2019-09-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Den normala (och betydligt snabbare) bilvägen mellan Stockholm och Säter
går via Enköping och inte via Uppsala.

Kanske missat nån avfart. I Abdul Kassem-brevet står Uppsala så man vet aldrig.
Citera
2019-09-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Som du säkert har förstått, så tro jag Fauzzi "säger sig ha mött Palme vid La Carterie butiken" på den östra sidan Sveavägen, inte att han verkligen gjorde det. (källa: Gärningsmannaprofilen s. 97)

När så korvkioskägaren säger han såg makarna Palme vid busshållplatsen på den västra sidan Sveavägen (källa: FUP 55) och busshållplatsen är i höjd med La Carterie butiken ( källa: https://i.ibb.co/fN5vf94/bussh-llplatsen.png ) som är på den östra sidan Sveavägen. Då kan inte Fauzzi "ha mött Palme vid La Carterie butiken" på den östra sidan Sveavägen.

Om makarna Palme verkligen var vid busshållplatsen på den västra sidan Sveavägen, då korsade dom vägen på en annan plats än det Lisbeth säger, men inte nödvändigtvis så långt söder som Dekorima butiken.

PS: Det är inte så att absolut varje detalj måste vara korrekt, för att lösningen på mordet ska kunna godkännas, det är omöjligt att få varje lilla detalj korrekt. Lisbeth var inte inblandad i mordet, Sven Anér och alla de andra har missförstått Lisbeth.
Njae, förresten, om vi nu ska ha det helt korrekt, så ligger busskuren i höjd med ”svensk hemslöjd” på motsatt sida, som i sin tur ligger vägg i vägg med Sari.
Söder om Svensk hemslöjd låg en frisör och först därefter kom La Carterie.

Busskuren 25 meter söder om övergångsstället och 50 meter söder om grillen.

Så att det blir rätt!
Citera
2019-09-06, 21:06
Medlem
I det här poddavsnittet tar man upp lite misstänkta poliser,sydafrikaspåret och Christer A mm
Jag tror podden gjordes 2016 alltså ett tag före Skandiamannen blev aktuell igen

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/697509?programid=3437

Spåren en poddspecial om Palmemordet
Citera
2019-09-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det faktum att han hade en laglig .357 i hemmet. På den tiden var man tvungen att skjuta tre guld för att ens få söka licens, och även om det går att öva sig till, så borde det ändå ingå i uttrycket 'god skytt'.

CA missades tyvärr helt, men problemet med CA är att det skulle lämna för många luckor om han agerat ensam. Alla missarna på LKC, Kocis felprioriteringar, CD:s omparkering, alla utredningsmissar, daltandet med LP, Skandia, WT-observationer, tvättade kulor på SKL, osv.

Instämmer helt om det sista. Det fanns så många signaler att ett dåd skulle ske. Anders Larsson, trappan ("här kommer det ske ") mfl.
Tänk om det fanns flera som planerade ett mord och en ensam GM hann först och drog ner brallorna på resten?
Obs.
Spekulerar hej vilt.
Citera
2019-09-06, 21:38
Medlem
Citat:
Det faktum att han hade en laglig .357 i hemmet. På den tiden var man tvungen att skjuta tre guld för att ens få söka licens, och även om det går att öva sig till, så borde det ändå ingå i uttrycket 'god skytt'.

CA missades tyvärr helt, men problemet med CA är att det skulle lämna för många luckor om han agerat ensam. Alla missarna på LKC, Kocis felprioriteringar, CD:s omparkering, alla utredningsmissar, daltandet med LP, Skandia, WT-observationer, tvättade kulor på SKL, osv.
CA kan ha vart en bricka i det stora hela. Holmer, Basebolligan, palmehatare. Det fanns en uppsjö med folk som ville få väck Palme.

CA fick fri gata han var redo på eget bevåg att mörda Palme. Sen börjar vilseledningen med allt annat trams om PKK, CP osv så himla långt ifrån sanningen. Det är vad jag tror.
Citera
2019-09-06, 21:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Polisen var mer amatörmässig förr. Hela samhället var mer amatörmässig. Misstag sker.

Varför är det konstig med en omparkering egentligen. Det var i city, poliser är ganska nära alla händelser där.

Man daltade med LP för hon var vår first Lady, hon var offret, hon var överklass. Och för att Holmér styrde och ställde utan utredningskunskaper.

Vad är konstigt med Skandia? Stay behind känns mest som bullshit. Tecken på att nån var där? Förutom SE som bara var en fylletjänsteman som precis missade mordet och bevittnade upplivningsförsöken, och försökte ljuga till sig en hjälteroll.

PU var helt ointresserade av WT-observationer i många år. Trots att det borde kunna passa in i ett PKK-spår. Varför? Jag tror det är för att man tidigt visste att detta gällde narkotikaspanare och liknande. Annars hade de sökt djupare.
Citera
2019-09-06, 21:56
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
De som förnekar att CA är trolig som gärningsman får gärna förklara hur den enda (!) revolvern som aldrig lämnades in för provskjutning råkade ägas av en man som hyste mordiskt hat mot Palme och dessutom kan kopplas till mordplatsen både före, under och efter mordet. Det är en slump som är fullständigt otrolig.

Jag anser att CA kan bindas till motiv och möjlighet, däremot kan det ju vara så att han inte sköt. Men att han besatt mordvapnet torde vara nästintill garanterat.
Citera
2019-09-06, 22:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
De som förnekar att CA är trolig som gärningsman får gärna förklara hur den enda (!) revolvern som aldrig lämnades in för provskjutning råkade ägas av en man som hyste mordiskt hat mot Palme och dessutom kan kopplas till mordplatsen både före, under och efter mordet. Det är en slump som är fullständigt otrolig.

Jag anser att CA kan bindas till motiv och möjlighet, däremot kan det ju vara så att han inte sköt. Men att han besatt mordvapnet torde vara nästintill garanterat.

Om jag inte minns fel hade CA den "enda lagliga S&W 357 magnum i stockholmsområdet som inte provskjutits". Inte den enda revolvern som inte provskjutits, inte ens den enda S&W 357 som inte provskjutits. Så ta det lugnt med garantierna. Vi vet ju inte ens säkert det var en S&W som användes.

Hur kopplas han till mordplatsen före och under mordet? Det är ju just det som saknas.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-06 kl. 22:08.
Citera
2019-09-06, 22:09
Medlem
Citat:

Hur kopplar du honom till mordplatsen?
Citera
2019-09-06, 22:15
Medlem
Nu ska vi se om ni håller med mig.

Victor G är väl en person man skulle kunna tänka sig som ensam gm och som ingående i en liten konspiration.

Men Victor G blev väl ganska grundligt utredd ändå och man lyckades väl aldrig koppla honom till mordplatsen.

Jag vet inte hur kunnig han var med vapen men om jag minns rätt hade han väl gått någon form av väktarutbildning, rätta mig om jag minns fel
Citera
2019-09-06, 22:39
Medlem
Citat:

CA kunne ha gode grunner til å unngå provskjutning, uten at han derfor visste at han hadde mordvåpnet. F.eks.
1. CA hadde brukt det ved andre anledninger som han ville holde skjult
2. CA hadde lånt ut våpnet til andre - kanskje til og med MOP, uten å vite om det har blitt brukt
3. CA kjente til usikkerheten omkring spor med denne våpen- og ammunisjonstypen, og var redd for at partiell match ville regnes som full match. Ut fra alt PU greide å få CP til å likne på, kunne han jo frykte litt av hvert
4. CA kjente til opplegget for kuler i MOP-prosjektet. Det kan jo se ut som om kulene kan være planta (jfr også funnhistorien), men blyet i dem er identisk med fragmentene på klærne til LOP, så da tror mange at de må være de riktige. Planting er vel den enkleste måte å unngå match med noe mordvåpen: Flere våpen kan være involvert, på forhånd vet man ikke hvilke(t) som vil bli brukt. Men det lages plante-kuler med et våpen som ikke er involvert, og alle får ammunisjon fra samme batch. Da er plante-kulene garantert å ha riktig blysammensetning i forhold til blyfragmenter som finnes, samtidig som det ikke oppnås match med noe våpen. "Mordvåpnet er ikke funnet". CA kunne ha sett, eller fryktet, at plante-kulene liknet mye på kuler fra hans revolver.
Citera
2019-09-07, 00:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
Siden vi har flere rapporter om rekrutteringsforsök, kan vi tenke litt sannsynlighet.
1. Gitt at det er rapportert 4, hva er sannsynligheten for at alle mislykkede forsök er rapportert? Er den virkelig 1? En pistolskytende Palme-hater kan godt tenkes å si nei, uten å si noe om dette, fordi han prinsipielt stötter prosjektet. Og CA kan til og med ha fortalt om det, men til noen som holder tett.
2. Fordi slike forsök innebærer eksponering og risiko for avslöring, er det lite sannsynlig at man har spurt et stort antall personer og fått mange nei. Derfor er det lite sannsynlig at sjansen for "ja" er f.eks. < 0.05. Med en betydelig sjanse for at forsøk ikke rapporteres, vil sjansen for minst ett "ja" öke med antall rapporterte mislykkede.
3. Vi vet at CA var aktiv pistolskytter, og dermed deltok i minst ett nettverk som det ville være nærliggende å rekruttere fra. Dermed blir det spekulativt å sette sannsynligheten for at CA er forsökt rekruttert til 0, gitt at ikke alle forsök er rapportert.
4. Vi vet at CA fikk ut patroner av den aktuelle typen fra sin skytterklubb. Det betyr ikke at disse er brukt, men det viser at CA hadde interesse for ammunisjonstypen. Kombinert med en ikke veldig troverdig historie om hvordan han avhendet våpnet, gir dette indisier på at han kan ha vært rekruttert eller ensom GM. Det er ikke svært mange kandidater. Men om CA ble rekruttert, kan faktisk sannsynligheten for at han skjöt fortsatt være < 0.1, fordi han har vært reserve eller blitt satt opp på et av de mindre sannsynlige åstedene. Skyttere med betydelig erfaring fra slike oppdrag ville prioriteres, og det fins opplysninger som indikerer minst 4 kandidater.

Ja du, jag hänger nog inte med i alla dina svängar och sannolikhetskalkyler. Det som för mig fortfarande framstår som osannolikt är att någon skulle ha rekryterat CA för uppdraget.

Det borde ha funnits många betydligt bättre alternativ - exempelvis militärer och då kanske militärer som faktiskt hade erfarenhet av att döda människor utan att drabbas av stora frossan.

Även i Sverige finns/fanns väl legoknektar som varit i Afrika, Vietnam o andra platser på jorden där ett människoliv saknade värde.

Att kallblodigt skjuta ihjäl en människa och därefter lyckas undkomma inom loppet av en minut tycker jag tyder på en icke-empatisk kalkylerande person med erfarenhet av liknande situationer.

Det var ju en sak att vara Palmehatare och ägna sig åt pistolskytte i någon lokal förening. En helt annan att skjuta ihjäl Sveriges statsminister.

Alternativet inhyrd utländsk hitman finns förstås också kvar även om komplotten, vilket jag tror, var svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in