2019-09-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Alltså, detta fall ger mig sådana hjärnbryderier. Men, jag håller med om att det är märkligt att HD om hon är skyldig, kan undgå att få ett sammanbrott. Inte minst för att hon är förälder till egna barn, borde hon om inte annat känna för Lenas barn. Brottets karaktär, är ett hatbrott, och jag vet att kvinnor kan hata en rival, tänker på Askersund, och Arboga 1. Men, det är sällsynt att en kvinna ligger bakom, så statistiskt lutar det åt Stefan, angående brott i nära relationer.

Om Hanna inte mördat, kan hon fortfarande var anstiftare, om hon inte är det tror jag åtminstone hon är involverad så till vida att hon skyddar den misstänkte och är insatt i att han begått mordet. Efter mordet uppträder de som bästisar, i ännu högre omfattning än tidigare, varför då? Om inget av ovan stämmer. Varför uppträder ni som ömsesidigt beroende av varandra om de inte har en hemlis ihop?

En sak vet jag om kvinnor och det är att en del skyller på maken, andra på älskarinnan, och vissa på båda två. Vissa vill leva vidare med maken, andra separera och aldrig mer behöva träffas, annat än vad som rör barnen. Men, att bli bästis med den otrogne maken, vad betyder det? Kanske att hon ger Lena hela skulden? Att skilsmässan är mer en dimridå. En del vill aldrig mer ha kontakt med sin väninna, andra vill tala ut med vederbörande, försonas och förlåta, och fortsätta vänskapen. Folk är olika.

Ta Christine och Jonna som mördade/mordförsök på sina rivaler, de kände inte ens dem, men HD har omfattande kännedom om Lena, sedan många år, då skulle jag iallafall förstå henne bättre, än övriga två nämnda kvinnor.

Att du blir upprörd över att din forna vän, och vigselförättare ligger med din make periodvis under 6 är naturligt, eftersom det är ett megasvek.. Att din make bedragit dig med din vän, och vigselförättare i 6 år är ytterligare ett megasvek. Men här verkar skulden fördelas annorlunda. Istället tycks Hanna och Stefan komma varandra närmare efter att Lena blivit ihjälslagen.

Om jag var i HD:s skor skulle jag garanterat inte vilja ha kontakt med någon av dem, och mörda någon av dem är otänkbart. Har uppfattat det som att HD inte är i en lysande mental form, och om det beror på att det är en svår börda att bära, så är det väl snarare ett sundhets- och friskhetstecken, tänker jag. Sedan kanske hon är glad för att Stefan exp. utfört mordet, men är orolig för att han ska hamna i fängelse, och kanske själv bli misstänkt för stämpling eller medhjälp till mord. Då handlar det mer om oro för att inte undkomma, än ånger och är väl ett kvitto på hennes hat mot Lena.

Vilket komplicerat och svårt fall att lösa, kommer Hiding ro detta i hamn?

Jag håller med, tankarna snurrar verkligen och mitt återuppfunna hopp om fallet börjar återigen sjunka. Jag får inte ihop paret D:s intensiva umgänge efter megasveket, skilsmässan och slutligen mordet. N å g o n sammankoppling till mordet måste dom ju ha, det tror jag vi alla är ense om i denna tråd. Liksom Hiding. Men v i l k e n? Jag får inte ihop HD:s inblandning, mer än att hon skyddat SD. Fast vilken sviken & bedragen kvinna v i l l skydda sin fd make och eventuella GM? Och riskera att åka dit för medhjälp? Jag har full förståelse för HD:s känslor för LW, en fd vän och din egen vigselförättare. Att gå runt och önska livet ur henne är ju en sak, M E N att bli varse om att din fd make bragt henne livet är en helt annan.

Och H U R blev hon varse om det hela O M hon inte var delaktig? SD knackar på hennes dörr efter midnatt, nerblodad och bönar och ber henne om hjälp? Då är ju nästa fråga, V A R F Ö R skulle hon vilja dras in i en sådan situation och framförallt H U R vågade hon? Blev hon tvångsmässigt indragen?
Citera
2019-09-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Tack för en väldigt bra analys av HD utifrån vad som kommit fram så här långt. Man inser verkligen att det ÄR ett komplicerat fall. Hade det bara handlat om att SD inte kunde tygla sin ilska utan slagit ihjäl LW i affekt och sedan stuckit, hade fallet nog varit löst redan. I jämförelsen mellan Christine och Jonna, KAN jag tänka mig att det är lättare att slå ihjäl någon man INTE känner utan bara gjort sig en nidbild av, än någon man vet är människa (och till och med mor).

Det är ett perspektiv jag missat, men det beror på att jag är för inne i hur jag själv skulle känna. Tack, så kan det lika gärna vara., det är sant. Om jag kom på min man med otrohet, med en okänd, skulle jag antagligen utgå från att vederbörande inte kände till mig, eftersom min make undanhållit den informationen från damen ifråga, genom att ta av sig vigselringen.
Citera
2019-09-07, 20:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja hur mkt som måste finnas på bordet avs bevis etc för att bli skäligen häktad har det ju trätits (heter det så?) om en del i tråden.
Men inte är det att 'spela över' att hävda att ens klient är oskyldig/inte alls borde misstänkas för nåt?
Alltså sett till situationen att HD släpptes innan omhä-förhandling.

Ja det kan ju tolkas lite hur som helst. Men därför borde advokaten gjort ett klarare statement. Men självklart kan det handla om ett av journalisten valt citat ur ett längre resonemang.

Ja om det låg 'nära' sannolika så borde Hiding ha testat med TR, kan man ju tycka. Tänker att de helt enkelt inte fick fram nåt nytt alls sen den första häktningen och därför insåg att det inte var någon idé.

Ja nog måste en advokat välja sina ord, tänka på trovärdigheten etc. Men det trovärdigaste en försvarare kan göra, sett till uppdraget, borde ju vara att med näbbar och klor kämpa för klientens bästa (klientens vilja).
Utan att då helt haverera givetvis.
Och som du säger: visst nyttjar de flesta (från bägge sidor) standardfraser etc. Förståeligt men lite trist. Och kanske inte alltid helt rätt.

Vet inte alls kontexten. Kan nog vara i ett sånt sammanhang.

Är det förresten någon som känner till advokaten, tidigare fall etc? Eller egna erfarenheter?

Jag tror inte advokaten och HD haft överdrivet mycket tid att gemensamt gå igenom allt. "Spela över" var kanske klumpigt uttryckt men inte säga mer än man behöver. Där finns ju en historia med exmakens otrohet med BO och att HD bor hyfsat nära BO. Att det finns omständigheter som kan indikera skälig misstanke är väl närpå ofrånkomligt om hon inte bevisligen var någon annanstans.
Att göra det mer dramatiskt kanske bara triggar mer spekulationer med ambition att dra fram omständigheter som indikerar det motsatta (oavsett om sådana finns eller inte).
Citera
2019-09-07, 20:38
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag håller med, tankarna snurrar verkligen och mitt återuppfunna hopp om fallet börjar återigen sjunka. Jag får inte ihop paret D:s intensiva umgänge efter megasveket, skilsmässan och slutligen mordet. N å g o n sammankoppling till mordet måste dom ju ha, det tror jag vi alla är ense om i denna tråd. Liksom Hiding. Men v i l k e n? Jag får inte ihop HD:s inblandning, mer än att hon skyddat SD. Fast vilken sviken & bedragen kvinna v i l l skydda sin fd make och eventuella GM? Och riskera att åka dit för medhjälp? Jag har full förståelse för HD:s känslor för LW, en fd vän och din egen vigselförättare. Att gå runt och önska livet ur henne är ju en sak, M E N att bli varse om att din fd make bragt henne livet är en helt annan.

Och H U R blev hon varse om det hela O M hon inte var delaktig? SD knackar på hennes dörr efter midnatt, nerblodad och bönar och ber henne om hjälp? Då är ju nästa fråga, V A R F Ö R skulle hon vilja dras in i en sådan situation och framförallt H U R vågade hon? Blev hon tvångsmässigt indragen?

Kan det vara så att SD bedyrat sin oskuld, HD har ändå misstänkt att han gjorde det, hon är rädd för honom och börjar umgås intensivt med honom för att stryka honom medhårs? Hon kanske inte har vågat annat utan bara väntat och hoppats på att han ska plockas in för gott? Blir gråhårig av detta....
Citera
2019-09-07, 20:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Huvudsaken är att parterna i målet är det. Allmänheten får vänta till åtal kommer. Det vet den absoluta majoriteten som följer dylika fall. Dig undantagen då.
/.../
Det som är bra med sådana här diskussionsforum är att man kan hjälpas åt att förstå och uttrycka olika resonemang och ståndpunkter. T.ex. lyckades 'Rubar', som är betydligt mer pedagogisk än mig, häromdagen förklara exakt vad jag ville få sagt i ett inlägg:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag skulle uppskatta om någon på samma pedagogiska sätt kan hjälpa mig att förstå vad 'Remark' nu försöker förklara för mig i den grå citat-rutan här ovan. För ärligt talat måste jag erkänna att jag inte förstår alls vad 'Remark' nu i en lång rad liknande inlägg så envist har försökt säga till mig. Vad är det 'Remark' menar att jag inte förstår?
Senast redigerad av Draifos 2019-09-07 kl. 20:58.
Citera
2019-09-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade; När han bodde i Örebro och
hon på östkusten?

Jag tror LW var den som ville skiljas.
Enligt ”UWs blogg” så var det han som
blev lämnad. Ja, jag vet att han
kanske inte skrivit den själv. Vi behöver
inte ta en vända till med det.
Men även om någon annan har skrivit
den så betyder det inte att det inte kan
vara sant.

Frireligiösa människor skiljer sig inte
för att de ”växer ifrån varandra”,
speciellt inte när en av dem är
pastor och förlorar jobbet i och med
skilsmässan.

Hursom vid den tiden hade LW knappt börjat cacha.
Enligt bloggen höll hon mest på med en annan hobby. Den där USA-inspirerade flugan vad den nu heter? Presentinslagning ... samt bloggade.

Hur religiösa personer generellt hanterar saker eller relationer vet jag inget om alls. Antar dom också är individer.
Citera
2019-09-07, 20:48
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hursom vid den tiden hade LW knappt börjat cacha.
Enligt bloggen höll hon mest på med en annan hobby. Den där USA-inspirerade flugan vad den nu heter? Presentinslagning ... samt bloggade.

Hur religiösa personer generellt hanterar saker eller relationer vet jag inget om alls. Antar dom också är individer.

Scrapbooking? Hon nämnde något sådant i bloggen. Jag har inte koll på exakt vad det är dock, men tror man tror man gör något slags collage, på papper eller föremål.
Citera
2019-09-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell

Så utmärkta frågeställningar du formulerar, huvudet på spiken. Nu fördjupar du ytterligare och då blir det så extra intressant. Verkligen läsvärt! Tack!
Citera
2019-09-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Scrapbooking? Hon nämnde något sådant i bloggen. Jag har inte koll på exakt vad det är dock, men tror man tror man gör något slags collage, på papper eller föremål.

TACK! Just det, hittade inte ordet. Hon hade fått ett set i födelsedagspresen av sina tjej-kompisar, beställt mer material via nätet och erkände att hon tidvis varit smått manisk för det var så roligt. Fick en känsla att UW tyckte det och bloggandet tog för mycket tid. Kort därefter lade hon ned bloggen helt.

Givet jag minns rätt.
Citera
2019-09-07, 21:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tack! Det säger i mina ögon en hel del om varför hon togs in, häktades i 1v, ned fulla restriktioner, och sen släpptes men fortfarande är skäligen misstänkt. Både för att det de facto finns bevisning, och kanske mer kommer att inkomna, men också för att det ger ÅK vissa möjligheter och fördelar - och ger den misstänkte restriktioner även utanför häktet.
Ja precis, det var min tanke. Om åklagaren söker ytterligare bevisning angående HDs inblandning, vilket hon borde göra då HD kvarstår som skäligen misstänkt, så borde någon form av tvångsmedel ha förberetts för att förhindra att värdefull och kanske avgörande bevisning försvinner.

Det s.k "specifika föremålet", beroende på vad som avses, kan ju ha smugglats över till HDs bostad - ett mindre föremål av typen USB-minne?
Man kan också tänka sig att HD i förhör har avslöjat vad hennes f.d make har i sina gömmor, utan att veta exakta koordinater.
Citera
2019-09-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Kan det vara så att SD bedyrat sin oskuld, HD har ändå misstänkt att han gjorde det, hon är rädd för honom och börjar umgås intensivt med honom för att stryka honom medhårs? Hon kanske inte har vågat annat utan bara väntat och hoppats på att han ska plockas in för gott? Blir gråhårig av detta....

Ja då är vi 2! Fast isåfall är det märkligt att hon skulle fortsätta skydda honom i detta nu...
Citera
2019-09-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Ja, jag har all förståelse för att man blir oerhört ledsen och sårad, men att slå ihjäl någon utan att gå sönder inuti som du beskriver, det är ofattbart. Att ens klara av att slå ihjäl någon och slutföra det hela. Är det så man hanterar sin besvikelse? Dä skulle allt annat vara jämförelsevis bättre. Om så Lena var ettrigare, otrevligare, ojustare, mer obstinat och själhävdande än vad vi i tråden känner till, skulle alla andra lösningar vara bättre.

Låt Lena vinna, avslöja eller vad som...flytta, börja om, bryt kontakten. Byt fritidsintresse, jobb, träffa nya människor och sluta vara otrogen. Istället verkar vägriktningen leda rakt ner i diket. Bara en sådan sak att fortsätta åka runt helt obesvärat på event och se alla människor i ögonen? Är det verkliga människor av kött och blod, eller är de oskyldiga? Två av samma sort, som nötknäpparen nämnde, är det rimligt?

Nej det är inte rimligt någonstans för en normal människa.
Någon skrev om ett event de varit på båda två. HD hade betett sig som om hon vore malplacerad och ville hem, så hon kände sig nog illa till mods, i mina ögon beter sig HD som skyldig när man tänker på beteendet. SD däremot verkade tycka att det var hans rättighet.
Då undrar man...är han den som höll i tillhygget och slog ihjäl Lena så är han totalt iskall, en fullfjättrad psykopat i mina ögon. Tänker då också på grannarna han sökte upp för att ge sin förklaring, det är magstarkt och helt samvetslöst om det var han som slog ihjäl LW.
Och HD som blyg för att hon har svårt att prata inför folk, hur många har inte svårt att prata inför folk? Väldigt många har det utan att vara just blyga.
Var det då HD som höll i tillhygget så blir jag inte förvånad, hon ser ut som att hon är skyldig, hon gallskrek i högan sky när polisen hämtade henne, hon mumlar på jobbet att ”Stefan är oskyldig när ska detta ta slut”? Och hennes arbetskamrater har sagt att hon är så förändrad sen mordet, som om hon är där men inte med. Hon beter sig som om hon är just GM.
Varför sitter då SD på sannolika skäl?

Om det är HD som är skyldig till mordet och faktiskt den som höll i tillhygget, så förstår jag att SD klarar att briljera och ge sin förklaring att han är oskyldig, men han påstår ju att han inte vet någonting, det är skrämmande!! Han sitter på sannolika skäl, hur farao får han ihop det?
Kall och samvetslös, eller mordhotad till tystnad?

Jag tror att någon av dom två är skrämda till tystnad. Det ör svårt att tro att båda är lika galna. HD har ju visat sig grubbla över detta, mycket!! Det syna lång väg att hon inte mår bra. Varför berättar hon inte sanningen?
Om hon är så rädd för SD så har hon all chans i världen att ange honom nu. Hon har sina föräldrar som ställer upp jämt för henne och barnen. Han kommer inte åt henne, men hon tiger och nekar.
Hur normalt är det att skydda en mördare, undanhålla sanningen och ljuga för en mördare skull och vänta på honom, utan att vara rädd för honom dessutom??

Är det rimligt nånstans??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in