Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Tycker jag noterat det även i andra fall att stor öppenhet råder inledningsvis, sedan inleds sk inre spaning. Förundersökning.
Huruvida det sker mer generellt vågar jag inte säga. Kan tänka mig att publiciteten då kan generera mer tips och att allmänhetens observationer spelar relativt viktig roll i kampen mot tiden - i detta fall att hitta kroppen, få tag i en GM. Första veckan är ofta kritisk och oerhört avgörande. För att lösa brottet.
Därefter avtar den med tiden.
Möjligen.
Jo men läckta uppgifter kan väl också riskera att tid läggs på att höra fel vittnen, dvs sådana som inte vittnar om vad de själva varse blivit kring MGM eller gärningen. Som HansÖlvebro sade "Hade man påstått att någon med bandyklubba varit synlig vid mordplatsen så hade flera *vittnen* dykt upp som sett denne även om ingen man med bandyklubba fanns".
Särskilt i fall som här, där en specifik uppgift finns som inte visar sig hålla (eller ens finnas?), som de blodiga kläderna som påstods ha beslagtagits. Man undrar ju varför man går ut med det, chansar man, att man tror denne MGM har stoppat undan blodiga kläder och hoppas någon ska tipsa om var de är? Fast man pekar ut någon utan att ha fog för just detta?