2019-09-07, 16:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hm, vad menar advokaten: "– Det är inte sannolika skäl och därför ska min klient inte vara häktad, säger Maria Harr."
'Accepterar' då advokaten indirekt att det föreligger en skälig misstanke; borde hon inte i lite högre grad försvara sin klient och gå ut med att alla anklagelser är helt grundlösa/ att frihetsberövandet var ett smärre övergrepp osv.
Lite mera fighting spirit helt enkelt.

Det kan jag inte tänka mig att hon accepterar. Hon bör se HD som oskyldig så länge HD gör detsamma. Var inte det där svaret på en fråga som rörde vad åklagaren sagt om misstankegraden?
Citera
2019-09-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Precis de är vuxna och de borde inse att de får ta konsekvenserna av sina handlingar. Men den som mördat har uppenbarligen inte något samvete, båda nekar. Nekandet är lika iskallt som mordet, det tyder inte på olyckshändelse och dråp, det tyder på mord!
Det finns ingen ångerrätt längre, det finns inte när bevisningen är klar och dom faller!
Den som mördat Lena är ondfull helt enkelt. Det går inte försvara med svsrtsjuka och hämd, det är inte något som oavsiktligt spårade ur anser jag.

En ondfull manipulativ person kan mycket väl hjärntvätta en person genom att trigga hat och trappa upp hat, och till sist även i rätt ögonblick elda upp en person så kraftigt att det leder till mord. Du vet väl att det finns riktiga psykopater, de finns inte bara på film, du vet de finns i verkligheten och verkar leva tillsynes normala liv?
Så ingenting ska uteslutas så länge det inte är klart och färdigt, och särskilt inte med tanke på deras mycket udda relation. Det är mycket som inte stämmer tycker jag.

Håller med, att döda någon är en hög insats att satsa, inte minst med tanke på dagens avancerade kriminalteknik. Antingen är du en kicksökare, har en övertro på dig själv, eller så är du enfaldigare än vad som framgått. Själv skulle jag aldrig föreställa mig att jag skulle komma undan. Finns inte på kartan, så mycket hår som jag släpper ifrån mig varje dag, bara en sådan sak. Även om jag planerade mycket, och länge, skulle jag inte inbilla mig att överlista polisens utredare.

Deras samveten lär inte direkt vara överkänsliga, med tanke att du lever vidare som vanligt. Jag skulle bryta ihop innan jag togs in på förhör, pga ångest och förtvivlan, och ha ett djupt behov av att få erkänna att jag begått brottet.

Då jag i det närmsta saknar skyddsmekanismer, och inte ens hanterar att ljuga, utan att ligga sömnlös, och måste genast bekänna för att bli av med ångest. Sedan, vad gäller alla fel en människa kan tänkas begå, vill jag inte mot slutet av mitt liv dö med en sådan börda i mitt inre. Bättre göra upp med sina fel, ångra och be om förlåtelse.Eller ta sitt straff. Sedan allmänt, ångrar jag många saker jag gjort fel i mitt liv, som jag dessvärre inte kan göra ogjort.

Men, så vet jag också att inte alla är som just jag, och utgår heller inte från det. Sedan inser jag samtidigt att det är ett skambrott att döda en nätt, liten trebarnsmor. Inget man kanske är triumferande stolt över vanligtvis.
Citera
2019-09-07, 17:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
SD flyttar in hos HD -97, samma år som HD flyttar till första egna boendet. Frågan är om SD bodde i Örebro på den tiden eller om han flyttade från V-ås till HD. Off topic, men nyfiken om han hamnade i Örebro p.g.a kärleken.

Jag vet att @cloudedcrystalbeam har skrivit en liknande uppställning med fakta för SD, men hittar den inte nu.
Citera
2019-09-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
I Motala har GC använts inom narkotikahandel, oklart i vilken utsträckning. http://www.bt.se/nyheter/skattjakt-ledde-fram-till-haschkaka/

Har förekommit spekulationer i tråden om att SD/HD pga kopplingar till nga holländska kvinnor skulle kunna ha nåt drogliberalt i kikaren.

Läs en gång till.
De som gömmer knark i terrängen ska undvika att gömma det i närheten av en cache. När det ligger cachar överallt och många letar efter dem så är risken att de hittar en tjuv eller knarkgömma allt större.
Citera
2019-09-07, 17:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Håller med, att döda någon är en hög insats att satsa, inte minst med tanke på dagens avancerade kriminalteknik. Antingen är du en kicksökare, har en övertro på dig själv, eller så är du enfaldigare än vad som framgått. Själv skulle jag aldrig föreställa mig att jag skulle komma undan. Finns inte på kartan, så mycket hår som jag släpper ifrån mig varje dag, bara en sådan sak. Även om jag planerade mycket, och länge, skulle jag inte inbilla mig att överlista polisens utredare.

Deras samveten lär inte direkt vara överkänsliga, med tanke att du lever vidare som vanligt. Jag skulle bryta ihop innan jag togs in på förhör, pga ångest och förtvivlan, och ha ett djupt behov av att få erkänna att jag begått brottet.

Då jag i det närmsta saknar skyddsmekanismer, och inte ens hanterar att ljuga, utan att ligga sömnlös, och måste genast bekänna för att bli av med ångest. Sedan, vad gäller alla fel en människa kan tänkas begå, vill jag inte mot slutet av mitt liv dö med en sådan börda i mitt inre. Bättre göra upp med sina fel, ångra och be om förlåtelse.Eller ta sitt straff. Sedan allmänt, ångrar jag många saker jag gjort fel i mitt liv, som jag dessvärre inte kan göra ogjort.

Men, så vet jag också att inte alla är som just jag, och utgår heller inte från det. Sedan inser jag samtidigt att det är ett skambrott att döda en nätt, liten trebarnsmor. Inget man kanske är triumferande stolt över vanligtvis.

Just det faktum att det är två som blånekar till mordet, men ändå är misstänkta även om det är på olika misstankegrader är lite förvirrande.

Att en person kan begå ett sådant brott (då handlar det inte heller om att "bara" sätta en kulla i någon, utan att under många minuter fullständigt slå sönder någon till personen avlider) det vet vi. Vi har läst om det i tidningar, om och om igen.
Vi har också läst om att det kan finnas flera gärningsmän i fruktansvärda dåd. Då handlar det ofta om kriminella gäng, missbrukare- eller annat utanförskap där människor lever marginaliserade liv som har påverka deras möjligheter starkt att leva det sociala liv med arbete, barn, familj och ett fungerande socialt umgänge.

En störd individ som gör ett mord, som blånekar. På sannolika skäl misstänkt, vilket är den högre graden av misstanke. Det kan man köpa. Om han är skyldig, då har han något i sin personlighet som gör det möjligt att inte bara utföra dådet utan även neka.

Men sedan HD.
Skulle hon också kunna vara av ett sådant virke, att hon inte bara skulle kunna döda under dessa omständigheter (betänk detta bestialiska våld!), efter det visserligen se sliten ut, men ändå hålla ihop. Hålla ihop i förhör, geocacha och fortsätta sitt liv något så när. Umgås med S*illen, inte verka annorlunda, nya förhör, fortsätta att hålla ihop. Så till den milda grad att det enligt @MV skulle förvåna honom om hon var skyldig?

Sedan den chockterapi hon fått utstå (om hon är skyldig) med insatsstyrkan som gör insats mot SD (och flickorna), hennes eget gripande, intensiva förhör under förhållanden av häktning med restriktioner under en hel veckas tid. Förhör som med all sannolikhet är mycket intensiva, mycket krävande om man inte har hållit sig till sanningen.

Jag har svårt att tro att under denna press, detta att bli misstänkt för ett så allvarligt brott som mord, inte på något sätt börjar berätta sanningen. Jag inbillar mig, men vet inte , att de flesta människor skulle erkänna. Om inte exakt allt på en gång, ändå börja brisera.

Ja, det övergår mitt förstånd att det finns två personer med liknade kaliber i ett (fd) äktenskap och i ett och samma mord. Särskilt med tanke på vilka svek hon har utsatts för under åratal av sin medbrottsling.

Just nu har jag svårt att tro att det är möjligt utan andra "förmildrande" förklaringar för HD.
En för mig rimlig förklaring är att hon triggats och slipats och nötts så länge att allt briserade. Men hur håller hon ihop då?
En annan är att hon blivit typ manipulerad ā la Knutbypastorns mörderska (typ hjärntvätt). Men hon höll väl inte heller ihop, utan erkände?

Eller så är hon helt enkelt helt oskyldig. Kanske utsatt för en komplott av SD.

Att två slipade psykopater skulle kunna leva ihop? Funkar det ens?

Dessutom tänker jag att det jag sett av HD inte liknar en psykopats beteende. Hon verkade i det närmaste blyg och osäker på eventet där hon stod och pratade inför publik med JG.
Citera
2019-09-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Nej, MH var inte med i samma kyrka.
Hon bodde ju inte ens i Örebro!

Det diskuterade vi ju för jättelänge sedan. Har du fortfarande inte fattat det?

Just detta har jag inte sparat i minnet, Nej. OK men bibeltrogen tycks hon vara.
Citera
2019-09-07, 17:46
Medlem
Citat:

Fint skrivet. De flesta av oss fungerar nog likadant. Att bära på skulden av att ha dödat en annan människa och kommit undan med det, skulle säkert driva oss ner i ett träsk av ångest och skuld och vi skulle förmodligen erkänna, eller ta livet av oss.

Men sen finns det de som har ett mer eller mindre rymligt samvete som vi i dagligt tal, ibland slarvigt, kallar psykopater. HD verkar inte ha mått bra sen LW dog, men SD sprallar obekymrat vidare. Flinandes. Eller är det kanske bara vad vi tror, vi som ser detta från utsidan?

Det finns människor som alltid flinar. Blir inte klok på såna. En man i ett youtube-klipp som berättade hur hans fru och barn dog i tsunamin. Hela tiden hade han ett flin på läpparna när han berättade om detta, man insåg att han tyckte det var en fruktansvärd upplevelse men flinet som satt som klistrat i hans nuna störde iaf mig.
Citera
2019-09-07, 17:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är inte förvånad, du har sedan Dag1 inte begripit att det under Hela förundersökningen råder förundersökningssekretess fram till åtal. Via en förändring av tillämpningen är den numera alltid strikt.

För ett ögonblick när dom exciplit skrev det i media såg det ut, för ett kort ögonblick, som du äntligen begripit. Nu är du tillbaka med dina konspirationer/misstänkliggörandet mot Åklagaren igen. Suck!

Framgången är att SD är häktad som sannolikt misstänkt för mordet på LW. På vilket sätt är inte det en framgång? Förklara hur du tänker där?
Ja, fast det jag menar är dumt är alltså att man verkar gå ut rätt ensidigt med sådant som skall antas peka mot den misstänkte. Att han kan ha ofredat och misshandlat LW, att ett vittne kan ha sett honom prata utanför bostaden under natten, att man kan ha hittat jättemycket teknisk bevisning i hans hus i fjol och att man nu är där igen och letar efter ett specifikt föremål. Det blir som att man insinuerar saker hela tiden, och det här har gjort att många nu verkar vara helt säkra på att han är gärningsmannen (samtidigt som man inte verkar veta riktigt varför man tror det).

Tänk nu om det skulle visa sig att ingenting av det här stämmer, då har man ju lurat allmänheten att tro att det här nästan var klappat och klart. Och dessutom har man då målat in sig i ett hörn som det kan bli ganska knepigt att ta sig ur. Det jag menar är väl att man kanske får välja mellan att ge korrekt och saklig information eller att hålla helt tyst.
Senast redigerad av Draifos 2019-09-07 kl. 18:06.
Citera
2019-09-07, 17:53
Medlem
Citat:
Vissa har ju iofs jäkligt bråttom till prästen, särskild de med stort kontrollbehov, för att garantera ringen på fingret..innan den andre upptäcker vad de går för!

Så kan det verka då de inte tycks delat boende eller ekonomi. Men nu för tiden kan relationer byggas på helt nya sätt. Det kanske var mer praktiskt så här? Helt enkelt.
Citera
2019-09-07, 17:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vissa har ju iofs jäkligt bråttom till prästen, särskild de med stort kontrollbehov, för att garantera ringen på fingret..innan den andre upptäcker vad de går för!

Fast gifte de sig 2008 efter ha bott ihop sedan 1997 verkar de ha skyndat ganska långsamt.
Citera
2019-09-07, 18:00
Medlem
Citat:

Exaktamente MirandaMirage!!
Det finns inte på världskartan att det ens skulle dyka upp i tanken ens!
Och hur man skulle må, man mår ju skit utav mindre saker som händer, nä fy för den lede jag skulle gått sönder fullkomligt inombords på stubben, och i ren panik anmält mig själv för jag hade blivit totalt skrämd från vettet om jag hade mördat någon!

Så hur kan de båda såhär lång tid, stötta varann och hålla varann bakom ryggen??
Det är inte normalt, antingen är de lika störda båda två eller så är en av dom fullkomligt livsfarlig att den andre är hotad till livet också??

Jag hade inte vågat gå i närheten av någon av dom så länge mordet inte är uppklarat!!
Tänk å bo granne med dom, jag hade flyttat direkt!!

Detas relation ja, den är allt annat än frisk och sund..huuu tur polisen är duktig så
de kommer reda ut det, de har bra teknik som tur är och tack å lov!!
Citera
2019-09-07, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast gifte de sig 2008 efter ha bott ihop sedan 1997 verkar de ha skyndat ganska långsamt.

Du skulle läst inlägget jag svarade på, syftade på UW och MH...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in