Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Just det faktum att det är två som blånekar till mordet, men ändå är misstänkta även om det är på olika misstankegrader är lite förvirrande.
Att en person kan begå ett sådant brott (då handlar det inte heller om att "bara" sätta en kulla i någon, utan att under många minuter fullständigt slå sönder någon till personen avlider) det vet vi. Vi har läst om det i tidningar, om och om igen.
Vi har också läst om att det kan finnas flera gärningsmän i fruktansvärda dåd. Då handlar det ofta om kriminella gäng, missbrukare- eller annat utanförskap där människor lever marginaliserade liv som har påverka deras möjligheter starkt att leva det sociala liv med arbete, barn, familj och ett fungerande socialt umgänge.
En störd individ som gör ett mord, som blånekar. På sannolika skäl misstänkt, vilket är den högre graden av misstanke. Det kan man köpa. Om han är skyldig, då har han något i sin personlighet som gör det möjligt att inte bara utföra dådet utan även neka.
Men sedan HD.
Skulle hon också kunna vara av ett sådant virke, att hon inte bara skulle kunna döda under dessa omständigheter (betänk detta bestialiska våld!), efter det visserligen se sliten ut, men ändå hålla ihop. Hålla ihop i förhör, geocacha och fortsätta sitt liv något så när. Umgås med S*illen, inte verka annorlunda, nya förhör, fortsätta att hålla ihop. Så till den milda grad att det enligt @MV skulle förvåna honom om hon var skyldig?
Sedan den chockterapi hon fått utstå (om hon är skyldig) med insatsstyrkan som gör insats mot SD (och flickorna), hennes eget gripande, intensiva förhör under förhållanden av häktning med restriktioner under en hel veckas tid. Förhör som med all sannolikhet är mycket intensiva, mycket krävande om man inte har hållit sig till sanningen.
Jag har svårt att tro att under denna press, detta att bli misstänkt för ett så allvarligt brott som mord, inte på något sätt börjar berätta sanningen. Jag inbillar mig, men vet inte , att de flesta människor skulle erkänna. Om inte exakt allt på en gång, ändå börja brisera.
Ja, det övergår mitt förstånd att det finns två personer med liknade kaliber i ett (fd) äktenskap och i ett och samma mord. Särskilt med tanke på vilka svek hon har utsatts för under åratal av sin medbrottsling.
Just nu har jag svårt att tro att det är möjligt utan andra "förmildrande" förklaringar för HD.
En för mig rimlig förklaring är att hon triggats och slipats och nötts så länge att allt briserade. Men hur håller hon ihop då?
En annan är att hon blivit typ manipulerad à la Knutbypastorns mörderska (typ hjärntvätt). Men hon höll väl inte heller ihop, utan erkände?
Eller så är hon helt enkelt helt oskyldig. Kanske utsatt för en komplott av SD.
Att två slipade psykopater skulle kunna leva ihop? Funkar det ens?
Dessutom tänker jag att det jag sett av HD inte liknar en psykopats beteende. Hon verkade i det närmaste blyg och osäker på eventet där hon stod och pratade inför publik med JG.
Alltså, detta fall ger mig sådana hjärnbryderier. Men, jag håller med om att det är märkligt att HD om hon är skyldig, kan undgå att få ett sammanbrott. Inte minst för att hon är förälder till egna barn, borde hon om inte annat känna för Lenas barn. Brottets karaktär, är ett hatbrott, och jag vet att kvinnor kan hata en rival, tänker på Askersund, och Arboga 1. Men, det är sällsynt att en kvinna ligger bakom, så statistiskt lutar det åt Stefan, angående brott i nära relationer.
Om Hanna inte mördat, kan hon fortfarande var anstiftare, om hon inte är det tror jag åtminstone hon är involverad så till vida att hon skyddar den misstänkte och är insatt i att han begått mordet. Efter mordet uppträder de som bästisar, i ännu högre omfattning än tidigare, varför då? Om inget av ovan stämmer. Varför uppträder de som ömsesidigt beroende av varandra om de inte har en hemlis ihop?
En sak vet jag om kvinnor och det är att en del skyller på maken, andra på älskarinnan, och vissa på båda två. Vissa vill leva vidare med maken, andra separera och aldrig mer behöva träffas, annat än vad som rör barnen. Men, att bli bästis med den otrogne maken, vad betyder det? Kanske att hon ger Lena hela skulden? Att skilsmässan är mer en dimridå. En del vill aldrig mer ha kontakt med sin väninna, andra vill tala ut med vederbörande, försonas och förlåta, och fortsätta vänskapen. Folk är olika.
Ta Christine och Jonna som mördade/mordförsök på sina rivaler, de kände inte ens dem, men HD har omfattande kännedom om Lena, sedan många år, då skulle jag iallafall förstå henne bättre, än övriga två nämnda kvinnor.
Att du blir upprörd över att din forna vän, och vigselförättare ligger med din make periodvis under 6 är naturligt, eftersom det är ett megasvek.. Att din make bedragit dig med din vän, och vigselförättare i 6 år är ytterligare ett megasvek. Men här verkar skulden fördelas annorlunda. Istället tycks Hanna och Stefan komma varandra närmare efter att Lena blivit ihjälslagen.
Om jag var i HD:s skor skulle jag garanterat inte vilja ha kontakt med någon av dem, och mörda någon av dem är otänkbart. Har uppfattat det som att HD inte är i en lysande mental form, och om det beror på att det är en svår börda att bära, så är det väl snarare ett sundhets- och friskhetstecken, tänker jag. Sedan kanske hon är glad för att Stefan exp. utfört mordet, men är orolig för att han ska hamna i fängelse, och kanske själv bli misstänkt för stämpling eller medhjälp till mord. Då handlar det mer om oro för att inte undkomma, än ånger och är väl ett kvitto på hennes hat mot Lena.
Vilket komplicerat och svårt fall att lösa, kommer Hiding ro detta i hamn?