Citat:
Ursprungligen postat av
Retinaculum
Om din regel inte kan förklara avvikelserna som motsäger att din regel fungerar är din regel fel eller dåligt utvecklad. Om pytaghoras sats visade ett enda fel i en korrekt uträkning skulle man förkasta den formeln eller börja tvivla på vilka axiom matematiken stod på.
Varsågod och härled moral ur smärta och njutning. Jag har väntat på denna härledning länge så många gånger som du har nämnt den och aldrig förklarat den.
Jag kan råna en bank baserat på regeln att människor är rädda för att dö. Jag behöver inte förstå regeln, än mindre förklara regelns undantag. Det räcker med att veta att de flesta gör som man säger med en pistol riktat mot sig.
Eftersom vi är primater som lever i grupper så har evolutionen gynnat sociala beteenden.
Grupper där individer dödar och bedrar varandra är inte lika framgångsrika som grupper som följer normer och samarbetar med varandra. Normbrytare bestraffas på olika sätt, antingen genom andra medlemmar i gruppen eller genom inbyggda mekanismer som skam t ex. Straff är smärtsamt. Social skam är obehagligt.
Vice versa belönas medlemmar som lär sig spela det sociala spelet, återigen, av andra medlemmar i gruppen och av inbyggda belöningssystem. Vi känner lycka.
Detta är äldre än moralbegrepet. Moral är bara en kodifiering av dessa mönster som evolverat genom naturligt urval.
Enkelt beskrivet. Det är mer komplext än så. Ovanpå allt detta kommer den psykologiska aspekten. D v s hur vi uppfattar moralen, varför
tron på moraliska värderingar påverkar vårat beteende.
(Ur detta kan man förstå varför vi tror på objektiva värderingar, fri vilja, personligt ansvar o s v. allt detta är "användargränssnittet" som har varit nödvändigt för att vi överhuvudtaget ska ha utvecklat mekanismer som styr vårat beteende i en oerhört komplex verklighet.