2019-09-21, 11:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Det är mobilens rättstavningssystem som brister i kvaliteten. Så förutsägbart att du av alla hakar upp dig på en inkorrekt böjning.
Hakade inte upp mig men hakade inte heller på.
Citera
2019-09-21, 11:45
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Så förutsägbart att du av alla hakar upp dig på en inkorrekt böjning.
Det är ofrånkomligt när man har med fundamentalister att göra.

De ser alltid problem i semantiken för att undslippa pragmatisera innehållet.
De gräver ner (gömmer) sig i detaljer för att inte behöva se till helheten.

Kan de peka på ett stavfel, ordval eller andra detaljer för att undvika att ta in andemeningen så gör de det.
100 gånger av 100.
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-21 kl. 11:48.
Citera
2019-09-21, 16:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Det är ofrånkomligt när man har med fundamentalister att göra.

De ser alltid problem i semantiken för att undslippa pragmatisera innehållet.
De gräver ner (gömmer) sig i detaljer för att inte behöva se till helheten.

Kan de peka på ett stavfel, ordval eller andra detaljer för att undvika att ta in andemeningen så gör de det.
100 gånger av 100.

Som t.ex. antalet stavelser i ett ord, kanske? Bara för att inte diskutera var Egyptens gränser fanns?
Citera
2019-09-23, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Detta förutsätter nu att "detta släkte" betyder "vår generation" el. motsv. och att "allt detta" syftar på hela det eskatologiska talets innehåll. Men (föga förvånande) belägger du inte att det faktiskt är så.
Jag har redan belagt varför det är så och varför det inte kan tolkas på något annat sätt. I den engelska översättningen står det ordagrant "denna generation" (en slarvig svensk översättning måste man säga) vilket också bekräftas av Jesus när han säger "some of those who are standing here who will not taste death until they see the Son of Man coming in His kingdom".

"Allt detta" betyder rimligtvis just "allt detta". Visst finns det mycket slarv i Bibeln, men att skriva "allt detta" när man egentligen bara menar "vissa av dessa saker" vore väl lite väl befängt?

Att detta är vad Jesus menade bekräftas som sagt dessutom av Nya testamentets författare med dessa citat:
Citat:
“Long ago, at many times and in many ways, God spoke to our fathers by the prophets, but in these last days he has spoken to us by his Son…” (Hebrews 1:1-2)
Citat:
“Now these things happened to them as an example, but they were written down for our instruction, on whom the end of the ages has come.” (1 Corinthians 10:11)
Citat:
“And let us consider how to stir up one another to love and good works, not neglecting to meet together, as is the habit of some, but encouraging one another, and all the more as you see the Day drawing near.” (Hebrews 10:24-25)
Citat:
“Children, it is the last hour, and as you have heard that antichrist is coming, so now many antichrists have come. Therefore we know that it is the last hour.” (1 John 2:18)
Citat:
“Do not seek a wife. This is what I mean, brothers: the appointed time has grown very short. From now on, let those who have wives live as though they had none, and those who mourn as though they were not mourning, and those who rejoice as though they were not rejoicing, and those who buy as though they had no goods, and those who deal with the world as though they had no dealings with it. For the present form of this world is passing away.” (1 Corinthians 7:27,29-31)
Citat:
“The end of all things is near…” (1 Peter 4:7)
Citat:
“For this we declare to you by a word from the Lord, that we who are alive, who are left until the coming of the Lord, will not precede those who have fallen asleep. For the Lord himself will descend from heaven with a cry of command, with the voice of an archangel, and with the sound of the trumpet of God. And the dead in Christ will rise first. Then we who are alive, who are left, will be caught up together with them in the clouds to meet the Lord in the air, and so we will always be with the Lord.” (1 Thessalonians 4:15-17)
Citat:
“Blessed is he who reads and those who hear the words of the prophecy, and heed the things which are written in it; for the time is near.” (Revelation 1:3)
Citat:
“And he said to me, “These words are faithful and true”; and the Lord, the God of the spirits of the prophets, sent His angel to show to His bond-servants the things which must soon take place. “And behold, I am coming quickly. Blessed is he who heeds the words of the prophecy of this book.” And he said to me, “Do not seal up the words of the prophecy of this book, for the time is near. Behold, I am coming quickly, and My reward is with Me, to render to every man according to what he has done. He who testifies to these things says, “Yes, I am coming quickly.“”… (Revelation 22:6,7,10,12,20)
Citera
2019-09-23, 18:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
it is the last hour
Att du inte utifrån detta ställe hävdar att NT lär att det var mindre än en (1) timme kvar, nu när du ändå håller på och förvränger.
Citera
2019-09-23, 18:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
in these last days
Av detta kan du få det till att det inte var veckor eller månader eller år kvar, utan bara dagar, d.v.s. mindre än en vecka. Kreativ som du är.
Citera
2019-09-23, 18:33
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
vilket också bekräftas av Jesus när han säger "some of those who are standing here who will not taste death until they see the Son of Man coming in His kingdom".
Du gav tidigare upp att driva det bibelstället för dina syften, efter att jag bemött vad du skrev om det.
Nu försökte du smyga in det bakvägen - men, ack, förgäves, jag märkte det.
Citera
2019-09-23, 18:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
"Allt detta" betyder rimligtvis just "allt detta".
Och syftningen är vilken? Hela Bibeln kanske då?
Har det fallit dig in att det kan syfta på v. 4, och därmed också dra in v. 1-3. D.v.s., att Jesus säger att Jerusalems förstörelse ("första skedet i det eskatologiska skeendet) ska ske inom en generation (som det också skedde), medan hans återkomst ("andra steget i det eskatologiska skeendet) är en annan sak?

Det citat ur Apg jag gav låter du bli att ta till behandling, dock inte för att det vore irrelevant, utan för att det är så relevant, eller att du inte läst det eller inte förstått det. Vad vet jag. Som sagt, relevant är det.
Citera
2019-09-23, 18:50
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Tack, det där var ett gott betyg, hoppas du har helt rätt. Om jag argumenterar ur Bibeln, aldrig mot Bibeln, samt avslöjar bibelkritiken som ohållbar, är jag nöjd.
På vilket sätt har du avslöjat bibelkritiken som ohållbar? Du smet ju ifrån just bibelkritiken som jag serverade dig. Så länge du inte adresserar https://www.flashback.org/sp68742714 så är det bara tomma ord du levererar. Som vanligt.
Citera
2019-09-23, 18:55
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Han sa att han skulle komma tillbaka, men inte när.
Lögn. Han lovade de människorna som han talade till att de skulle uppleva hans återkomst, innan de mötte döden. Han kom inte tillbaks, och de är döda sedan långt tillbaks. Det vet du om, ändå ljuger du medvetet.
Citera
2019-09-23, 18:57
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Tyrusprofetian i Hesekiel slog (förstås) in, kolla upp, duger inte att bara klippa o klistra.
Lögn. Den slog INTE in. Staden, som "aldrig mer ska finna en plats i de levandes land" har numera runt 40,000 invånare. Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tyros
Citera
2019-09-23, 18:59
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
På vilket sätt har du avslöjat bibelkritiken som ohållbar? Du smet ju ifrån just bibelkritiken som jag serverade dig. Så länge du inte adresserar https://www.flashback.org/sp68742714 så är det bara tomma ord du levererar. Som vanligt.
Men jag har ju inte heller sagt att jag är nöjd. Fast det är jag, när jag tar i hand något exempel ur skräphögen, lyser på skräpet så att man ser tydligt vad det är och säger: Titta, skräp!
Bibelkritiken har sina käpphästar, eller rättare sagt, falska stöttor.
Jag bad dig att skärpa dig vad gällde Hesekiels profetia om Tyrus, utan resultat.
Staden Tyrus, som Hesekiel talar om, är förstörd. En annan stad med samma namn finns på fastlandet. Hesekiel talar om sin tids Tyrus, staden ut från fastlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in