2019-09-08, 06:47
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anmälningarna var vid årskiftet 2016/2017, dvs. inte alls i närhet i tid till mordet i maj 2018.

Fast åklagaren Åsa Hiding har väl aldrig nämnt de här gamla anmälningarna själv, det fick ju Nerikes Allehanda och några poliser göra. Hiding vill väl ha full deniability om skiten träffar fläkten.
Vi vet inte heller vilken roll anmälningarna spelade.
Det har blivit en trådsanning att de var den viktigaste orsaken till att SD häktades.
Kanske fanns det andra viktigare indicier som vi inte känner till.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och då finns ju ändå anmälningarna, till skillnad från de blodiga kläderna som antingen inte fanns eller inte var av betydelse.
Citera
2019-09-08, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vi vet inte heller vilken roll anmälningarna spelade.
Det har blivit en trådsanning att de var den viktigaste orsaken till att SD häktades.
Kanske fanns det andra viktigare indicier som vi inte känner till.
De gamla anmälningarna mot SD var väl vad NA kunde gräva fram i ett första skede.

Om det stämmer att SD hade haft kontakt med LW dagen/kvällen innan (om det stämmer) gör så klart att SD blir än mer misstänkt. Men det är inget NA valt att skriva om (vad jag sett).
Citera
2019-09-08, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Nu är ju detta utifrån hur jag teoretisk tror att jag skulle reagera ( måtte det aldrig hända), men jag menar:
OTROHETEN skulle kännas mycket värre om den maken var otrogen med någon jag kände och som kände mig. Då skulle jag se det som är den hade dömt ut vårt äktenskap eller kanske till och med ville mig och barnen illa.
MÖRDANDET skulle alltid kännas helt otänkbart vidrigt, men jag tänker ändå ( kanske helt fel) att det vore lättare att döda någon man inte kände, kanske för att man då kunde tänka sig att den inte var en människa. Nu bygger det på att man verkligen planerar att döda och tänker igenom det. Många mord i nära relationer är bara stundens infall.

Angående otroheten skulle jag reagera likadant som dig. Angående mördandet skulle jag inte klara av vilket som, men jag skulle ändock föredra att döda den som känner mig och stuckit mig i ryggen med en kniv, symboliskt talat. Mest beroende på att jag skulle ta det i högsta grad personligt. En främling kan jag inte gärna döda, hon kanske inte ens vet om min existens, eller att min make är gift med mig och då är att betrakta som lika förd bakom ljuset som jag själv. Då dödar jag hellre min otrogne make, så att säga.
Citera
2019-09-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Angående otroheten skulle jag reagera likadant som dig. Angående mördandet skulle jag inte klara av vilket som, men jag skulle ändock föredra att döda den som känner mig och stuckit mig i ryggen med en kniv, symboliskt talat. Mest beroende på att jag skulle ta det i högsta grad personligt. En främling kan jag inte gärna döda, hon kanske inte ens vet om min existens, eller att min make är gift med mig och då är att betrakta som lika förd bakom ljuset som jag själv. Då dödar jag hellre min otrogne make, så att säga.
Jag hade också blivit mest besviken på min make. Hade inte dödat honom av många skäl. Barnen blir ju av med oss båda då t.ex. Eftersom jag har svårt att döda spindla t.o.m , blir mitt tal om dödande teoretiskt, men jag tänker att frikopplat från otroheten, vore det ändå lättare att döda en okänd än en känd.
Samtidigt som du säger kopplar man det till otrohet och hat, då kanske den man känner är mer logisk att döda ( även om det är knäppt från början).
Citera
2019-09-08, 08:46
Medlem
Följande scenario tror jag inte har "prövats" i tråden ännu:

SD skall åka till USA med HD. Hemma hos vännen JG finns det en låda med cascher som SD och HD vill ha med sig på resan för att kunna lägga ut på olika ställen under resans gång. SD sitter "hemma" med sin mobil och kommunicerar med såväl LW som JG under kvällens gång. Någon gång under kvällen beger sig sedan SD hem till JG för att hämta den aktuella lådan. Kvar hemma på köksbordet lämnar/glömmer SD sin mobil (som kanske fler i hushållet känner till koden till...). Medan SD är iväg och hämtar cache-lådan hos JG väljer någon annan i byggnaden att (tjuv-)titta i SD:s telefon och upptäcker att han fortfarande kommunicerar med LW på ett sätt som man inte anser är helt lämpligt, främst med tanke på HD:s hälsotillstånd och historien i övrigt. Sagda person väljer kanske att fortsätta att "skriva med" LW och lockar ut henne ur sin bostad för att när sista droppen har runnit över sätta stopp för fortsatt kontakt mellan SD och LW.

Tillhygget: Baseballträ? - Känt av många i trakten? Annat tillhygge, ...medhavt eller funnet på plats?

Fyndplatsen: Samma som brottsplatsen eller har den/de skyldiga senare kunnat forsla kroppen till fyndplatsen och fått det hela att se ut som att kroppen har legat där hela tiden?

När SD kommer hem ifrån JG:s får han på ett eller annat sätt reda på vad som har hänt. För att "rädda upp" familjens fortsatta fortlevnad kliver SD in och hjälper till att städa upp, och försätter sig sedan i ett slags syndabocksroll och håller upp en slät fasad gentemot omgivningen oavsett i vilken riktning vinden blåser ifråga om misstankegrad rörande hans inblandning.

Kan det vara så att SD, HD och kanske fler som förhörts redan har delgivit polis och åklagare hur hela förloppet har gått till, (polisiärt uppklarat) att man alla tillsammans så att säga spelar ett offentligt spel, för att undvika allt för mycket av spekulationer och rundsnack? Man vill helt enkelt låta hela grejen självdö, utan att samhället skall behöva ta kostnaden för en omfattande och dyr rättegång där SD ändå i slutänden kommer att frias, ...för att allmänheten så att säga skall få sitt.

Det känns annars mycket svårt att förstå hur den här soppan inte kan ha retts ut för länge sedan...

Tillägg: Ovanstående spekulation bygger nu helt och hållet på olika typer av surr som mer eller mindre tydligt har framkommit i tråden.
Senast redigerad av MrPitiful 2019-09-08 kl. 08:49. Anledning: Tillägg:
Citera
2019-09-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det heter för övrigt irrelevant. Vad HD och SD hade för tankar om att LW pippade med SD vet vi väl. En av dem gillade det och den andra antagligt inte. Relevant är dock inställningen hos hennes arbetsgivare och församlingen, som bort vara känd för LW redan innan förhållandet inleddes. Och ändå gav hon sig in i förhållandet. Brydde hon sig om hon sågs som vårdslös, om man ska uttrycka sig försiktigt?

Är du seriös när du skriver att det är relevant för mordet vad LW arbetsgivare och församlingsmedlemmar ansåg om deras förhållande, där pekar du på att mordet skett av någon inom kyrkan, kanske ett gemensamt beslut dessutom, inte sant?
Citera
2019-09-08, 08:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPitiful
Följande scenario tror jag inte har "prövats" i tråden ännu:

SD skall åka till USA med HD. Hemma hos vännen JG finns det en låda med cascher som SD och HD vill ha med sig på resan för att kunna lägga ut på olika ställen under resans gång. SD sitter "hemma" med sin mobil och kommunicerar med såväl LW som JG under kvällens gång. Någon gång under kvällen beger sig sedan SD hem till JG för att hämta den aktuella lådan. Kvar hemma på köksbordet lämnar/glömmer SD sin mobil (som kanske fler i hushållet känner till koden till...). Medan SD är iväg och hämtar cache-lådan hos JG väljer någon annan i byggnaden att (tjuv-)titta i SD:s telefon och upptäcker att han fortfarande kommunicerar med LW på ett sätt som man inte anser är helt lämpligt, främst med tanke på HD:s hälsotillstånd och historien i övrigt. Sagda person väljer kanske att fortsätta att "skriva med" LW och lockar ut henne ur sin bostad för att när sista droppen har runnit över sätta stopp för fortsatt kontakt mellan SD och LW.

Tillhygget: Baseballträ? - Känt av många i trakten? Annat tillhygge, ...medhavt eller funnet på plats?

Fyndplatsen: Samma som brottsplatsen eller har den/de skyldiga senare kunnat forsla kroppen till fyndplatsen och fått det hela att se ut som att kroppen har legat där hela tiden?

När SD kommer hem ifrån JG:s får han på ett eller annat sätt reda på vad som har hänt. För att "rädda upp" familjens fortsatta fortlevnad kliver SD in och hjälper till att städa upp, och försätter sig sedan i ett slags syndabocksroll och håller upp en slät fasad gentemot omgivningen oavsett i vilken riktning vinden blåser ifråga om misstankegrad rörande hans inblandning.

Kan det vara så att SD, HD och kanske fler som förhörts redan har delgivit polis och åklagare hur hela förloppet har gått till, (polisiärt uppklarat) att man alla tillsammans så att säga spelar ett offentligt spel, för att undvika allt för mycket av spekulationer och rundsnack? Man vill helt enkelt låta hela grejen självdö, utan att samhället skall behöva ta kostnaden för en omfattande och dyr rättegång där SD ändå i slutänden kommer att frias, ...för att allmänheten så att säga skall få sitt.

Det känns annars mycket svårt att förstå hur den här soppan inte kan ha retts ut för länge sedan...

Tillägg: Ovanstående spekulation bygger nu helt och hållet på olika typer av surr som mer eller mindre tydligt har framkommit i tråden.

Du menar att alla inkl. åklagare skulle skydda den egentliga mördaren?

Den/de du tänker på var inte hos SD den natten så vitt jag förstått.

Jag tror att SD är den skyldige.
Senast redigerad av Rosamund 2019-09-08 kl. 09:06.
Citera
2019-09-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Jag hade också blivit mest besviken på min make. Hade inte dödat honom av många skäl. Barnen blir ju av med oss båda då t.ex. Eftersom jag har svårt att döda spindla t.o.m , blir mitt tal om dödande teoretiskt, men jag tänker att frikopplat från otroheten, vore det ändå lättare att döda en okänd än en känd.
Samtidigt som du säger kopplar man det till otrohet och hat, då kanske den man känner är mer logisk att döda ( även om det är knäppt från början).

De som mördar utan att känna sitt offer får man väl anta lider av tex vanföreställningar och då inte förknippat med något hat och sker i regel med mindre våld.
Tillvägagångssättet Lena mördades på tyder på kraftigt raseri, därför är det mycket logiskt att mördaren kände Lena, därför riktar man in sig på de som hade nörmaste kontakt med henne i tiden före mordet.
Citera
2019-09-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Är du seriös när du skriver att det är relevant för mordet vad LW arbetsgivare och församlingsmedlemmar ansåg om deras förhållande, där pekar du på att mordet skett av någon inom kyrkan, kanske ett gemensamt beslut dessutom, inte sant?

Mycket bra uppslag av indianen. I kyrkan brukar det kunna dväljas individer som har extrem moralism som rättesnöre. Polisen gör ett dåligt jobb om de inte undersöker detta närmare. Det kan till och med var det som gör att gärningsmannen går fri och många får lida i onödan.

Att du verkar vilja avskärma alla alternativa uppslag är direkt misstänkt. Är det även avsikten med Davidssonsmobbingen?
Citera
2019-09-08, 09:09
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
De som mördar utan att känna sitt offer får man väl anta lider av tex vanföreställningar och då inte förknippat med något hat och sker i regel med mindre våld.
Tillvägagångssättet Lena mördades på tyder på kraftigt raseri, därför är det mycket logiskt att mördaren kände Lena, därför riktar man in sig på de som hade nörmaste kontakt med henne i tiden före mordet.
Jag gissar att SD kan möjligen ha vanföreställningar.. och jag tror deras skilsmässa är en bluff.
Även om det finns tecken på deras äktenskap är allt annat än okej.
Skilsmässan är en bluff för jag tror det finns ekonomisk vinning i det för båda. (efter mordet)
Citera
2019-09-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Du menar att alla inkl. åklagare skulle skydda den egentliga mördaren?

Jag bygger den tesen på att man eventuellt skulle kunna finna att HD varit ett så kallat § 12-fall ifall det är hon som utfört dådet, vilket i och för sig kanske skulle kräva en rättegång för att fastställa. Om hon då frias så har kostnaden för rättegången varit oskälig.

Ifall det är någon minderårig som har utfört dådet, ...någon som kanske inte längre stått ut med att se HD lida på grund av det uppkomna läget, ...så kanske man ifrån utredande myndigheter gör en avvägning att hellre sopa saker och ting under mattan utan rättegång och istället löser problemet med "förvaring och framtida korrigering" genom sekretessbelagd hantering med hjälp av sociala myndigheter och andra instanser.

Tillägg: Vad gäller HD:s tillstånd så är det väl så att jag funderar över om det kan vara så att hon kan ha utfört dådet under en tillfällig sinnesförvirring (läkemedelsframkallad) att hon kanske i dagsläget inte ens minns att hon har utfört något dåd...
Senast redigerad av MrPitiful 2019-09-08 kl. 09:13. Anledning: Tillägg
Citera
2019-09-08, 09:12
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Mycket bra uppslag av indianen. I kyrkan brukar det kunna dväljas individer som har extrem moralism som rättesnöre. Polisen gör ett dåligt jobb om de inte undersöker detta närmare. Det kan till och med var det som gör att gärningsmannen går fri och många får lida i onödan.

Att du verkar vilja avskärma alla alternativa uppslag är direkt misstänkt. Är det även avsikten med Davidssonsmobbingen?
Vill du ge ett exempel på extrem moralism ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in