2019-09-06, 18:01
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag har målnunner …
Min fråga var förstås också en uppmaning att posta det numret, så att andra kan kontrollera dian påståenden.
Citera
2019-09-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gallra
Du får gärna PM:a det material du har.

Ska försöka lägga upp detta. Någon som vet hur man kan lägga upp pdf här på flashback? Hittar inte någon knapp för bilagor här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu kanske jag är ute och cyklar, men det behövs väl skälig misstanke om man anhåller någon. Vilket är den lägre misstankegraden. Annars grips man bara för förhör. Men efter förhöret anhölls hon.

Jo minst skälig misstanke, men åkl kan ju också anhålla på sannolik misstanke. Och det säger ju en del om (kanske inte så mkt) hur mycket åkl anser sig ha på fötterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otroligtmesig
Du kan inte ta emot PM.

Okej.. men kan du inte lägga ut materialet här isf?
Citera
2019-09-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Min fråga var förstås också en uppmaning att posta det numret, så att andra kan kontrollera dian påståenden.
Om hen haft målnummer och annat relevant material så hade hen postat det. Så det kan vi utesluta.
Citera
2019-09-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ska försöka lägga upp detta. Någon som vet hur man kan lägga upp pdf här på flashback? Hittar inte någon knapp för bilagor här.

Lägg upp det på minfil.com och länka hit.
Citera
2019-09-06, 18:04
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Något sådant kanske.

Läste ena barnets blogg och där framkommer det att hen umgås med sin mor men verkar bo hos sin far.

Det finns ju både vårdnad och umgänge.
Ofta kanske en har vårdnaden om det finns något problem hos en av föräldern men båda kan ha ett umgänge enligt schema
Citera
2019-09-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Det är det anser jag. Borde falla inom anstiftan oavsett om du övertalar eller betalar någon.

Ja det är klart men nu blandar du ihop det. Du kan ju bli dömd för anstiftan till mord men du blir inte dömd för ”beställningsmord” utan enbart mord då, alltså är beställningsmord inte en juridisk term i den meningen.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har inte hittat nåt om just skälig misstanke, var framgår det? (undrar bara, AB/Expr/polis anger bara att hon blivit anhållen)

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu kanske jag är ute och cyklar, men det behövs väl skälig misstanke om man anhåller någon. Vilket är den lägre misstankegraden. Annars grips man bara för förhör. Men efter förhöret anhölls hon.

Det behövs inte skälig misstanke. Det räcker med att det krävs ytterligare utredning innan person kan släppas fri eller häktas.

Citat:
Anhållande

Ett tillfälligt frihetsberövande av en person som gripits som misstänkt för ett brott. Anhållande beslutas av åklagare. Senast efter tre dagar ska åklagaren fatta beslut om att begära den anhållna personen häktad, vilket prövas av en domstol. Anhållande förutsätter att brottet är så pass allvarligt att det finns skäl för häktning eller att det krävs ytterligare utredning innan personen kan släppas fri.

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anhallande/
Citera
Medlem
Citat:
Något sådant kanske.

Läste ena barnets blogg och där framkommer det att hen umgås med sin mor men verkar bo hos sin far.

Barnen umgås inte längre med sin mamma på grund av uppenbara skäl. Däremot var ena barnet väldigt tveksam till hela situationen och hade svårt att förstå att mamman är så ond som hon blivit uppmålad. Hen fick telefoner och elektronik som mutor att fortsätta träffa mamman medans det andra barnet stark avstod att träffa Karin och hon fick ingenting. Karin har som sagt ärvt miljoner så hon klarar sig som arbetslös och alkolist..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Då är det inte ett beställningsmord i den meningen jag avser. Ett beställningsmord är när man betalar en yrkeskriminell som tar emot såna jobb för att utföra dådet.

Bara för att man fläshar fittan för nån tjackis och sitter på pengar och lyckas i nån psykos övertala honom att ge sig på sitt ex är inte ett beställningsmord så som jag ser det.

Du får kalla det vad du vill och fundera över vilka motiv eller incitament som finns. Oavsett så kallas det i svensk lag för anstiftan. Dessutom är det så kallad stämpling vid försök till anstiftan vid exempelvis mord.

https://www.aklagare.se/ordlista/a/anstiftan/
Citera
2019-09-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Ja det är klart men nu blandar du ihop det. Du kan ju bli dömd för anstiftan till mord men du blir inte dömd för ”beställningsmord” utan enbart mord då, alltså är beställningsmord inte en juridisk term i den meningen.
Jag är inte särskilt insatt i juridik och sådana här frågor.

Editerade lite mer kring vad jag tänker kring saken ändå. Att man är ansvarig för sina handlingar om man är så beräknande att man förmår en annan att begå brott. Oavsett hur. Ytterst sällsynt att förövare delar psykos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in