2019-09-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Magnum 357 och allt. Synd att den är så hårt åtgången. Ingick förresten Uppsala i det området där alla lagliga 357 provsköts?

Jag vet inte. Jag tänkte bara den var på vägen till Säter.
Citera
2019-09-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Odenplan - rådmansgatan tunnelbana, 1 station + 5-6 min gångväg (Hälsingegatan till tbana).
Var väl Rådmansgatan makarna Palme gick av tuben?
Var låg caféet CA fika på? Mitt emot mordplatsen?

Konditoriet låg snett emot lite norrut. Har inte sett det personligen, det var filmat material och lite svårt att uppskatta avståndet. En del var filmat från en restaurang som låg norrut bredvid konditoriet och där kunde man från ett fönster se mordplatsen mycket väl.
Senast redigerad av cherryfive 2019-09-06 kl. 10:55.
Citera
2019-09-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Konditoriet låg snett emot lite norrut. Har inte sett det personligen, det var filmat material och lite svårt att uppskatta avståndet. En del var filmat från en restaurang som låg norrut bredvid konditoriet och där kunde man från ett fönster se mordplatsen mycket väl.

Tack. CA var uppe i krimkvarten i våras. Är detta KP huvudspår?
Vad jag har läst så stämde inte blyisotopen han hade skjutit i väggen med kulorna från mordplatsen.
Säger ju ingenting då dom inte behöver komma från samma batch.
Vilken skytteförening tillhörde CA?
Han var en erkänd god skytt står det lite här och var, vem säger det?
CA är ett mysterium.
Citera
2019-09-06, 16:06
Medlem
Citat:
Tack. CA var uppe i krimkvarten i våras. Är detta KP huvudspår?
Vad jag har läst så stämde inte blyisotopen han hade skjutit i väggen med kulorna från mordplatsen.
Säger ju ingenting då dom inte behöver komma från samma batch.
Vilken skytteförening tillhörde CA?
CA är ett mysterium.

Mysterium var ordet. Det finns så lite information, men han var ju en särling och lite av en eremit och var säkert förtegen om sitt eget liv i den mån han hade arbete eller andra sociala kontakter.
I den här intervjun http://palmemordet.eu/palmemordet/christer-anderssons-forsvarar-sig/
som Paul Smith har lagt ut ger han inget sympatiskt intryck direkt. Taggarna utåt och svär och har sig, men med tanke på anklagelsen är det iofs kanske inte så konstigt.
Måste uppdatera mig och gräva lite innan jag säger nåt mer om saken. Kom just att tänka på att i Palmepoddens omröstning om mest trolig gm kom han först, med rätt god marginal om jag minns rätt.
Citera
2019-09-06, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag vet inte. Jag tänkte bara den var på vägen till Säter.
Den normala (och betydligt snabbare) bilvägen mellan Stockholm och Säter
går via Enköping och inte via Uppsala.
Citera
2019-09-06, 18:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Paul Smith har gjort det bra att dra upp CA och gett oss många åsikter från en poliskälla. Dock skulle jag gärna se någon riktigt duktig svensk researcher ta över narrativet. Smith har inte haft framgång när han sökt info i Sverige såsom bilder på CA, namn och öppettider på caféet. Trots tillgången till personnummer och den lilla födelseorten.

Svenska journalister kan ha svårt då man inte kan dra en privatperson i smutsen hur som helst. Svårt för en journalist lägga ut tex barndomsbilder. Men någon borde ta tag i det privat och få fram mer info till alla privatspanare. Flashback kanske kan göra ett jobb. Bor du i Halmstad - åk till och leta arkiv i Harplinge
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-06 kl. 18:25.
Citera
2019-09-06, 19:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Ulf Åsgård var en av de två som gjorde gärningmannaprofilen, och han har därmed plöjt igenom mer material än någon i denna tråd.

Han har CA som nummer ett på sin lista av misstänkta "...sen kommer ingen. Sen kommer ingen. Sen kommer ingen". Han tycker att CA:s historia om försäljningen av vapnet är helt osannolik. Åsgård har sett CA en gång och han tycker likheterna med mördarens signalement är slående.

Allt detta kan ses i "Christer Andersson Olof Palmes mördare?" på Youtube. Det är något klipp med Hasse Aro hos Nyhetsmorgon.

Själv tänker jag just nu mest på det besynnerliga att CA, som bor inneboende i sin mors sommarstuga 1992, enligt egen utsago ska ha sålt sitt vapen illegalt för han låg efter med hyran.... Flera av CAs storys är så jävla osannolika...
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-09-06 kl. 19:25.
Citera
2019-09-06, 19:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Har hävdat hela tiden att CA är mördaren. Alldeles för mycket omständigheter som pekar på det.

Motiv, möjlighet och mordvapen.

Skulle det bli PUs slutsats när utredningen läggs ner så kommer det bli storm. Enorma misstag av polisen angående CA
Citera
2019-09-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skulle det bli PUs slutsats när utredningen läggs ner så kommer det bli storm. Enorma misstag av polisen angående CA
Absolut, det blir det. Som i många andra mordfall så hade fullt fokus vart på en sån som CA i 9 av 10 vanliga mordfall. Bara för att det är statsministern så ska det svamlas om 10-15 olika teorier och folk med makt i finrummet ska leka hjältar. Åren går och indicier kvarstår.

Follow the script, make it simple.

Jag tror KP löser detta, han verkar lurig och nyfiken. Han sticker ut och verkar med sitt lugn och sin övertygelse.
Han är mannen som kommer bryta mönstret.
Känns som rätt man på rätt plats.
Citera
2019-09-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Magnum 357 och allt. Synd att den är så hårt åtgången. Ingick förresten Uppsala i det området där alla lagliga 357 provsköts?

Det har jo vært noe spesielt omkring Uppsala, Heine Hüman og feiloppringningen mordnatten. Sydafrikansk operasjonsbase? Hadde vært interessant å vite om denne noen gang har vært registrert i Sverige.
Se f.eks. omtalen i leopoldreport
Citera
2019-09-06, 20:03
Bannlyst
Citat:
CA är ett mysterium.
Det faktum att han hade en laglig .357 i hemmet. På den tiden var man tvungen att skjuta tre guld för att ens få söka licens, och även om det går att öva sig till, så borde det ändå ingå i uttrycket 'god skytt'.

CA missades tyvärr helt, men problemet med CA är att det skulle lämna för många luckor om han agerat ensam. Alla missarna på LKC, Kocis felprioriteringar, CD:s omparkering, alla utredningsmissar, daltandet med LP, Skandia, WT-observationer, tvättade kulor på SKL, osv.
Citera
2019-09-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Det faktum att han hade en laglig .357 i hemmet. På den tiden var man tvungen att skjuta tre guld för att ens få söka licens, och även om det går att öva sig till, så borde det ändå ingå i uttrycket 'god skytt'.

CA missades tyvärr helt, men problemet med CA är att det skulle lämna för många luckor om han agerat ensam. Alla missarna på LKC, Kocis felprioriteringar, CD:s omparkering, alla utredningsmissar, daltandet med LP, Skandia, WT-observationer, tvättade kulor på SKL, osv.

Jeg tror han kan ha vært rekruttert til prosjektet, men tviler mer på om han er GM.
Det kan være flere grunner til at han ikke ville ha våpnet sitt prøveskutt. Og han hadde alle grunner til å feire OPs dødsdag, men ville han gjøre det så åpenlyst om han faktisk var GM? Han har jo helt klart ikke følt seg sikker i forhold til å bli utpekt, heller tvert imot.
Hvis han var rekruttert, ville det også være naturlig å bruke ham til å legge ut villspor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in