2019-09-08, 11:03
Medlem
EastClintfoods avatar
All salt smakar inte likadant, himalaya svart både smakar och luktar svavel.
Citera
2019-09-08, 11:36
Medlem
goin-xxxls avatar
Har för mej att himalaya saltet(den rosa burken) binder mindre vätska.
Citera
2019-09-08, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Salt smakar salt, sen att det blir annan smak beror på att det kryddas på annorlunda vis (t.ex stor skillnad på kött kryddat jämnt med bordssalt jämfört med flingaalt).

Men saltet som används smakar likadant.
Flingsalt för 20kr smakar exakt likadant som flingsalt för 200kr.

Sen att vissa sorter har kryddats lite extra förekommer givetvis, men själva saltet smakar likadant.

Mal ned vilka salter som helst till samma form (t.ex "bordssalt") så smakar de likadant.

Du har alltså bara använt raffinerat salt?
Vidga dina vyer!
Citera
2019-09-08, 12:23
Medlem
RickRozays avatar
Man behöver inte lika mycket salt när man använder rosa. Saltade stekt lökt med flera nypor rent havssalt men en nypa rosa gjorde lika mycket. "Bättre" kan man säga. Sen så kan man smaka på olika salt, typ rent havssalt, och rosa. Den märkbara skillnaden är "koncentrationen", det rosa ger mer sting, på sätt och vis.

Angående vad rosa saltet ska vara "bra" för så har jag hört påståenden om att det ska hjälpa med elektrolytformationen men det var bara ett påstående.
Citera
2019-09-08, 12:50
Medlem
Brukar plocka upp högen där saltbilen startat på vintern och ha det i en bigpacklåda för att sedan mala i kvarn. Gruset som medföljer gör det hela knaprigare och även så att det flyger flisor av tänderna.

Salt är salt är salt till 99% är det exakt samma sak billigt som dyrt. Det som _kan_ påverka med tex flingsalt är att det kan bli större saltansamlingar som gör att det upplevs mer salt men saltet i sig är exakt densamma, faktiskt är flingsalt en mindre raffinerad produkt än strösalt.
Citera
2019-09-08, 12:59
Medlem
Det smakar inte alls lika. Använder vanligtvis Jozo men jag översaltade min gröt när jag använde samma mängd Himalayasalt(rosa).
Citera
2019-09-08, 14:17
Medlem
KlappMungons avatar
Det är väl bra för producentens ekonomi.

För konsumenten lär det inte ha någon positiv effekt utöver "lyxkänslan" som iofs kan vara positiv. Man kan ju njuta mer av Bombay Sapphire än Star Gin även om man sannolikt inte skulle klara att skilja dem i ett blindtest.

Den enda medicinska indikationen är nog det tillstånd som brukar kallas "more money than sense".
Citera
2019-09-08, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Brukar plocka upp högen där saltbilen startat på vintern och ha det i en bigpacklåda för att sedan mala i kvarn. Gruset som medföljer gör det hela knaprigare och även så att det flyger flisor av tänderna.

Salt är salt är salt till 99% är det exakt samma sak billigt som dyrt. Det som _kan_ påverka med tex flingsalt är att det kan bli större saltansamlingar som gör att det upplevs mer salt men saltet i sig är exakt densamma, faktiskt är flingsalt en mindre raffinerad produkt än strösalt.

Tråden handlar om Himalayasalt.
Citera
2019-09-08, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Det är väl bra för producentens ekonomi.

För konsumenten lär det inte ha någon positiv effekt utöver "lyxkänslan" som iofs kan vara positiv. Man kan ju njuta mer av Bombay Sapphire än Star Gin även om man sannolikt inte skulle klara att skilja dem i ett blindtest.

Den enda medicinska indikationen är nog det tillstånd som brukar kallas "more money than sense".

OT, men jag hoppas verkligen att du känner skillnad mellan Bombay Saphire och Star Gin.
Kryddningen och destilleringsprocessen skiljer sig enormt.
Annars har du inte mycket i ett mat- och dryckforum att göra.
Citera
2019-09-08, 16:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag är ingen förespråkare och använder det inte själv om jag inte får det av någon, men det finns poänger med det, även om effekterna är små.

https://ehdin.com/saltbrist-havssalt/

De flesta jag vet som förordar det är de som gillar fitness, då det faktiskt kan hjälpa mot vattenretention. Men generellt är det inte värt priset. Billigt jodsalt och en multivitamin så har du fortfarande sparat mycket pengar.
Citera
2019-09-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tråden handlar om Himalayasalt.

Precis och det är vanligt salt till 99,5% plus lite rödfärg (om än naturlig). Ska man påstå att det är skillnad måste man göra en dubbel blindtest annars är det bara en subjektiv åsikt baserad på ”känslan av lyx”.

Missförstå mig inte men känslan kan vara nog så stor därför man tex måste göra placebo i medicintester för att viljan annars kan ta överhand.

Gör det dig lycklig så köp det salt du vill!
Citera
2019-09-08, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Precis och det är vanligt salt till 99,5% plus lite rödfärg (om än naturlig). Ska man påstå att det är skillnad måste man göra en dubbel blindtest annars är det bara en subjektiv åsikt baserad på ”känslan av lyx”.

Missförstå mig inte men känslan kan vara nog så stor därför man tex måste göra placebo i medicintester för att viljan annars kan ta överhand.

Gör det dig lycklig så köp det salt du vill!

Jag känner skillnad, om än subtila, i olika typer av salt.
Jag klarar mig fint i blindtester och kan pinpointa olika typer av salt rätt bra.
Har du gjort något blindtest av olika salter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in