2019-09-07, 01:04
Medlem
Basfaktas avatar
Jag ska be att få fästa uppmärksamheten på Gamla stans tunnelbanestation kl 20.30-20.40 på mordkvällen. Jag talar alltså om de två WT-män som Ulla S såg. I korthet:

Man 1 inne på stationen vänd mot perrongen för norrgående tåg kl 20.32.

45-50 år, ca 180 cm lång, stålbågade glasögon, cendréfärgat hår, klädd i grå rock.

Man 2 på Schönfeldts gränd kl 20.36.

35-40 år, ca 170-175 cm, mörk jacka, kraftigare än man 1, cendréfärgat hår, runda kinder, liten näsa.

Vittnet Per Mellberg möter paret Palme när de går ner till tunnelbanan. Ca 15 sekunder därefter ser han en man i trappan som går ner till tunnelbanan. Klockan bör ha varit 20.38-20.39. Signalement på mannen:

40 år, 175 cm, ganska kraftig, barhuvad, mörkhårig, liten näsa, ljus mockajacka.

Trots Mellbergs ljusa mockajacka (hans minne av klädseln är vagt) så finns det anledning att misstänka att mannen Mellberg mötte var samme man som ett par minuter tidigare stått och spanat på Schönfeldts gränd. Tror polisen gjorde en fantombild på Mellbergs kille, en bild som aldrig visats offentligt.

Frågan är var dessa båda män tog vägen sedan?

Vittnet Hilly Jacobsson,70, befinner sig på Gamla stans tunnelbanestation på perrongen för norrgående tåg ca kl 20.40 och ser då två män. Männen kom upp på perrongen strax innan paret Palme kom dit.

Signalement:

Man 1
Ca 170 cm, cendréfärgat hår, silverbågade glasögon, grå jacka.

Man 2
175-180 cm, mörkhårig, mörk jacka.

Hilly J:s signalement på männen är alltså mycket knapphändigt men företer ändå viss likhet med signalementen på de båda män Ulla S såg några minuter tidigare.

Hilly J säger att männen hon såg stod lutade mot trappräcket och tittade mot Riddarfjärden och att de inte tycktes särskilt intresserade av paret Palme. I stort sett alla andra som befann sig på stationen den kvällen tittade intresserat på Palme men inte dessa två.

Om Hilly J såg samma män som Ulla S såg så åkte de båda männen förmodligen i samma tunnelbanetåg som paret Palme in mot city, det som avgick 20.42.50 och kom till Rådmansgatan 20.48.10.

Värt att fundera över tycker jag.
Citera
2019-09-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja du, jag hänger nog inte med i alla dina svängar och sannolikhetskalkyler. Det som för mig fortfarande framstår som osannolikt är att någon skulle ha rekryterat CA för uppdraget.

Det borde ha funnits många betydligt bättre alternativ - exempelvis militärer och då kanske militärer som faktiskt hade erfarenhet av att döda människor utan att drabbas av stora frossan.

Även i Sverige finns/fanns väl legoknektar som varit i Afrika, Vietnam o andra platser på jorden där ett människoliv saknade värde.

Att kallblodigt skjuta ihjäl en människa och därefter lyckas undkomma inom loppet av en minut tycker jag tyder på en icke-empatisk kalkylerande person med erfarenhet av liknande situationer.

Det var ju en sak att vara Palmehatare och ägna sig åt pistolskytte i någon lokal förening. En helt annan att skjuta ihjäl Sveriges statsminister.

Alternativet inhyrd utländsk hitman finns förstås också kvar även om komplotten, vilket jag tror, var svensk.

Jeg er helt enig i at utførelsen av mordet tyder på en person med egenskapene du beskriver, og det er en viktig grunn til at jeg både tviler på at CA er GM, og at jeg tror noen utenlandske skyttere har vært førstevalg.

Men hvis man ser på de som man vet er forsökt rekruttert, er de så mye bedre enn CA i dine øyne? Jeg tenker at CAs Palme-hat har vært en viktig kvalifikasjon, og at man kanskje ikke har hatt så mange leiemordere å velge i. Dessuten vet vi vel ikke alt om hva CA kan ha deltatt i?

Prosjektet er en viderebearbeiding av opplegget i attentatet mot Bernardo Leighton i Roma 1976, det var en CIA-mal som der ble tilpasset av chilensk etterretning. Mye taler for at viderebearbeidingen har blitt gjort av Sydafrika, med chilensk hjelp, og at støttefunksjonene i hovedsak var svenske. Manglende lokal, italiensk støtte var en viktig mangel ved Leighton-attentatet, den feilen ble ikke gjentatt.
Citera
2019-09-07, 01:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
De som förnekar att CA är trolig som gärningsman får gärna förklara hur den enda (!) revolvern som aldrig lämnades in för provskjutning råkade ägas av en man som hyste mordiskt hat mot Palme och dessutom kan kopplas till mordplatsen både före, under och efter mordet. Det är en slump som är fullständigt otrolig.

Jag anser att CA kan bindas till motiv och möjlighet, däremot kan det ju vara så att han inte sköt. Men att han besatt mordvapnet torde vara nästintill garanterat.

Ja, detta med CA:s försvunna revolver är en intressant sak och givetvis hans hat mot Palme.
Därutöver har jag en fråga:

Du skriver att CA kan kopplas till mordplatsen "före, under och efter mordet". Det förstår jag inte. Betyder "under" att han var nära mordplatsen när Palme mördades?

Att han bodde ett par kilometer från mpl vet jag och att han fikade på ett café med utsikt mot mpl vet jag också. Men just "under"?

Enligt GRK visar "annan utredning" att CA:s alibi inte håller, dvs han var inte hemma sjuk på mordkvällen. Men var han istället befann sig har väl aldrig framkommit?
Citera
2019-09-07, 01:26
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Jeg er helt enig i at utførelsen av mordet tyder på en person med egenskapene du beskriver, og det er en viktig grunn til at jeg både tviler på at CA er GM, og at jeg tror noen utenlandske skyttere har vært førstevalg.

Men hvis man ser på de som man vet er forsökt rekruttert, er de så mye bedre enn CA i dine øyne? Jeg tenker at CAs Palme-hat har vært en viktig kvalifikasjon, og at man kanskje ikke har hatt så mange leiemordere å velge i. Dessuten vet vi vel ikke alt om hva CA kan ha deltatt i?

Prosjektet er en viderebearbeiding av opplegget i attentatet mot Bernardo Leighton i Roma 1976, det var en CIA-mal som der ble tilpasset av chilensk etterretning. Mye taler for at viderebearbeidingen har blitt gjort av Sydafrika, med chilensk hjelp, og at støttefunksjonene i hovedsak var svenske. Manglende lokal, italiensk støtte var en viktig mangel ved Leighton-attentatet, den feilen ble ikke gjentatt.

Nej de 4, som vi känner till, som kontaktades framstår ju inte som några ideala gärningsmän även om Birchan och Neilberg var killar som inte skydde våld.

Om man tar ett steg tillbaka och funderar över vem som då kunde framstå som en pålitlig hitman i ordets rätta bemärkelse så är det en person som inte klantar till det på något sätt.

Personen i fråga ska vara okänd, diskret, dyka upp från ingenstans bakom offret, snabbt och kallt avrätta offret, säkra och hölstra vapnet, snabbt kolla så att allt fungerat och snabbt fly från platsen utan att lämna minsta spår. Inga vittnen ska kunna identifiera honom.

Efter mordet ska vederbörande bara försvinna. Och tiga om sin roll för alltid.

Jag har faktiskt väldigt svårt att se CA i den rollen. CP ser jag överhuvudtaget inte i den rollen och ej heller den 52-årige reumatiske reklamtecknaren på Skandia som varit ute och druckit middag.

Nej, Palmes mördare var av en annan kaliber. Var det inte Morelius som kallade honom en "iskall jävel, en slaktare".
Citera
2019-09-07, 02:40
Medlem
https://www.dn.se/arkiv/inrikes/palmegruppen-planerar-nya-forhor-14-ar-efter-mordet-den-aktuelle-mannen-har-horts-tidigare-och/

Någon som kan öppna denna?
Citera
2019-09-07, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Well. You see.
Din bakgrund måste berätta saker om dig.
Du börjar bli gammal och du har gjort vad du förmår.
Ingen skugga över dig.

Vi i Sverige söker sällan hämnd utan oftast bara en förklaring. Vi kan inte göra saker ogjort.

Well, you see.

It has been 33 years!
Maybe Hans M. should get off his rear end and do his job.
Or maybe, he is just waiting to retire - like what PU talks so much about now.

You think Hans will go collect the S&W or wait until he retires to test it.
Citera
2019-09-07, 09:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
https://www.dn.se/arkiv/inrikes/palmegruppen-planerar-nya-forhor-14-ar-efter-mordet-den-aktuelle-mannen-har-horts-tidigare-och/

Någon som kan öppna denna?

https://snipboard.io/o79fO8.jpg
Citera
2019-09-07, 09:40
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Well, you see.

It has been 33 years!
Maybe Hans M. should get off his rear end and do his job.
Or maybe, he is just waiting to retire - like what PU talks so much about now.

You think Hans will go collect the S&W or wait until he retires to test it.
Ja, jag håller med dig.
Du svarade inte på min fråga.
Kände du till Franklin Forsberg?
Citera
2019-09-07, 10:38
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu ska vi se om ni håller med mig.

Victor G är väl en person man skulle kunna tänka sig som ensam gm och som ingående i en liten konspiration.

Men Victor G blev väl ganska grundligt utredd ändå och man lyckades väl aldrig koppla honom till mordplatsen.

Jag vet inte hur kunnig han var med vapen men om jag minns rätt hade han väl gått någon form av väktarutbildning, rätta mig om jag minns fel

Här är VG's ansökan om vapen vid anställningen hos ABAB
https://snipboard.io/Bzn4Zg.jpg
Den blev dock avslagen.
Dels påpekades att han av Karlskrona tingsrätt, blivit dömd för vårdslöshet i trafik... men framförallt så hade man gjort en referensundersökning och frågat 4 personer om VG's lämplighet som ordningsvakt.
Tre av dessa hade då ifrågasatt om VG "besitter tillräckligt gott omdöme"

Jag har därför svårt att tro att en person som VG gör sig bra i en konspiration..
Citera
2019-09-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Här är VG's ansökan om vapen vid anställningen hos ABAB
https://snipboard.io/Bzn4Zg.jpg
Den blev dock avslagen.
Dels påpekades att han av Karlskrona tingsrätt, blivit dömd för vårdslöshet i trafik... men framförallt så hade man gjort en referensundersökning och frågat 4 personer om VG's lämplighet som ordningsvakt.
Tre av dessa hade då ifrågasatt om VG "besitter tillräckligt gott omdöme"

Jag har därför svårt att tro att en person som VG gör sig bra i en konspiration..

Ok!

Vad tror du om honom som ensam gärningsman?
Citera
2019-09-07, 14:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Njae, förresten, om vi nu ska ha det helt korrekt, så ligger busskuren i höjd med ”svensk hemslöjd” på motsatt sida, som i sin tur ligger vägg i vägg med Sari.
Söder om Svensk hemslöjd låg en frisör och först därefter kom La Carterie.

Busskuren 25 meter söder om övergångsstället och 50 meter söder om grillen.

Så att det blir rätt!
Här fanns en del fel,

1. Sari butiken var inte vägg i vägg med Svensk Hemslöjd butiken.

Sari butiken (https://i.ibb.co/hB30pS1/SARI.png)
var där det blå fönstret är (https://i.ibb.co/Y76LJ0G/bl-f-nstret.png)
i höjd med övergångsstället (https://i.ibb.co/Y2pkQ87/verg-ngsst-llet.jpg)

2. La Carterie butiken var inte söder om frisören

La Carterie butiken var mellan Svensk Hemslöjd butiken och frisören
(https://i.ibb.co/yXWX4Z8/La-Carterie-butiken.jpg)

Om makarna Palme var vid busskuren (källa: FUP 55) som ligger i höjd med Svensk Hemslöjd butiken på motsatt sida Sveavägen, då korsade de inte Sveavägen innan övergångsstället vid Sari butiken.

PS: "Najic har inte sett makarna Palme korsa Sveavägen, och han såg dem inte heller promenera på Sveavägens östra sida" (källa: FUP 55)
Senast redigerad av 299792458 2019-09-07 kl. 14:26.
Citera
2019-09-07, 14:45
Medlem
Att gärningsmannen flyr förbi Luntmakargatan där man timman före mordet knarkspanat på Cigge och att GM näst intill rusar upp i famnen på den passerande piketen vid krönet samt att en annan polispatrull frm till 16 min före mordet åker från Johannesgatan 5 och också den måste passera krönet, talar för att GM inte hade koll på att flyktvägen var säker. Istället tyder det på en förföljare som efter attentatet springer dit han tror han kommer att vara säker.

Tycker det tyder på ensam GM som följt efter från biografen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in