2019-09-07, 22:07
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimousinKungenRask
Hoppas dom ändrar namnet på den med! Smaklöst.....
Rent Larv om man frågar mig, det är en del av det historiska arvet.
Precis som att man i boken sju små kakor från 1984 hittar Negerbollar.

Från en tid då Neger inte ännu hade förknippats med "nigger" och mera stod för "svart person från Afrika".
Citera
2019-09-07, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Rent Larv om man frågar mig, det är en del av det historiska arvet.
Precis som att man i boken sju små kakor från 1984 hittar Negerbollar.

Från en tid då Neger inte ännu hade förknippats med "nigger" och mera stod för "svart person från Afrika".
Tror du att skälet till att denna tråd skapades, samt att WT folk blir upprörda, är för att namnbytet går ut över det s.k. "historiska arvet"? Eller för att rasister tycker det är kul med alla namn innehållandes neger, eller liknande? Vad tror du själv?

Jag vet vad jag tror iallafall!
Citera
2019-09-07, 22:35
Medlem
Jan-As avatar
Jag är övertygad om att detta har gått för långt.
Absolut att vi inte ska kalla afrikaner för negrer och ropa negerboll och så idag, självklart!!!
Men att hålla på och skriva om historian... Nej tack.
Citera
2019-09-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jo, det kan jag förstå då jag ofta kallas för svenne eller för rasist, då jag stoppar plankare i tunnelbanan. Men har du hör någon svart människa som som känner sig kränkt av epitetet ” neger”?
Både och faktiskt.

Jag har svårt för att sluta säga zigenare, det gör det inte mindre min egen sak eftersom jag inte omfattas av ordet lika lite som lapp.
Man kan säga att det är dem som berörs som har tolkningsföreträde. Däremot tycker jag att det inte är något särskilt kring ordet invandrare. Finner det löjligt att det ska vara exkluderande. Det är min upplevelse och inte den som lämnat sitt land för att vilja bli del av ett annat.

Kränkningarna berör känslan någon annan upplever och viss kan vi legitimera det med ignorans för att vi inte delar samma, just känsloladdning, men det betyder inte att någon särskild har rätt mer än att systematiskt vägra acceptera andras upplevelser faktiskt handlar om makten att missbruka ord som vapen mot andra.
Citera
2019-09-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Både och faktiskt.

Jag har svårt för att sluta säga zigenare, det gör det inte mindre min egen sak eftersom jag inte omfattas av ordet lika lite som lapp.
Man kan säga att det är dem som berörs som har tolkningsföreträde. Däremot tycker jag att det inte är något särskilt kring ordet invandrare. Finner det löjligt att det ska vara exkluderande. Det är min upplevelse och inte den som lämnat sitt land för att vilja bli del av ett annat.

Kränkningarna berör känslan någon annan upplever och viss kan vi legitimera det med ignorans för att vi inte delar samma, just känsloladdning, men det betyder inte att någon särskild har rätt mer än att systematiskt vägra acceptera andras upplevelser faktiskt handlar om makten att missbruka ord som vapen mot andra.

Det tog mig många år att inte säga negerboll. Vilket i botten betyder svart boll. Ganska ok tycker jag. Istället säger man chokladboll, men det är inte choklad i en negerboll. Det är svart kaffe! 😏
Jag säger dock fortfarande finska pinnar om de speciella kakorna.
Citera
2019-09-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Ja, när man hör att det är "för kränkande" så funderar man lite på vilka det är som känner sig kränkta av sånt här.

Kränkta eller inte...Inte skulle jag känna mig kränkt men rätt fånig. Vad har du för adress? Hrm... 123 45 Negerskallelandet 12.
Citera
2019-09-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Det tog mig många år att inte säga negerboll. Vilket i botten betyder svart boll. Ganska ok tycker jag. Istället säger man chokladboll, men det är inte choklad i en negerboll. Det är svart kaffe! 😏
Jag säger dock fortfarande finska pinnar om de speciella kakorna.

Kakao har man ju i. Eller du kör 100% kaffe? Låter inte särskilt gott
Citera
2019-09-07, 23:08
Medlem
shitinmyasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Det är irrelevant att gräva ner sig i detaljer för det handlar inte om detaljer.
Det handlar om att i Sverige så anses det stötande och rasistiskt att använda ordet neger. Sedan om det är rasistiskt eller inte är icke relevant för ord handlar om hur de uppfattas. Det finns ingen naturlag angående ord så allt är subjektivt. Du kan ju testa att säga "Hej Neger!" till alla mörkhyade du möter i Sverige. Om det är så neutralt ord så borde du väl inte möta på patrull överhuvudtaget.

Tider förändras och du borde förändras med tiden.

Säger vem? Har någon bestämt att ordet är rasistiskt bara för att?
Du är så jävla rentvättad i skallen att du rapar upp vad andra bestämt att du ska och får säga i vissa situationer, -stackare...
Nåja, som de flesta andra här vill jag veta närmare om bakgrunden till ett, trots allt ganska ovanligt namn på ett område. Om det handlar om en gammal benämning på grästuvor är det även intressant att få veta vad som ligger bakom det.
Citera
2019-09-07, 23:34
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krankande-namn-pa-omrade-i-jokkmokk-tas-bort

Sedan 1970-talet har ett sankmarksområde i Jokkmokks kommun haft namnet ”Negerskallelandet” på kartan. Det ska nu Lantmäteriet sätta ände för.

Beslutet om namnändringen kan överklagas hos regeringen.

Kommer beslutet att överklagas?

Känns kanske lite ängsligt, men jag tror inte så många bryr sig om vad ett träsk uppe i norr heter. Kanske de närmast sörjande?
Citera
2019-09-08, 00:23
Medlem
Det ser säkert ut såhär där. Något snille som sett Pogo Pedagog i skolan namngav platsen.

https://obj.fotosidan.se/obj/docpart/75/758456f8a1e6675d5d6cff5e952089ef.jpg
Citera
2019-09-08, 00:59
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Hemskt rasistiskt namn på en Lappby. Den borde döpas om till Balubasele eller Kanackensele.

Kvarteret Negern som funnits sedan 1866 har gått i graven och heter nu Tingvallastaden. Tycker det låter som en no-go zon.

Lappar är rasistiska. De har apartheid bland sina egna. Jakt o fiske samer får inte ha renar. (Svenskar får inte heller ha renar.) Endast s.k. renägande samer får ha renar. De är att jämföra med adliga. Allas lika värde någon? Likhet inför lagen?
Citera
2019-09-08, 07:50
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Både och faktiskt.

Just i Sverige är der väldigt många som förtjänar sitt uppehälle genom att hjälpa alla möjliga minoriteter med tolkningsföreträde så att fler ska kunna känna sig kränkta och fler insatser, manifestationer och utbildningar måste genomföras. Det finns mycket pengar i omlopp i dessa frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in