2019-09-06, 13:28
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retinaculum
Jag påstår följande saker:
Moral finns.
Moral är inte nödvändigtvis subjektiv eller objektiv. Om moral är objektivt sant finns det ingen rationell eller vetenskaplig grund för det och kan bara förklaras med något övernaturligt.
Om moral ör subjektiv
Och vad har detta med bibelns sanningshalt och härledning till en existerande övernaturlig entitet (från bibliskt innehåll) att göra?
Citera
2019-09-06, 13:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ingen har bytt ämne. Du sa att du vet att människor söker njutning och undviker smärta. Vilket du har fel i eftersom det finns avvikelser som innebär att inte alla människor gör detta t.ex. självskadebeteende. Om du menar att människor generellt söker njutning och undviker smärta så har du rätt men då är inte ditt svar absolut eller tillräckligt välutvecklat för att den kan inte förklara avvikelserna.

Dessutom vet du inte varför människor söker njutning och undviker smärta, du antar detta utifrån dem människor som gör det men du bortser från dem som inte gör det. Vilken del av evolutionen drev fram att brevik eller elfte september hände och för vems evolution var det gynnsamt?

Jag utgår ifrån en regel när jag påstår att människan undviker smärta och söker njutning, inte ifrån undantagen. Du flyttade diskussionen till undantagen.

Denna regel om smärta/njutning är fundamental, och moral kan härledas ur den menar jag.
Citera
2019-09-06, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Städer och sånt existerar väl i verkligheten som sägs bibeln . Å haven. Så det är ju iaf sant att dom finns ? .
Det har du rätt i, precis som att New York går att finna i Spiderman-universumet.
Citera
2019-09-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så det påstådda behovet av en objektiv moral ökar behovet av att bibeln är sann enligt ditt resonemang men nu pratar vi objektiva anledningar att bibeln är sann, inte önsketänkande.
Vad i bibeln gör att du tror att den förmedlar sanning när det gäller övernaturliga påståenden som att en gud existerar?

1. Moral finns.
2. Moral är inte nödvändigtvis objektivt.
3. OM moral är objektivt sant finns det ingen rationell eller vetenskaplig grund för det och kan bara förklaras med något övernaturligt.
4. OM moral är subjektivt sant är det bara en smakfråga.

Friedrich Nietzsche ansåg att nihilism var resultatet av Guds död vilket styrker mitt påstående att om objektiv moral är sant så måste det vara en övernaturlig orsak. Om du inte tror att objektiv moral är sant måste du välja att moral är subjektivt sant eller inte existerar där båda är mer absurda än om moral vore objektivt sant eftersom ståndpunkten om att subjektiv moral är sant skulle innebära en otrolig logisk motsägelse: Om du inte tycker att någonting är rätt eller fel varför hyser du moraliska åsikter manifesterade i lagar som du är beredd att låta en annan människa straffas för om det sker en överträdelse?

(skickade enbart halva meddelandet förra gången, tror det var p.g.a. lagg)
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-06 kl. 19:28.
Citera
2019-09-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag utgår ifrån en regel när jag påstår att människan undviker smärta och söker njutning, inte ifrån undantagen. Du flyttade diskussionen till undantagen.

Denna regel om smärta/njutning är fundamental, och moral kan härledas ur den menar jag.

Om din regel inte kan förklara avvikelserna som motsäger att din regel fungerar är din regel fel eller dåligt utvecklad. Om pytaghoras sats visade ett enda fel i en korrekt uträkning skulle man förkasta den formeln eller börja tvivla på vilka axiom matematiken stod på.

Varsågod och härled moral ur smärta och njutning. Jag har väntat på denna härledning länge så många gånger som du har nämnt den och aldrig förklarat den.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-06 kl. 19:05.
Citera
2019-09-06, 20:13
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om din regel inte kan förklara avvikelserna som motsäger att din regel fungerar är din regel fel eller dåligt utvecklad. Om pytaghoras sats visade ett enda fel i en korrekt uträkning skulle man förkasta den formeln eller börja tvivla på vilka axiom matematiken stod på.

Varsågod och härled moral ur smärta och njutning. Jag har väntat på denna härledning länge så många gånger som du har nämnt den och aldrig förklarat den.

Jag kan råna en bank baserat på regeln att människor är rädda för att dö. Jag behöver inte förstå regeln, än mindre förklara regelns undantag. Det räcker med att veta att de flesta gör som man säger med en pistol riktat mot sig.

Eftersom vi är primater som lever i grupper så har evolutionen gynnat sociala beteenden.
Grupper där individer dödar och bedrar varandra är inte lika framgångsrika som grupper som följer normer och samarbetar med varandra. Normbrytare bestraffas på olika sätt, antingen genom andra medlemmar i gruppen eller genom inbyggda mekanismer som skam t ex. Straff är smärtsamt. Social skam är obehagligt.
Vice versa belönas medlemmar som lär sig spela det sociala spelet, återigen, av andra medlemmar i gruppen och av inbyggda belöningssystem. Vi känner lycka.
Detta är äldre än moralbegrepet. Moral är bara en kodifiering av dessa mönster som evolverat genom naturligt urval.
Enkelt beskrivet. Det är mer komplext än så. Ovanpå allt detta kommer den psykologiska aspekten. D v s hur vi uppfattar moralen, varför tron på moraliska värderingar påverkar vårat beteende.
(Ur detta kan man förstå varför vi tror på objektiva värderingar, fri vilja, personligt ansvar o s v. allt detta är "användargränssnittet" som har varit nödvändigt för att vi överhuvudtaget ska ha utvecklat mekanismer som styr vårat beteende i en oerhört komplex verklighet.
Citera
2019-09-06, 20:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om pytaghoras sats visade ett enda fel i en korrekt uträkning skulle man förkasta den formeln eller börja tvivla på vilka axiom matematiken stod på.

Falsk analogi.
Ett matematiskt räknefel är inte samma sak som ett undantag från en regel.
Citera
2019-09-06, 23:13
Medlem
Citat:
Falsk analogi.
Ett matematiskt räknefel är inte samma sak som ett undantag från en regel.

Det var ju ett tankeexperiment där den matematiska uträkningen var korrekt utfört på en vedertagen matematisk formel som trots allt resulterar i ett felvärde och inte ett matematiskt räknefel. Haha.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-06 kl. 23:22.
Citera
2019-09-06, 23:22
Medlem
Citat:
1. Moral finns.
2. Moral är inte nödvändigtvis objektivt.
3. OM moral är objektivt sant finns det ingen rationell eller vetenskaplig grund för det och kan bara förklaras med något övernaturligt.
4. OM moral är subjektivt sant är det bara en smakfråga.

Friedrich Nietzsche ansåg att nihilism var resultatet av Guds död vilket styrker mitt påstående att om objektiv moral är sant så måste det vara en övernaturlig orsak. Om du inte tror att objektiv moral är sant måste du välja att moral är subjektivt sant eller inte existerar där båda är mer absurda än om moral vore objektivt sant eftersom ståndpunkten om att subjektiv moral är sant skulle innebära en otrolig logisk motsägelse: Om du inte tycker att någonting är rätt eller fel varför hyser du moraliska åsikter manifesterade i lagar som du är beredd att låta en annan människa straffas för om det sker en överträdelse?

(skickade enbart halva meddelandet förra gången, tror det var p.g.a. lagg)
Nr 4 stämmer nog bäst. Moral är en smakfråga. Vissa anser att empati och människors välmående och lycka är grunden för deras moral. Andra tycker att gudar och/eller heliga skrifter är grunden för deras moral. Det är en smakfråga. Det finns andra alternativ också.
En objektiv moral kan ju låta fint, men objektiv behöver ju inte vara lika med god.
Citera
2019-09-06, 23:28
Medlem
Citat:
Jag kan råna en bank baserat på regeln att människor är rädda för att dö. Jag behöver inte förstå regeln, än mindre förklara regelns undantag. Det räcker med att veta att de flesta gör som man säger med en pistol riktat mot sig.

Eftersom vi är primater som lever i grupper så har evolutionen gynnat sociala beteenden.
Grupper där individer dödar och bedrar varandra är inte lika framgångsrika som grupper som följer normer och samarbetar med varandra. Normbrytare bestraffas på olika sätt, antingen genom andra medlemmar i gruppen eller genom inbyggda mekanismer som skam t ex. Straff är smärtsamt. Social skam är obehagligt.
Vice versa belönas medlemmar som lär sig spela det sociala spelet, återigen, av andra medlemmar i gruppen och av inbyggda belöningssystem. Vi känner lycka.
Detta är äldre än moralbegrepet. Moral är bara en kodifiering av dessa mönster som evolverat genom naturligt urval.
Enkelt beskrivet. Det är mer komplext än så. Ovanpå allt detta kommer den psykologiska aspekten. D v s hur vi uppfattar moralen, varför tron på moraliska värderingar påverkar vårat beteende.
(Ur detta kan man förstå varför vi tror på objektiva värderingar, fri vilja, personligt ansvar o s v. allt detta är "användargränssnittet" som har varit nödvändigt för att vi överhuvudtaget ska ha utvecklat mekanismer som styr vårat beteende i en oerhört komplex verklighet.

Menar du att fri vilja inte existerar/är sant? Snälla svara inte fel nu.
Senast redigerad av Retinaculum 2019-09-06 kl. 23:36.
Citera
2019-09-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ja, fri vilja existerar nog inte. Dock brukar folk definiera ”fri vilja” lite olika.
Har hört troende säga att om man kan välja vilken hand man ska räcka upp, höger eller vänster, så har man fri vilja.... ( eller liknande dumma exempel ).
Citera
2019-09-07, 01:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Jag tror att upplevelsen av den fria viljan kan jämföras med en dators användargränssnitt. En nyttig illusion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in