta bättre.
Men som jag misstänker att du menar, dvs att SD redan erkänt och nu går ÅK med på att han får sitt straff och då utan rättegång, det förekommer inte i Sverige så vitt jag vet. Detta system finns däremot i USA.
I Sverige (rätta mig om jag har fel), anser man att det krävs en rättegång, där allt läggs upp i rättssalen, detta oavsett om någon har erkänt eller inte, oavsett om utredning och ÅK anser sig ha hela förloppet klart för sig. Det är upp till rätten att ta ställning, inte pols och ÅK.