2019-09-07, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tack! Förstår inte heller varför folk förundrar sig över användandet av insatsstyrkan.
ÅK är i sitt ämbete satt att utföra ett arbete och delegera detta.
De måste ju följa protokoll och procedurer.

Det är synd att barnen ska behöva bli indragna i detta, men jag tror att i första hand måste lagen ha sin gång. Skulle dom kontakta sociala myndigheter innan? Med vilken ursäkt då, inför föräldrarna? Det fanns nog inget annat valbart scenario om besked från NFC inkom sent på måndagseftermiddagen.

Att detta scenario skulle kunna bli verklighet, och drabba barnen, det skulle den gode Stefan ha tänkt på under de 15 månader som gått sen Lena mördades. Och han sitter nu häktad på sannolika skäl. Eftertankens kranka blekhet.

Det är inte lätt att veta sånt här....
När Fru Åkl har bevis för att någon är på "sannorlika skäl" en mördare, så måste man vara försiktig.
Personen har då tydligt visat vad han/hon är kapabel till.
I detta fallet har mördaren krossat ansiktet och huvudet på offret, vilket helt klart tyder på besinningslöst våld.
En kallblodig mördare, pratar vi om.
Ingen vet hur en sån person reagerar vid ett gripande, med lagstöd för att på sannolika skäl vara en gärningsman.
Personen kan gå fullständigt bananas, för personen har redan visat det vid utförandet av mordet.
Då chansar man inte, då kör man inte med silkesvantar, utan nu har Fru Åkl bevis på att personen är livsfarlig, och personen SKALL gripas.
Då är överrasknings-momentet det viktigaste.
Man vill helt enkelt ta personen när han/hon är som mest sårbar.
Grannar, höga ljud, avspärrningar spelar ingen roll, för personen klassas som farlig och skall helt enkelt bara gripas. Punkt Slut.

Det är en kallblodig mördare polisen har att göra med, och vem fan vet vad han kan göra om han blir stressad.

I detta fallet gick allt perfekt.
Ingen är skadad, och polisen kunde gripa SD.

Perfekt, bra jobb av Fru Åkl och Polisens Regionala Insattsstyrka.
Citera
2019-09-07, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Precis! Nä, Hiding har nog en egen liten plan. Om inte annat så fick hennes utredare full tillgång till bådas hem och tillhörigheter i en hel vecka, utan några tänkbara hinder då båda satt med fulla restriktioner

Som jag har fattat det så kan man göra husrannsakan hos HD oavsett om hon är misstänkt själv eller häktad eller inte, om det finns synnerliga skäl (har med utredningen att göra) och att brottet det gäller leder till fängelse. HD kan ju också förhöras utan att själv var misstänkt.

Nu är hon misstänkt som skäligen för mord, så något pekar mot henne på något sätt.

Som ÅK i den här situationen som ÅH sitter i är det väl självklart att försöka få HD häktad för att kunna arbeta helt ostört utan att HD skulle kunna försvåra utredningen, fly och få inblick i vad som händer. Nu kan de också använda sig av den press HD känt av både SDs gripande och sedan hennes och den otroliga press det innebär att sitta med restriktioner i ett häkte. Det kan bryta ner den mest härdade person att avslöja sig eller annan/annat.

Så ÅK gjorde vad hon måste, samtidigt som det är taktiskt.

Nu kunde forensikerna kunna springa in och ut ur hennes hus, utan att hon visste att varje gång hon/SD sa något så föranledde det nya undersökningar/provtagningar och beslag.
Citera
2019-09-07, 15:15
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, men just nu är hon släppt. Åklagaren försökte inte ens få henne häktad. Är det inte märkligt av åklagaren att inte försöka få HD häktad om hon fortfarande misstänker henne? Jag har inte haft tid i dag att följa vad som hänt så berätta nu för mig varför åklagaren häktade HD som skäligen misstänkt, släpper henne efter en vecka, anser henne fortfarande misstänkt men försöker inte få henne häktad på sannolika skäl.

Varför kallar du henne Kärringen förresten? Hon heter H*nna, det går även att förkortas till HD, har du något syfte med det? Du påminner mig om en annan användare som också använde det språkbruket och som alltid litade blint på vad en åklagare sade..

Kanske svaret heter tvångsmedel?Som trots detta i längden ger ÅK vissa fördelar/möjligheter:

”De allra flesta tvångsmedlen blir aktuella redan vid misstankegraden skäligen misstänkt.

Hemlig teleavlyssning, vilket helt enkelt innebär att den misstänkte personens telefon avlyssnas.
Vidare kan hemlig teleövervakning bli aktuellt, vilket innebär att man hämtar in uppgifter om vilka telefonsamtal som den misstänkte har haft.

Slutligen kan även en hemlig kameraövervakning genomföras, vilket innebär att den misstänkte personen i hemlighet kameraövervakas. Här krävs dock att kameraövervakningen är av synnerlig vikt för utredningen (här kan noteras att synnerlig vikt är ett ganska högt ställt krav).

Även tvångsmedel som innebär en genomsökning av en skäligen misstänkt persons hem och person kan bli aktuella. Här tänker man väl främst på husrannsakan, vilket innebär att den misstänktes hem eller, till exempel, förråd genomsöks.”

https://www.minilex.se/a/skäligen-misstänkt
Citera
2019-09-07, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ännu en synnerligen kortfattad artikel i NA:

https://www.na.se/artikel/forsta-uttalandet-fran-advokaten-om-misstankte-hjarstamordaren-som-slappts-fri-svaga-misstankar-fran -borjan

Hm, vad menar advokaten: "– Det är inte sannolika skäl och därför ska min klient inte vara häktad, säger Maria Harr."
'Accepterar' då advokaten indirekt att det föreligger en skälig misstanke; borde hon inte i lite högre grad försvara sin klient och gå ut med att alla anklagelser är helt grundlösa/ att frihetsberövandet var ett smärre övergrepp osv.
Lite mera fighting spirit helt enkelt.
Citera
2019-09-07, 15:22
Medlem
Citat:
Tack! Förstår inte heller varför folk förundrar sig över användandet av insatsstyrkan.
ÅK är i sitt ämbete satt att utföra ett arbete och delegera detta.
De måste ju följa protokoll och procedurer.

Det är synd att barnen ska behöva bli indragna i detta, men jag tror att i första hand måste lagen ha sin gång. Skulle dom kontakta sociala myndigheter innan? Med vilken ursäkt då, inför föräldrarna? Det fanns nog inget annat valbart scenario om besked från NFC inkom sent på måndagseftermiddagen.

Att detta scenario skulle kunna bli verklighet, och drabba barnen, det skulle den gode Stefan ha tänkt på under de 15 månader som gått sen Lena mördades. Och han sitter nu häktad på sannolika skäl. Eftertankens kranka blekhet.

Tror inte någon förundrar sig över själva tillvägagångssättet egentligen, det är nog snarare nyfikenheten på just varför tror jag.
Citera
2019-09-07, 15:23
Medlem
Citat:
Tack! Det säger i mina ögon en hel del om varför hon togs in, häktades i 1v, ned fulla restriktioner, och sen släpptes men fortfarande är skäligen misstänkt. Både för att det de facto finns bevisning, och kanske mer kommer att inkomna, men också för att det ger ÅK vissa möjligheter och fördelar - och ger den misstänkte restriktioner även utanför häktet.

Nästa gång blir det HD som tas med insatsstyrkan, undrar om hon inser det själv?
Citera
2019-09-07, 15:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hm, vad menar advokaten: "– Det är inte sannolika skäl och därför ska min klient inte vara häktad, säger Maria Harr."
'Accepterar' då advokaten indirekt att det föreligger en skälig misstanke; borde hon inte i lite högre grad försvara sin klient och gå ut med att alla anklagelser är helt grundlösa/ att frihetsberövandet var ett smärre övergrepp osv.

Njä, finns ingen anledning att spela över. Det krävs väl inte så mycket för att bli skäligen misstänkt. Hon bor nära BO som haft en afgär med exmannen. De kanske haft någon kontakt i närtid till gärningen etc.
Citera
2019-09-07, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Nästa gång blir det HD som tas med insatsstyrkan, undrar om hon inser det själv?

Nån morgon, kl 04.15, vaknar hon av ett brak när altandörren bryts upp.
10 sekunder senare har hon ett riktat vapen mot sig.
- Ligg still, visa händerna.!!! Ropar en kille i mörka kläder.
Hon får ta på sig en T-shirt sen fängslas hon med handklovar.
- Du är gripen på sannolika skäl för inblandningen i mordet på Lena W.

Plötsligt händer det........
Frågan är bara när.......
Hoppas du sover gott om natten, för en vacker dag hör du det där braket från altandörren, och då vet du vad som kommer hända.

Sov Gott Hanna.
Citera
2019-09-07, 15:34
Medlem
Citat:

”Det är inte sannolika skäl och dörför ska min klient inte vara häktad”.

Reagerade också på det där.
Ja det kan ju tolkas som att hon inte är misstänkt på sannolika skäl, just nu,
dvs än,
och därför inte ska vara häktad förrän då!?
Annars får man tolka det bokstavligt menat, dvs,
hon ska inte vara häktad för hon är inte misstänkt på sannolika skäl.
Citera
2019-09-07, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nu vet vi ju inte vad de har på HD.
Det kan inte vara alltför nära på sannolika skäl, då borde väl ÅK föröka få henne häktad.
Men det kan ändå vara saker som ser allvarliga ut.

En advokat vill väl inte framstå som att hon bara slänger ur sig påståenden som vid närmare granskning ( te x om HD sedan skulle bli häktad på sannolika) inte finns belägg för?

Hennes trovärdighet mao.
Om man är en mer erfaren advokat, kanske man kan vara lite mer flerordig, men många advokater säger ganska standardmeningar som blir intetsägande. De är väl fenor på just sådant som retorik och vad som kan ligga dig last. Typ bättre hålla tyst om de inte behöver säga något.
Citera
2019-09-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Nån morgon, kl 04.15, vaknar hon av ett brak när altandörren bryts upp.
10 sekunder senare har hon ett riktat vapen mot sig.
- Ligg still, visa händerna.!!! Ropar en kille i mörka kläder.
Hon får ta på sig en T-shirt sen fängslas hon med handklovar.
- Du är gripen på sannolika skäl för inblandningen i mordet på Lena W.

Plötsligt händer det........
Frågan är bara när.......
Hoppas du sover gott om natten, för en vacker dag hör du det där braket från altandörren, och då vet du vad som kommer hända.

Sov Gott Hanna.

Bara ett vapen??
Jag tror de är många fler som riktar sitt vapen mot henne där i mörkret en tidig morgon kl 04.15.
Hon kommer inte veta om det är rånare och våldtäktsmän eller poliser så rädd lär hon bli!!
Tänk va hon ska vråla då....!!
Lena ler nog stort då tänker jag
Citera
2019-09-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Precis de är vuxna och de borde inse att de får ta konsekvenserna av sina handlingar. Men den som mördat har uppenbarligen inte något samvete, båda nekar. Nekandet är lika iskallt som mordet, det tyder inte på olyckshändelse och dråp, det tyder på mord!
Det finns ingen ångerrätt längre, det finns inte när bevisningen är klar och dom faller!
Den som mördat Lena är ondfull helt enkelt. Det går inte försvara med svsrtsjuka och hämd, det är inte något som oavsiktligt spårade ur anser jag.

En ondfull manipulativ person kan mycket väl hjärntvätta en person genom att trigga hat och trappa upp hat, och till sist även i rätt ögonblick elda upp en person så kraftigt att det leder till mord. Du vet väl att det finns riktiga psykopater, de finns inte bara på film, du vet de finns i verkligheten och verkar leva tillsynes normala liv?
Så ingenting ska uteslutas så länge det inte är klart och färdigt, och särskilt inte med tanke på deras mycket udda relation. Det är mycket som inte stämmer tycker jag.

Klart det är ondska som driver en person att begå överlagt mord. Särskilt om det är av så till synes fjuttiga orsaker som geo-burkar eller även svartsjuka/avundsjuka så handlar det om ondska att mörda någon. En psykos kan också vara en orsak och då är det sjukdom, inte ondska. Men jag tror inte alls på psykos.

Men jag håller fortfarande öppet för att mordet kan ha inletts med en olycka och sen dråp som följd ovanpå det. Ingenting tyder på det ännu, så jag är villig att släppa den teorin om jag blir överbevisad att jag har fel.

För:

Jag föreställer mig att HD och LW hade "en pratstund" där bakom planket. Man puffades och buffades och LW halkade och föll med ansiktet på en sten och skakade sig rejält. HD tog tag i hennes hår och dunkade LWs ansikte mot stenen i vredesmod tills allt blev tyst och LW var död. Skulle gärna betala en 100-lapp för att få veta hur marken på FP/BP ser ut.

Skulle kunna vara SD som är mördaren, kanske i samma scenario? Men HD verkar ha flest "skäl" till att vilja LW illa.
Senast redigerad av zilvereko 2019-09-07 kl. 16:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in