2019-09-07, 15:47
Medlem
Lonnrots avatar
SD får fortsatt nattgrubbla även över rubriceringen skälig misstanke på barnes mor, HD. Och även käcka tvångsmedel bland frukostskålarna då tydligen. Givet att ombudet inte undanhållit denna information.

Att HD klassas som ”skälig” än av åkl. frapperar ju lite, då det antyder att åkl misstror hennes oskuld och att hon inte kunnat göra reda för sig. Kan väl iofs vara begripligt efter så många år i SD:s sällskap....

møllerbarnen hölls väl för skäligen misstänkta fram över hovrätten om jag inte minns fel. Ännu större anledning där iofs. Men här borde finnas incitament för HD att befria sig från misstanke om det är görligt. Tycker man.

Att det skulle utesluta åtal mot SD är jag dock tveksam till. Men det beror väl på.

Skulle kruxet vila på SD:s ogrundade beskyllningar av HD för medhjälp så är han ju en skruvad jävel. Men det kan ju vara en teknikalitet när man petar lite i det. Hoppas det reder sig självt.
Citera
2019-09-07, 15:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi ju inte vad de har på HD.
Det kan inte vara alltför nära på sannolika skäl, då borde väl ÅK föröka få henne häktad.
Men det kan ändå vara saker som ser allvarliga ut.

En advokat vill väl inte framstå som att hon bara slänger ur sig påståenden som vid närmare granskning ( te x om HD sedan skulle bli häktad på sannolika) inte finns belägg för?

Hennes trovärdighet mao.
Om man är en mer erfaren advokat, kanske man kan vara lite mer flerordig, men många advokater säger ganska standardmeningar som blir intetsägande. De är väl fenor på just sådant som retorik och vad som kan ligga dig last. Typ bättre hålla tyst om de inte behöver säga något.
"– Det var svaga misstankar från början och inget har framkommit den här veckan som stärkt misstankarna, säger Maria Harr, försvarsadvokat."
Citera
2019-09-07, 16:01
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Okej, tack för svar. Jag utgår ifrån att de duktiga teknikerna kollar sånt.

Det finns en pågående utredning i Eskilstuna där en kvinnlig kompis till Johanna Möller sitter häktad sen i vintras. Hennes "gubbe" hittades mördad i en utbränd bil i ett naturområde. Hon hade köpt färg med mera och "renoverat" ett golv när hennes karl var rubricerad försvunnen. Tänkte om SD eller HD gjort något liknande. Jag har ett vagt minne av att SD skrivit något om nödvändig renovering i källaren i en geologg.

Det låter intressant!
Hoppas någon av våra duktiga geologgdeckare kan lyckas hitta det!?

Och hoppas att teknikerna för säkerhets skull ändå varit extra nogsamma nere i Steffes källare.

Källare, ja hujedamej, tänker närmast på den hos Fred och Rose West
Citera
2019-09-07, 16:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
”Det är inte sannolika skäl och dörför ska min klient inte vara häktad”.

Reagerade också på det där.
Ja det kan ju tolkas som att hon inte är misstänkt på sannolika skäl, just nu,
dvs än,
och därför inte ska vara häktad förrän då!?
Annars får man tolka det bokstavligt menat, dvs,
hon ska inte vara häktad för hon är inte misstänkt på sannolika skäl.

För att det hade krävts sannolika för omhäktning. Sen var det ju en typisk advokatformulering :-)
Citera
2019-09-07, 16:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"– Det var svaga misstankar från börjanoch inget har framkommit den här veckan som stärkt misstankarna, säger Maria Harr, försvarsadvokat."

Ja, det är advokatens uttalande. Så det är inget konstigt med det.

Och vi vet inget vad som gjort att åklagaren fick igenom en häktning på en vecka.
Att man inte har kunnat stärka misstankarna under veckan kan bero på att man ännu inte har fått svar på de analyser man bett om.

Det krävs väl ytterligare förhör och genomgångar av saker som framkommit under veckan som gått. Så slutreslultatet kan komma att vänta. NFC är dessutom överbelastade.

Hon kan vara helt oskyldig, men hon kan vara skyldig till något. Kanske rubriceringen kan komma att ändras om man finner något som motsäger det som nu ligger henne till last.

En otäck tanke jag inte kan släppa:
Tänk om SD tvingat HD ner till mordplatsen för att "städa upp".
Hennes alibi för natten kan ju inte ha varit det bästa.
Senast redigerad av notknapparen 2019-09-07 kl. 16:16.
Citera
2019-09-07, 16:16
Medlem
Det har ju spekulerats i tråden hur det kom sig att SD hamnade i Örebro. Berodde flytten p.g.a att han träffat HD eller var han bosatt i Öret då dom träffades? Är det någon som vet hur HD & SD träffades? Vill minnas att dom stod skrivna på första gemensamma adressen -97.
Citera
2019-09-07, 16:23
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Bara ett vapen??
Jag tror de är många fler som riktar sitt vapen mot henne där i mörkret en tidig morgon kl 04.15.
Hon kommer inte veta om det är rånare och våldtäktsmän eller poliser så rädd lär hon bli!!
Tänk va hon ska vråla då....!!
Lena ler nog stort då tänker jag

Ja det gör Lena nog :-)

Och det vrålet lär nog väcka hela grannskapet. Det blir en extra tidig väckning den morgonen, och inte lönt att somna om.

Vissa ser det nog som att jag ”gottar mig”, men jag är övertygad om att Hanna vet vad som hänt.

Hon är i mina ögon mycket troligt skyldig till grovt skyddande av brottsling.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skyddande_av_brottsling

Och kan även vara skyldig till i någon mån stämpling: inte direkt anstiftsre men att det var en stark önskan. ett uttalande, ett outtalat krav för att stanna kvar i relationen.
https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/

De har ju faktiskt hängt samman nästan som nån skrev, ”siamesiska tvillingar” sen mordet. Mycket märkligt.
Citera
2019-09-07, 16:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Det har ju spekulerats i tråden hur det kom sig att SD hamnade i Örebro. Berodde flytten p.g.a att han träffat HD eller var han bosatt i Öret då dom träffades? Är det någon som vet hur HD & SD träffades? Vill minnas att dom stod skrivna på första gemensamma adressen -97.

Kanske svaret finns här?

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite HD-uppgifter:

Född 1974 i Längbro (Örebro)

Föräldrar:

Mamma BA och
Pappa S-OA, bor i Örebro

Syskon:

POS född 1972, bor i Örebro

HD bor:

1974-1996 Längbro (Örebro) födelseadressen

1996-1997 Med föräldrar på annan Örebroadress. Föräldrarna bor kvar där.

1997-2000 Annan Örebroadress. SD flyttar in.

2000-2003 Ytterligare en Örebroadress, bor med SD

2003-2005 ännu en Örebroadress tillsammans med SD

2005-2018-03-21 Betesvägen Örebro. Barnen är födda 2004 och 2006. HD gifter sig med SD 2008, vigselförrättare LW.

2018- Fädermansgatan, Örebro, utan SD.
Citera
2019-09-07, 16:29
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, det är advokatens uttalande. Så det är inget konstigt med det.

Och vi vet inget vad som gjort att åklagaren fick igenom en häktning på en vecka.
Att man inte har kunnat stärka misstankarna under veckan kan bero på att man ännu inte har fått svar på de analyser man bett om.

Det krävs väl ytterligare förhör och genomgångar av saker som framkommit under veckan som gått. Så slutreslultatet kan komma att vänta. NFC är dessutom överbelastade.

Hon kan vara helt oskyldig, men hon kan vara skyldig till något. Kanske rubriceringen kan komma att ändras om man finner något som motsäger det som nu ligger henne till last.

En otäck tanke jag inte kan släppa:
Tänk om SD tvingat HD ner till mordplatsen för att "städa upp".
Hennes alibi för natten kan ju inte ha varit det bästa.
Det fetade, nej inget konstigt men tydligt. Till skillnad mot åklagaren som gjort en del märkliga uttalanden under resans gång som i vissa fall möjligen kan (bort)förklaras med felciteringar.
Citera
2019-09-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klart det är ondska som driver en person att begå överlagt mord. Särskilt om det är av så till synes fjuttiga orsaker som geo-burkar eller även svartsjuka/avundsjuka så handlar det om ondska att mörda någon. En psykos kan också vara en orsak och då är det sjukdom, inte ondska. Men jag tror inte alls på psykos.

Men jag håller fortfarande öppet för att mordet kan ha inletts med en olycka och sen dråp som följd ovanpå det. Ingenting tyder på det ännu, så jag är villig att släppa den teorin om jag blir överbevisad att jag har fel.

För:

Jag föreställer mig att HD och LW hade "en pratstund" där bakom planket. Man puffades och buffades och LW halkade och föll med ansiktet på en sten och skakade sig rejält. HD tog tag i hennes hår och dunkade LWs ansikte mot stenen i vredesmod tills allt blev tyst och LW var död. Skulle gärna betala en 100-lapp för att få veta hur marken på FP/BP ser ut.

Skulle kunna vara SD som är mördaren, kanske i samma scenario? Men HD verkar ha flest "skäl" till att vilja LW illa.

Hm...halkade och föll med ansiktet mot en sten. Vi befinner oss på gräs, inte is. Då kan man föreställa sig att man reflexmässigt hinner få upp armarna för att ta emot sig, även om det är mörkt ute och man har begränsad sikt. Om du nu inte är omtöcknad pga av tidigare handgemäng förstås.
Citera
2019-09-07, 16:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, nej inget konstigt men tydligt. Till skillnad mot åklagaren som gjort en del märkliga uttalanden under resans gång som i vissa fall möjligen kan (bort)förklaras med felciteringar.
Åklagarens tankar efter häktningsturerna i fjol, om att SD nu kunde få vara misstänkt "fram till brottet preskriberas", utvecklades i ett senare uttalande:
Det finns ingen preskriptionstid för mord. Om polisen inte lyckas binda 44-åringen till mordet kan utredningen komma att dra ut på tiden.

– Vi kan fortsätta i evighet. Utredningen kommer att pågå oavsett. Sedan kan man givetvis göra en bedömning i efterhand vad tiden lider för att se hur det ser ut.

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-fortsatter-gacka-polisen-var-absoluta-forhoppning-att-vi-ska-kunna-losa-det-har
Senast redigerad av Draifos 2019-09-07 kl. 16:41.
Citera
2019-09-07, 16:57
Medlem
Citat:
Kanske svaret finns här?
SD flyttar in hos HD -97, samma år som HD flyttar till första egna boendet. Frågan är om SD bodde i Örebro på den tiden eller om han flyttade från V-ås till HD. Off topic, men nyfiken om han hamnade i Örebro p.g.a kärleken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in