• 1
  • 2
2019-09-08, 02:46
Medlem
rosa salt ellr Himalaya salt sägs vara nyttig. men varför?
Citera
2019-09-08, 03:15
Bannlyst
Påstås vara nyttiga mineraler i och lite magnesium i om jag kommer ihåg rätt, men det är givetvis extremt små mängder som gör varken till eller från för hälsan.

Det ser lite tjusigt ut och används därför som dekoration, lite rosa och bögigt. ... anses även vara "nyttigare" då det inte gått igenom någon kemisk rening, hur det är från h-salt till h-salt vet varken du eller jag.

Finns säkerligen vanligt havssalt som färgas och säljs som H-salt och blir därmed onyttigare en vad "vanligt" är.
Citera
2019-09-08, 06:25
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelaInteTuff
Finns säkerligen vanligt havssalt som färgas och säljs som H-salt och blir därmed onyttigare en vad "vanligt" är.

Finns alla varianter av fusk, finns också äkta rosa salt, som inte är därifrån. Men allt säljs typiskt som himalayasalt. Jag använder uteslutande rosa salt, äkta eller inte, i en kvarn, blir bäst så, tycker jag ailalafall.
Citera
2019-09-08, 06:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Finns alla varianter av fusk, finns också äkta rosa salt, som inte är därifrån. Men allt säljs typiskt som himalayasalt. Jag använder uteslutande rosa salt, äkta eller inte, i en kvarn, blir bäst så, tycker jag ailalafall.

Ok själv föredrar jag det svarta, förvarar det i en liten glasburk med lock.
Citera
2019-09-08, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork

Själv hugger jag mitt salt direkt från salt grottan och som finishing touch: färgar det grönt med karamellfärg.
Förvarar det sedan i en brun jävla Ica pappers påse där jag installerat en kran. Tänk dig bag in box vin fast med grönt grovhackat salt!
Citera
2019-09-08, 06:42
Medlem
Ingen skillnad alls, salt som salt.
All salt smakar likadant så länge man ej tillsatt någonting.

Brukar använda flingsalt till diverse köttbitar för att få en liten "crunch" utav salt.
Citera
2019-09-08, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Brukar använda flingsalt till diverse köttbitar för att få en liten "crunch" utav salt.
är flingsalt nyttigare än vanlig salt eller är de samma
Citera
2019-09-08, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Du har aldrig testat ett riktigt bra salt det ser jag de.
Citera
2019-09-08, 07:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
är flingsalt nyttigare än vanlig salt eller är de samma

Nej, det är inte nyttigare, men salt smakar olika beroende på strukturen (även precis samma sorts salt) om det tillsätts på ytan av mat. Löses saltet i maten är det ingen smakskillnad
Citera
2019-09-08, 07:51
Medlem
Salt smakar salt, sen att det blir annan smak beror på att det kryddas på annorlunda vis (t.ex stor skillnad på kött kryddat jämnt med bordssalt jämfört med flingaalt).

Men saltet som används smakar likadant.
Flingsalt för 20kr smakar exakt likadant som flingsalt för 200kr.

Sen att vissa sorter har kryddats lite extra förekommer givetvis, men själva saltet smakar likadant.

Mal ned vilka salter som helst till samma form (t.ex "bordssalt") så smakar de likadant.
Senast redigerad av MrSvensson 2019-09-08 kl. 07:54.
Citera
2019-09-08, 10:34
Bannlyst
Mja, det är väl så att eftersom det kommer från Himalaya, så tror vi från Sverige att det äger magiska egenskaper. Jag har aldrig hört talas om det förut, men om det är rosa så ser det lite fint och annorlunda ut.

Jag har själv blivit bjuden på mat från Bangladesh som ligger i närheten. Det man slås av, är den givmildhet man känner där nere. Jag tror att i fattiga miljöer så är man mer villig att ge av sin egen mat.
Citera
2019-09-08, 11:03
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
rosa salt ellr Himalaya salt sägs vara nyttig. men varför?

Det är jättebra.... för din "image".. Det låter endast coolt och exotiskt, men det finns inget speciellt det är bara vanligt salt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in