2019-09-07, 21:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast de släpper ju tydligen delar av information. I vart fall inledningsvis att man pingat telefonen, uppgiften om blodiga kläder som skulle hittatsiMGMs bostad eller bil etc.
Det är det Draifos syftar på.
Ja, och det som framförallt oroar mig lite är att man i samarbete med lokaltidningen NA sedan har försökt framställa det här som att SD faktiskt skulle ha ofredat och misshandlat LW där någon gång där vid årsskiftet 2016/2017.

Det här kan som jag har förstått det, och trots att det inte alls kan anses vara utrett att det ens hade hänt, vara själva grundbulten i Hidings misstankar om att SD skall ha varit den som dödade LW ett och ett halvt år senare i maj 2018.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-07 kl. 22:01.
Citera
2019-09-07, 21:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagare och polis har ingen skyldighet att lämna information om den misstänkte.
De lämnar den information de anser lämpligt.
Draifos vill hela tiden få förklaringar till varför åklagaren tror att SD är skyldig och det kommer hen inte att få förrän det blir åtal.

Det är ju det Draifos kritiserar. Att den "lämpliga" informationen som släpps ensidigt är sådant som sägs ligga den den misstänkte till last. Hade man hittat kläder med LHs blod hade han väl blivit häktad på sannolika skäl i första vändan. Men det fanns väl inte. Så man släpper "lämplig" information som sedan inte inte visar sig riktig.
Citera
2019-09-07, 21:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Den här bilden och Lenas ord till bilden har etsat sig fast i mitt minne.

https://img.geocaching.com/cache/log/large/f87eebf4-b87b-4920-b607-c6167e5f54c3.jpg

Bara en ful gubbe i skogen och han var snäll.

Helt klart.
Samma bild har etsat dig fast i min hjärna redan från start.

Den man minsta anar...
Citera
2019-09-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, jag har all förståelse för att man blir oerhört ledsen och sårad, men att slå ihjäl någon utan att gå sönder inuti som du beskriver, det är ofattbart. Att ens klara av att slå ihjäl någon och slutföra det hela. Är det så man hanterar sin besvikelse? Dä skulle allt annat vara jämförelsevis bättre. Om så Lena var ettrigare, otrevligare, ojustare, mer obstinat och själhävdande än vad vi i tråden känner till, skulle alla andra lösningar vara bättre.

Låt Lena vinna, avslöja eller vad som...flytta, börja om, bryt kontakten. Byt fritidsintresse, jobb, träffa nya människor och sluta vara otrogen. Istället verkar vägriktningen leda rakt ner i diket. Bara en sådan sak att fortsätta åka runt helt obesvärat på event och se alla människor i ögonen? Är det verkliga människor av kött och blod, eller är de oskyldiga? Två av samma sort, som nötknäpparen nämnde, är det rimligt?

Välformulerade och kloka ord som vanligt. Tänk om alla vore så kloka. Att SD är oskyldig kan vi nog bocka av med tanke på att han sitter på sannolika. I nuläget måste dom ha mer som binder honom till mordet än enbart teorier. Frågan är bara V A D dom har och OM det räcker till åtal. Jag befarar det värsta (haft Mats Alm vibbar av fallet från början).
Citera
2019-09-07, 22:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
/.../
Jag tror LW var den som ville skiljas.
Enligt ”UWs blogg” så var det han som
blev lämnad. Ja, jag vet att han
kanske inte skrivit den själv. Vi behöver
inte ta en vända till med det.
Men även om någon annan har skrivit
den så betyder det inte att det inte kan
vara sant.

Frireligiösa människor skiljer sig inte
för att de ”växer ifrån varandra”,
speciellt inte när en av dem är
pastor och förlorar jobbet i och med
skilsmässan.
Fetad text: den uppfattningen har du nog fått om bakfoten, för den stämmer inte. Frireligiöst folk skiljer sig, de med. Inte heller förlorar en pastor jobbet pga skilsmässa.
Citera
2019-09-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, och det som framförallt oroar mig lite är att man i samarbete med lokaltidningen sedan har försökt framställa det här som att SD faktiskt skulle ha ofredat och misshandlat LW där någon gång vid årsskiftet 2016/2017.

Det här är som jag har förstått det, och trots att det inte alls kan anses vara utrett att det ens hade hänt, vara själva grundbulten i Hidings misstankar om att SD skall ha varit den som dödade LW ett och ett halvt år senare i maj 2018.

Ja, jag tror också det är huvudsakliga grunden till misstankarna. Och visst finns det väl skäl att granska någon om där finns en sådan historia. Även om det var okynnesanmälningar kan man ju tänka sig att någon blir rejält förbannad över det, kanske än mer om det var okynnesanmälningar. Men det hindrar ju inte att det kan finnas konflikter kring LW med någon annan. Springare yttrade ju sig tidigt att det här var okomplicerat. Vilket kan tolkassom att de har en GM klar (och än efter snart ett och ett halvt år inte skrapat ihop tillräckligt för att väcka åtal).
Citera
2019-09-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ni sätter verkligen ord på allt detta jag känner.
Så många tankar och så många försök att försöka förstå.
Detta "turmoil" som vi försätts i.

Så att försöka sätta sig in hur alla som är berörda i detta känner känns surrealistiskt.
Ja, mycket surrealistiskt. Upplever att hjärnan börjar läcka substans, då jag hela tiden fastnar i tankefällor. Är så lätt att börja tänka ologiskt och resonemangen liknar fiction.
Citera
2019-09-07, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Välformulerade och kloka ord som vanligt. Tänk om alla vore så kloka. Att SD är oskyldig kan vi nog bocka av med tanke på att han sitter på sannolika. I nuläget måste dom ha mer som binder honom till mordet än enbart teorier. Frågan är bara V A D dom har och OM det räcker till åtal. Jag befarar det värsta (haft Mats Alm vibbar av fallet från början).

Jag är rädd att du har rätt, befarar också det värsta.
Citera
2019-09-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tycker jag noterat det även i andra fall att stor öppenhet råder inledningsvis, sedan inleds sk inre spaning. Förundersökning.

Huruvida det sker mer generellt vågar jag inte säga. Kan tänka mig att publiciteten då kan generera mer tips och att allmänhetens observationer spelar relativt viktig roll i kampen mot tiden - i detta fall att hitta kroppen, få tag i en GM. Första veckan är ofta kritisk och oerhört avgörande. För att lösa brottet.

Därefter avtar den med tiden.

Möjligen.

Jo men läckta uppgifter kan väl också riskera att tid läggs på att höra fel vittnen, dvs sådana som inte vittnar om vad de själva varse blivit kring MGM eller gärningen. Som HansÖlvebro sade "Hade man påstått att någon med bandyklubba varit synlig vid mordplatsen så hade flera *vittnen* dykt upp som sett denne även om ingen man med bandyklubba fanns".

Särskilt i fall som här, där en specifik uppgift finns som inte visar sig hålla (eller ens finnas?), som de blodiga kläderna som påstods ha beslagtagits. Man undrar ju varför man går ut med det, chansar man, att man tror denne MGM har stoppat undan blodiga kläder och hoppas någon ska tipsa om var de är? Fast man pekar ut någon utan att ha fog för just detta?
Citera
2019-09-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Åklagare och polis har ingen skyldighet att lämna information om den misstänkte.
De lämnar den information de anser lämpligt.
Draifos vill hela tiden få förklaringar till varför åklagaren tror att SD är skyldig och det kommer hen inte att få förrän det blir åtal.

Men ta en inderal. Nä, de har ingen skyldighet, men de lämnar ju ut information om att de har bevisning som de tydligen inte hade.
Och som Remark påpekat, det är inte enbart i det här fallet.
Citera
2019-09-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, och det som framförallt oroar mig lite är att man i samarbete med lokaltidningen NA sedan har försökt framställa det här som att SD faktiskt skulle ha ofredat och misshandlat LW där någon gång där vid årsskiftet 2016/2017.

Det här kan som jag har förstått det, och trots att det inte alls kan anses vara utrett att det ens hade hänt, vara själva grundbulten i Hidings misstankar om att SD skall ha varit den som dödade LW ett och ett halvt år senare i maj 2018.

Från början kollas det i registren om det finns tidigare anmälningar, det är helt i sin ordning Draifos, så ska polisen göra.
Men sen har det varit en massa bevis och vittnen som lett till att SD sitter på sannolika skäl idag.
Så du kan väl ta att glömma de där anmälningarna som hände innsn LW mördades, för det är inte därför SD sitter i häktet med restriktioner. Det är helt enkelt pga att han är misstänkt på den högre graden för mord och anses vara farlig! Bevis och vittnen alltså och inte pga de tidigare anmälningarna!
Citera
2019-09-07, 22:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Från början kollas det i registren om det finns tidigare anmälningar, det är helt i sin ordning Draifos, så ska polisen göra.
Men sen har det varit en massa bevis och vittnen som lett till att SD sitter på sannolika skäl idag.
Så du kan väl ta att glömma de där anmälningarna som hände innsn LW mördades, för det är inte därför SD sitter i häktet med restriktioner. Det är helt enkelt pga att han är misstänkt på den högre graden för mord och anses vara farlig! Bevis och vittnen alltså och inte pga de tidigare anmälningarna!
Ja, själva "Processen" lär ju fortsätta nu i evinnerliga tider, med hundratals kilon av teknisk bevisning och mer än 700 vittnesmål om den här eländige SD. Jag spekulerade bara om hur det här kan ha startat en gång i tiden, och det var ju tydligen med de här två anmälningarna.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-07 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in